Renault Captur TCe 155 Initiale Paris (2020) #2

autoreview

Renault Captur TCe 155 Initiale Paris (2020)

Signalement

UitvoeringCaptur TCe 155 Initiale Paris
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Captur 155 Paris Initiale

  • 10 km

Begin januari is het zover: mijn volgende lease auto wordt dan geleverd, dit keer een benzine uitvoering.

vanaf 1998 t/m einde dit jaar altijd diesel gereden. Nu deze in de ban is door o.a. de overheid en daarna ook bij mijn werkgever stap ik over naar een benzine uitvoering.
Vanuit mijn werkgever wordt er een lijst beschikbaar gesteld bij de leasemaatschappij en kan het zoeken beginnen.

Voorwaarde die ik vooraf had: Hij moet een caravan van 1300kg kunnen trekken, overige opties/mogelijkheden zie ik daarna wel.

Elektrische auto's vielen vrijwel allemaal gelijk af, alleen de Polestar 2 bleef over. Uiteindelijk viel deze ook af o.a. door de reisafstanden (vaak rond 380 km p.dag) + de range van een dergelijke auto met een te slepen caravan. Ga later wel eens een stuk rijden in die van een collega om het te ervaren wat ik mis in de power. .

Binnen de benzine auto's was het nogal een uitdaging om een geschikte auto te vinden. bovengrens van de nieuwe auto ligt rond de 36K. (elektrisch was max 60K...)
Veel opties, zoals bijv. een Seat Leon (huidige is ook een Leon) vielen af omdat ze vaak maar 1300kg mogen trekken. Volgens o.a. ANWB kan je beter een auto kiezen met wat marge, daarom maar verder zoeken.

Mijn oog viel op de Captur, maar wat moet je daarmee dacht ik, want dat is een oubollige wagen. Toch maar eens kijken. Verrassing! De wagen is in 2019 vernieuwd en ineens toch aantrekkelijk voor ons.

in de configuratie van de leasemaatschappij uiteindelijk terechtgekomen op een Paris Initiale met 155 PK met automaat. Een testrit met een Edition uitvoering met 155 PK was het overtuigende duwtje wat wij nog nodig hadden: bestellen die hap!

Een mooie review kan je overigens bekijken op https://www.youtube.com/watch?v=EHbkwZabvbY

Met een aantal extra opties de wagen besteld, maar na 1 week opgebeld door de dealer: kleur van de wagen niet meer leverbaar + vanwege euronorm 6 een upgrade naar een nieuw type motor nodig. Verwachte levering: week 26 van 2021. Nee! dat duurt te lang. :-(

Samen met een lokale dealer gezocht naar alternatieven. Wat bleek? een voorraad auto met de gewenste kleur was beschikbaar, alleen met iets minder opties zoals besteld. Leasemaatschappij geinformeerd en zij hebben de wagen aangekocht.

Huidige auto, Seat Leon Xperience, loopt eind december uit de lease, nieuwe wagen kan in de week van 8 januari geleverd worden.

ik merk aan mijzelf dat ik erg uitkijk naar de nieuwe auto, niet omdat de huidige niet meer bevalt, maar meer omdat de nieuwe auto, wat mij betreft, een prachtige kleur heeft en daarnaast ook nog eens een fijn interieur. O.a. stuurverwarming, lederen stoelen/dashboard, adaptive cruise control met auto.start/stop, lane departure, stoel verwarming. Een gevoel van luxe als je instapt, erg fijn.

Alle youtube movie's over deze Captur gezien, alle reviews gelezen, en al 2 x bij de dealer wezen kijken naar mijn auto die daar staat te wachten...

Was vergeten dat ik soms nog maf kan zijn van een auto. Nu maar hopen dat deze in de praktijk ook zo gaat bevallen!

ik zal verdere updates blijven verstrekken zodra de eerste kilometers zijn gemaakt.

