en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Captur TCe 155 Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 250 km |
Begin januari is het zover: mijn volgende lease auto wordt dan geleverd, dit keer een benzine uitvoering.
vanaf 1998 t/m einde dit jaar altijd diesel gereden. Nu deze in de ban is door o.a. de overheid en daarna ook bij mijn werkgever stap ik over naar een benzine uitvoering.
Vanuit mijn werkgever wordt er een lijst beschikbaar gesteld bij de leasemaatschappij en kan het zoeken beginnen.
Voorwaarde die ik vooraf had: Hij moet een caravan van 1300kg kunnen trekken, overige opties/mogelijkheden zie ik daarna wel.
Elektrische auto's vielen vrijwel allemaal gelijk af, alleen de Polestar 2 bleef over. Uiteindelijk viel deze ook af o.a. door de reisafstanden (vaak rond 380 km p.dag) + de range van een dergelijke auto met een te slepen caravan. Ga later wel eens een stuk rijden in die van een collega om het te ervaren wat ik mis in de power. .
Binnen de benzine auto's was het nogal een uitdaging om een geschikte auto te vinden. bovengrens van de nieuwe auto ligt rond de 36K. (elektrisch was max 60K...)
Veel opties, zoals bijv. een Seat Leon (huidige is ook een Leon) vielen af omdat ze vaak maar 1300kg mogen trekken. Volgens o.a. ANWB kan je beter een auto kiezen met wat marge, daarom maar verder zoeken.
Mijn oog viel op de Captur, maar wat moet je daarmee dacht ik, want dat is een oubollige wagen. Toch maar eens kijken. Verrassing! De wagen is in 2019 vernieuwd en ineens toch aantrekkelijk voor ons.
in de configuratie van de leasemaatschappij uiteindelijk terechtgekomen op een Paris Initiale met 155 PK met automaat. Een testrit met een Edition uitvoering met 155 PK was het overtuigende duwtje wat wij nog nodig hadden: bestellen die hap!
Een mooie review kan je overigens bekijken op https://www.youtube.com/watch?v=EHbkwZabvbY
Met een aantal extra opties de wagen besteld, maar na 1 week opgebeld door de dealer: kleur van de wagen niet meer leverbaar + vanwege euronorm 6 een upgrade naar een nieuw type motor nodig. Verwachte levering: week 26 van 2021. Nee! dat duurt te lang. :-(
Samen met een lokale dealer gezocht naar alternatieven. Wat bleek? een voorraad auto met de gewenste kleur was beschikbaar, alleen met iets minder opties zoals besteld. Leasemaatschappij geinformeerd en zij hebben de wagen aangekocht.
Huidige auto, Seat Leon Xperience, loopt eind december uit de lease, nieuwe wagen kan in de week van 8 januari geleverd worden.
ik merk aan mijzelf dat ik erg uitkijk naar de nieuwe auto, niet omdat de huidige niet meer bevalt, maar meer omdat de nieuwe auto, wat mij betreft, een prachtige kleur heeft en daarnaast ook nog eens een fijn interieur. O.a. stuurverwarming, lederen stoelen/dashboard, adaptive cruise control met auto.start/stop, lane departure, stoel verwarming. Een gevoel van luxe als je instapt, erg fijn.
Alle youtube movie's over deze Captur gezien, alle reviews gelezen, en al 2 x bij de dealer wezen kijken naar mijn auto die daar staat te wachten...
Was vergeten dat ik soms nog maf kan zijn van een auto. Nu maar hopen dat deze in de praktijk ook zo gaat bevallen!
ik zal verdere updates blijven verstrekken zodra de eerste kilometers zijn gemaakt.
De auto opgehaald bij Terwolde, Renault dealer. Gelijk ook wat betere foto's erbij geplaatst. Velgen gelijk een beschermende laag gegeven van Chemical guys zodat ze beter te reinigen zijn en minder snel "inbranden". Nu de eerste ervaringen opdoen en later een update schrijven.
De oude Seat Leon achtergelaten na 210.000 in 4 jaar tijd bij elkaar gereden. 1 x blijven staan met motorpech (flinke, onder coulance herstelde, schade). Voor de rest probleemloos.
Helaas, helaas, op dag 1 was er gelijk een motorstoring.
Na onderzoek door de garage, direct en zeer voortvarend opgepakt, bleek het dat de regelklep van zowel de in- als de uitlaat van de nokkenas een storing gaf. (pas te meten na het rijden van een langere afstand)
Na overleg met Renault NL werd besloten om beide te vervangen.
Dat werd direct uitgevoerd en in de tussentijd een nagelnieuwe Megane E-tech kunnen testen als vervangende auto, wat een prima wagen is.
Al met al een super-service door Terwolde.
De Captur is intussen weer opgehaald en vandaag zijn de winterbanden eronder gezet. (beleid van leasemaatschappij dat dit elders gedaan moet worden)
Eerste ervaringen:
Heerlijk die stuur- en stoelverwarming!
Heerlijk adaptive cruise / keep lane assist. In druk verkeer zet ik de adaptive op zo kort mogelijke afstand met voorganger, dat werkt het beste. Bij rustig verkeer maakt het nog niet zoveel uit. Ook automatische start/stop getest in o.a. stadsverkeer. Dat werk vooralsnog ook prima.
Even wennen dat de auto vrijwel autonoom door de bocht gaat (op autosnelweg getest), maar ik kan daar prima mee leven, zal daardoor wel een luie chauffeur worden :-), ik hoef alleen maar te reageren op het signaal van de auto dat ik het stuur moet vasthouden....
1e 1000 km mag de motor max. 3000 toeren draaien, pas daarna optimaal genieten van de 155 pk die de auto heeft. Het is nu al lekker al die power. (tja, ben een 110pk diesel gewend..)
Huidig gemiddeld verbruik volgens boordcomputer = 5.6 liter/100km.
Ga nu eerst naar de 1000 km voordat ik een volgende update zal geven.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.