Renault Captur TCe 130 Intens (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur TCe 130 Intens |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
De eerste week
- 643 km
7 augustus 2020 de Renault Captur opgehaald bij de dealer hier in de regio.
Wederom een private lease deal van ANWB ism met Leaseplan.
Het hatchback tijdperk vaarwel gezegd en over op een crossover.
De auto is een Renault Captur uitvoering EDC130 Intens in de kleur Iron blue en pack Noir, verder pack parking gekozen en velgen met zwarte inleg.
Wat een mooie verschijning deze auto, zowel binnen als buiten een hele stap vooruit tov de Clio die ik hiervoor had, als ook de vorige Captur. ( Was in 2017 mijn voorloop auto ) De kleur blauw smoelt goed met de zwarte accenten.
Dan de binnenkant, ook een hele grote stap vooruit. Goede stevige materialen en goed en mooi gevormd dashboard en prima alles afleesbaar.
Heerlijke stoelen en fijn stuurtje met alle knopjes in handbereik zoals de CC en radiobediening. Prima zit ook achter het stuur middels stoel en stuur wat je kan verstellen.
Mooi tft scherm voor de andere zaken zoals camera voor achteruit rijden.
Dan het rijden zelf. Voor mij de eerste auto met automaat dus dat was wel even een dingetje had ik het idee vooraf.
Maar niets van dat alles, ik was snel gewend aan het missen van een schakelpook en koppelingspedaal.
Soms met starten probeer je hem in te trappen...lukt dus niet.
Het rijden in deze auto is een plezierige ervaring, heerlijk comfort en stille motor ( zeker als je de Clio IV hebt gehad). Het schakelen gaat wat mij betreft soepeltjes. Anderen hebben daar een andere mening over naar het schijnt.
De automaat is verder met flippers te bedienen.
Het diep ( door trappen bodem na kleine weerstand ) intrappen van het gaspedaal zorgt voor een smile op je gezicht, helemaal als je hem op Sport zet.
Wat een verschil met de 3 cilinder van 90 pk in de Clio.
Het is een volwassen automobiel deze Captur, hij overtreft mijn verwachtingen op elk gebied.
Rijplezier, comfort en bedieningsgemak en de auto smoelt van alle kanten.
Zal ook een verbruiksmonitor gaan bijhouden, maar ik denk dat ik niet de zuinigste ga worden. Met de Clio was ik 32% hoger dan men in de boeken kan lezen.
Wordt vervolgd.
Wat een heerlijke wagen.
- 1.200 km
Inmiddels 1200 km op de teller voornamelijk woon/werk verkeer.
Het rijden met een automaat is heerlijk en geen moment spijt van.
De automaat doet zijn werk bijna naadloos als je hem rustig/normaal laat opbouwen.
Trap je het gaspedaal diep en snel in voel je goed aan wat er gebeurt.
Zeker handig om even wat te versnellen bij in/uitvoegen.
De 160 km/u wordt dan al snel aangetikt.
Het rijden op de CC gaat na gewenning steeds beter.
Knopje aan/uit nu op stuur ( was Clio middenconsole ) en links de bediening waar hij bij de Clio rechts op het stuur zat.
Alle toeters en bellen zijn mij nu wel bekend en Apple Car play doet keurig zijn werk. Flitsmeister en Google Maps verzorgen zo dus de navigatie indien nodig.
De auto rijdt comfortabel en toch ook wel strak geveerd, bochten kan je goed stevig ingaan zonder dat er een onzeker gevoel ontstaat.
Dit is beduidend beter dan de vorige Captur en is vergelijkbaar met de Clio die ik hiervoor had.
Dit alles met de instellingen op My Sense.
Tot zover weer even, wordt zeker vervolgd.
Verbruiksmonitor inmiddels gestart.
Apple Car Play
- 4.500 km
4500 km verder en afgelopen weekend eens gekeken hoe Apple Car play zich houd met alle mogelijkheden.
De auto zelf kan ik kort over zijn, wat een heerlijke reiswagen.
Dagelijks 130 km woon/werk verkeer en voor 80% snelweg, hij zoeft over het asfalt als ook de oneffenheden worden opgevangen.
Dan Apple Car play.
Ik gebruik Flitsmeister, Spotify, USB stick voor MP3 en telefoon en whatsapp.
