Renault Clio Estate dCi 90 Dynamique (2014)

autoreview

Renault Clio Estate dCi 90 Dynamique (2014)

Signalement

UitvoeringClio Estate dCi 90 Dynamique
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst322.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na 7000 km.

  • 7.100 km

Na 146 dagen wachten was het eindelijk zover. Op 26 oktober 2013 besteld, 6 februari 2014 uit fabriek en 21 maart geleverd: Clio Estate dCi 90 Dynamique EDC in de kleur Rouge Flamme NNP.

Even een opsomming van de uitrusting:
Extra's en opties: Pack Comfort Extra: (elektronisch geregelde airco, elektrich bedienbare zijruiten achter, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, regen- en lichtsensor.

Pack City Extra: (armsteun voor en parkeersensoren achter inclusief achteruitrijcamera, R-link, LM velgen Passion Noir, bekleding stof luxe Gris. dashboard noir.

Pack look Exterieur thema chrome, Pack look interieur thema Elegance.

Volwaardig reservewiel en chromen raamstrips.

Webasto parkeerverwarming en waxoil behandeling.

Op de achterdorpel bij de klep is een transparante beschermfolie bevestigd tegen het beschadigen tijdens in- en uitladen.

Na 7000 kilometer tijd voor een eerste review. De EDC is een prima keuze geweest. In combinatie met de diesel rijdt deze echt super met uiteraard onderin de meeste trekkracht. Hij komt zeer goed mee in stadsverkeer en op de snelweg een feest om te rijden (zeker in de file). Inhalen is geen probleem, gas geven en de EDC schakelt netjes terug. Ook handmatig schakelen is een feest. In bergachtig gebied merk ik dat je beter handmatig kunt schakelen bij met name stijgen en dalen.

De stoelen zitten voor mij perfect. Goede verstelmogelijkheden. De vering is ietwat aan de stugge kant maar zeker niet hard ondanks dat de wielbasis 2 cm. langer is dan de Clio III.

Het brandstofverbruik ligt op dit moment rond de 4.0 bij 90% snelweggebruik. Wel moet ik daarbij aangeven dat er alleen in de spits gereden wordt in de rechterbaan (dus max. 100). In stadverkeer ligt het verbuik op 4.8 gemiddeld evenals op lange ritten bij 120 km/uur. Voor een EDC ben ik hierover zeer tevreden.

Ik was wat skeptisch over het kunststof op het stuur maar dat valt mee in de praktijk. Wel heb je soms last van de zon die weerspiegelt in de chromen randen rondom de klokken.

De bediening van de cruise control is even wennen. De knoppen liggen wat dieper in het stuur dan bij de vorige Lutecia. Kwestie van wennen.

Lichtopbrengst is goed. Af en toe mis ik nog wel de bochtverlichting.

Het R-linksysteem werkt prima. Na aflevering duurt dat ongeveer 48 uur voordat alles geactiveerd is en naar behoren werkt. Leuke eyecatcher is het R-sound effect waarbij je het geluid in de auto kunt aanpassen naar bijvoorbeeld een Clio Cup, RS, ruimteschip of klassieke Renault. Wel vindt ik het jammer dat je op je display bijvoorbeeld geen supermarkten of banken kunt laten zien. Zal deze vraag eens bij de dealer neerleggen.

Binnenkort plaats ik een aantal foto's en volgt een tweede review.

Na 10.000 kilometer

  • 10.000 km

Na 10.000 kilometer een korte update van de ervaringen. Ik heb nu de beschikking over het volledige vermogen. Tot nu toe alleen maar blije kilometers. De EDC schakelt als boter en met een beetje beleid staat het verbruik nu op 4,4 (stad en snelweg). Niet slecht voor een automaat!

Wel valt op dat deze auto toch net iets stugger geveerd is dan het vorige model.

De R-link geeft af en toe nog wat problemen doordat de verkeersinfo wegvalt. Da's best lastig. Navraag bij Renault Nederland leert dat er een update hiervoor beschikbaar is.

Verder moet je oppassen dat je niet nat wordt bij het openen van de achterklep als het regent (of geregend heeft, na wassen van de auto). Het water gutst dan links, in het midden en rechts van de klep vanachter het kunststofgedeelte. Da's iets wat Laurens toch nog eens moet bekijken en oplossen. Ik zal ook binnenkort de dealer er eens naar laten kijken. Wellicht dat er een eenvoudige oplossing mogelijk is.

Tevens een paar foto's geplaatst.

30.000 km.

