Renault Captur Plug-in Hybrid 160 E-TECH (2020) #2

autoreview

Renault Captur
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur

Signalement

UitvoeringCaptur Plug-in Hybrid 160 E-TECH
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst6.300 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet betrouwbaar

  • 6.300 km

Ben nu ruim 9 maanden in het bezit van Captur intens plug in hybride. Vanaf het eerste moment problemen gehad: dashboard en navigatiescherm vielen tijdens het rijden plotseling uit. Auto zsm aan de kant gezet en wagen uitgezet. Getracht opnieuw te starten, zonder succes. Renault Service erbij gehaald, kreeg na enig prutsen wagen weer aan de praat, maar adviseerde meteen naar de dichtst bij zijnde dealer te gaan, want dashboard en navigatiescherm stonden nog steeds op blank. Was rond 5 uur dus leenwagen mee gekregen en volgende morgen teruggegaan. Zij hadden oorzaak van geen enkel probleem kunnen vinden en adviseerden voorzichtig naar eigen dealer te rijden. Deze zei, dat auto een update moest krijgen. Het startprobleem bleek een loszittende accu klem te zijn (waar betaal je in ‘s hemels naam afleveringskosten van ca € 1.100 voor?). Na update werkte dashboard en navigatiescherm weer normaal.

Toen begon de ellende pas goed. Alle elektronische componenten deden successievelijk niet, wat zij moesten doen, startknop werkte niet, na laden was kabel niet te verwijderen, af en toe bleef versnelling in stand N staan, ook al probeerde ik de versnellingshandle met de voet op de rem in een andere stand te zetten. Dit gebeurde ook als ik had moeten remmen voor voorganger, stoplicht, voetganger enz, en na achteruit uitrijden uit mijn oprit. Dan moest ik de na stoppen van de motor en/of accu de auto zo ver verlaten, dat auto werd afgesloten, waarna ik hem weer opende en opnieuw startte, waarna ik weg kon komen. Het verkeer achter me nam me dit natuurlijk niet in dank af en de veiligheid was er niet mee gediend. Weer een update, die slechts een week in beslag nam. Deze bracht geen verbetering, de klachten hielden aan en er kwamen nog wat problem bij. De in line control werkte maar zelden evenals de dode hoek waarschuwing. Gelukkig heeft mijn Captur geen adaptive cruise control, zodat problemen daarmee me bespaard zijn gebleven. Ik werd wat meewarig aangekeken in de garage, want de problemen zouden wel aan mij liggen. Op een gegeven ogenblik werd vastgesteld, dat de computer van het motormanagement vervangen moest worden, de week daarna de aandrijfassen en de week daarna gaf het dashboard aan, dat er problemen waren met het alarmsysteem en ik onmiddellijk naar de dealer moest. Ook hier bleek, dat een computer vervangen moest worden. Volgens de garage kan het geen kwaad om hiermee door te rijden, want een vervangende computer hiervoor zou wel even op zich laten wachten. Dus op dit rijd ik nog steeds met deze storing.

Inmiddels ben ik de problemen met deze wagen helemaal zat. Zoals in een eerder review heb gelezen heb, heb ook ik de dealer schriftelijk aansprakelijk gesteld voor de problemen en geheel conform de wet een goed functionerende nieuwe auto of teruggave van de aanschafwaarde geeist. Ik had de dealer 4 maanden eerder al schriftelijk op de hoogte gesteld van de gebreken en een redelijke termijn voor herstel gegeven, hetgeen niet is gebeurd: er traden alleen maar steeds nieuwe problemen op. Ik kreeg een aanbieding voor een vervangende Captur plug in hybride met een veel lager uitrustingsniveau. Hiervoor zou ik € 6.000,- bij moeten betalen. Ik heb dit geweigerd en gesteld, dat zij het verlies, dat zij op een gelijkwaardige vervanging maar bij Renault moesten claimen. Dit weigerde de dealer te doen, omdat naar zijn zeggen, hij als dealer door Renault zou worden afgepoeierd. Hij raadde mij aan dit zelf te doen, omdat de kans dat er naar mij zou worden geluisterd groter was. Een merkwaardige gang van zaken, omdat in de wet uitdrukkelijk staat, dat de verkoper verantwoordelijk is voor een goed werkend product en indien, dat niet het geval is, hij gehouden is een vervangend gelijkwaardig goed werkend product te leveren of teruggave van het aankoopbedrag naar keuze van de koper. Hoewel ik had aangekondigd, dat ik na mijn schriftelijke aankondigingen, het dan maar hard tegen hard moest, realiseerde ik mij, dat ik weliswaar gelijk had, maar dat nog niet wil zeggen, dat ik ook gelijk zou krijgen. Plus het voeren van een langdurige procedure met de onzekerheid, dat de uitslag daarvan allerminst vast stond. Dus toch maar contact met Renault opgenomen, die mij na veel vijven en zessen een schamele tegemoetkoming van € 750,- toekende. Omdat ik er absoluut geen zin in heb om er nog eens duizenden euro’s op toe te leggen om weer een Plug in hybride Captur aan te schaffen, die ik niet meer vertrouw, heb ik uiteindelijk besloten om weer terug te vallen op een Dacia Duster, die mij in het verleden nooit in de steek heeft gelaten. Dan ben ik in ieder geval van de electronica problemen af, al beschikt deze auto nu over een automaat, die voor de Duster nieuw is en hopelijk geen kinderziektes heeft. We zullen het zien.
Maar voor mij nooit meer een Renault met veel electronica.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.