Dag 1

  • 10 km

De auto opgehaald bij Terwolde, Renault dealer. Gelijk ook wat betere foto's erbij geplaatst. Velgen gelijk een beschermende laag gegeven van Chemical guys zodat ze beter te reinigen zijn en minder snel "inbranden". Nu de eerste ervaringen opdoen en later een update schrijven.

De oude Seat Leon achtergelaten na 210.000 in 4 jaar tijd bij elkaar gereden. 1 x blijven staan met motorpech (flinke, onder coulance herstelde, schade). Voor de rest probleemloos.

Herstel,,.

  • 250 km

Helaas, helaas, op dag 1 was er gelijk een motorstoring.
Na onderzoek door de garage, direct en zeer voortvarend opgepakt, bleek het dat de regelklep van zowel de in- als de uitlaat van de nokkenas een storing gaf. (pas te meten na het rijden van een langere afstand)
Na overleg met Renault NL werd besloten om beide te vervangen.
Dat werd direct uitgevoerd en in de tussentijd een nagelnieuwe Megane E-tech kunnen testen als vervangende auto, wat een prima wagen is.

Al met al een super-service door Terwolde.

De Captur is intussen weer opgehaald en vandaag zijn de winterbanden eronder gezet. (beleid van leasemaatschappij dat dit elders gedaan moet worden)

Eerste ervaringen:
Heerlijk die stuur- en stoelverwarming!
Heerlijk adaptive cruise / keep lane assist. In druk verkeer zet ik de adaptive op zo kort mogelijke afstand met voorganger, dat werkt het beste. Bij rustig verkeer maakt het nog niet zoveel uit. Ook automatische start/stop getest in o.a. stadsverkeer. Dat werk vooralsnog ook prima.

Even wennen dat de auto vrijwel autonoom door de bocht gaat (op autosnelweg getest), maar ik kan daar prima mee leven, zal daardoor wel een luie chauffeur worden :-), ik hoef alleen maar te reageren op het signaal van de auto dat ik het stuur moet vasthouden....

1e 1000 km mag de motor max. 3000 toeren draaien, pas daarna optimaal genieten van de 155 pk die de auto heeft. Het is nu al lekker al die power. (tja, ben een 110pk diesel gewend..)

Huidig gemiddeld verbruik volgens boordcomputer = 5.6 liter/100km.

Ga nu eerst naar de 1000 km voordat ik een volgende update zal geven.

10 weken in bezit

  • 3.100 km

We zijn 10 weken verder.

plus:
- souplesse van de motor, mede door overschot aan vermogen.
- comfort door acc + lane assist + lane departe warning.
- langere afstanden op autosnelweg (overdag, 100 km/p.uur) levert een gemiddeld verbruik van 6.2 l/100km. vind ik een mooie waarde voor dit model/vermogen.
- gemeten 0 - 100 km/p.uur op natwegdek en winterbanden: 8.5 seconden, prima!
- automaat, nooit meer anders!

min:
- kleine kofferruimte t.o.v. station wagens. Heb dit verkeerd ingeschat.
- bij vertrek acc + lane opnieuw starten. Daarvoor moet je minimaal 3 x een toets indrukken.
- camera's zijn onbeschermd daardoor in de winter snel vies waardoor zicht verminderd.
- voluit gas geven vanuit stilstand resulteert in "schaatsende" beweging (maar he, dat krijg je met zoveel vermogen.. ;-) )
- verbruik in stadsverkeer geeft gemiddelde van 7.3 l/100km
- afhankelijk van snelheid kan het volledig intrappen van gas een schok reactie in de automaat veroorzaken, hangt echt af van de situatie. Moet ik nog verder onderzoeken hoe dat precies zit.

