Renault Captur TCe 130 Intens (2020) #3

autoreview

Renault Captur TCe 130 Intens (2020)

Signalement

UitvoeringCaptur TCe 130 Intens
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst9.870 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

software debacle

  • 3.588 km

Na meer dan 20 jaar MPV rijden (Opel Zafira en Toyota Verso), besloten een iets kleinere auto te gaan rijden. Het moest weer een automaat worden, met voldoende trekkracht en geschikt voor een fietsdrager met twee elektrische fietsen. Verder een autonoom remsysteem, adaptieve cruisecontrol, android-auto/Apple carplay e.d.
Bij de Volkswagen groep sprak de Seat Arona wel aan. Automaat is alleen leverbaar met driecilinder. Bij de proefrit bleek de automaat bij rustige/constante snelheid al snel de hogere versnellingen op te zoeken. Gevolg, een trillende auto. Bij Toyota geen geschikte auto gevonden. Zowel C-HR als Corolla wat weinig ruimte achterin en/of te dynamisch (oncomfortabel) onderstel. Ook andere merken bekeken, maar geen favoriet gevonden.
Vorig jaar al eens bij Renault naar de Captur gekeken, maar die was toen niet van de gewenste features voorzien. De nieuwe Captur 2020 bleek hierover wel te beschikken. Voor het eerst in ruim 50 jaar naar de Renault dealer gegaan om te kijken naar de mogelijkheden. Proefrit gemaakt en prijs overeengekomen. Gekozen voor de Captur TCe 130 EDC GPF Intens, wit, zwart dak, met o.a. trekhaak, Navigatie, adaptieve cruisecontrol , parkeersensoren en achteruitrijcamera. Het autonoom remsysteem (belangrijk) zat er standaard op.
24 april 2020 werd de auto afgeleverd en heb ik mijn 4,5 jaar oude probleemloze Toyota Verso ingeleverd.
Inmiddels 3.500 km gereden, maar ik kan al wel het nodige vertellen over de Captur.
De captur is stevig geveerd, maar voldoende comfortabel. Hij is stil, ook op hogere snelheden. De motor is krachtig genoeg en de automaat schakelt goed. In tegenstelling tot autojournalisten, merk ik geen noemenswaardig verschil met de DSG van Volkswagen. Kan natuurlijk ook aan mij liggen. Het ronden van rotondes gaat voor een SUV verrassend goed en hier merk je duidelijk het verschil met de Verso. Het lane assist en lane departure warning systeem zijn erg gevoelig en werken moeizaam. Deze gebruik ik dan ook bijna nooit. Het spraakgestuurde navigatie systeem (TomTom is mij verteld) doet zijn best, maar heeft toch regelmatig moeite met een ingesproken adres en komt dan aanzetten met iets wat er totaal niet op lijkt. Mogelijk verberg ik mijn accent niet goed genoeg. Het lijkt mij dat deze systemen niet veel beter of slechter werken dan bij andere merken. Het ACC werkt redelijk tot goed. Helaas kan ik over het brandstof verbruik niet duidelijk zijn. Dat was/is een van de problemen.
In het multimedia systeem en het instrumentenpaneel (knoppen op het stuur) kun je via menu’s meerdere features instellen. Vanaf het begin is deze software een rommeltje. De systemen resetten zichzelf regelmatig, waardoor instellingen weg of veranderd zijn. Dit was/is geen incident maar regelmaat. Ook alle rijgegevens werden dan gewist. Het is mij tot op heden niet gelukt na een tankbeurt tot aan de volgende tankbeurt, aan de hand van de dagteller, een gemiddeld verbruik /snelheid vast te stellen. Gewist of veranderd werden in de menu’s en/ of het instrumentenpaneel. o.a. : automatisch uitklappen spiegels, sensoren (voor), dagteller, gemiddelde snelheid, verbruik, rijsteil, geluid richtingaanwijzer en radio. Met name het wissen in het menu van de botspreventie vond ik een kwalijke zaak. Dit werd niet, zoals bij bewust uitschakelen, weergegeven in het instrumentenpaneel.
Het resetten van een onderdeel op zich lijkt niet zo veel, maar alles bij elkaar opgeteld wordt het telkens weer opnieuw instellen in het menu en het instrumentenpaneel erg irritant. Inmiddels zo’n tien keer bij de dealer geweest, om (software) problemen vast te laten stellen of om de Captur een of meerdere dagen achter te laten voor onderzoek en updates.
