Renault Clio 1.5 dCi 80pk Privilge Luxe (2004)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 80pk Privilège Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst314.046 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste verslag

  • 219.000 km

mijn eerste verslagje over mijn renault!!

ik rij nu bijna 2 jaar in deze renault clio, en hij rijd perfect!

voor de aanschaf voor deze auto heb ik gekeken naar kleine zuinige diesel die minimaal 1000 mag trekken. ik kwam al snel uit bij de clio, en ben toen bij toeval deze clio tegengekomen. in eerste instantie kwam ik voor een andere auto (toevallig ook een clio) maar mijn oog viel direct op deze. cruise control, airco elektrische ramen voor en achter, radio/cd, zééééér comfortabele stoelen en dat alles in de 80pk versie. perfect dus.

na de eerste proefrit was ik verkocht. zeer comfortabel, en toch erg pittig, zuinig en goeie rijeigenschappen, en zelfs met onze caravan van (beladen) 1000kg heeft deze kleine clio geen enkele moeite! hij heeft ons al meerdere keren door de alpen gesleurd! met zelfs stijgingspercentage`s van 12% heeft hij met caravan geen moeite.

het verbruik is perfect. gemiddeld rij ik 4.4Ltr/100km. daarbij moet ik toegeven dat mijn rijgedrag niet optimaal is. als ik mijn best doe kan ik 3.9Ltr/100km halen. erg zuinig dus.

zoals gezegd heb ik mijn clio nu bijna (in april) 2 jaar. tot nu heb ik 85.000 gereden met deze auto. met dit aantal kilometers zijn reparaties onvermijdelijk. zo zijn bij +/- 150.000km de voorremmen (schijven en blokken) + 2 voorbanden vervangen. bij +/-175.000 waren de voorwiellagers aan de beurt en 2 achter banden. bij de laatste (kleine) onderhoudsbeurt in november 2010 (205.000km) zijn de achterwiellagers en distributieriem vervangen.
geen gekke reparaties naar mijn idee met deze kilometer stand. tussen deur kleine dingen zoals remvloeistof, olie en koelvloeistof laten vervangen.

verder functioneerd alles perfect! de moter, versnellingsbak, koppeling, turbo, airco ik heb er nog nooit problemen mee gehad. laten we hopen dat het zo blijft!

ik zelf zou voorlopig geen andere auto willen. hij doet en kan alles wat ik wil en dat alles zonder problemen!

de jaarlijkse APK

  • 230.000 km

Zo`n 2 en halve maand geleden schreef ik mijn eerste verslag hier op Myreview. Sinds die tijd heb ik ongeveer 12.000 km gereden. in totaal iets meer dan 230.000km. wederom zonder grote problemen.

Eind april was het tijd voor de jaarlijkse APK in combinatie met een grote onderhoudsbeurt. Nou zag ik ik de laatste tijd al dat mijn achterbanden aardig op begonnen te raken, dus dat was geen verassing dat ze vervangen moesten worden. Ook is mijn moter de gehele winter niet goed op temperatuur gekomen. eerst dacht ik nog dat het lag aan het koude weer, maar toen het in maart en zeker in april weer wat warmer begon te worden had de moter nog steeds erg veel moeite om op temperatuur te komen. wat bleek, de thermostaat moest worden vervangen. een onderdeel van nog geen €50 euro. en na de APK komt hij op temperatuur als nooit te voren.
wat ik niet had verwacht was de vervanging van de remblokken voor. deze zijn 60.000km geleden ook al vervangen. Ik vind het erg kort voor een stel remblokken. maargoed ze waren toch echt versleten. en zeker met de remmen heb ik geen zin om enig risico te lopen.
En als laatst moesten de stuur kogels vervangen worden. Verder de normale dingen, olie, koelvloeistof enz. Het blijven naar mijn idee normale reparaties voor deze km stand.
hij rijd weer als een zonnetje! en ik kan verder niets ontdekken waarmee ik zou kunnen zeggen van ja, deze auto is binnekort afgeschreven. het is en blijft een heerlijke auto!

