Renault Clio 1.6 16V Initiale (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.6 16V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zie voor updates onderaan de pagina.
Deze Clio is van de licht vernieuwde lichting die eind 2004 op de markt kwam. In het interieur andere sierlijsten (Vel Satis kopietje). Ook heeft de auto nu schijfremmen achter, elektrische ramen achter en een iets gewijzigde grille en instrumentarium . De radio-installatie hebben ze ook verbeterd, want die is in de Initiales tot 2004 net een tikkie minder qua geluid.
Gebleven zijn standaard zaken als Climate Control, cd-wisselaar, cruise control, xenon, licht- en regensensor, leer-alcantara bekleding, mooie lichtmetalen velgen etc etc. Supercompleet dus en persoonlijk vind ik het van binnen en buiten gewoon een mooie, strakke wagen. Zeker als je de auto schuin van de voorzijde bekijkt. Alleen de achterkant kan me niet zo bekoren, ziet er net wat te lief uit. De voorkant heeft wel uitstraling, zeker icm xenon-verlichting.
De motor in de Clio levert 110 pk en dat is voldoende, maar ook niet meer dan dat. In ongeveer 10 seconden staat de teller op 100. Op een vlak stuk wegdek richting vakantieoord kon ik 200 (zie foto) op teller eruit persen, een licht tegenvallende score. Ik heb in meer Clio 1.6-jes gereden en die liepen allemaal richting 206/208 op de teller. Ook heb ik het idee dat die motoren soepeler waren dan de mijne, de tussenaccerelaties bezorgen me net wat minder het duwtje in de rug en ook produceert mijn clio op het eerste gehoor meer geluid (vooral rond de 3500 toeren produceert hij relatief veel herrie). Heb beide punten nog eens kunnen bevestigen, toen ik in een andere 1.6 reed (ook Initiale). Misschien is mijn auto minder goed ingereden, of is de motor wat ingeknepen vanwege milieu-eisen. De motor loop stationair wel weer wat beter dan de andere en maakt dan ook wat meer toeren.
Maar de rest van de auto bevalt uitstekend. De stoelen vind ik heerlijk, na een lange rit stap ik fit uit. Ook erg gecharmeerd ben ik van het comfortabele onderstel, alleen bij richels wil de achterkant nog wel eens een tikkie springerig zijn. Het schakelen in de auto gaat voortreffelijk en ook de besturing is beter dan alle andere Renaults die nu op de markt zijn. Niet die gevoelloze, elektronische besturing zoals bijv. de Laguna of ook Megane heeft. Ook zeer tevreden ben ik over de geluidsinstallatie. Niet alleen biedt een cd-wisselaar een enorm gebruiksgemak (niet meer stuntelen met die schijfjes terwijl je aan het rijden bent), ook de geluidskwaliteit is super.
Verdere plusjes: radiobediening aan stuur, digitale oliepeilmeter, goede afwerking (niets kraakt en piept).
Minpunten zijn er verder weinig, behalve de beperkte ruimte en het geluidsniveau. Achterin kunnen volwassen eigenlijk niet zitten. Maar dat weet je als je de auto koopt en er zitten nauwelijks mensen achterin. Voorin is de ruimte prima, maar de hoofdruimte is krap aan. Open dak heb ik gelukkig niet, maar zou ik niet aanraden. Verder is het geluidsniveau wat aan de hoge kant, relatief veel windgeruis en ook wel wat motorgeruis. Daaraan merk je dat het model inmiddels al weer wat ouder is. Voordeel is wel weer dat het model inmiddels geen kinderziektes meer telt.
Update 22.500 km:
De auto heeft weer een lange rit achter de rug en weer geen wanklank te horen. De auto bewijst ook op lange ritten prima comfort en je stapt weer tevreden en vooral fit uit. De betrouwbaarheid van de auto blijft onverminderd goed. Behalve een kleinigheidje als piepende remmen (opgelost binnen garantie) geen enkel probleem onderweg tegengekomen. Echt top! Ook positief is het geringe olieverbruik. Ruim 22.500 niet altijd even zachtaardige kilometers en ik heb nog steeds de olie niet hoeven bijvullen. Prima!
Update 29.000 km:
Betrouwbaarheid en olieverbruik nog steeds prima. Enige mankementjes zijn piepende remmen (teruggekeerd) en een kapot draadje van de achterruitverwarming, die laat ik in de garantie oplossen bij de 30.000 beurt. Verder lijkt het wel een Japanner :)
Update 40.000 km:
de auto heeft inmiddels de 30.000 beurt achter de rug. Wel wat minder vrolijk werd ik van de rekening, ruim 350 euro voor een grote beurt vind ik best wel veel geld. Gelukkig dat je maar een keer per 30.000 moet, maar toch. Bij de 37.000 heb ik een zomercheck laten uitvoeren en kwam naar voren dat de voorbanden vervangen moesten worden. De auto zelf rijdt nog altijd probleemloos. Wat me opvalt is dat ik nog geen enkel kraakje of piepje in de auto kan ontdekken. Prima afwerking, ook als je dus wat meer kilometers op teller hebt staan. Sowieso vind ik het interieur van de auto nog altijd zeer aansprekend. Redelijk mooie, zachte materialen, mooie bekleding en een chique afwerking (zelfs tapijt onder de vloermatjes, leeslampjes achter, dorpellijsten etc). Het dashboard heeft een soft coating, iets dat alleen voor de Initiale is voorbehouden, voelt lekker zacht. Verder is er nog niks kapot gegaan, dus qua betrouwbaarheid is het nog steeds een prima auto. Op naar de 60.000 dus. De piepende remmen zijn inmiddels ook verleden tijd na de grote beurt en de kwaal is niet meer teruggekomen.
Update 46.000 kilometer
Ik heb de auto inmiddels verkocht. De auto is de laatste 6.000 kilometer probleemvrij geweest, dus de goede indruk blijft gehandhaaft.
PROBLEMEN
- Piepende remmen
- Kapot draadje achteruitverwarming
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