Dit had eerst geen resultaat, de software bleef in de fout gaan. Eind augustus is de Captur ruim een week weer weggeweest. Hierbij is mij verteld dat men de radio-unit o.i.d. ging vervangen.
Op vrijdag 28 augustus de Captur weer in ontvangst genomen. De software leek stabieler, maar helaas werd een ander defect duidelijker. Die dag bleek mij dat de airco niet werkte. Al eerder gemerkt dat deze soms moeite had met koelen en dat de ventilator dan lang op volle toeren bleef draaien. Langs de dealer gereden om dit vast te laten stellen. Volgens medewerker moest de airconditioning op automatisch staan en schakelde deze soms uit om de motor van de airco te beschermen tegen bevriezing. Dat de airco het al niet deed bij het wegrijden deed er kennelijk niet toe. Dit was voor mij volkomen nieuw. Ik heb meerdere auto’s gehad met airco, maar nooit meegemaakt dat de airco bij het starten al uit voorzorg werd uitgeschakeld om niet te bevriezen. Dat bij handbediening de ingeschakelde airco het niet zou doen was voor mij ook volkomen nieuw. Deze zeer bijzondere werking had men mij bij de verkoop weleens mogen meedelen. De klacht werd niet in behandeling genomen en ik kon weer gaan.
Een dag later een thermometer gekocht en in de auto gelegd,
Zondag 30 augustus een rit richting Amersfoort. Airco aan maar deze werkte niet, Gevolg een in de automatische stand hard blazende ventilator. Tijdens het navigeren viel het multimediascherm helemaal uit (Zwart). Gelukkig niet in een drukke stad en na een tiental seconden kwam het scherm weer terug. Ook de route werd weer opgepakt. Wel zag ik dat de ingestelde iconen in het instrumentenpaneel weer waren verdwenen, zoals dat al vanaf het begin gebeurde.
Op de A1 de ACC ingesteld. Hierbij tevens de afstand tot voorligger verkort om tussenvoegers te beperken. Na een aantal kilometers begon de snelheid ineens terug te lopen. Bleek dat de ACC zichzelf had uitgeschakeld. Tevens bleek de ingestelde afstand tot voorligger weer op maximaal te staan. Een per ongeluk uitschakelen is uitgesloten. Hiervoor moet je bewust 2 knoppen op het midden van het stuur indrukken, waarbij een knop zelfs twee keer (afstandsregeling).
Zowel heen als terug werkte de Airco niet. Gemeten temperatuur met ingeschakelde airco ruim boven 20 graden (buitentemperatuur). Daarna meerdere keren werking van airco gemeten. Deed het een enkele keer maar vaak ook niet. Hiervan meerdere opnamen gemaakt met camera en thermometer.
Mede door de probleem met de airco niet serieus- en mijn klacht niet in behandeling te nemen, voelde ik mij genoodzaakt tot ontbinding van de koopovereenkomst over te gaan. Ik kan de dealer niet dwingen het probleem met de airco en instellingsproblemen op te lossen. Bleef voor mij alleen ontbinding van de overeenkomst over. Dit heb ik de dealer per brief en mail medegedeeld. Hierbij 2 weken de tijd gegeven hierop te reageren.
Na 11 dagen een reactie en gesprek gehad. Tijdens gesprek kreeg ik meerdere keren te horen dat zij als dealer eigenlijk niet aansprakelijk waren en dat ik bij Renault moest zijn. Zij waren alleen een “uitvoerende tussenpersoon”. Het zwarte scherm op 30 augustus zou een update zijn geweest via internet. In het systeem bleek de laatste update van 3 dagen daarvoor te zijn (Stond auto bij de dealer). Nogmaals 2 weken de tijd gegeven problemen op te lossen. Tevens beelden getoond, waarop duidelijk is te zien dat de airco niet werkt.
De nieuwe Captur is een goed rijdende auto, maar de grote hoeveelheid soft- en of hardware problemen vergallen het plezier van een nieuw auto. Ben er nu ruim 5 maanden mee bezig en het eind is nog niet in zicht. Tel daarbij de houding van de dealer op die zijn wettelijke verantwoordelijkheid ontkent en je koopt geen Renault meer.
Via internet al meer software- en airco problemen tegengekomen van de nieuwe captur. Wat mij betreft gemiste kans.

