Renault Clio dCi 90 Energy Expression (2013)

autoreview

Renault Clio dCi 90 Energy Expression (2013)

Signalement

UitvoeringClio dCi 90 Energy Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst236.578 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 4.000 km

Na een uitgebreide en uitstekende uitleg van de verkoper bij Renault Nieuwendijk mijn nieuwe Clio dci opgehaald.

Ik heb hem besteld als Expression Eco2 met:
- Pack Introduction
- 16' inch Passion Noir velgen
- Lederen interieur van Alba
- Rouge Flamme kleur
- Afkoppelbare trekhaak

Inmiddels heb ik er de eerste 4000 km opzitten en de volgende zaken vallen op:

Verbruik ligt bij 1 op 20 bij veel snelweg ritten en een gemiddelde snelheid van 75 km/u. Ik vind dit een prima verbruik en ben benieuwd of het nog gaat dalen na de volledige inrijperiode. Overigens ver voor het eco-tijdperk reed ik met mijn Polo 1.4 TDI ook dit verbruik, dus of er nu zoveel veranderd is in 10 jaar…..

De motor valt vooral op door souplesse en trekt van 1500 toeren krachtig door. Ik vond het een groot verschil t.o.v. de Polo Bleumotion die ook proefgereden heb

Hij is behoorlijk stil bij snelweg gebruik tot 130/140 km/u. Het in andere reviews genoemde fluiten en windgeruis rond de spiegels/A-stijl heeft deze niet. De demo-auto waar ik een proefrit mee reed had het nog wel. Ik heb begrepen dat inmiddels een update is geweest van de raamrubbers (?). Boven de 140km/u wordt het helaas wat dreunerig, met name het afrolgeluid, bijvoorbeeld op Belgisch asfalt. Daar hadden ze wel iets meer dempingsmateriaal mogen gebruiken. Jammer want de motor en onderstel hebben er dan nog zeker wel zin in.

Wegligging en besturing is uitstekend; een direct stuurgevoel en een straf onderstel maken dat je -ondanks dat het geen sportonderstel is- toch lekker een bochtje kunt trekken. Het onderstel geeft je altijd het gevoel hebt dat je nog harder had gekund.

Erg tevreden ben ik ook over de ruimte in het interieur genoeg hoofdruimte en ruimte in de breedte. Met name voorin vind ik hem significant groter dan andere auto's in zijn klasse.

Audio, Navi en Handsfree doet het uitstekend. Wel heb ik bij het afspelen van muziek via iPhone dat hij soms heel kort onderbreekt, alsof even de verbinding weg is. Verder prima.

De C en de A stijl zijn beide behoorlijk groot en ontnemen bij kruispunten (A-stijl) en inparkeren (C-stijl) behoorlijk het zicht. Met name in de A-stijl verdwijnen zomaar een fietser of twee….Echt even oppassen en aan wennen dus.

De stoelen zijn wat aan de korte kant. Ik ben zelf 1.90 meter en vind ze net kunnen. Liever had ik lengte verstelling gehad voor ondersteuning van mijn bovenbenen.

De kachel duurt redelijk lang voor hij warmte afgeeft. In eerdere auto's heb ik wel de ervaring gehad dat de auto 'aan het einde van straat' al warm was, maar bij deze duurt het echt een aantal minuten. Daarnaast heb de kachel bijna steeds op 3/4 kracht staan om het warm te hebben. Niet erg maar valt gewoon op.

Ben benieuwd hoe de afwerking en degelijkheid zich houdt, gezien de reputatie van Renault. Nu heb ik daar geen klagen over, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend bij een nieuwe auto. Wel opvallend is het geluid bij het dicht gooien van deur: lijkt wel een cola blikje.

30000 km Beurt

  • 33.776 km

Algemeen
Ik heb nu goed 30000 km achter de rug. Tijd om een wat uitgebreidere review te schrijven. Nog steeds erg tevreden met mijn Clio diesel. Geen bijzonderheden of tussentijdse mankementen. Samenvattend blijven de, in mijn eerdere review, genoemde punten eigenlijk staan.

Pluspunten:
- Ruimte aanbod voor dit segment.
- Comfort op lange ritten
- Design binnen en buiten.
- Onderstel en wegligging
- Motor en aandrijftrein
- Verbruik

Minpunten:
- Materiaalgebruik interieur
- Blikkerig gevoel in de afwerking

Comfort
Inmiddels een aantal grotere reizen naar Noorwegen en Polen gemaakt. Daarbij valt op dit ik met 1,90 meter lengte ook na 900 km reizen behoorlijk fris uitstap. Wanneer je een kruissnelheid van 140/150 km/u aanhoudt is het prima uit te houden. Vind ik een prima prestatie voor een auto in deze klasse. Geluidsniveau is erg afhankelijk van het soort asfalt. Tot 160 km/u is het goed radio luisteren.

Design
Erg persoonlijk natuurlijk, maar ik krijg veel positieve feedback over de auto: gave kleur, mooi model! En ja ik vind hem zelf nog steeds erg mooi zowel van binnen en buiten.

Verbruik
Als ik de fora mag geloven rijden sommigen 1 op 25 of zelfs 1 op 27. Dat is mij een volslagen raadsel! Zeker omdat ik niet met zware voet rij, maar gewoon meestroom met het overige verkeer. Snelweg rij ik 120-130 km/u. Mijn idee is dat dit verbruikscijfers zijn die uit de boordcomputer komen. Vaak zit er namelijk een verschil van ongeveer 0,5 liter per 100 km met de werkelijkheid. Ik heb het met mijn tankbeurten exact bijgehouden en ik kom uit op 4,82 liter per 100 km (bijna 1 op 21). Ook bij snellere autobahn ritten blijft het verbruik met maximaal 5,4 liter prima. Alleen een tank lang secundaire wegen door Noorwegen kwam ik in de buurt van 1 op 25.

Motor en aandrijflijn
Echt klasse voor deze klasse. Met name in het middengebied van de motor (2000-3250 rpm) is het een feest. Tussenacceleraties gaan prima en je voelt je op de Duitse autobahn ook niet tekortgedaan. Bak is soepel en trefzeker. Prima!

Materiaalgebruik
Hoewel het design van binnen en buiten mij iedere keer een rijk gevoel geeft, is dat anders met de gebruikte plastics. Dat voelt toch wel erg als plastic en klinkt ook krakerig. Een behoorlijk verschil met een Polo of A1 dashboard en deurpanelen. Ik ben benieuwd hoe het er voor staat na een aantal jaar en 200000 km. Daarnaast zijn de plastics ook behoorlijk krasgevoelig. Eigenlijk is dit mijn grootste zorgpunt bij deze auto. Jammer!

Afwerking
Wat betreft de afwerking een dubbel gevoel. Gooi de deur dicht en het klinkt als een cola blikje. Tegelijk ziet het onder de motorkap erg goed uit, met prachtige gasdempers. Dan weer erg goedkope kleedjes/matten in de kofferbak. Ook het feit dat de navigatie standaard een klein aantal kaarten heeft, doet wat goedkoop aan. De navi zelf doet het overigens in het gebruik uitstekend. Bluetooth telefoon wordt door mijn telefoonpartners sterk verschillend beoordeeld. Als laatste mis ik ook de one-shot-down functie op de elektrische ramen... beetje goedkoop.

Diversen
In sommige berichten staat dat de cruise control lastig te bedienen is met drie knoppen. Dat herken ik niet. Toen ik de Clio kocht heb ik de cc-knop op de middenconsole ingedrukt en sindsdien niet meer aangeraakt. Dus blijven alleen de knoppen op het stuur. Daarmee kan je prima de cc bedienen en ik gebruik het vaak als 'handgas'. No problem.

Ondanks dat ik geen problemen heb of had met de hellingproef is de hill-assist erg handig. Snap niet dat dit niet eerder is uitgevonden.

De overzichtelijkheid in combinatie met de verklein spiegels maken dat je erg moet oppassen bij inparkeren. A stijl ook erg dik, wat oppassen is bij kruisingen etc.

Servicebeurt
Net dus de eerste beurt gehad bij 30000 km bij Renault Nieuwendijk in Lijnden. Prima service, auto netjes gewassen aan het einde en binnen opgeruimd en uitgeklopt. Geeft toch altijd een lekker gevoel!. Met 259 euro erg schappelijk.

Au !

  • 60.321 km

Inmiddels is het aantal gereden kilometers gestegen tot ruim 60000. Er weinig tot geen nieuws onder de zon: goed rijden en niets aan de hand. Gemiddeld 1 op 20,3 bij veel snelweg gebruik en een vlotte rijstijl.
.. Tot ik de auto afgelopen week naar de garage bracht. Daar zijn -naast de gewone grote beurt- ruitenwisserbladen, remblokken en filters ook meegenomen. Ook waren de schijven voor aan vervanging toe. Erg vroeg vind ik eigenlijk en Renault heeft dan ook een deel meebetaald eraan, maar toch. De total rekening van 758 euro vind ik wel erg veel voor een auto van deze km-stand.
Voor de rest erg tevreden met de Clio diesel.

Still going strong

  • 90.361 km

Inmiddels net de 90k beurt gehad en geen bijzonderheden. Wel de airco preventief laten reinigen en totaal 360 euro kwijt. De Clio heeft in afgelopen periode geen stap verkeerd gezet. Gewoon netjes eigenlijk.

Ik merk dat het me nog steeds verbaasd hoe goed ik deze auto vind. Misschien ook omdat ik bij Renault (überhaupt Franse autos) toch kleine ergernissen en reparaties verwacht. Maar niets van dat alles.

In het afgelopen halfjaar ben ik een aantal keer naar Zuid-Duitsland gereden en dan kom ik na 8 uur rijden (veel file!!) behoorlijk fris uit de auto. Ik kom nog uit de tijd dat Clio's onder de stadsauto's werden geschaard. Ook kun je goed meekomen op de Duitse-snelweg. Tourlijk moet je niet elke week driemaal naar München rijden, maar dit soort afstanden gaat helemaal goed.

Inmiddels hebben we een kleine en ook die pas er met Maxi-cosy baseplate en wat inschikken in. In eerste instantie was ik naarstig op zoek gegaan naar een stationwagen, maar heb tot nu toe eigenlijk nog nooit ruimte te kort gehad. Dus we houden hem nog een tijd, waarschijnlijk tot einde vierdaags termijn.

Deze praktische inzetbaarheid gecombineerd met een verbruik dat nog steeds 1 op 20 is, maakt het voor mij een verbazingwekkend goede all-round auto die alles biedt wat ik nodig heb, tegen een scherpe kilometerprijs.

Weinig nieuws te melden

  • 134.000 km

Het begint saai te worden. Geen nieuws en in dit geval heel goed nieuws. Nog steeds 1 op 20 gemiddeld en geen grote verrassingen. Ik kijk af en toe naar een vervanger, maar vind het lastig om een auto te vinden die deze fun, km-prijs en verbruik samenbrengt. Enfin ik wil zeker nog tot 160000 of 180000 hierin blijven rijden, dus dat duurt nog wel een jaar.

Gaap gaap gaap!

  • 186.700 km

Nee, niks saaie auto! Gewoon weinig meer te melden dan dat hij maar blijft lopen, lopen en lopen, zonder speciale vermeldendswaardigheden. Net weer een ‘grote’ beurt gehad voor 408 euro. Binnenkort mogen er weer twee nieuwe voorbandjes onder. Nog steeds gemiddeld 1 op 20 als verbeuik.
Oorspronkelijk had ik gepland om deze auto 4 jaar zakelijk te rijden, maar hij bevalt zo goed dat ik vorige jaar besloot nog een jaar door te rijden. Ook dit jaar hetzelfde verhaal. Ik blijf hem nog lekker een jaar rijden. Ik zou niet zo goed weten wat ik als opvolger zou willen: Clubman diesel, Civic diesel of 1 serie diesel. Allemaal leuke auto’s die ook weer een behoorlijke investering vragen, en zoveel leuker vind ik ze ook niet. Eens even kijken wat Renault maakt van de nieuwe Clio die op Geneve waarschijnlijk wordt voorgesteld. Ben benieuwd. Tot dan lekker blojven door tokkelen......

Gaap gaap gaap deel 2

  • 212.000 km

Inmiddels aangekomen op dik twee ton. Weinig bijzonderheden. Wel weer twee nieuwe schijven voor bij de afgelopen beurt. Niet schokkend maar kennelijk gaan ze hard, want dit is al mijn tweede setje :-). Verder nog bijvullen van airco, maar geen lekkage in het systeem. Begin van dit jaar in anderhalve dag naar Florence gereden (1600km). Ook nu weer verbaasd over de veelzijdigheid van deze B-segmenter. Uren op de 150km/u en een prima verbruik van 1:20 en redelijk fris weer aankomen. Top gewoon.
Laatst uitgerekend dat ik voor ongeveer 21 cent (excl Btw) per kilometer heb gereden. Good value!

Au revoir

  • 236.578 km

Vandaag mijn trouwe Clio verkocht bij Wijkopenautos.nl . Na zeven jaar zeer trouwe dienst heb ik mij laten verleiden tot een nieuwe ID 3. Maar wat een fijne en storingsvrije reisgenoot was deze Clio. Merci!

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.