Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2020) #2

autoreview

Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2020)

Signalement

UitvoeringCaptur Plug-in Hybrid 160 Intens
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst9.586 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Premier impression

  • 3.000 km

Samengevat: een hele mooie en fijn rijdende auto. Hij is op alle fronten aangepast ten opzichte van de eerste versie Captur en je ziet heel duidelijk dat er bij het ontwerp en de inrichting uitgegaan is van een frans gevoel voor stijl en design en nu ook hoogwaardige afwerking. We kozen de auto omdat we nog niet klaar zijn voor volledig elektrisch. We willen graag onze footprint in deze wereld verkleinen maar willen wel een lange reis naar het Hoge Noorden of vakantiebestemming kunnen doen zonder oplaadperikelen.

Dus werd het of weer hybride of een volgende stap naar plug-in hybride. Keuze genoeg uit Toyota Corolla, Toyota CH-R, Kia Niro, Hyundai Kona. Uiteindelijk zijn we gezwicht voor de fraaie frans gestyleerde Captur plug-in. De relatief nieuwe motor met weinig rij-ervaring en de klein uitgevallen kofferbak op de koop toe genomen. Gelukkig is de achterbank wel verschuifbaar waardoor de kofferbak desgewenst wat groter gemaakt kan worden.

De auto is zeker niet goedkoop maar is wel zeer compleet uitgerust. Fijn om een merk te hebben waar de optie lijst klein is en het meeste tot de standaarduitrusting behoort. Zo voorkom je in ieder geval dat de uiteindelijke prijs onderaan de streep ineens 25% duurder is geworden.

Vanmiddag 31-10-2020 de auto opgehaald in Hengelo. Aardig eindje rijden vanuit het midden van het land maar bleek financieel zeer aantrekkelijk. Slagvaardige verkoper en heel klantvriendelijk.

Einde van de dag hebben we er ongeveer 120 km op zitten. Vooral snelweg.
Positief: vormgeving aan buitenzijde en inrichting binnenzijde staat op een zeer hoog niveau. Je kunt duidelijk zien dat het ontwerp met veel stijl en visie is gedaan.
De Led verlichting is heel mooi. Voorlampen, achterlicht units maar ook binnen lampen. Alles led en geen lampjes meer. Heel mooi helder licht op de weg.
De auto is opvallend rap op de eerste meters en nu houd ik me nog in. Ik ben nog van de generatie die een auto altijd in moest rijden gedurende de eerste 1000 kilometers.
Minpunt: stoelen zijn iets te slap. De toyota stoelen zaten beter, vooral steviger. Alleen de lengte van het zitvlak is in de Captur beter. Verder is de elektronische versnellingspook erg mooi om te zien. In gebruik is hij echter minder goed. Je moet continu kijken en controleren of je wel in de juiste versnelling staat. Hoop dat dit nog gaat verbeteren na langdurig gebruik.

Vandaag 01-11-2020 heeft mijn vrouw gereden en zat ik op de bijrijdersstoel. Wat me opviel is dat ik de stoel een eind achteruit moest schuiven en de armsteun daarna te ver naar voren zat. Beetje jammer. Ook miste ik de handsteun aan het plafond.
In de filmpjes die ik heb gezien zou er een hele grote lade in zitten in plaats van een handschoenenkastje. Helaas, deze Intens versie heeft dus een ouderwets handschoenenkastje, overigens wel heel diep.

De auto rijdt heel soepel. Wel merk je af en toe het schakelmoment. Als je zelf schakelt dan ben je er op voorbereid. Nu overvalt het je soms.
Wat me ook opvalt is dat er bij het optrekken tussen 15 en 25 km/uur een kleine trilling in het stuur zit, eigenlijk een bibbering in rechtervoorwiel gedurende 3 seconden. Daarna is het weg. Bij de garage kunnen ze niks vinden; ook uitlijning van de banden gecontroleerd. Ze hebben het bij een andere auto ook getest en die blijkt het ook te hebben. Bij Renault Nederland is dit bekend (komt bij meerdere auto’s voor) en er wordt gewerkt aan een modificatie om de trilling op te lossen. Het probleem zit in de aandrijflijn.

Vandaag 10-01-2021 heb ik de 3000 km aangetikt. Vanaf nu mag ik dus volgas en voluit remmen. De auto is ingereden. Het klopt inderdaad dat de auto flink snel accelereert. Geen Tesla maar je merkt wel het effect van de batterij. Verder merk ik het grote verschil in comfort met onze nieuwe Yaris. De Yaris stuurt direct en met 17 inch voel je de oneffenheden en ben je heel betrokken met de weg. De Captur zweeft meer en soms mis je het directe effect met de weg. Hij is dan enigszins zweverig.

Inmiddels een aantal keren de batterij opgeladen. Leuk om je te realiseren dat elektriciteit thuis € 0,04 per kilometer kost en benzine rond de € 0,10 per kilometer. Goed voor het milieu en de portemonnee.
We kwamen nog een grote verrassing tegen: er zitten een timer op de auto waarmee je een tijdprogramma kunt instellen. Erg handig om de batterij vanaf 23:00 uur met nachtstroom te laten laden. Ook kan je de verwarming om 7:00 uur ‘s ochtends starten en dan is de auto warm en ontdooid als je weggaat. Had ik niet verwacht maar mooie verrassing.

