Renault Captur dCi 90 Energy Expression (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur dCi 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Eerste ervaring met Captur
- 6.750 km
Op zich ben ik helemaal geen Renault fan, eigenlijk helemaal geen fan van Franse auto’s.
Mijn vorige 2 fransozen, (Peugeot 206 en Citroen C4), stonden bovenmatig vaak in de garage met vreemde problemen.
Hoewel mijn vorige auto, een Opel Meriva, ook niet helemaal garage-vrij door het leven ging, was het wel een favoriet, ik heb er 195.000 km mee gereden.
Ook een VW Touran welke ik mocht rijden was een topper!
Wat me opvalt bij fransozen ten opzichte van niet Franse auto’s is dat het verbruik (diesel) beduidend hoger is dan “niet” Fransen.
Touran 1:18, Meriva 1:20, C4 1:15
Uitrusting:
Voor de keuze van deze leaseauto was de keuze beperkt tot Renault Clio, Clio Estate, Megane, Captur.
Omdat ik een hoogzitter prefereer werd het dus de Captur.
Het is de kale Expression aangevuld met City pack en navigatie.
Dat houdt dus in dat er achteruit rij sensoren in zitten en een navigatie met bluetooth telefoon bediening.
De stoelen zijn prima.
De auto werd op mijn werk afgeleverd, maar mijn eerste rit met deze auto was meteen richting Renault dealer.
Wat blijkt: als je meer dan 3 km harder rijdt dan volgens de navigatie toegestaan, dan klinkt er om de minuut of zo een toon door de speakers.
Dat moest hoe dan ook uit! Gelukkig kon dat ook.
Rijden:
Het rijden is gewoon prima, de auto is behoorlijk stil en rijdt ondanks het lage vermogen prima.
Dat laatste wordt natuurlijk gecompenseerd door het hogere koppel van een diesel.
Wel vind ik de wegligging wat zoekerig, het zal wel te maken hebben met de zachte vering.
De actieradius vind ik tegenvallen, na 600 km sta ik alweer bij de pomp.
De tank inhoud van 40 liter in combinatie met een verbruik van 1:16 km is hiervan de oorzaak.
Met nog zo’n 100 km te gaan geeft het display aan dat het tijd wordt een tankstation van mijn favoriete merk op te zoeken.
Bij minder dan 70 km te gaan geeft deze aan dat het echt kritisch wordt.
Het zicht is door de brede raamstijlen beperkt, ook door de forse hoofsteun van de bijrijder is het zicht naar rechts beperkt.
Het is wennen, maar nog steeds laat ik me nog wel eens onaangenaam verrassen als ik van baan wil wisselen.
Media-Nav:
De auto is voorzien van Media Nav, hier valt wel wat op aan te merken.
Ten eerste zou het display best wat naar links gedraaid mogen zijn, het staat nu recht gemonteerd zodat het leuk is dat passagiers op de achterbank kunnen zien op welke zender de radio staat, maar als bestuurder moet je echt je hoofd draaien om bijvoorbeeld te zien hoe laat het is.
In het donker is het scherm te fel verlicht en kan niet gedimd worden, wel is de keuze mogelijkheid het scherm donker te zetten, wat ik dus altijd ook meteen doe.
(toevoeging 28-11. het display blijkt in 3 sterkten verstelbaar. Standaard was dit "Midden" nu verlaagd naar "Laag" wat het iets prettiger maakt.)
Het gemis van file informatie in de navigatie is enorm.
Deze week nog compleet vast gereden in een file door een omgevallen vrachtwagen terwijl ik gewoon een parallel baan had kunnen nemen en wel op tijd thuis had kunnen zijn.
Nu is het meteen Flitsmeister aan op de telefoon terwijl dit gewoon op de navigatie had gemoeten.
Ook de bediening van de navigatie zelf tijdens het rijden is lastig.
Je wilt toch wel eens kunnen in of uitzoomen op de kaart en dat is te bewerkelijk om zonder volledige aandacht te doen, dit komt de aandacht voor de weg niet te goede.
De navigatie stem laat het geluid van radio op MP3 geheel wegvallen, niet eens gedempt of zo, gewoon uit.
Hands-free bellen met de Renault is ook slecht, de andere kant denkt dat ik in een windtunnel sta of kan mij slecht verstaan.
Zelfs als ik gewoon ergens stil sta!
Aan de telefoon ligt het niet, in de Meriva die ik hiervoor had dacht de “andere kant” dat ik gewoon stil stond of niet eens vanuit de auto belde terwijl ik vol gas over de snelweg reed.
Ook herkent de auto alleen nummers welke in het geheugen van de telefoon staan en niet nummers welke op de simkaart staan.
Kort om, MediaNav krijgt van mij een onvoldoende.
Verder:
De auto is niet voorzien van zelf dimmende binnenspiegel, maar wat vreemd dat als ik deze op de dimstand zet deze een heel ander weg gedeelte laat zien dan in de niet gedimde stand.