Zuinig.
Wat mij ook opvalt is dat de auto steeds zuiniger lijkt te rijden. en voor zover ik weet ligt dat niet aan mijn rijgedrag. waar ik voorheen gemiddeld 4.4Ltr/100km reed is nu tussen de 3.8Ltr/100km en 4.0Ltr/100km geen uitzondering meer. wat dit zo leuk maakt is dat ik door de tankinhoud van 50Ltr ruim 1200km op 1 tank kan rijden! en gezien de huidige diesel prijzen vind ik dat totaal geen probleem! ik ben benieuwd hoe zuinig het kan als ik er echt mijn best voor ga doen!

voor zover mijn 2de verslag! ik hoop de komende tijd weer veel zuinige betrouwbare kilometers te kunnen rijden!

pech

  • 240.000 km

Daar stonden we dan in de Oostenrijkse Alpen. voor het eerst liet de clio me in de steek. uitgerekend op de vakantie,,maar goed het is niet anders, de auto moest toch weer gerepareerd worden anders zag ik de terugreis somber in.

op de heen reis hadden we al gemerkt dat de moter erg snel warm werd. in het begin dachten we nog van, ach er hangt een caravan achter het is warm, airco aan etc. Gewoon door gereden. maar toen de heuvels en later de bergen in zicht kwamen werd het toch wel erg moeilijk. De auto gaf zelfs aan dat we moesten stoppen wegens oververhitting! gewoon door gereden, ik had ergens ooit gehoord dat je op zulk soort momenten de verwarming op de hoogste stand moet zetten zodat de moter zijn warmte kwijt kan. gelukkig werkte dit prima! zo zijn we toch nog zonder al te veel problemen op de plek van bestemming gekomen.

in Oostenrijk verder geen problemen gehad, de auto hoefde nu immers geen caravan te trekken en werd ook niet te warm. maar het zat ons toch niet lekker dus voor de zekerheid maar een renault garage opgezocht. die constateerde de ventilator die de koeling voor zich neemt niet meer werkt. uiteindleijk een klein probleem dat gemakkelijk gerepareerd kon worden.

op de terug weg hebben we geen enkel probleem meer gehad met de temperatuur!

Het is toch wel grappig of eigenlijk meer toevallig dat ik begin dit jaar het probleem had dat de moter niet warm werd en nu het probleem dat de moter niet afkoelde. maar goed het is weer gefixt en alles functioneert weer.

De clio zal overigens een stuk minder gebruikt worden de komende tijd. mijn werk in zo`n 70km dichter bij huis gekomen! dat scheeld in totaal 160km per dag omdat ik nu op de fiets naar mijn werk kan! maar weg doen zal ik de clio niet! hij rijd nog perfect!

dit was het weer voor nu!

mijlpaal

  • 250.000 km

vorige week heeft mijn clio een nieuwe mijlpaal bereikt! namelijk die van de 250.000km. Nou wil ik niet opscheppen, maar ik denk niet dat er veel auto`s zijn die met dergelijke km standen met zo weinige problemen rond rijden. Het is en blijft een heerlijke auto om in te rijden. Zo zie je maar dat het loont om je auto goed te onderhouden. De clio staat minstens 2 keer per jaar bij de garage voor onderhoud (1 grote en 1 kleine onderhoudsbeurt).

