Renault Clio dCi 90 Energy Night & Day (2015) #2

autoreview

Renault Clio dCi 90 Energy Night & Day (2015)

Signalement

UitvoeringClio dCi 90 Energy Night & Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst183.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste jaar met de Clio

  • 136.000 km

Nadat vorig jaar september mijn auto totallos werd verklaard, moest ik snel een andere auto hebben. Kwam uit een Alfa Mito, maar miste toch wat ruimte en 2 extra deuren en een delen neerklapbare achterbank, waardoor de keuze op wederom een MiTo verviel en de Giulietta viel buiten budget op dat moment. Van het schadebedrijf kreeg ik als leenauto tijdelijk een Renault Clio mee, deze beviel toen eigenlijk best goed, waardoor ik gericht op dit model ging zoeken. Had nul ervaring met het merk en kende vooral de negatieve verhalen erover. Hier trek ik mij overigens weinig van aan hiervoor reed ik 10 jaar Alfa, waar ook veel negativiteit aan kleeft. (onterecht overigens, zijn ook prima auto's)

Het is dus uiteindelijk een Clio 1.5 dci geworden de "Night & Day" editie.

Erg positief ben ik over de soepele dieselmotor die erin ligt, draait heel rustig, erg zuinig maar toch lekker vlot. Hiervoor had ik een Mito 1.3 JTDm en die liep veel minder rustig, vooral bij koude starts was het net een tractor.

Ook binnenin de auto valt het geluid mee van de motor, wel maken de raamstijlen een hoop herrie door de rijwind, dit schijnt wel een bekend euvel te zijn bij de Clio IV, zou modificatie voor zijn, echter hier nog niet achteraan geweest. (Edit: Windgeleiders geplaats, rijwindgeluiden zijn verdwenen sindsdien.) Ook komen kraakjes uit interieur wanneer je over drempels rijdt, allemaal te overzien.

Navigatie met touchscreen werkt opzich prima, niet altijd even vlot, maar vergeleken met systeem dat in de Mito zat een hele verbetering. Wat ik wel bijzonder vond: dat er in een franse auto niet standaard een franse kaart geinstalleerd zat in het systeem. Muziek streamen via bluetooth werkt goed, geluidsinstallatie klinkt ook best goed voor affabriekspul. Bellen was eerst onverstaanbaar, maar na een andere telefoon was dat probleem verholpen, dus ga er vanuit dat daar het probleem lag.

Verder is er buiten de onderhoudsbeurt geen spannende dingen te melden, voor APK 2 nieuwe bandjes eronder gekomen, verbruikt ook geen olie, gewoon starten en rijden. Heb 1x 's ochtends met een lege accu gestaan, waarschijnlijk iets aan blijven staan, waardoor deze was leeggetrokken, naderhand niet meer gehad.

De stoelen schieten op langere ritten toch wat te kort vind ik, zijn er in het voorjaar mee naar Frankrijk geweest en afgelopen zomer Italie op en neer, maar ga het dan toch merken aan je rug, was met de Alfa wel anders. Qua onderstel heb ik geen echte klachten, rijd gewoon goed.

De Clio heeft mij toch al met al toch positief verrast!

Alweer 2e jaar met Clio

  • 161.000 km

Ook het 2e jaar heeft de Clio zich goed bewezen, inmiddels staat de teller probleemloos op 161.000, km's gaan sinds maart minder hard door standplaats wijziging bij werkgever. Daardoor is een diesel eigenlijk niet meer zo rendabel meer voor mij (van 30k pj terug naar 20k) ondanks dat toch besloten door te rijden met de Clio, mede omdat de auto zo goed bevalt en zomers naar Italië is immers toch fijner/goedkoper met een zuinig dieseltje.

Onlangs schijven en blokken, distributieriem vervangen en onderhoudsbeurt gehad, ook waren er geen bijzonderheden tijdens APK.

Bedoeling is iedergeval door te rijden tot de 2 ton en daarna de balans opmaken of hij blijft of veld gaat ruimen.

Weer een probleemloos jaar verder!

  • 179.500 km

Inmiddels weer een jaar verder met de Clio diesel.

Afgelopen zomer heeft ie ons weer volbepakt naar het Gardameer in Italie gebracht en uiteraard ook weer terug ;-)

De lichtschakelaar op stuurkolom had de geest gegeven, deze is makkelijk zelf te vervangen, verder geen spannende dingen, 2 nieuwe voorbanden en een beurt. Onlangs APK gehad en zonder slag of stoot doorstaan.

Op naar de 2 ton!

Toch afscheid genomen van de diesel

  • 183.000 km

Na wat wikken en wegen toch besloten de Clio eruit te doen, wat is er gebeurd dat mij dit heeft doen besluiten? Nou als volgt: Doordat onlangs mijn schoonvader is komen te overlijden kwam er een auto beschikbaar, deze heeft nagelaten en hij wilde graag dat zijn auto bij ons bleef.

Wat het is?
Wederom een Renault Clio 4 Night & Day! Eentje die ik met hem ben wezen kopen en de auto dus ook goed ken, ook qua onderhoud en historie. Zijn Clio heeft 60k minder op klok staan, maar is wel de 0.9 tce, juist de benzine variant.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt -ook mede door het feit dat ik nu nog een leuke prijs kreeg voor m'n diesel- en nu dus verder rijdt met een zwarte.

Hoop dat ik met deze net zoveel plezier gaat beleven.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.