Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

UitvoeringCaptur TCe 140 Intens
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

Panne en klantenservice

Op 30 november 2021 heb ik mij Kia optima ingeruild voor deze mooie Captur. KM stand 7076.
De wagen heeft alle opties m.u.v. een schuif- kanteldak en langsdragers.
De wagen is luxe, rijdt prima en gaat ook zuinig om met de brandstof (1 op 16 tot 1 op 17 / km)
Bij aflevering meteen laten voorzien van een elektrische trekhaak en ook 17 inch LM velgen met winterbanden laten leveren.

Echter op 8 januari 2022 kreeg ik 's avonds de melding "Olie Bijvullen" op het display.
KM stand was 8765,. Dus pas 1689 km mee gereden.
De volgende dag de olie gepeild. Helemaal droog. Bijgevuld en even een half uur gewacht.
Hierna een stukje gaan rijden en de melding verdween van het display. Echter bij thuiskomst bleek de een groot stuk van de nieuwe oprit onder de olie te liggen alsmede de totale onderkant van de auto.
Om verder schade aan de oprit te voorkomen de auto op een algemene parkeerplaats in de straat gezet.

Op maandag de dealer gebeld in Boxmeer die de auto heeft laten afslepen. Bleek de krukas-kering kapot te zijn.
Deze moest besteld worden en e.e.a. werd keurig gerepareerd.
Van alles geprobeerd om de oprit schoon te krijgen maar niets hielp en de dealer reageerde niet op vragen. Na een officiële aansprakelijkheidstelling kwam er reactie en werd het aan hun verzekeraar doorgezet.
Offerte voor herstel, groot € 1014,72 laten opmaken

op 24 april 2022 kwam dan uiteindelijk hun reactie:
"Beste heer,
Bedankt voor uw reactie.
Wij hebben inmiddels aanvullende informatie van onze verzekerde ontvangen.
Uit deze informatie blijkt dat zij geen werkzaamheden aan het voertuig hebben verricht waardoor de lekkage kan zijn ontstaan.
Er is dan ook geen dekking op 1 van de bij ons afgesloten verzekeringen.
Wij hebben onze verzekerde hiervan op de hoogte gesteld en hebben hen verzocht om contact met u op te nemen".

Dossier gesloten!

U zult begrijpen dat wij nogal verbaasd waren door het gebruikte argument van de Dealer. Immers aan een voorheen niet defecte "kering" valt niets te repareren. Het gaat hierbij om een ondeugdelijk product dat stuk gaat tijdens de garantieperiode die tevens tot gevolgschade heeft geleid.
Uiteraard hebben we van deze dealer nooit meer iets gehoord ondanks het advies van Bovemij om contact met ons op te nemen.

Bij de Kia dealer hebben wij allen maar positieve ervaringen gehad met wat dan ook. Maar ja mijn Kia's gingen ook nooit kapot. Vandaar wellicht de 7 jaar garantie?

Of wij ooit nog een Renault kopen?
In ieder geval niet bij deze regionaal werkende dealer.

Een half jaar in gebruik

Inmiddels een half jaar verder en een aantal maanden na de kapotte oliekering kreeg ik van de dealer te Venray te horen dat er een update voor de Captur was.
Raar dat ik dit van de dealer hoorde uit Venray.
Maar geen probleem de update is mooi uitgevoerd.

De Captuur rijdt nu verder probleemloos en het verbruik schommelt tussen 1:16 tot 1: 17. Nette cijfers.
Komende week de caravan erachter en op vakantie in Nederland.
Eens kijken hoe dit gaat.

Trekauto

Na een aantal diesels schrijf ik hier mijn ervaring met de Captur als caravantrekker.
Afgelopen weken naar Ommen aan de Vecht wezen kamperen met onze Adria Aviva 442PH. Aangezien de Captur 1500kg mag trekken zou dit geen probleem moeten zijn. En dat was het dan ook niet. De Caravan met 2 elektrische fietsen op de dissel weegt totaal 1200kg en daar had de auto totaal geen moeite mee.
Ten opzichte van mijn vorige diesels moest de auto weliswaar wat meer toeren maken maar de vroegere herrie die je had bij benzinemotoren zonder turbo bleef nu achterwege. Die moest je echt meer op roeren houden ondanks hun grotere volume van 2 liter inhoud.

Dan het verbruik:
Normaliter rijdt ik zo'n 1: 17 km/Ltr gemiddeld maar met de caravan er achter zat de auto nu op een gemiddelde van 1:9 km/ltr.
Dat valt nog alleszins mee. De actieradius bedraagt dan zo'n 450 km.
Wanneer we later in het jaar naar Kroatië gaan zal dit verbruik nog wel stijgen aangezien we dan ook de heuvels in gaan.

Al met al merk ik nu toch wel het verschil met mijn vorige diesels. Dat blijven nu eenmaal goede trekkers en zijn dan ook nog zuiniger...maar dat wist ik van tevoren!

PRIVATE LEASE Renault Captur

Leaseplan
Renault Captur TCe 90 Equilibre (5D/5H)

Alphabet
Renault Captur TCe 90 Equilibre (5D/5H)

Gerelateerde forum topics

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.