Renault Captur TCe 140 Intens (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur TCe 140 Intens |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 7.076 km |
KM-stand laatst | 67.175 km |
Panne en klantenservice
- 8.765 km
Op 30 november 2021 heb ik mij Kia optima ingeruild voor deze mooie Captur. KM stand 7076.
De wagen heeft alle opties m.u.v. een schuif- kanteldak en langsdragers.
De wagen is luxe, rijdt prima en gaat ook zuinig om met de brandstof (1 op 16 tot 1 op 17 / km)
Bij aflevering meteen laten voorzien van een elektrische trekhaak en ook 17 inch LM velgen met winterbanden laten leveren.
Echter op 8 januari 2022 kreeg ik 's avonds de melding "Olie Bijvullen" op het display.
KM stand was 8765,. Dus pas 1689 km mee gereden.
De volgende dag de olie gepeild. Helemaal droog. Bijgevuld en even een half uur gewacht.
Hierna een stukje gaan rijden en de melding verdween van het display. Echter bij thuiskomst bleek de een groot stuk van de nieuwe oprit onder de olie te liggen alsmede de totale onderkant van de auto.
Om verder schade aan de oprit te voorkomen de auto op een algemene parkeerplaats in de straat gezet.
Op maandag de dealer gebeld in Boxmeer die de auto heeft laten afslepen. Bleek de krukas-kering kapot te zijn.
Deze moest besteld worden en e.e.a. werd keurig gerepareerd.
Van alles geprobeerd om de oprit schoon te krijgen maar niets hielp en de dealer reageerde niet op vragen. Na een officiële aansprakelijkheidstelling kwam er reactie en werd het aan hun verzekeraar doorgezet.
Offerte voor herstel, groot € 1014,72 laten opmaken
op 24 april 2022 kwam dan uiteindelijk hun reactie:
"Beste heer,
Bedankt voor uw reactie.
Wij hebben inmiddels aanvullende informatie van onze verzekerde ontvangen.
Uit deze informatie blijkt dat zij geen werkzaamheden aan het voertuig hebben verricht waardoor de lekkage kan zijn ontstaan.
Er is dan ook geen dekking op 1 van de bij ons afgesloten verzekeringen.
Wij hebben onze verzekerde hiervan op de hoogte gesteld en hebben hen verzocht om contact met u op te nemen".
Dossier gesloten!
U zult begrijpen dat wij nogal verbaasd waren door het gebruikte argument van de Dealer. Immers aan een voorheen niet defecte "kering" valt niets te repareren. Het gaat hierbij om een ondeugdelijk product dat stuk gaat tijdens de garantieperiode die tevens tot gevolgschade heeft geleid.
Uiteraard hebben we van deze dealer nooit meer iets gehoord ondanks het advies van Bovemij om contact met ons op te nemen.
Bij de Kia dealer hebben wij allen maar positieve ervaringen gehad met wat dan ook. Maar ja mijn Kia's gingen ook nooit kapot. Vandaar wellicht de 7 jaar garantie?
Of wij ooit nog een Renault kopen?
In ieder geval niet bij deze regionaal werkende dealer.
Een half jaar in gebruik
- 13.500 km
Inmiddels een half jaar verder en een aantal maanden na de kapotte oliekering kreeg ik van de dealer te Venray te horen dat er een update voor de Captur was.
Raar dat ik dit van de dealer hoorde uit Venray.
Maar geen probleem de update is mooi uitgevoerd.
De Captuur rijdt nu verder probleemloos en het verbruik schommelt tussen 1:16 tot 1: 17. Nette cijfers.
Komende week de caravan erachter en op vakantie in Nederland.
Eens kijken hoe dit gaat.
Trekauto
- 14.300 km
Na een aantal diesels schrijf ik hier mijn ervaring met de Captur als caravantrekker.