Al moet ik zeggen dat ik laatst toch een een extra bezoekje aan de garage heb moeten brengen. na een weekendje weg op de terug maakten we even een tussen stop, en na het starten maakte de moter een luid aanlopend kabaal dat erger werd naarmaate je meer toeren maakte. afijn toch naar huis gereden en de volgende dag de garage opgezocht. de dynamo bleek kapot te zijn. zo erg zelfs dat door oververhitting hij (hebben ze mij verteld, en aangezien ik geen monteur ben geloof ik ze maar) de aircopomp ook heeft vernield. ik vond het een vreemd verhaal maar het moest gerepareerd worden voor de lieve som van 1100 euro. katjeng! ik weet ook weer waar ik voor werkte deze maand. 4 dagen later stond hij weer gerepareerd en al klaar. en sinds dien geen klachten meer vernomen uit het vooronder. We houden het maar op slijtage na zoveel km te hebben gereden. hopelijk kan ik nu tot en met eind april wanneer de jaarlijkse apk staat te wachten doorrijden zonder problemen!

vooralsnog kan ik geen enkel probleem ontdekken en kan ik lekker doorrijden!

reparatie na reparatie

  • 264.000 km

Nadat ik tijdens de vorige blog mijn hoop had uitgesproken dat ik probleemloos zou kunnen rijden tot de APK begin mei, viel dat toch enigszins tegen.

Het begon Begin Januari al toen we savonds laat terug kwamen uit de bios. Over een klein onverlicht weggetje werden we opgeschrikt door een oorverdovende knal gevolgd door de blik van een rondvliegend 'beest'. Bovenop de rem getrapt om de schade te checken. Het 'beest' bleek een volwassen vos te zijn. Wonderwel leefde de vos nog maar gelukkig voor hem niet voor lang. Aangezien we met een gangetje van rond de 100km/h reden kan u zich de knal voorstellen. De schade aan de auto viel gelukkig mee, na een bezoekje aan de garage bleek alleen wat plaat werk te zijn verdwenen en de claxon niet meer te werken. De montour had wat twijfels over de airco aangezien daar wat deuken in zaten, maar ondertussen kan ik zeggen dat die het gelukkig nog doet.

Nog geen 3 weken later kwam het volgende probleem de hoek om zetten. Een ratelend geluid tijdens het remmen zorgde ervoor dat ik weer naar de garage moest. De achter remmen bleken nodig aan vervanging toe te zijn.

Begin Maart moest ik wéér naar de garage. Dit keer dacht ik dat het einde van me clio inzicht was. Na een probleemloze rit van +/- 200km de auto geparkeerd. geen probleem. savonds wilde we weer wegrijden, de auto starte normaal, maar bij het wegrijden sloeg de auto af, en na een 2de poging sloeg de auto weer af. Erg vreemd, je zou bij het lezen van dit stukje kunnen gaan twijfelen aan mij rij capaciteiten. Maar bij een 3de keer starten kwam de moter hortend en stotend op gang en bij gas geven zo mogelijk nog erger. al het vermogen leek te zijn verdwenen. Na heen en weer gebel met het thuisfront en de anwb (die overigens niks konden doen) besloten de auto maar te laten slepen naar huis. aangezien het al 11 uur savonds was. Zo eigenwijs als ik was nog een keer geprobeerd de auto te starten, en warempel, hij doet het! na een paar rondjes over de parkeerplaats leek er niks aan de hand, totdat de moter ineens een luid aanlopend kabaal maakt, bij elke 'toer' klonk het alsof je metaal op metaal slaat. de moter meteen uitgezet en naar de garage laten slepen. De volgende dag hebben ze het geluid bij de garage ook gehoord en hebben ze alles onderzocht. Maar het geluid verdween als sneeuw voor de zon. Erg vreemd maar de moter loopt sinds dien als een zonnetje. Zowel de anwb, als de garage als ikzelf heeft geen idee waar het geluid vandaan kwam. Iemand een idee?

Mijn tot nu laatste bezoek tot nu toe aan de garage was iets minder erg. 2 weken na dat vreemde geluid in de moter werd ik bij het oprijden van een drempel opgeschrikt door weer een knal. 'wat nu weer' dacht ik, en zat bij me gedachte al in een nieuwe auto. Wederom naar de garage gereden waar ze constateerde dat de veer linksvoor het had begeven. Toch maar weer laten vervangen.

