Renault Clio dCi 90 Dynamique (2012)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Clio dCi 90 Dynamique |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2012 |
| Jaar van aanschaf | 2013 |
| KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
| KM-stand laatst | 12.000 km |
Een DCI
- 12.000 km
Na een aantal jaar met een benzine Polo te hebben gereden heb ik de overstap gemaakt naar een Clio diesel.
Ik kon de Clio nog uit 2004 de 1.6 16v, een lekker fel maar zuinig autootje. Klein, compact en licht. Na een aantal jaar met plezier gereden ben ik overgestapt naar een Polo. Deze auto beviel op zich prima maar omdat ik dagelijks 140 km rijd wilde ik toch iets anders. Het moest iets uit de range Fiesta, Polo, Corsa, Punto of Clio worden. De Fiesta wilde ik vanwege de goede rij-eigenschappen, de Clio vanwege m'n goede vorige ervaring en de overige als alternatief.
Uiteindelijk kwam de beslissing om van auto te veranderen toch onverwachts en werd de Fietsa zoals ik hem wilde te duur.
Nadat ik eerst een leuke Punto Lounge had bekeken kwam ik bij een Clio in de kleur wit. Ik had hem al op internet zien staan, echter de kleur vond ik niet zo. In het wit zag hij er best gaaf uit. Nadat ik een proefrit had gemakt viel mij de plezierige rij-eigenschappen en rijke uitrusting op. Het was een DCI "Night & Day" uitvoering. De soepelheid van de motor en de goede wegligging trokken trokken mij aan.
Na de proefrit met de Clio heb ik nog een proefrit met een Punto gemaakt die de dealer had staan. Deze haalde het niet bij de kwaliteit van de Clio.
De koop met de Clio was na wat onderhandelen dan ook zo gemaakt.
De Clio was anderhalf jaar oud en er stond 12.000 km op de teller. Niet al te veel dus.
Een groot voordeel vond ik de TomTom en synchronisatie met m'n iPhone. Eenmaal instellen en alles verloopt soepel. BT geen probleem en de kwaliteit van de radio is redelijk, zeker muziek via iPhone..
Een aantal andere leuke opties zijn stoelverwarming, meedraaiende koplampen, , spiegels inklapbaar, parkeersensoren, halfleren bekleding, dagrijverlichting en een open/panorama dak.
Na eerst een paar korte ritje gemaakt te hebben heb ik van de week er de hele week in gereden. Die laatste week voornamelijk snelweg.
Ik ben 1.90 en kan erg goed zitten in de auto. Nooit heb ik het gevoel dat ik ruimte te kort kom en de spiegels zijn goed in te stellen om alles te kunnen zien.
Wat mij opvalt is de stilte in de auto, die diesel hoor je echt bijna niet. Zeker tot 130 km/u niet. Daarboven een klein beetje. Boven de 150 km/u ben ik nog niet geweest, maar tot die snelheid is het ook goed te doen. Tot 150 km/u ligt de Clio goed op de weg en is hij niet zenuwachtig.
De vering is comfortabel en vangt de schokken goed op, het zou van mij best nog strakker mogen. De vorige had ik verlaagd en reed als een kart. Dat de Clio groter is geworden merk je goed, het is geen gooi en smijt autootje meer (voor zover je hier met een diesel van kan spreken) hij is gewoon een stukkie logger.
De bochten worden goed genomen, er zijn een aantal bochten waar er hinderlijke wegovergangen in zitten. Sommige auto's "dansen" dan de bocht door, zo niet bij de Clio, deze geeft een heel klein hikje maar blijft daarbij strak op zijn baan.
Zoals bekend is doet de DCI onder de 1.750 -2.000 toeren niet veel, maar daarboven kan hij lekker meekomen. Inhalen blijft opletten geblazen maar gaat wonderbaarlijk snel. Ik heb nog niet met bagage gereden dus met belasting kan ik nog niets zeggen.
De eerste 300 km heb ik redelijk wat korte stukjes gereden en de laatste 600 km voornamelijk de snelweg.
Ik kwam op een gemiddelde uit van 1 op 24.3. De snelwegsnelheid lag gemiddeld tussen de 100 - 110 en 120 daar waar het harder mag.
Ik heb nog geen problemen met de auto gehad en dat wou ik eigenlijk zo houden ;-) Hij rijdt gewoon erg fijn en doet volwassen aan. Geen rammeltjes of kraakjes.
Eigenlijk wil ik nog een paar zaken veranderen zoals de auto verlagen, andere velgen, andere radio/speakers en chiptuning.
Wat hiervan uiteindelijk doorgaat en wanneer ..... dat weet ik nog niet.
Ik houd de verbruiksmonitor in ieder geval bij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