Dit alles zonder met elkaar in conflict te komen, dus geen problemen tussen de diverse menu's.
En alles met stembediening vwb whatsapp en de rest met simpele tik op het scherm.
Geen problemen en ook het scherm werkt prima, zonder uitval of vastlopers.
Op naar de 10.000 km.
5 maanden in gebruik
- 12.726 km
Vorige stukje tekst eindigde met de regel: Op naar de 10.000 km.
Deze km stand inmiddels ruim gepasseerd dus tijd voor een update.
De auto zit intussen als gegoten, heb mijn draai gevonden in de SUV.
Hij zorgt voor een lekker relaxed verblijf tijdens de dagelijkse afstand woon/werk. De 65 km asfalt enkele reis zoeft comfortabel onder je door.
Nu is dat in corona tijd iets anders dan gewoon maar toch.
De zit achter het stuur is prima alles is goed te bedienen en simpel te vinden zoals de apps middels Apple Car Play, Flitsmeister, Spotify en natuurlijk de Climate Control en de Cruise Control.
Het software probleem wat andere Captur bestuurders ervaren is mij vreemd, of het zou moeten zijn dat soms ( zelden ) de waarschuwing oplicht dat de camera geen zicht heeft. ( verkeersborden )
Kortom, de auto bevalt mij uitstekend.
Comfort, bediening, rijeigenschappen, de EDC prima in orde.
Als laatste dan te melden dat ik hem van de week in de nacht ( 04.00 uur ) even op de staart kon trappen.
De flitsmeister app ( dus op GPS ) liet de volgende cijfers zien:
0-100 in 10 sec (correctie nu 9,9 sec ) ( kan sneller in Sportmodus denk ik ) en hoogste snelheid gemeten 191 km/u op de GPS.
Op naar de 20.000 km, ik zal me dan weer melden tenzij er tussendoor iets meer valt te melden dan alleen maar een positieve ervaringen.
Update zonder updates
- 21.000 km
Zoals de titel al aangeeft hierbij een update zonder updates v.w.b. de rij beleving/ervaringen, comfort, problemen of wat je kan je verzinnen.
Al zou ik kunnen noemen dat ik recent ( eindelijk ) flink in een file heb gestaan en ook dan is het hebben van een automaat een verademing.
Had veel eerder een automaat moeten aanschaffen.
Ook ondertussen aardig lopen spelen met de flippers en beetje kijken waar de grens ligt bij snel genomen op/afritten of weggetjes binnendoor.
Het is natuurlijk geen vergelijk met de Clio RS, Twingo RS en Megane dCi GT- line ( chip en 130 pk ) welke ik hiervoor heb gehad.
De Captur benaderd aardig de Clio 4 welke hiervoor in gebruik is geweest.
De 0-100 gaat in MySense stand in 9.9 sec, de Sport nog niet getest.
Alles bij elkaar toch wat updates benoemd op rij ervaringen.
Verder niks te melden behalve dan dat de auto nog voldoet aan alle verwachtingen.
In tegenstelling tot veel Nederlanders aardig wat km's woon/werkverkeer.
Op moment van schrijven alweer de 22.000 km op de klok.
De 30.000 beurt komt eraan, dan weer meer informatie.
1e OH beurt
- 28.500 km
Vorige week de auto naar de Renault dealer alhier in het dorp voor zijn 1e reguliere bezoek.
De auto moest op voor de 1e onderhoudsbeurt vanwege de km stand van rond de 28.000.
De auto in de ochtend gebracht zoals altijd gebruikelijk na mijn werk en in de middag weer opgehaald.
Zoals verwacht geen bijzonderheden te melden en de auto klaar voor de resterende maanden in 2021.
Ruitenwissers voor wel laten vervangen want die gaven wat vervelende strepen.
De auto regelmatig op de staart getrapt en geeft geen krimp.
Middels de Flitsmeister app de 0-100 ( gps) km sprint kunnen meten.
Dit ging in 9 seconden wat aardig vlot is voor dit type auto.
Ook het bochtenwerk blijft hem goed afgaan wat ik al eerder had gemeld.
Hij is dus eigenlijk een all-round automobiel, vlot , handelbaar en comfortabel en ook te berijden alsof je dik bejaard bent.
De software problemen waar men het soms over hebt ervaar ik totaal niet.