Tot nu toe rij ik 'al' 3 weken zonder problemen. Ik hou me hart vast bij de aankomende APK + grote onderhoudsbeurt begin mei. Vooralsnog kan ik niks ontdekken, maar na al deze problemen weet je het maar nooit. Je zou je kunnen afvragen of het verstandig is om nog door te rijden met de clio. Maar ik zal niet de enige zijn als ik zeg dat ik een soort band met de auto heb waardoor je toch met wat moeite afstand kan nemen. Laat ik eerst de APK maar afwachten!

wordt vervolgd!

APK

  • 266.000 km

En wat schetst mijn verbazing, me clio is probleemloos door de APK! Probleemloos! dat is wel het laatste wat ik had verwacht. Alhoewel, probleemloos, er moest wel 1 doorgebrand lampje vervangen worden. voor de rest geen enkel probleem. Het is een blijft een heerlijke auto om in te rijden. En gelukkig kan ik dat weer een jaartje doen! op naar de 300.000 zou ik zeggen, ik denk dat ik die grens ga bereiken eind dit jaar of begin volgend jaar.

150.000

  • 285.000 km

Tijd voor een nieuw verslag! Het is immers alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven over mijn auto. Dat komt omdat er eigenlijk ook niks bijzonders is te vertellen! Na alle problemen die ik had met de auto begin dit jaar rij ik al vanaf de APK in mei probleemloos rond. En dat terwijl ik nu toch al gouw weer 20.000km heb gereden met een totaal van 285.000 km!! Het begint ergens op te lijken zullen we maar zeggen.
Het enige wat ik aan de auto heb gedaan het afgelopen halve jaar zijn de voorbanden vervangen, maar dat hoort er gewoon bij.

Een ander leuk detail is dat ik nu 150.000 km heb gereden met de auto! ik kocht hem met 135.000 op de teller en zit nu op ruim 285.000. en dat is 3 en half jaar..Het klinkt niet veel, maar 3 en half jaar geleden had ik nog een volle tank diesel 45 euro, nu moet ik al bijna 75 euro neerleggen! afijn, die goeie ouwe tijd.

Wat kan ik verder nog zeggen over mijn auto. Hij heeft ons weer lekker naar Oostenrijk, Zwitserland en Slovenië gebracht met onze sleurhut erachter. Het blijft toch altijd voor gefronste wenkbrauwen zorgen bij omstanders, zo`n grote caravan met een veel te kleine auto. Maar goed het is allemaal toegestaan en de auto trekt het makkelijk!

De laatste 2 weken begint er links voor wel wat te grommen, een herkenbaar geluid! de wiel lagers zijn blijkbaar weer aan vervanging toe. Nou moet de auto eind oktober weer voor een onderhoudsbeurt naar de garage, dus dan kunnen ze dat ook meteen even doen. t Schijnt een echte Clio kwaal te zijn dat de wiel lagers geen lang leven gegeven zijn.

Dit was het weer voor nu! Ik hoop dat ik weer zo lang kan wachten met een nieuw verslag!

300.000

  • 300.000 km

Daar was hij dan vandaag! de grens van 300.000 km is bereikt! Het duurde iets langer dan verwacht maar ik had nou eenmaal niet vaker mijn trouwe vierwieler nodig. De auto heeft als kadootje een extra behandeling door de wasstraat gehad.

Tijdens het vorige verslag schreef ik dat het linksvoor wat aan het grommen was. Dit was inderdaad een versleten wiellager en die is dan ook tijdens de eerstvolgende onderhoudsbeurt vervangen. Samen met een setje versleten remschijven waren dit weer de reparaties voor deze onderhoudsbeurt. Het was alleen erg jammer dat ik een week later weer heen kon. Ze hadden blijkbaar een verkeerd merk remschijven gemonteerd want na een week was de boel al krom. Dit is kosteloos gerepareerd en vervangen door een setje van een ander merk en sindsdien geen problemen meer vernomen.