Wat ik wel erg mis op deze versie is de adaptieve cruise control. Heb ik wel op mijn nieuwe Yaris en daar werkt het magnifiek. Daar kan ik zelfs de afstand tot voorganger instellen.

In februari 2021 hebben we tijdens de winterperiode gebruik gemaakt van de standkachel. Dagelijks hebben we een programma ingesteld dat de auto om 7:10 uur voldoende verwarmd op 20 graden. Werkt perfect.
Bij het rijden begint de motor soms een oplopend toerental te vertonen. Bij een schakelauto zou ik dan opschakelen. Nu laat ik het gas een beetje los en dan gaat de auto vanzelf opschakelen. Voor mij fijn omdat de motor dan weer geluidloos is. Uiteraard kan je het toerental ook verder laten oplopen en dan komt het schakelen automatisch. Maar dat vind ik soms te laat en help dus een stukje.

Begin maart heb ik begrepen dat Renault NL een gemodificeerd onderdeel naar een garage heeft gestuurd om de trilling in het stuur te verhelpen. Ben benieuwd of mijn garage ook één heeft ontvangen. Ook zou er een nieuwe software update zijn.

De My Renault is handig. Je kunt goed zien of de batterij is opgeladen of dat het tijd is om te laden. Ook kan je het programma annuleren. Instellen met een tijdprogramma moet je wel eerst naar de auto toe. Starten en dan tijdprogramma activeren.
Laatst had ik een vraag en die maar via de app gesteld. Dan kom je bij Renault NL. Als reactie krijg je dan een mail van Renault NL met het verzoek om verdere gegevens te leveren. Nou ja .... je zou verwachten dat dan ook alles via de app loopt. Maar nee, dan had ik toch ook direct een mail kunnen sturen. Beetje vreemd.

Allez: alles bij elkaar hele fijne, complete en moderne auto. Niet goedkoop maar we hopen via de stekker een stuk terug te verdienen.

Verbruik Renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160

  • 932 km

Nu 932 kilometers gereden en de verbruiksmonitor van de auto geeft de volgende gemiddelde cijfers: 3,7 l/100km Plus 12,9 kwh/100km

Van mijn vorige toyota hybride weet in dat hij 1 op 19 reed.
Dat is bij een benzine prijs van € 1,46 een prijs van €7,60 per 100 km
Voor deze Renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160 kom ik voor benzine en elektra uit op €7,95 per 100 km

Op dit moment lijkt deze Renault Captur Etech ongeveer hetzelfde verbruik te hebben als onze vorige hybride van Toyota. Het grote verschil is dat de Toyota dat deed zonder stekkeren. Nu dus meer werk en een actieve bijdrage aan vermindering CO2 uitstoot.

Ik had verwacht dat de Captur iets zuiniger zou zijn. Nu denk ik dat vooral het extra gewicht (+200kg) en de hoge carrosserie (SUV) dit behoorlijk teniet doen. Het zijn beide hybride auto’s en daarom ook weer niet vreemd dat het verbruik niet spectaculair afwijkt.
Het is overigens wel zo dat er relatief veel snelweg kilometers in zitten. Snelweg kilomers zijn relatief dure (benzine) kilometers en in de stad gebruik je meer (goedkope) batterij kilometers.

Dit is een eerste meting en geeft een indicatie. Komende tijd ga ik verder meten en kijken hoe het verbruik zich ontwikkelt.

Verbruik Renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160

  • 1.784 km

Start op 1426 km (koud weer/95% snelweg met 100 km/uur): De batterij was nagenoeg vol met 10 Kwh. Bij 358 snelweg kilometers kom ik op een verbruik aan benzine van 1:18,3 ofwel 5,5 l / km. Dit heb ik handmatig gemeten met een tankbeurt vooraf en achteraf.
Dat stond inderdaad ook op de meter van de Captur zelf.
De kilometerprijs gaat dus nog een stuk omhoog. Aangezien de batterij vol was komt er bij de benzineprijs nog 10 Kwh elektra bij.

Verbruik Renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160

  • 4.062 km

Vervallen. Niet representatief.

Seconde impression

  • 9.586 km

Inmiddels 3/4 jaar in bezit en 9586 kms gereden. Inmiddels is het nieuwe eraf en ben ik weer op aarde geland.

Plus: Nog steeds een hele mooie auto om te zien. Rijdt heel vlot en zeker de eerste 80 km p/u in de elektro EV modus. Laden kan eenvoudig aan een gewone 220v randaarde stekker. Je hebt dus geen laadpaal nodig!

Jammer: de kofferruimte is voor ons dagelijks gebruik prima. Bij bijzondere gelegenheden op reis toch wel aan de krappe kant. De vering is prima maar je merkt wel dat het een flink zware auto is. Verder had is achteraf toch graag de adaptive cruise control gehad. Ook heeft de auto wel heel veel elektronica aan boord en dat laat hij vooral bij het starten duidelijk weten.

Min: Er zit veel elektronica in de auto. Bij het starten worden eerst alle systemen gecontroleerd. Het scherm flitst en piept behoorlijk. Er gebeurt van alles. Inmiddels is er nog een ergernis bijgekomen. Het touch screen scherm is van hard plastic en kraakt momenteel bij elke oneffenheid in de weg. Erg irritant en jammer. Verder geeft de elektro motor rond 70 km p/u een fluitend geluid. Niet heel erg storend maar wel bijzonder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.