Renault Captur TCe 130 Edition One (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur TCe 130 Edition One |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 3.625 km |
Mijn 1e RENAULT ooit,,,,,,,.
- 3.625 km
Als pas gepensioneerden zochten wij een auto die aan volgende criteria moest voldoen:
-hoog zitten + gemakkelijke in- en uitstap,
-sportief / mooi uiterlijk,
-deftig maar vooral praktisch interieur met zéker gemakkelijk zittende stoelen,
-compacte auto maar wel met grote koffer..... :-)
-rijplezier bezorgen en méér dan van A naar B te gaan
-lange afstanden met hogere snelheden aankunnen.
Bij de compacte SUV's konden wij niet anders dan de RENAULT CAPTUR bestellen , want deze had dus de gemakkelijke instap, het prachtig en functioneel
interieur, een redelijke kofferruimte (mét verrijdbare achterbank), die was compact en toch geen kleine auto, maar ook de benzinemotor 130TCE met 240Nm bij slechts 1600 rpm (=dieseleigenschappen) én geen klein opgevoerd 3-cylindertje maar met 4 potjes die spinnen kon mij bekoren.
Dan 5 maanden later konden wij het "beestje" ophalen bij de garage : en wat was die toch mooi !!!
-dieprode prachtige lak met zwart dak , zelfs de zwarte spiegeltjes lachten mij toe!
-18 inch PASADENA-velgen deden zowaar mijn hart sneller kloppen (en daar is al iets voor nodig, geloof me)
-dan het interieur met het grote 9.3 inch scherm - de stoffen stoelen met betongrijze accenten , het dashboard en de zijpanelen van de deuren mét eveneens dat betongrijs : wat een fris interieur toch!
-de zilveren dakdragers / de haaievinantenne enz. enz. maakten het plaatje compleet. Echt het prachtig autootje dat wij zochten en met ware liefde op het eerste gezicht.
-------
Dan de rij-ervaring van 3600km tot nu toe:
Ik heb in mijn carriere al met verschillende kwalitatief hoogstaande auto's mogen rijden zoals BMW 320i - 323i , Mercedes 230TE ,300TD (2) en Volkswagen Golf GTD ,de PASSAT break met hun prachtige 2 liter dieselmotor (2)- dus ik weet wel hoe een goede auto kan zijn en rijden.
Mijn oordeel is dat de CAPTUR II de lat hoog gelegd heeft en een aangenaam en strak interieur meegekregen heeft dat kan wedijveren met de duurdere (Duitse) merken qua afwerking en gebruiksmogelijkheden. De bediening van de AUDIO is geweldig dmv. een klein hendeltje aan het stuur - of ook via het menu van het 9,3 inch grote scherm. Tevens moet je Uzelf niet verliezen in eindeloze menu's om bijvoorbeeld de airco een graad lager te zetten : dat is gewoon draaien aan een prachtige knop en klaar is kees.
Zo zit gans de auto in mekaar : snel en intuitieve bediening van de vele mogelijkheden/rijhulpsystemen die aanwezig zijn. De cruise-control is een makkie, telefoon opnemen of zelfs stemcommando's gebeuren in deze wagen alsof het niets is!
Ik heb bewust geopteerd voor een manuele versnellingbak (heb daar écht mijn redenen voor) - maar ook deze 6-bak is een waar plezier om te bedienen : boterzacht + het kleine versnellingspookje dat oplicht op het dashboard als je kunt schakelen is TOP. Ik dacht eerst dat dit een prulgadget was voor niet serieuze rijders, maar nu houd ik het in het oog en rijd 70km/h in 6e hetgeen ik anders nooit zou gedaan hebben : resultaat is dat ik continu rond mijn max. koppel zit te toeren wat resulteert in het laagste verbruik en een lange levensduur van de motor.
DE MINPUNTEN :
-CAPTUR resette zichzelf nogal waarbij het instrumentenbord dan in Franse taal kwam (groot scherm bleef Nederlands) en dagteller / verbruik ed. verdwenen plots.
Gisteren bij plaatsing van de trekhaak hebben zij in de garage een update gëinstalleerd - hierbij zou er verbetering moeten zijn ivm. resetten en Franse taal.
Echter heb al 2x een reset gehad - wél bleef taal nu in Nederlands, maar wel opnieuw gegevens van boordcomputer weg....
-CAPTUR zette zijn sfeerverlichting op "0" - dus géén sfeerverlichting = dit euvel is verholpen nu.
-Ik voel nu de update ook een verandering in het rijden : motor reageert gewilliger , is vinniger (zelfs in MY SENSE) - valt nog af te wachten wat dat in verbruik zal geven want ik vermoed dat zij CAPTURTJE méér eten gegeven hebben...
BESLUIT : het is een prachtige auto zowel buiten als binnen. Hij rijdt echt volwassen met fluisterstille motor en praktische bediening van alle rijhulpsystemen, de audio , airco - kortom alles is aanwezig en moeiteloos in te stellen. De zetels en zithouding zijn perfect voor ons - ik rijd graag met CAPTUURTJE.
Wat spijtig is , is dat de software zichzelf soms reset - ik kom hierop later op terug gezien het nu te vroeg is om te oordelen na de update van gisteren :-)
CAPTUR II is voor mij een succes. Toekomst zal uitwijzen of het brandstofverbruik niet uit de pan geraakt en het zichzelf resetten onder controle komt.
WORDT VERVOLGD.....
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.