De kou van de afgelopen maanden is de accu niet in de koude kleren gaan zitten want die vond het halverwege februari wel welletjes. Om die reden is hij dan ook vervangen. Verder heb ik nergens problemen mee, alles functioneert zoals het hoort. Ik merk alleen wel dat het vermogen iets minder wordt. Vooral tijdens het optrekken moet ik een fractie meer geduld hebben, maar dat is de auto vergeven na 300.000 km.

Dit was het weer voor nu. Ik hoop dat ik over ongeveer 2 en half jaar een verslag kan schrijven met een mijlpaal van 400.000 km. Want het blijft een erg fijne auto!

einde in zicht??

  • 302.000 km

De jaarlijkse apk stond weer voor de deur. Sochtends bracht ik de auto op de afgesproken dag naar de garage voor de jaarlijkse check + onderhoudsbeurt. Aan het einde van de middag werd ik weer gebeld dat de auto klaar stond. Normaal neemt de garage altijd contact met mij op als er bijzonderheden zijn of als er grote reparaties verricht moeten worden. Dus het viel me alles mee dat ik niet gebeld werd. En inderdaad, de auto stond keurig netjes weer klaar om mee te nemen, en was op een paar doorgebrande lampjes na, feilloos door de apk gekomen.

Totdat ik de monteur sprak die aan de auto had gesleuteld. Hij zegt, gezien de km stand en de reparaties die komen gaan is het misschien verstandig eens zo langzamerhand na te gaan denken over iets anders. dus verbaasd reageer ik wat er dan aan mankeert. De monteur: De auto verkeerd nog in prima staat anders komt hij niet door de apk maar er zitten een aantal fikse reparaties aan te komen. Zoals? vroeg ik de monteur. De banden gaan maximaal nog een half jaar mee, de distributie riem is over 15.000 km weer aan de beurt, de koppeling kan maximaal nog 20.000 km mee gaan en we hoorden een tik in je motor wat er op kan duiden dat je cilinder koppen ook in een terminale fase zitten. totale kosten om dit alles te laten repareren zouden op +/- 3.500 komen. Die zag ik niet aankomen.

Je kan je inderdaad afvragen of een auto van 9 jaar oud met dik 300.000 km op de teller zulke reparatie kosten nog waard is. De kosten zouden dik boven de dag waarde komen van de auto.

Voorlopig kan ik er nog even mee door rijden aangezien de auto gewoon feilloos door de apk is gekomen maar met deze reparaties in het achterhoofd en in het vooruitzicht is het misschien toch verstandig om heel voorzichtig uit te gaan kijken naar een nieuwe auto, hoe jammer ook! Ik beleef nog steeds elke dag veel plezier aan me renaultje!

wordt vervolgd!

einde verhaal

  • 314.046 km

Helaas! Gister kwam er een einde aan mijn auto. Nadat de 'tik' in mijn moter waar ik het de laatste update over had steeds erger was geworden was het gister niet meer om aan te horen. hortend en stotend kwam de auto uiteindelijk tot stilstand. Toevallig was ik een paar dagen hiervoor bij de garage geweest om nog eens te overleggen wat verstandig was in dit geval. De monteur zij rijd maar oor totdat je moter 'boem' zegt. reparatie kosten zouden afhankelijk van de precieze oorzaak van het geluid tussen de 1500 en 2500 gaan kosten. mij iets teveel voor een auto met deze km standen.

Ik heb de afgelopen 4 jaar met buitengewoon veel plezier in deze auto gereden! de kans is dan ook groot dat mijn nieuwe auto in ieder geval een renault wordt en bijna zeker weer een clio. In de versie waarin ik de clio had reed hij altijd zeer comfortabel, zuinig, vel, stuurde goed, grote trekkracht, redelijk ruim, kortom, een heerlijke auto.

tot ziens op mijn volgende auto review

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.