Renault Captur Plug-in Hybrid 160 E-TECH (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur Plug-in Hybrid 160 E-TECH |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 27.450 km |
Perfecte tussenstap
- 12.380 km
Omdat van baan werd veranderd moest de lease auto worden ingeleverd en gezocht worden naar een nieuwe prive auto. Diesels vielen af (niet meer aantrekkelijk qua kosten) en eigenlijk ook de 100% benzine auto's gezien ons gemiddelde jaarlijkse kilometrage van 30000km. 100% elektrisch viel af op basis van aanschafprijs en nog steeds te weinig range (geen zin in range anxiety). Dus de businesscase plug-in hybride gemaakt. Deze pakte heel goed uit voor ons. Dit is overigens wel heel belangrijk om te doen omdat PHEV's niet altijd lonend zijn. Woon werk verkeer (in ons geval) 32km enkele reis met gratis laden op het werk en langere ritten in weekenden. Dit betekent dat we bijna alle benzine slurpende korte ritten alleen nog maar elektrisch doen. Ook betaal je nu nog de helft wegenbelasting wat in ons geval uitkomt €37 per maand. Ons oog was vorig jaar al gevallen op de nieuwe Captur PHEV. Mooie auto en het bleek ook nog eens de meest betaalbare PHEV op de markt. We waren aangenaam verrast tijdens de proefrit zowel qua rijeigenschappen als uiterlijk. Nu na 12350km kan ik melden dat we zeer tevreden zijn. Ik herken ook niet de klachten rondom de elektronische storingen. We hebben meteen een laadpaal aan het huis laten aanleggen en rijden doordeweeks uitsluitend elektrisch. Het laden duurt iets langer dan 3 uur als de batterij leeg is. In combinatie met de zonnepanelen op het dak is dit dus zeer goedkoop rondrijden. Het gemiddelde benzine verbruik staat nu op 2.1l per 100km en 8.8KWu per 100km gemeten over de hele km stand. De auto rijdt zeer comfortabel en natuurlijk muisstil in EV stand en nog steeds heel stil in combinatie met de motor. Over de prestaties heb ik geen klachten. Op puur EV stand is het geen racemonster maar nog steeds het fijne gevoel van meteen alle trekkracht beschikbaar hebben. In combinatie met de motor is de 160PK krachtig genoeg. Kortom een zeer fijne auto met hele fijne rijeigenschappen. Echt een aanrader!!
Ik sluit niet uit dat we over 4 jaar helemaal elektrisch gaan. Er is dan meer keus en waarschijnlijk daalt de prijs steeds verder. De laadpaal is er al op voorbereid omdat deze kan laden op maximaal 22kw/u.
Verbruik
- 17.100 km
Nu 2 maanden later zitten we alweer op 17100 km. Het benzine verbruik is gedaald naar 1.6L/100km (1 op 62,5) en stroomverbruik is naar 13.8kWu/100km gegaan. Al met al toch wel hele keurige verbruikscijfers. Kijken hoe dit in de winter gaat.
Update
- 27.450 km
Ruim 10000km verder. Teller staat nu op 27450KM. De auto is bijna een jaar oud en toe aan de grote beurt. Het gemiddelde benzine verbruik over de laatste 10000km bedroeg 3L/100km. Hier zaten (door familie omstandigheden) vrij veel lange ritten in van meer dan 100km en een vakantie naar Frankrijk zonder opladen. Gemiddeld geven we aan thuis. laden en op locatie elektrisch laden €60,- per maand uit. Aan benzine verder ongeveer €180,- per maand. Echt (relatief) goedkoop rijden dus. Tussen 10-10-2021 en 29-10-2021 op 1 tankbeurt 1399KM gereden waarna er nog een halve tank over was. Het gemiddelde verbruik lag toen op 1,7L/100KM. Daar koop je dus zo'n auto voor. Met deze benzine prijzen extra lekker. De auto rijdt super fijn en we hebben geen problemen gehad met de electronica. Kan niet anders zeggen dat we heel tevreden zijn en de auto voldoet volledig aan de verwachtingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.