Wordt vervolgd en op naar de 2e OH beurt.
Tussentijds update
- 59.000 km
Ruim 30000 km verder en de laatste OH beurt in Juni 2021.
Ondertussen dus ook alweer het onderhoud gehad in Juli van dit jaar.
Het is bijna een saai verhaal want ook nu niks bijzonders te melden en de auto doet wat hij moet doen.
Wel een beter beeld van de auto omdat er nu ook weer in de file wordt gereden helaas. Drukte op de weg is toegenomen maar daar vertel ik niks nieuws mee.
De automaat geeft geen krimp en zorgt ( meestal ) voor een ontspannen dagelijkse woon-werkverkeer rit. De 120 km vice versa zonder problemen en dat 4-5 dagen per week.
Ik ga wel over de km bundel heen maar dat is van latere zorg ( nog 3 jaar te gaan ).
Nog wel even vermelden dat er 2 momenten zijn geweest dat er een rood lampje ging branden. Één keer bij het starten, de motor sloeg toen over en moest de auto weer uitzetten volgens melding. Het uitzetten en opnieuw starten was voldoende. Ik vermoed dat hij op 3 cilinders liep toen.
Andere probleem was dat ik plotseling de melding kreeg om te remmen tijdens het rijden op de snelweg, dit duurde een fractie van een seconde. Geen idee waarom.
Daarna tot op moment dit schrijven geen meldingen meer gehad.
Opvallend is het dat het verbruik minder wordt, toch een positief iets van de drukte op de (snel) wegen.
Kortom, probleemloos de auto tot nu toe.
Voor de winter invalt wel naar andere voorbanden ( hoop ik ) want die gaan de wintermaanden niet de grip geven die ik nodig heb.
Weer eens een update
- 110.000 km
Een paar duizend kilometers verder inmiddels dus maar eens tijd om de ervaringen te delen of te samenvatten.
Hoewel er niet veel te vertellen is toch maar even in de pen (toetsenbord ) geklommen.
Op 7 mei was er een oranje lampje te zien en de kleur oranje. Stond in de file op de A9 en bijna thuis. Auto deed verder normaal en dus geen probleem om door te rijden. Langs de plaatselijke garage gereden en de auto achter gelaten.
Roetfilter vervangen en weer okay dus.
17 juni weer voor OH en APK, natuurlijk niets aan het handje en zitten we inmiddels eind oktober.
Auto nu 4 jaar in bezit en naar volle tevredenheid. Ik overweeg om de auto langer te leasen dan de 5 jaar want de prijzen van tegenwoordig zijn niet mals.
Als laatste dan te melden dat de motor die in deze Captur en Clio zit is te chiptunen. Deze man die ik ken komt uit de Renault Tuning Club van weleer en is voor zichzelf begonnen. Wat mensen gesproken en mee gereden met een custom made Clio.
Is gegaan van 131 pk en 249nm naar 175 pk en 319nm. Dat is heerlijk om mee te rijden.
Helaas niet voor mij weggelegd vanwege de Lease maar wel aan te raden als de auto je eigendom is.
Zo dat was het dan weer even, alsnog dus toch wel wat te melden.
Op naar de 150.000 km!
Bandjes en reparatie
- 117.000 km
Van de week bevroren deuren en met moeite te openen. Bestuurderskant met wat heen en weer duwen en frutten. Bijrijders kant ging helemaal niet open en dus wat langer gedoe. Plots toch open maar daarna niet meer dicht te krijgen. Met wat gehannes toch weer de deur op slot gekregen middels de automatische deurvergrendeling. Probleem was daarna niet meer open te krijgen van buitenaf. Bezoekje aan de dealer dus. Waarschijnlijk toch iets stuk getrokken. Dan komt private lease weer van pas.
Gelijk die dag dan ook maar de profieldiepte laten opmeten bij de Profile en zowaar precies op tijd want rondom waren ze aan vervanging toe.
Bandje voor waren al eens vervangen bij 70.000 dacht en de banden achter waren nog steeds van aflevering af. Dus iets van 117000 mee gereden.
Nu dus voorzien van rondom Hankook bandjes Ventus Prime 4.
Fris en fruitig dus de resterende wintermaanden door op naar de lente.
Verder weer niks afwijkends te melden over de Captur!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.