  • 30.915 km

Tijd voor de eerste beurt (A en B). Sinds de vorige review is er (helaas) veel gebeurd. Er zijn twee modificaties doorgevoerd vanwege het windgeruis bij de zijramen. Verder is de TMC-module vervangen omdat regelmatig de verkeersinformatie wegvalt, met name tijdens ritten naar het buitenland. Met interventie van Renault Nederland heeft men een poging gedaan om dat op te lossen. Helaas is dat tot op heden nog niet voor 100% gelukt. Daarmee ben ik op dit moment weer in onderhandeling met Renault. Overigens is het contact met de importeur goed en men pakt klachten direct op.

Ook is tijdens de beurt een modificatie aan de achterklep doorgevoerd omdat deze bij het nemen van drempels toch een geluid produceerde. Dat is nu verholpen.

Bovenstaande doet wellicht overkomen dat de auto niet bevalt. In tegendeel. Ik ben heel blij met de combinatie diesel en automaat (EDC). Het rijdt echt super en heel relaxt. De EDC-schakelt als boter tussen 1 en 6. Bij het uitrollen schakelt de bak ook terug. Deze verzetten voel je echter nauwelijks. Omdat een diesel bij lage toerentallen de meeste trekkracht heeft is het wegrijden een genot. Het kick-down effect is super. De EDC reageert heel snel op het gas en is niet traag. Ook is het verbruik zuinig. Ten opzichte van mijn vorige diesel is deze gemiddeld zelfs zuiniger. Op dit moment wordt regelmatig een gemiddelde van 4.0 gehaald (met Eco-stand aan) als combinatie van snelweg en wegen buiten bebouwde kom. Tijdens snelwegritten waarbij telkens maximum snelheid wordt aangehouden is het gemiddelde 4.4 l. per 100 km.

Op naar de 60.000 km.

60.000 kilometer

  • 60.210 km

Inmiddels ruim 60.000 kilometer op de teller. De tweede beurt. Geen bijzonderheden.
Nadat de TMC-module is vervangen functioneert de RLink nu prima. Wat me wel opvalt is dat deze soms traag reageert op. Ook het inschakelen van de achteruitrijcamera duurt soms lang. Ik zal dit eens aan de dealer vragen.

Verder heb ik sinds kort verlichte instaplijsten laten monteren. Erg handig bij het in- en uitstappen in het donker. (ik miste de verlichting in de deuren bij de Dynamique-uitvoering van de Clio 3).

Ten aanzien van het verbruik kan ik melden dat dit op dit moment gelijk blijft.

90.000 km. beurt

  • 90.000 km

De 90.000 km:
Naast de normale A en B-beurt schrijft Renault voor om de achterremmen stofvrij te maken en te reinigen. Navraag bij mijn dealer leert dat men dat niet standaard verricht omdat de ervaring is dat de achterremvoeringen dan nog niet versleten zijn. De remblokken voor zijn toe aan vervanging; de remschijven nog niet, maar omdat dat waarschijnlijk bij 120.000 km wel het geval zal zijn, deze laten vervangen.
Het brandstofverbruik is over de gereden 90.000 km. gemiddeld 4.1 l/100km.met uitschieters naar beneden 3,8 en naar boven 4.8. Ik ben daarover zeer tevreden. Heel netjes voor een EDC.

en vrolijk dieselen we verder

  • 265.490 km

Tussen de voorgaande ervaring en de huidige zitten ongeveer 175.000 kilometer tussen. De Renault heeft steeds zijn beurten gehad en dieselt vrolijk verder. Er zijn geen noemenswaardige mankementen geweest. De tweede set remschijven en blokken zijn vervangen bij 220.000 km. Geen olieverbruik en het brandstof verbruik ligt stabiel net onder de 5.0 gemiddeld. Er wordt 95% snelweg mee gereden. Op naar de 300.000 kilometer.

Bijna 300.000 km

  • 294.500 km

In de afgelopen twee jaren is er, door thuiswerken, gemiddeld slechts 13000 km gereden. De linker fuseekogel (draagarm) is vervangen. Verder een kleine beurt en olie verversen. Op naar de 305.000 km. met een nieuwe distributie.

Nieuwe distributie

  • 312.312 km

Nieuwe distributie en onderhoud/APK. Geen bijzonderheden. We dieselen gewoon verder. Het verbruik blijft gemiddeld op 4,9/100 km.

APK 2023

  • 322.000 km

APK 2023 en kleine onderhoudsbeurt. We gaan weer vrolijk verder. Rij inmiddels al 120.000 met schijven en blokken. Niet slecht voor een EDC.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.