- door corona veel thuiswerken waardoor ik eigenlijk belachelijk weinig km's heb afgelegd (pre-corona 45.000 op jaarbasis)

Onder aan de streep zijn wij, ik/vrouw/dochter, erg tevreden met de auto als totaal pakket. Wij melden ons weer bij 10.000 km.

de 10,000 voorbij + vakantie Frankrijk

  • 13.858 km

De vakantie naar Frankrijk zit erop. Foto van de combinatie toegevoegd.
Daarnaast ook de 10.000 km gepasseerd, tijd voor een update.

pro:
- Kracht van de motor
- Trekkracht i.c.m. caravan
- Kleurencombinatie van de auto
- Luxe in de auto
- Zit comfort
- Adaptive cruise/lane assist

Cons:
- Beperkte bagage ruimte
- Verbruik auto
- Airco instellingen
- Automaat bij optrekken vanuit stilstand

Tot nu toe zeer tevreden met de auto. In tegenstelling tot een aantal andere reviews van rijders heb ik vrijwel geen elektronische issues gehad. Uit mijn hoofd een 2-tal niet nader te verklaren resets gehad van mijn digitale dashboard. 1x daarvan was onder het rijden waarbij alles terugsprong naar fabrieksinstellingen, Dat had verder geen negatieve gevolgen. Bij aankomst op de camping gewoon ff alles opnieuw instellen naar eigen voorkeuren. Het mag natuurlijk niet voorkomen!

Kracht van de auto maakt veel goed. Het blijft leuk om anderen te verrassen bij stoplicht sprintjes dat die suffe Captur toch vlot is. Daarbij opgemerkt dat volledig plankgas optrekken resulteert in een schok in de aandrijving + spinnende voorwielen. De truuk is om niet volledig plankgas te geven en daarna volledig naar de bodem te trappen om goed gebruik te maken van de trekkracht van de auto. Vooral de versnelling vanaf 40 km/p.uur vind ik indrukwekkend. (Totaal niet te vergelijken overigens met een elektrische wagen zoals bijv. een Volvo XC40 van 400 pk waar ik in heb mogen rijden, dat is een volledig andere klasse :-) )

ook met een caravan achter de auto is het geen enkel probleem. Ik heb continue op 99 km/p.uur gereden op de snelheidsmeter en de cruise control zorgde ervoor dat dit tempo ook aangehouden werd bij klimmetjes in het buitenland. Tevens het automatisch afremmen van de auto wat weer zorgde dat de ingestelde snelheid werd vastgehouden bij het dalen.
Dat zorgde ervoor dat het heel relaxed autorijden was, zeker ook in combinatie met lane assist.

In mijn ogen is de kleur combinatie van de auto de mooiste combi voor deze auto, al blijft dat een persoonlijke smaak. Volgens mij niet meer leverbaar door Renault. Wij ontvangen regelmatig complimenten, en opvallend vaak ook van andere Captur rijders.

Luxe: heerlijk! Plus: lederen bekleding/ adaptive cruise / lane assist / automaat / traffic controll.
Zit comfort vind ik ruim voldoende. Moet zeggen dat je na 3 - 4 uur aaneengesloten rijden je wel een keer wilt verzitten, maar hoe vaak komt het voor dat je zolang in een auto zit?

Adaptive cruise is aangenaam. Vooral op momenten dat het rustig is op de weg. En in files maakt dit het ook aangenaam i.c.m. traffic control (automatisch afremmen/optrekken)

Lane assist is bijna altijd prettig. Tip voor andere rijders: leg tijdens het rijden je handen onderop je stuur en laat ze daar liggen met bijv. ondersteuning van de armleuning van de deur en die tussen de stoelen. Daarmee voorkom je de meldingen dat je je handen aan het stuur moet houden.
Niet altijd te gebruiken: tijdens de vakantie was de combinatie van veel regen/wind/spoorvorming/caravan iets teveel van het goede voor lane assist en daarom ook uitgezet. Want dan is het in totaal een onrustige rit.