Afgelopen weken naar Ommen aan de Vecht wezen kamperen met onze Adria Aviva 442PH. Aangezien de Captur 1500kg mag trekken zou dit geen probleem moeten zijn. En dat was het dan ook niet. De Caravan met 2 elektrische fietsen op de dissel weegt totaal 1200kg en daar had de auto totaal geen moeite mee.
Ten opzichte van mijn vorige diesels moest de auto weliswaar wat meer toeren maken maar de vroegere herrie die je had bij benzinemotoren zonder turbo bleef nu achterwege. Die moest je echt meer op roeren houden ondanks hun grotere volume van 2 liter inhoud.
Dan het verbruik:
Normaliter rijdt ik zo'n 1: 17 km/Ltr gemiddeld maar met de caravan er achter zat de auto nu op een gemiddelde van 1:9 km/ltr.
Dat valt nog alleszins mee. De actieradius bedraagt dan zo'n 450 km.
Wanneer we later in het jaar naar Kroatië gaan zal dit verbruik nog wel stijgen aangezien we dan ook de heuvels in gaan.
Al met al merk ik nu toch wel het verschil met mijn vorige diesels. Dat blijven nu eenmaal goede trekkers en zijn dan ook nog zuiniger...maar dat wist ik van tevoren!
Vakantie Kroatië
- 47.000 km
Vertrokken naar Kroatië met de caravan er achter.
In de auto de achterbank neer geklapt zodat de opblaasbare Zodiac en Buitenboordmotor. De dubbele bodem kwam goed van pas aangezien ik hier diverse toebehoren kon opbergen zoals de bootwielen en compressor.
Was even uitvogelen hoe je e.e.a. het beste achter in de auto kon krijgen, eerste de motor via een deur en daarna de boot via de achterklep, alles in lengterichting, vastsjorren en klaar.
voorheen bij de Optima was dat uiteraard makkelijker. Voordeel van een grote stationwagen. Leg je alles dwars erin achter elkaar, sjorren en hoedeplank eroverheen.
Bij de Captur dus even passen en meten!
Gezien de afstand en flinke hellingen (12 tot 14 %) valt mij op hoe goed deze auto is al trekauto. De flippers achter het stuur komen nu van pas om in de hellingen zelf de versnelling te kiezen aangezien de automatische transmissie te vroeg schakelt waardoor het toerental te laag is en de auto trekkracht gaat missen. Ideaal toerental ligt dan tocht rond de 3000 tpm.
Uiteraard gaat het verbruik omhoog en over de hele rit heen en terug is dat gemiddeld 1liter op 10 kilometer. Dat heb ik wel eens erger meegemaakt met atmosferische motoren zonder turbo. Dit zijn dezelfde waarde die ik voorheen ook met mijn diesels haalde, dus niet gek lijkt me.
Al met al zeer tevreden over het comfort, de trekkracht souplesse en gebruik.
Afscheid
- 67.175 km
Wegens aankomend bedrijfseinde de Captur ingeruild bij Wassink te Venray alwaar ik in juni een nieuwe Ford Kuga st-line X had besteld. Maar daarover later meer.
Tot op heden zeer tevreden over de Captur.
na de beginperikelen met de oliekeerring nooit meer problemen gehad. De auto door de dealer laten onderhouden en bevalt gewoon goed. Renault en de Fransen in het algemeen weten nog steeds comfortabele auto's te maken die van binnen en buiten mooi ogen naar mijn mening.
Ik moet zeggen dat het afscheid van deze mooie en plezierige auto met gelukkig nog 4 cilinders, mij wel wat aan het hart ging maar ja, ik heb er ook een zeer mooie nieuwe auto voor teruggekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Captur
Had je deze auto's al gezien?

Renault Captur Mild Hybrid 160 EDC Techno | Camera | Navigatie | Apple Carplay | Pack Full Screen
- 2024
- 8.090 km

Renault Captur TCe 150pk Intens | AUTOMAAT | Two tone | Navigatie
- 2019
- 24.794 km

Renault Captur Mild Hybrid 160 EDC Techno | Camera | Navigatie | Apple Carplay | Pack Full Screen
- 2024
- 14.593 km