Update 10 februari 2021.

  • 7.353 km

Inmiddels bijna 5 maanden verder. De airco is gerepareerd, maar een aantal problemen die vanaf het begin aanwezig waren zijn nog steeds niet opgelost. Dit zijn o.a. Het soms niet automatisch uitklappen van de spiegels, het veelvuldig wegvallen van instellingen van het instrumentenpaneel, het wissen van alle rijgegevens en de instelling van de verlichting v/h instrumentenpaneel (Inmiddels meer dan 30 keer alles opnieuw in moeten stellen). Ook zijn nog andere problemen duidelijk geworden, zoals de vele valse meldingen van het bandendruk systeem en het ongewild inschakelen van het airco systeem na gebruik ontwaseming. Problemen bandendruksysteem is in december opgelost, de overige problemen zijn gebleven.
Zaken die zo nu en dan voorkomen zijn: “Botspreventie-systeem die in het rood aangeeft dat je moet remmen terwijl er niets aan de hand is, het eerder genoemde zwart worden van het multimedia scherm, het zichzelf uitschakelen van het A.c.c. en stembesturing van navigatie die soms totaal wat anders toont dan ingesproken. Van Line-assist (regelmatig niet werkend, bij goed zicht, duidelijke markering en schone auto), maak ik geen gebruik. Houdt niet het midden, maar zwalkt tussen middenlijn en zijlijn. Deze problemen zouden ook niet voor moeten komen, maar zijn voor mij niet zo’n issue.
Wat mij in nieuwe Captur revieuws opvalt is dat er nog regelmatig melding wordt gemaakt van één of meer (software) problemen, die inmiddels al bijna een jaar bekend zijn bij Renault en dealers. Dit houdt in dat er nog steeds Capturs worden verkocht en geleverd met deze problemen. Duidelijk is dat deze problemen bij verkoop niet kenbaar worden gemaakt. Je klaagt immers niet over iets dat je bij verkoop is meegedeeld.
De Captur is inmiddels 10 maanden oud en de genoemde problemen zijn al meer dan 8 maand geleden gemeld. Alle updates ten spijt zijn deze nog steeds niet opgelost. Heb de zaak inmiddels aangemeld bij de geschillencommissie voertuigen. N.m.m. is de dealer ruimschoots de gelegenheid gegeven de problemen op te (laten) lossen. 8 maanden lijkt me meer dan redelijk/billijk. Dat een dealer (mede) afhankelijk is van fabrikant/importeur is mij duidelijk, maar kan mij toch niet worden aangerekend of beperken in mijn rechten? Wat het uiteindelijk gaat worden, we wachten af. Een ding is zeker, nooit meer Renault.

Einde Captur

  • 9.870 km

Eind november 2020 de zaak aangemeld bij de geschillencommissie voertuigen en op 6 juli het bindend advies van de geschillencommissie ontvangen. Hierin is de klacht gegrond verklaard en de koop ontbonden.
De Captur gaat terug naar de dealer tegen een door de commissie vastgesteld bedrag. Dit bedrag is voor mij voldoende en ligt ruim boven de koopwaarde. De commissie heeft duidelijk rekening gehouden met het beperkte gebruik en de vele garagebezoeken. Tevens dient de dealer mijn klachtengeld te betalen. Inmiddels met de dealer een afspraak gemaakt voor teruggave. Wie interesse heeft in de uitspraak, deze zal t.z.t. wel gepubliceerd worden op de site van de geschillencommissie - voertuigen – eerdere uitspraken (stond er nog niet op).
Naast een dashcam op de voorruit heb ik er ook een geplaatst in het midden van de auto (t.h.v. binnenverlichting passagiers) met zicht op het dashboard en multimediascherm. Ook worden de handelingen van bestuurder opgenomen. Voor het aandragen van een zaak denk ik dat je moet beschikken over voldoende bewijs. Tevens dienen de problemen langdurig en voldoende ernstig te zijn. Met name als het de verkeersveiligheid betreft (zoals in mijn geval) kom je sterker te staan. Overigens blijft het niet kunnen oplossen van de problemen omdat men afhankelijk van derden is een verzuim. De dealer kan zich hier niet achter verschuilen. Dit is kort samengevat de conclusie van de commissie op dit punt. Bekijk je zaak eerst objectief kritisch voor je eraan begint en laat je adviseren door een deskundige. Voor mensen met een (goede) rechtsbijstand verzekering wordt het makkelijker.
Ik ben blij de zaak te hebben aangedragen en verlost te zijn van de Renault Captur. Maandag j.l bleek andermaal dat bij het wegrijden zonder enige aanleiding tot driemaal toe de rem hardhandig ingreep. Dit probleem is dus na ruim een jaar nog steeds niet opgelost. Wel is het zo dat de vele andere problemen inmiddels wel opgelost lijken. Ter verduidelijking, bijna allemaal, nadat de zaak was aangedragen bij de commissie. Ik ga hierbij niet uit van opzet, maar denk dat andere hard- en software niet eerder beschikbaar was. Totaal zo’n 20 keer bij de dealer geweest om problemen te duiden of op te lossen.
Op zoek naar een opvolger is de Toyota C-HR 2.0 Hybrid een goede kanshebber.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.