Bagage ruimte: Iets te makkelijk over gedacht bij het maken van de keuze voor deze auto. Altijd station auto's gereden die veel meer ruimte hadden. Dat had van mij, achteraf, wel iets ruimer gemogen.
Verbruik van de auto:
bij 106 km/p. uur, wat ik meestal aanhoudt overdag in NL, is het verbruik rond 1 op 15 / 16.
hangt ook af van een zware rechtervoet, zeker als je bij elk verkeerslicht voorop wilt rijden...., dan gaat het verbruik ook aanzienlijk omhoog.
Ik heb een verbruik van 1 op 9 gemeten tijdens de vakantie als de caravan erachter hing. dat maakt het bereik een stuk kleiner. Voordeel is wel dat je dan wat vaker een pauze moet inlassen....
Airco: heel bijzonder en sluit aan bij ervaringen van andere rijders.
in eerdere auto's kon ik in de auto-airco stand zelf bepalen. Denk hierbij aan: auto instellen op een bepaalde temperatuur / zelf bepalen hoe hard de airco moet blazen / welke openingen openstaan / Airco begint gelijk koud te blazen.
in de Captur is dat anders. als je hem bijv. op 18 graden zet + auto-stand begint de airco voluit te blazen, maar niet gelijk in een koude stand. In veel gevallen begon de airco pas na 10 minuten koud te blazen, ondanks dat het buiten 30+ was. Niet eerder zo meegemaakt. Ook blijft de airco te lang in een hoge stand blazen wat mij betreft. En in auto-stand bepaald de auto welke openingen gebruikt worden. Dat maakt ook dat bijv. in regenachtig weer de airco dan bepaald dat de openingen op de passagiers gebruikt moet worden, resultaat is dan uiteraard dat de ramen beslaan. Erg vervelend. ik schakel dan om naar handmatig om het gewenste resultaat te bereiken.
Het komt erop neer dat ik de auto-stand van de airco vrijwel nooit gebruik, wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn. Ik ga dat wel melden bij de 1e beurt, maar gezien de ervaringen van andere Captur rijders verwacht ik geen verbetering.
Automaat: Bij normaal gebruik is het heerlijk autorijden, ik ga nooit meer terug naar handmatig wat mij betreft.
Wel is deze automaat niet helemaal goed ingeregeld op de 155 pk van deze Captur. Zoals aangegeven is bij vol-gas vanuit stilstand de automaat schokkerig en niet zo soepel als bij rustig optrekken. En bij het uitrollen richting kruispunten/stoplichten heeft de automaat soms ook wat moeite met het kiezen van de juiste versnelling op het moment dat je weer kan optrekken.
Over het algemeen toch wel tevreden met de automaat, maar ik heb bijv. ook in een Audi gereden met een PDK, dat gaat toch iets beter met de schakelmomenten.
Plusje vind ik hier wel de sport instelling van de automaat. Dan is de auto bijna een soort van giftig tijdens het optrekken en loopt de auto wat hoger in toeren voordat de volgende versnelling wordt ingelegd.
Overall ben ik erg tevreden met deze auto. Vergelijk ik hem met eerdere auto's dan staat de Captur wel in mijn top 3 lijstje van gereden auto's die op mijn oprit thuishoren.
Ik zie dat zelf terug in de wijze van onderhoud die ik pleeg op de auto. Het is een werk-lease wagen maar ik heb de auto volledig in de poets gezet (Fusso99 Black) en de velgen nog in Max Coat Wheelguard van Chemical Guys.

Helaas is het Corona spook nog steeds aanwezig en zijn mijn zakelijke kilometers nihil. Normaliter 45.000 km per jaar. nu in 7 maand bijna 14.000 bij elkaar gereden....

rond de 25.000 km zal ik weer een update geven.

Gegroet!!

7maanden verder

  • 35.000 km

Wat later dan beloofd een aanvulling op mijn ervaringen met de Captur.

- airco issue is onder fabrieksgarantie verholpen.
- bodemplaat weggewaaid in Duitsland.
-af en toe elektronische (minimale) storingen.
-onderhoudsbeurt - standaard.