Ook is het verschil tussen dimmen en niet dimmen enorm.
De buitenspiegels schijnen verwarmd te zijn, alleen duurt het wel heel lang voord de ochtend waas van de spiegels verdwenen is.
Ik dacht zelfs dat het niet eens werkte, maar toch, het duurt lang maar dan worden ze licht voelbaar warm.
Het stuur is leder, maar aan de onderzijde is dit glanzend plastic.
Dat stuurt dus gewoon niet fijn, je mist gewoon grip op beslissende momenten.
Het kan dus het verschil zijn tussen wel of geen paaltje raken.
Het dashboard is wel heeeeeel erg plastic.
Niet een beetje zacht gewoon knalhard, het mag gewoon niks kosten.
Nieuwe ervaring
- 55.600 km
Toch een update.
Ik merk dat de reacties redelijk negatief zijn, maar ik kan er niets mooiers van maken.
Een Fransche auto is gewoon iets anders dan een "stugge" Opel.
Op zich raak ik er aan gewend, maar waar ik niet aan kan wennen is dat de auto zo traag op temperatuur komt.
Vanmorgen was het -5 graden en pas na 40 snelweg kilometers kon de verwarming een tandje lager en de ventilator van stand 4 naar 3.
Ook Clio rijdende collega's met de zelfde diesel motor hebben deze ervaring.
Reactie Renault dealer: het probleem is alom bekend en zou te maken hebben met de normen van lage CO2 uitstoot.
Het zou al bekend zijn bij de Megane modellen met diesel en komt zelfs voor bij benzine modellen.
Hmmm, niet fijn.
Een ander dingetje is dat de koppeling "hapt" bij koude motor.
Bij wegrijden met even slippende koppeling trilt de koppeling en schud de auto.
Bij warme motor komt dit minder voor maar blijft wel aanwezig.
Verder: geen noemenswaardig olie verbruik.
Kleine update
- 82.000 km
Bij km stand boven de 80.000 een kleine update.
Hoewel ik nu best kan zeggen dat ik de auto goed begin te kennen, is de navigatie een bron van ergernis.
Op de een of andere manier wordt ik soms naar een vreemde richtingen gestuurd, maar lastig is dat het scherm zo lastig is af te lezen als de zon schijnt.
Ook in of uitzoomen is lastig omdat je dan echt je aandacht op het scherm moet richten en niet meer op de weg.
(Bij de Opel had je een druk-draai knop waardoor je beter je aandacht kon verdelen).
Ik heb de instelling wijziging nog niet gevonden, maar de gesproken tekst "rechts afslaan" komt vaak veel te laat.
Een puntje ter verbetering.
Een nadeel (ook wat ik van meerdere Renault rijders hoor), is dat de verbinding met de telefoon te wensen overlaat.
Hij maakt niet altijd automatisch de link met mijn telefoon.
Lastig, want als je rijdt en je wordt gebeld, gaat hij af in je jaszak, maar niet via de auto.
Iets wat ook de garage niet opgelost krijgt, is dat hij af en toe niet aanslaat nadat de koppeling weer ingetrapt wordt na een stop actie bij start-stop.
Ik moet de auto uit en aan zetten om de motor weer gestart te krijgen.
Het gebeurt niet vaak, 1x per maand, maar wel elke keer als ik vooraan sta bij het stoplicht met een lange rij auto's achter me.....
Ondanks kleine dingen toch een betrouwbare auto
- 135.000 km
Ik heb deze auto nu een paar jaren en heb er behalve veel woon-werk verkeer ook een paar vakanties mee gereden.
Na de laatste vakantie in Zwitserland, waar de Captur toch een aantal lastige wegen moest doorstaan, neem ik veel van mijn woorden terug.
Hij geeft geen krimp en luistert gewoon goed naar "de baas".
Het is gewoon een betrouwbare auto.
Wat wel opvalt is dat het verbruik tov een Clio met de zelfde motor toch best hoger is, zuiniger dan 1:20 heb ik er niet mee gereden.
Het probleem met niet werken van de start-stop blijft ook lastig, en bij de garage weten ze het ook niet meer, ik zet deze gewoon uit op momenten dat ik ergens vooraan kom te staan bij een verkeerslicht.
En ik weet niet of het een Renault dingetje is, ik heb al 2 keer een lek ventiel gehad.
Hij geeft wel netjes aan dat er iets aan de hand is.
Conclusie na 135000 km: hij mag blijven.
Toch een dikke voldoende
- 190.000 km
De lease termijn zit er op, de auto is inmiddels ingeleverd.
Eind oordeel: Dikke voldoende en eigenlijk een dikke 9.
Afgezien van haperend start-stop systeem (wat ALLE Renaults schijnbaar hebben), heeft deze vriend me nooit in de steek gelaten.
Oriënterend op een nieuwe auto, staat de Captur wederom op de lijst.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.