Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)

autoreview

Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)
Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Techno (2023)

Signalement

UitvoeringArkana E-Tech Hybrid 145 Techno
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Arkana Techno facelift

  • 1.200 km

VORIGE AUTO EN WENSEN
Na 5 jaar met volle tevredenheid een Seat Leon ST FR 150PK DSG uit 2018 te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe leaseauto. De Leon was rijk uitgerust met zaken als lane assist, elektrisch inklapbare spiegels, keyless entry, virtual cockpit, goed geluidssysteem met subwoofer, automatische verlichting/airco, privacy glass achter, was lekker vlot, mooi model en de automaat was ook iets wat ik erg waardeerde. Ik ging dus op zoek naar een auto met minimaal die kenmerken. Ook moet de auto vanwege drie kleine kinderen redelijk ruim zijn (vooral de bagageruimte). Vanwege de fiks gestegen autoprijzen en mijn gesneden leasebudget omdat ik inmiddels parttime werk was het nieuwe model van de Leon met dezelfde specificaties geen optie. Ik zou dan uitkomen op een handgeschakelde met weinig opties. Omdat ik daarvoor ook al een Seat Leon had wilde ik sowieso wel eens iets anders.

De review is wat aan de lange kant geworden. Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn en heb veel details benoemd, omdat ik dat zelf altijd prettig vind bij het lezen van een review. Ook vind ik het ook belangrijk om in te zoomen op het oriëntatieproces en hoe ik tot de keuze ben gekomen. De auto was nl. niet een vanzelfsprekende keuze voor mij.

ORIËNTATIE EN AFWEGINGEN
Diverse auto's hebben de revue gepasseerd:

- Kia Ceed SW, lukte binnen mijn budget alleen met handbak als ik een wat rijker uitgerust exemplaar wilde met zelfde opties als mijn Leon. Bovendien vond ik hem ook wat saai (een ouderwetse stationcar). Had daarmee niet het 'wow'-gevoel van een nieuwe auto
- Toyota Corolla SW/Suzuki Swace. Voordeel dat deze hybride heeft met standaard automaatbak. Vind het ook best een mooie auto, echter de rijker uitgeruste versies waren behoorlijk aan de prijs en gold hetzelfde als de Kia: ouderwetse station met weinig vernieuwing.
- Volkswagen ID4 met kleine accu. Erg mooie auto, maar vond de range toch iets te klein. Vnl. voor vakanties en langere uitjes. Zag ons elke twee uur al staan met 3 blèrende kinderen achterin een half uur wachten bij een laadpaal ;)
- MG5. Zelfde verhaal als de ID4 qua elektrisch rijden. Zie het elektrisch rijden wel als de toekomst en vind het ook fantastisch rijden, maar als gezinsauto vind ik het nog wat te onhandig. Mede omdat ik geen eigen oprit heb en misschien dus niet aan huis kan laden.
- Skoda Octavia SW. Er was een scherpe aanbieding van een Business uitvoering met DSG en veel opties, maar de verwachte levertijd van 1,5 jaar wat ik her en der las vond ik wat lang en los daarvan vind ik hem niet enorm mooi of bijzonder (miste ook het 'wow'-gevoel). Het is net als de Kia en Toyota een ouderwetse stationcar. Ik wilde toch eigenlijk iets verfrissends.
- Dacia Jogger. Iets totaal anders, maar een enorm ruime auto en vanwege de derde zitrij en zeven zitplaatsen ook erg geschikt voor onze situatie met 3 kinderen (die ook nog in kinderzitjes moeten). De hybride versie was ook op komst, dus dan heb je ook een automaat, naast de verder vrij rijke uitrusting. Ben uiteindelijk toch afgehaakt op de naam Dacia (alhoewel dat tegenwoordig totaal andere auto's zijn dan vroeger). Als autoliefhebber zag ik me daar toch niet 4-5 jaar lang in rondrijden. Uiteindelijk zijn de stoelen, besturing, audiosysteem e.d. ook vrij spartaans. Weinig toeters en bellen, waar ik toch wel een beetje van hou. De paar zevenzitters van andere merken die er tegenwoordig nog zijn waren verder helaas geen optie om te leasen (te duur, te veel CO2 uitstoot). Daarom me er al bij neergelegd dat het een vijfzitter zou worden.

Als toevoeging op bovenstaande moet ik wel zeggen is dat er veel is veranderd tussen het moment dat ik aan het oriënteren was (2022) en nu (eind 2023). Er zijn onlangs weer veel nieuwe, interessante modellen geïntroduceerd die als ik nu zou moeten kiezen ook serieus zou overwegen. Bijv. Tesla Model Y die stuk goedkoper is geworden, Volvo EX30, Hyundai Kona, nieuwe Dacia Duster en diverse bestaande modellen die de afgelopen maanden behoorlijk in prijs zijn gedaald.

Bij de Renault/Dacia-dealer stuitte ik bij toeval op de Renault Arkana E-Tech hybride. Had hem daarvoor wel eens zien rijden en vond hem best mooi, maar omdat het geen stationcar was viel die niet binnen mijn zoeklijstje en buiten mijn aandacht. Toch eens bekeken en ik was best onder de indruk van de bagageruimte. Daar past wel wat in. Had het nog even vergeleken met mijn Seat Leon ST en het oppervlak van de laadruimte is vrijwel gelijk. Alleen in de hoogte lever je natuurlijk wat in door de aflopende daklijn, echter stapel ik bagage vrijwel nooit tot het dak. Ik zag daarin geen problemen en voor de vakanties heb ik toch een dakkoffer.
De bagageruimte in combinatie met de standaard al rijke uitrusting maakte hem toch wel interessant. Mijn oog was gevallen op de Techno-uitvoering. Ik kon daarmee alle boxjes op mijn wensenlijstje aftikken:
- Automaat
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Keyless entry
- Lane assist
- Privacy glass achter
- 18" velgen
- Voldoende vermogen met 145PK. Zou hier wel wat op inleveren en 200+ op de Autobahn gaat hem niet meer worden, maar je moet soms concessies doen ;)
- Mooi scherm van het mediasysteem en virtual cockpit
- Automatische airco/verlichting/handrem e.d.
- Bose geluidssysteem als optie
- Hybride, dus een stapje dichterbij elektrisch rijden (souplesse en milieuvriendelijker)
- En het belangrijkst: dat allemaal binnen mijn leasebudget

PROEFRIT EN BESTELLING
Direct een proefrit gemaakt die goed beviel en in hetzelfde weekend ook de bestelling bij de leasemaatschappij gedaan met de volgende opties:
- Techno-uitvoering (vanwege de 18" velgen en grotere mediaschermen)
- Kleur: Blanc Perle
- Bose geluidssysteem
- Afneembare trekhaak (hij mag overigens 760KG trekken, maar dat is genoeg voor onze vouwwagen)

Het wachten kon beginnen ;) En geduld moest ik ook wel hebben. De verwachte levertijd was minder dan een half jaar, echter wat ik (en de dealer misschien ook) niet wist is dat er een facelift-versie van de Arkana op komst was. De levertijd werd opeens een half jaar langer, omdat de productie van het oude model gestopt werd en overging naar de nieuwe. De dealer heeft nog geprobeerd om een voorraadmodel te zoeken, echter was die er niet met de door mij bestelde specificaties. Voordeel was wel dat ik daardoor het nieuwe facelift-model zou krijgen. Dit had ook wel mijn voorkeur, want de facelift heeft het nieuwe Renault-logo, een opgefriste neus/achterkant en naar mijn mening mooiere velgen (dezelfde als de RS-line uitvoering voorheen had). Zou het ook jammer hebben gevonden om een nieuwe auto te krijgen die direct alweer achterhaald is. Dus het was het wachten waard.

AFLEVERING
Half november kreeg ik het bericht dat de auto klaarstond bij de dealer. De leasemaatschappij heeft kennelijk deals met specifieke dealers, want ik kon hem ophalen bij een dealer op 1,5 uur rijden. Geen probleem natuurlijk, want dan kan ik de auto direct even goed uitproberen.

EERSTE ERVARING
Op het moment van schrijven heb ik de auto ruim twee weken en zo'n 1200KM ermee gereden. Voldoende voor een eerste indruk. Qua looks vind ik hem nog steeds erg mooi. Ik heb specifiek voor de kleur perle blanc gekozen. Dat geeft een erg mooie parelmoerglans. Ook vind ik dat bij de meeste auto's in de kleur wit de details en lijnen er het best uit komen. De meningen over het uiterlijk van de Arkana zijn verdeeld als je reviews en reacties leest. Een deel van de mensen vindt het helemaal niks, zo'n coupé op hoge poten. Ik vind hem zelf erg mooi/sierlijk en toch weer wat anders dan het gros van de auto's dat je op de weg ziet. Vooral in deze parelmoerwitte kleur en met de 18" velgen.

MOTOR
Ik heb er voornamelijk op de snelweg mee gereden. Omdat ik vrij lang moest wachten op de levering heb ik in de tussentijd aardig wat (Youtube) reviews bekeken, waar de zwakke punten ook vaak benoemd worden. Wat regelmatig voorbij komt is dat de hybride-motor veel lawaai maakt, lang op hoge toerentallen blijft hangen en langzaam is. Mijn eerste indruk is dat ik het geluidsniveau erg vind meevallen. Als je vol gas geeft bij invoegen dan hoor je hem wel even, maar dat heb je toch wel zelf in de hand. En soms merk je inderdaad even als je op constante snelheid rijdt dat de motor als aggregaat gaat werken op een wat hoger toerental om weer bij te laden. Dat is meer een zachte brom. Dan nog vind ik het vrij stil en goed geïsoleerd. Mijn Seat Leon maakte meer herrie bij veel gas. Het is dus misschien ook wat je referentiekader is. Als de autoreviewer daarvoor in een BMW 7 serie heeft gezeten, tja..... Ik las overigens wel dat oudere modellen van de Arkana een software update konden krijgen die zorgt dat de motor minder vaak hoog in de toeren gaat. Die van mij zal die ongetwijfeld al hebben.

Qua prestaties is de 0-100 tijd van 10,8 seconden op papier natuurlijk niet snel te noemen (mijn Seat deed het in 8 seconden), echter zit het met de beleving vrij goed. Vanaf stilstand gebruikt ie de elektromotor en kom je vrij rap uit de startblokken. In de stad gaat dat gewoon lekker snel en het rijdt ook heel soepel weg (bij mijn Seat met DSG-bak ging er vaak een schok door de auto bij het wegrijden uit stilstand). Qua snelheid zit je ook vrij snel zonder problemen op de 140-150KM/u met nog reserve naar meer. Ik heb dan geen gevoel dat het langzaam is. Waar je het wel merkt is bijv. bij een inhaalactie waarbij je even van 100 naar 130 wilt accelereren. Dan krijg je niet die duw in de rug die ik bij mijn Seat wel had. Maar uiteindelijk zit je snel genoeg op of boven de 130. En omdat we toch nog maar meestal 100 mogen op de snelweg voldoet het prima.

Dan nog even specifiek over het hybride-systeem. De auto rijdt altijd elektrisch weg en dat voelt gewoon heel soepel aan. Je merkt ook dat de elektromotor direct behoorlijk wat koppel heeft en je vlot kan laten accelereren. Vaak komt de verbrandingsmotor er wel snel bij, maar dat gaat naadloos en je merkt het nauwelijks. Op het dashboard zie je dan eigenlijk pas dat de verbrandingsmotor ook bezig is (deze kan de wielen rechtstreeks aandrijven of alleen als aggregaat voor de elektromotor dienen). Soms gaat de verbrandingsmotor dan weer uit als je constant rijdt. Er is ook een EV mode en dan rij je zoveel mogelijk elektrisch. Dit werkt standaard denk ik zo'n 1-2 kilometer bij max. 50 kilometer per uur, maar dan gaat de verbrandingsmotor er weer bij. Wel leuke gimmick natuurlijk. Misschien eens te gebruiken om zonder schuldgevoel even emissieloos naar de buurtsuper te rijden ;) Als je van te voren weet dat je langer elektrisch wilt rijden dan is er nog een E-save knop op het scherm om de batterij verder op te laten laden. Normaal blijft de batterij aldoor ongeveer rond de helft gevuld (omdat ie tijdens gebruik immers de batterij regelmatig aanspreekt en weer oplaadt). Met de E-save knop gaat de batterij richting de 80-90%. Daarmee lukte het me om met 50km/u bijna 3 kilometer achter elkaar in de EV mode te rijden, totdat er verbrandingsmotor er weer bij aansloeg. Lijkt me niet genoeg als je wellicht in een emissievrije zone komt, maar het is leuk dat het wel kan.

De versnellingsbak heeft verder nog een speciale 'B'-modus (Brake), waarmee de auto bij gas loslaten erg remt op de motor en dus meer energie terugwint. Dit werkt in de stad erg prettig. Je gebruikt het rempedaal eigenlijk niet als je bijvoorbeeld van stoplicht naar stoplicht rijdt. Bij hogere snelheden zet ik het uit, want het voelt alsof de remmende werking ook blijft tijdens het rijden en wordt het wat nerveus als je even gas lift.

RIJDEN
De Arkana is een vrij hoge auto en vergeleken met mijn vorige Seat Leon FR met verlaagd sportonderstel merk je ook echt dat je vrij hoog zit. In andere reviews las ik dat je ook vrij hoog 'op de bok' zit, maar dat vind ik best meevallen. Je kunt de stoel een eind naar beneden laten zakken, waardoor je nog steeds het gevoel hebt één te zijn met de auto. Ik las in een andere review dat de auto slecht door de bocht gaat. Hij is natuurlijk wat hoger en er wordt nergens gezegd dat ie sportief is, maar ik heb niet het idee dat ik in een soort vrachtwagen rijd die alleen maar rechtdoor wil. Vergeleken met de Leon, die wel een sportieve inslag heeft, zijn de verschillen qua bochtenwerk niet bijster groot. Ook niet als ik een rotonde 'sportief' neem. Ik heb verder geen ambities om met de Arkana het circuit op te gaat, dus de Nederlandse rotondes zijn het meest extreme wat ie tegen gaat komen en dat gaat vooralsnog goed, zonder extreem onderstuur of overhellen. De demping is ook niet extreem zacht. Het is wat aan de harde kant zelfs.
Het zicht naar achteren is wel wat beperkt. Ik kijk bij achteruitrijden vaak over mijn rechter schouder door de achterruit en dat geeft bij de Arkana niet zoveel zicht. Vooral in het donker en als er waterdruppels op liggen, want je hebt geen achterruitenwisser. Op de snelweg merk ik wel dat de druppels er wel af waaien, maar bij stilstand uiteraard niet. Ik las over een middeltje genaamd 'RainX' wat je op je ruit kunt aanbrengen, zodat de druppels er sneller vanaf lopen. Dat ga ik binnenkort eens proberen. Er zit ook een achteruitkijkcamera op. Dat is wel een nuttige aanvulling op het slechte zicht naar achteren, echter is het meer een hulpmiddel dan je enige middel om achteruit te kijken. Ik durf er niet helemaal op te vertrouwen, omdat je natuurlijk een erg grote blinde hoek hebt. Dat laatste schijnt wel opgevangen te kunnen worden door zijradars die kruisend verkeer opmerken, maar ik heb dat systeem nog niet goed kunnen uittesten.

BEDIENING
Qua bediening is eea. natuurlijk wat anders dan bij Seat/VAG-auto's die ik gewend ben. Cruisecontrol zit nu op het stuur ipv aan een stokje. Het valt me op dat ik die wel altijd handmatig moet activeren na het starten. Ik klik dan op het SET-knopje, maar er gebeurt niks omdat ik de cruisecontrol nog niet aan had staan. Bij de Seat had ik hem altijd aanstaan en kon ik op elk moment de cruise met 1 druk aanzetten. Wordt een kwestie van wennen denk ik.
De audiobediening daarentegen zit bij de Arkana (en alle Renaults) juist op een apart stokje (blind) achter het stuur. Het is in het begin even wennen om te weten welk knopje waarvoor is en dat gaat prima. Omdat Renault dit al jaren gebruikt ga ik er vanuit het een een proven concept is en het dus goed zou moeten werken.

De lane assist lijkt iets minder goed te werken dan die van mijn Seat. De Seat centreerde de auto midden op de rijstrook. Bij de Arkana heb ik het idee dat ie langzaam de streep opzoekt en dan pas corrigeert. Ik kwam er pas na bestellen achter dat ik voor de zogenaamde lane centering functie de adaptive cruisecontrol optie had moeten bestellen. Er stond nergens duidelijk vermeld dat lane centering alleen bij adaptive cruisecontrol werkt, anders had ik dat waarschijnlijk wel erbij besteld (op de RS line/Esprit Alpine uitvoeringen is dat wel standaard). Maar goed, de functie die ik nu heb is beter dan niks en hij blijft over het algemeen wel netjes recht binnen de lijntjes rijden.

MEDIASYSTEEM EN AUDIO
Bij het mediasysteem ben ik goed te spreken over de beeldkwaliteit. Het is ook een lekker groot scherm en door de verticale oriëntatie heb je veel bruikbare schermruimte. Ik gebruik eigenlijk alleen Android Auto, dus over de kwaliteit van de navigatie en mediaplayer kan ik weinig zeggen. Positief punt is dat Android Auto draadloos werkt. Dat was nog even een twijfelpuntje, omdat vorige versie van de Arkana geen draadloze Android Auto hadden (iets met chiptekorten). Heeft de huidige versie dus gelukkig wel en het werkt ook erg goed. De telefoon loopt er wel snel door leeg, dus ik heb bij langere ritten de telefoon aan de lader en dan in een speciale Brodit dashboardhouder, waar ik Flitsmeister op toon (Flitsmeister op Android Auto werkt niet zo fijn als de gewone app en je kunt bovendien niet tegelijkertijd met Google Maps navigeren en de Android Auto versie van Flitsmeister gebruiken).
Ik heb het Bose geluidssysteem mee besteld. Hierbij wordt een subwoofer in de achterbak geplaatst en ik geloof ook een paar extra speakers (daar wordt niet heel veel over vermeld). Hier ben ik erg tevreden over. Er zit een goede bas in en het hoog en midden is ook in orde. Op hoog volume blijft het ook helder klinken. Als referentie heb ik het Seat Sound systeem uit mijn vorige auto, wat ook werkt met een subwoofer en extra speakers. Ik vind het vergelijkbaar. Veel duurdere systemen zullen vast nog beter klinken, maar voor wat ik in de auto luister vind ik het meer dan prima. Het klinkt in ieder geval stukken beter dan de standaard audio die in veel auto's geleverd wordt.

INTERIEUR EN PRAKTISCH
Qua handige opbergvakjes merk ik wel dat de Arkana kariger is bedeeld dan bijvoorbeeld mijn vorige Seat Leon. Die had op allerlei plekken in het interieur opbergvakjes (onder de stoel, bij je linkerknie onder het dashboard, in de middenconsole etc.). De Arkana heeft naast de gebruikelijke deurvakken en dashboardkastje (die wel groot zijn) eigenlijk alleen in de middenarmsteun een klein, maar wel diep, vakje en onder de climate control knoppen een vrij klein vakje. Maar misschien goed moment om minder zooi mee te nemen ;)

Verder op het gebied van 'praktikaliteit' als gezinsauto lijkt het wel goed te zitten. De bagageruimte is lekker ruim en onder de bagageruimte zit nog een dubbele bodem waar ik spullen als een paraplu, opvouwbare fietsendrager, brandblusser, ehbo-kist e.d. mooi uit het zicht kan bewaren. Ik vond bij de Action een paar van die afsluitbare plastic bakken die er precies onder passen. Heb daar allerlei klein spul in, zodat het niet door de bagageruimte gaat zwerven.

Zoals eerder aangegeven hebben we drie kleine kinderen. Ik had van te voren bij de proefrit wel uitgemeten of er 2 kinderstoeltjes (Isofix) in passen en daar tussenin nog plek is voor de oudste. Dat blijkt in de praktijk ook goed te passen. De vloer voor de achterpassagiers is ook redelijk vlak (er zit een kleine 'bobbel' in de middentunnel), waardoor de middelste ook wat meer beenruimte heeft dan in de vorige auto. Als de kinderen groter worden wordt het achterin - zoals ook bij veel andere auto's - natuurlijk wel krapper met 3 op de achterbank, maar dan is de auto al lang weer uit de lease en wordt het misschien tijd voor een Espace ;)
Wat betreft de gordels op de achterbank wel een minpuntje. De sluitingen zitten niet gefixeerd. Vooral als je kinderen op de achterbank in het stoeltje met de gordel vast probeert te wurmen dan lukt het vaak niet om de gesp van de gordel met één hand in de sluiting vast te klikken.

De gebruikte materialen vind ik prima. Er zitten wel wat hardere plastics tussen (bijv. de middenconsole met de bekerhouders, ben benieuwd hoe lang dat mooi blijft), maar de algehele kwaliteitsbeleving is goed. De Techno-uitvoering heeft ook gekleurde ledstrips langs het dashboard en de voordeuren die samen met de carbon-look interieurdelen een nette uitstraling geven.

In andere reviews las ik nog een nadeel van de achterklep, nl. dat het slot een eind uitsteekt en dat je daar je hoofd aan kunt stoten als de klep open staat. En inderdaad, zowel ik als mijn vrouw hebben ons hoofd er op een onbewaakt moment ook al hard aan gestoten helaas... Ik vrees dat dit vaker gaat gebeuren. Dit is wel een ontwerpkeuze waarvan ik denk dat dat ook anders had gekund.

VERBRUIK
Wat verbruik betreft kan ik nog niet zo heel veel zeggen. Ik heb een tankpas en kijk dus niet zo precies naar de kosten. Ik let er altijd wel op hoeveel kilometer ik op een tank heb gereden. Zowel mijn vorige Seat Leon als de nieuwe Arkana hebben een 50 liter tank. Nu na 2 tankbeurten lijkt het aantal kilometers dat ik op een tank rij redelijk gelijk (zo'n 650-700 kilometer tot ik weer ga tanken). Eerste indruk is dus nog niet zo zuinig als gedacht, omdat de Renault natuurlijk hybride is en de Seat niet. Moet er wel bij zeggen dat ik een vrij zware rechtervoet heb. Wellicht dat het verschil bij rustig rijden groter wordt. Ook moet eea. misschien nog ingereden worden, dus het verbruik zal ik ook op de langere termijn nog eens bekijken. Voordeel van een tankpas is dat je bij elke tankbeurt de kilometerstand noteert en dat goed kunt inzien. Over een tijdje heb ik dus een veel beter beeld van het daadwerkelijke verbruik.

SEGMENTATIE
In mijn zoektocht naar een nieuwe auto kwam ik erg vaak de termen A/B/C/D/etc.-segment tegen. Auto's binnen een bepaald segment hebben zo ongeveer vergelijkbare afmetingen/binnenruimte/specificaties/uitrustingsniveau etc. Mijn vorige auto was een C-segmenter (compacte middenklasser). Van de Arkana las ik dat deze op het platform staat van de Clio (een B-segmenter). Renault zelf geeft aan dat de Arkana binnen het C-segment valt, op Autoweek het segment van de compacte SUV's en in sommige reviews hebben ze het over B-segment (vanwege het Clio-platform). Ik wilde toch voorkomen dat ik echt in een opgehoogde Clio ging rijden, want ik heb dergelijke B-segmenters wel eens als leenauto mee gehad en alhoewel het qua uitrusting tegenwoordig prima is in dat segment, merk je wel dat er minder beenruimte en ruimte tussen de voorstoelen is. Van te voren dus alles nagemeten en de conclusie is dat de breedte van de achterbank, tussen de deuren, bagageruimte allemaal vergelijkbaar zijn met de Seat Leon ST. Ook nu ik de auto een paar weken heb merk ik er in de praktijk vrijwel nergens aan af dat de auto van een Clio zou afstammen. Je hebt natuurlijk wel hetzelfde dashboard als een Clio (dat echt helemaal prima is) met als B-segment kenmerk dat er geen gescheiden climate control is. Dat gescheiden regelen gebruikten we in de vorige auto's echter nooit, dus vind ik niet belangrijk. Dan kun je nog kijken naar kleine details, zoals bijv. geen verlichting bij de voeten, geen skiluik in de achterbank en de claxon van een speelgoedauto, maar dat is het wel zo'n beetje. Voor de rest is hij gewoon erg compleet en goed afgewerkt.

Tot zover mijn eerste indrukken. Ik zal proberen deze review zo nu en dan te updaten. Waar ik zelf wel benieuwd naar ben is hoe de auto rijdt in de bergen en volgepakt met de vouwwagen erachter en dakkoffer en fietsen erop. Met de max. 760KG trekgewicht is het geen echte trekauto, maar naar mijn idee heeft de auto genoeg power hiervoor. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van de techniek op de langere termijn. Het hybridesysteem is een vrij complex stukje techniek, waarvan ik hoop dat het allemaal heel blijft.