Na de problemen met de airco tijdens onze vakantie heb ik contact gezocht met de dealer. Zij hebben de auto onderzocht en kwamen tot de conclusie dat de airco niet goed werkte. Dit hebben zij vervolgens, geheel naar tevredenheid, onder garantie vervangen. Sindsdien hebben wij geen problemen meer gehad en werkt alles naar behoren.

Ergens in het najaar was ik via Duitsland onderweg naar huis. Tijdens de snelle autorit, ruwweg 170 km/p.uur, knalde ineens iets onder de auto vandaan en via de achterwielen vloog het door de lucht en gelukkig in de berm van de Autobahn.
Bij een afrit heb ik de auto van onderen bekeken of er schade was, bleek dat een bodembeschermplaat ontbrak.....
Dit gemeld bij de garage en zij hadden dit nog niet eerder meegemaakt. Ook dit is onder garantie vervangen.

Een aantal keren is de software in de war. Een opsomming:
- de dode hoek sensoren nemen niet altijd een voertuig waar, terwijl dit wel de bedoeling moet zijn. Gelukkig gewend om standaard de dode hoek te controleren...
- hoofdscherm blijft zwart na het starten. Auto opnieuw opstarten is vaak en direct de oplossing.
- melding in het scherm bij het starten dat er een storing is en de garage opgezocht moet worden. Herstart is de oplossing.
-1 x werkten de camera's niet. Herstart is de oplossing.
Blijft een probleempje die af en toe opduikt. Ik doe er niet moeilijk over, heb er geen erge hinder van.

Volgens planning is de eerste onderhoudsbeurt in januari uitgevoerd. Bovenstaande software issues gemeld. Heb begrepen dat er een update is geinstalleerd. Maar dat heeft niet het gewenste resultaat geleverd. ...

Wat valt er verder op aan de auto?
Sportstand helpt om de auto sneller te laten sprinten. En nee, niet zoals in 1 van de commentaren genoemd, ik rij niet met gillende banden, wil soms alleen vlot weg bij de stoplichten. De auto nodigt daartoe uit vanwege zijn extra pk's en veel mensen verwachten het niet dat hij zo vlot is.

Het kiezen van de achteruit betekent niet dat hij gelijk weer kan rijden. Er is een kleine hapering voordat de auto ook daadwerkelijk van plek gaat. Mijn vrouw vind het vooral hinderlijk dat dit met een schok gaat.
Dat schokken is ook voelbaar bij het optrekken vanuit stilstand.
Tijdens het rijden hebben wij daar geen last van.

Met 2 volwassen dochters is het wel een auto waar je moet "spelen" met de ruimte. Het is een kwestie van inschikken voor alle vier de passagiers om een fijne zit plek te krijgen.

De kofferbak blijft aan de kleine kant. Regelmatig wat ruimte gebrek. Bij het boodschappen doen is de bak snel gevuld.

Adaptive cruise: de afstand tot de voorligger, ook met de kleinste afstand tot je voorganger die ingesteld kan worden, is dusdanig ruim dat met druk verkeer de auto's makkelijk kunnen invoegen van rechts. Dat had wat mij betreft wel kleiner mogen zijn.
Ook duurt het even voordat de auto weer zijn oude snelheid opzoekt als er weer ruimte is. Vaak geef je automatisch wat extra gas bij.

De kracht van de motor + luxe van het interieur blijft elke keer een feest om met de auto op stap te gaan. snel en soepel door het verkeer, als ie eenmaal in beweging is, en alle opties in de auto zijn een feest.
Ik gebruik vrijwel altijd ook Android Auto ipv reguliere radio + Tomtom navigatie. Dit werkt vrijwel altijd vlekkeloos, tenzij Google zelf wat issues heeft...

Overall nog steeds tevreden met de auto. Vanaf deze maand zal de auto ook weer meer gebruikt worden voor de lange ritten en zal aantal maand kilometers gaan toenemen.

Bedankt dat je tot hier bent gekomen, tot een volgende update!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.