Renault Clio dCi 90 Energy Collection (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio dCi 90 Energy Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 1.250 km |
Van Deutsche Gründlichkeit naar Joie de Vivre...
- 1.250 km
Op 10 augustus j.l. heb ik mijn nieuwe Clio opgehaald bij de dealer.
Ik rij ruim 35.000 km op jaarbasis, voornamelijk woon-, werkverkeer, vandaar dat mijn keuze op een diesel is gevallen. Bij de plaatselijke Renault dealer stond een mooie voorraad auto, een Clio in de Collection uitvoering in de kleur zilvergrijs, met de 1.5 dCi, eco-2 Start/Stop met 90 pk. De Collection uitvoering is feitelijk een geringere opwaardering van de Expression, zo is de auto voorzien van keyless entry, zit er een Pack look interieur Elegance op (zilverkleurige accenten in het interieur). Een combinatie die ik persoonlijk erg mooi vind, in ieder geval een stuk fraaier dan de rode inlegdelen, welke ook besteld kunnen worden. Verder zit er een Pack look exterieur met chrome accenten op. De auto heeft zwarte spiegelkappen en de 16 inch Passion velgen in het zwart. Ik zal snel zorgen voor enkele foto's van de auto.
De eerste meters bevallen prima. Ik heb van de dealer onlangs een uitgebreide proefrit mogen maken, eveneens met de 1.5 dCi motor. De demo had inmiddels 27.000 km op de teller en was redelijk fel. Diezelfde felheid zit er nu al redelijk in. Met het terugschakelen van de 4de naar de 2de versnelling, voor bijvoorbeeld een rotonde, houdt de auto nu nog enigszins in en reageert hij nog niet direct op de rechtervoet, maar ik ben ervan overtuigd dat dit nog wel gaat komen.
Op de snelweg ervaar ik het nodige windgeruis, iets dat mij bij de proefrit niet direct was opgevallen. Verder ligt de Clio als een blok op de weg, schakelt en stuurt meer dan prima. De richtingaanwijzer met de "snelwegmodus" reageert nog wat hakerig. Rechts gaat soepeler dan links naar mijn gevoel, misschien is het ook een kwestie van gewenning? Feitelijk is de hele auto dat nog, zeker gezien ik voornamelijk VW gewend ben.
Het nieuwe interieur van de Clio glimt werkelijk van alle kanten. Ik vind het erg fraai, al doet het ook weer een beetje plastic aan. Ik ben wel blij met het Elegance interieurpakket, dit "breekt" een beetje de zwarte boventoon in het interieur. De chrome lijstjes rondom de middenconsole, maar met name rond de snelheidmeter zorgen bij een laag staande zon voor enige verblinding, gevalletje zonnebril opzetten dus.
De auto heeft geen armsteun, ben ik niet meer gewend. Bij de onderhandeling zat dit er ook echt niet meer aan, maar ach ga je het echt missen... Ja dus! De armsteun in de huidige Clio zit gemonteerd aan de stoel. Niet de meest fijne plek om zelf achteraf aan te knutselen. Het internet afstruinend kwam ik tot de ontdekking dat de armsteun voor een Captur ook in de Clio gemonteerd kan worden. Dus meteen besteld bij een Duitse Renault dealer, voor € 122,- (NL dealerprijs bedraagt € 179,-!) heb ik nu een originele Renault armsteun die niet gemonteerd zit aan de stoel, maar gewoon over de middenconsole wordt geschoven.
Gisteren heb ik de auto voor de eerste keer volledig afgetankt. Het huidige verbruik bedraagt 1:20. De afgelopen week heb ik voor als nog trouw met de ECO knop in en zoveel mogelijk op de cruise control gereden. Het verbruik vind ik netjes, al had ik verwacht dat die nog iets zuiniger zou zijn. Tijdens de proefrit van ruim 150 km haalde de demo met een uitgeschakelde ECO knop en airco in de hoogste stand een verbruik van 1:22,7.
Ik zal de komende weken trouw de verbruiksmonitor blijven aanvullen, benieuwd waar we over een maandje staan en dan het verbruik is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