ANDERHALVE MAAND IN GEBRUIK

  • 3.000 km

Ik heb de auto nu ruim anderhalve maand in gebruik en met +- 3000 kilometer op de teller alweer een wat beter beeld. Overall zijn de punten die ik hiervoor noemde nog steeds van toepassing. Hij bevalt nog erg goed en ik rij er met veel plezier in. Over de ruimte en het gebruik als gezinsauto ben ik ook nog steeds erg te spreken. Al een paar tripjes gehad incl. een weekendje weg met het gezin en nog niet tegen ruimtegebrek aangelopen. De kerstboom schoof ik er ook zo in met bank plat (tja, naaldjes in je nieuwe auto, the horror, maar met kleine kinderen zag de binnenkant er na één dag al niet meer als nieuw uit). Verder vind ik hem nog erg mooi. Ben ook nog steeds erg blij dat ik de kleur Perle Blanc heb gekozen, want dat geeft toch een extra chique uitstraling. En ook blij dat ik uiteindelijk het facelift-model heb gekregen, want vergeleken met het voorgaande model oogt ie toch een stuk meer bij de tijd met de nieuwe neus en details.

Na een aantal ritjes heb ik ook een beter beeld van de 'kritiekpuntjes'. De volgende punten vallen op:

Automatisch vergrendelen
De auto heeft dus keyless entry en start. Hierdoor gaat de auto van het slot als je de auto nadert en op slot als je er vanaf loopt. De spiegels klappen dan ook mee uit en in. Erg handig, vooral dat ie ook vanzelf op slot gaat en je dit dus niet vergeet. Echter is het soms ook irritant als je heen en weer loopt bij de auto als je bijvoorbeeld aan het inpakken bent. Hij gaat dan aldoor op slot/van het slot en de spiegels klappen in en uit. Lijkt me niet bevorderlijk voor het mechaniek. Het is helaas niet zo in te stellen dat ie pas ontgrendelt als je de handgreep vastpakt (zoals bij mijn vorige auto). Als workaround zorg ik nu dat ik bij het in- uitpakken van de auto altijd een deur een beetje open laat staan, zodat ie niet vanzelf op slot gaat.

Zicht naar achteren
Het zicht naar achteren blijft soms een beetje behelpen door de aflopende daklijn. Vooral als het donker en nat is. Aangezien het in de anderhalve maand dat ik de auto nu heb eigenlijk voortdurend heeft geregend heb ik dit goed kunnen ondervinden. De achteruitrijcamera begin ik daarom wel steeds meer te gebruiken. De auto heeft ook nog zijradars voor naderend verkeer van de zijkant. Die hebben me al een keer goed geholpen bij het in de regen moeten keren op straat, waarbij er in de dode hoek toch een auto aan kwam van de zijkant. Het systeem gaat dan netjes piepen en op het scherm zie je een pijl.
Wat ik verder doe bij rijden met een natte achterruit is de achterruitverwarming aanzetten, zodat de druppels ook langzamerhand weggaan. Nadeel hiervan is alleen weer dat de achterruitverwarming na een paar minuten automatisch uit gaat (stroombesparing denk ik). Vind dit dus ook wat onhandig, omdat de achterruitverwarming je enige hulpmiddel is om meer zicht te creëren.
Verder wat betreft de zijradars. Dit is hetzelfde systeem dat ook de dodehoekwaarschuwing doet in de spiegels. Dit systeem wordt uitgeschakeld als er een aanhanger achter zit. Is wellicht iets voor te zeggen, echter met een fietsendrager erop wordt dit ook uitgeschakeld. Het lijkt me dat dit niet nodig is, echter kan het systeem natuurlijk geen onderscheid maken tussen een aanhanger en een fietsendrager. Ik ben echter wel snel gewend geraakt aan dit systeem en het is bij inhalen dan wel weer even extra goed uitkijken ;)

Renault app
De auto heeft connectivity aan boord en kan verbinden met de Renault app. Ik heb dit even geprobeerd, maar het biedt voor de Arkana weinig meerwaarde. Je kunt zien wat de kilometerstand is, aantal kilometers aan bereik in de tank en de locatie van de auto. