Renault Clio dCi 90 Energy Dynamique (2014)

autoreview

Renault Clio dCi 90 Energy Dynamique (2014)

Signalement

UitvoeringClio dCi 90 Energy Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf11.500 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 12.000 km

In verband met de overstap van trein naar auto ben ik gaan kijken naar een vervangende auto voor de Fiat Panda. Omdat ik nu meer dan 25.000 kilometer denk te gaan rijden per jaar wilde ik een iets grotere auto. Er waren een paar criteria:

- Nieuwe auto
- Diesel
- Zuiniger dan 1:20
- Cruise Control (had de Panda niet)
- Uiterlijk is belangrijk, maar niet doorslaggevend

Met deze informatie in het achterhoofd ben ik gaan rondkijken. Na veel lezen en klikken ben ik tot een shortlist gekomen:

- Peugeot 208
- VW Polo (nieuwe model)
- Fiat Punto
- Renault Clio

Vooraf was er qua uiterlijk een lichte voorkeur voor de Clio. Het ontwerp ziet er strak en sportief uit.

Ik heb in alle vier de auto's gereden. De Punto viel als eerste af. Op zich geen verkeerde auto, maar niet het goede gevoel. Hetzelfde geldt voor de 208, ook een erg mooie auto. Interieur is erg mooi, opgeruimd en overzichtelijk. Maar toch geen aha-erlebnis.

Daarna op dezelfde dag gereden met de Clio en Polo. En toen werd de keuze lastig. De Polo is van binnen geweldig. Prachtig interieur, alles op de goede plek en keurig afgewerkt. De sportstoelen zitten prima, lekker strak. De rij-eigenschappen zijn ook goed, hoewel niet ontzettend opvallend.

De Clio is minder mooi afgewerkt, hoewel het interieur er ook netjes uitziet. De stoelen zijn iets vlakker, maar de Dynamique uitvoering heeft wel een fijne bekleding. Het rijden was duidelijk fijner dan de Polo, strakker en voor mijn gevoel ook iets sportiever. Een keuze tussen verstand en hart, dus.

Dit maakte de keuze best wel moeilijk. Overall vind ik de Polo van binnen mooier en beter afgewerkt. Maar de Clio ziet er leuker uit, is volgens diverse reviews iets zuiniger en rijdt beter dan de Polo.

Dan de prijs: het verschil tussen Renault en VW is er natuurlijk wel, maar was kleiner dan ik dacht. Doordat de nieuwe Polo met acties kon worden gekocht, was het verschil ongeveer € 1.000 bij vrijwel gelijkwaardige uitvoering (Highline versus Dynamique).

Per toeval kwam er bij Munsterhuis Enschede een demo-wagen beschikbaar. Een Dynamique uitvoering met vrijwel alle toeters en bellen erop. Regen- en lichtsensor, achteruitrijcamera, mooie velgen en climate control. Bovendien is de auto in de fantastische kleur Rouge Flamme gespoten, een van de mooiste kleuren die er op dit moment zijn.
Doordat er ongeveer 11.000 kilometer op de teller stond, was de prijs bijna € 5.000 lager dan de nieuwprijs.

Na twee uitgebreide proefritten heeft 'het hart' toch de doorslag gegeven en heb ik voor de Clio gekozen. Na onderhandeling zat er nog een set winterbanden in met flinke korting.

De eerste 5.000 kilometer

  • 17.000 km

Inmiddels heb ik 5.000 kilometer gereden in de Clio. De ervaringen zijn erg goed.

Zoals al bij de proefritten gemerkt, de Clio rijdt erg strak. Natuurlijk is de vergelijking met een Panda niet eerlijk, maar het verschil is ontzettend groot.

De stoelen zitten prima, ook op lange afstanden. Wel is de Clio lager dan de Panda, dat is wel even wennen. Het sturen gaat prettig licht en erg strak. De auto luistert goed naar het stuur, waardoor het verleidelijk is om bochten snel te nemen.

Wat opviel bij de proefrit was de rijwind. Die vond ik te duidelijk aanwezig en erg hinderlijk. Om dit te verhelpen heeft de dealer nieuwe raamstrips aangebracht (schijnt vaker te gebeuren) en dit vermindert de rijwind aanzienlijk. Nu valt het nauwelijks nog op.

Het verbruik hangt sterk af van de rijstijl. Bij gebruik van de Eco-knop en een voorzichtige rechtervoet haal je 1:22 of soms zelfs minder. Rijd je echter stevig door en op de snelweg meer dan de maximumsnelheid (130/140), dan daalt het gebruik naar ongeveer 1:19.

Wat betreft de Eco-knop, hier heb ik een gemengd gevoel over. Het helpt echt bij het realiseren van een lager gebruik, maar het rijden wordt ook minder leuk. De motor pakt minder snel op en dus wordt een tussen acceleratie lastiger. Dit kan wel omzeild worden door de kick-down te gebruiken, trouwens.

Verder geen problemen tot nu toe, had ik ook niet verwacht. Vanaf vandaag (04-12-14) zitten de winterbanden eronder (Kleber), ik ben benieuwd hoe die zich houden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum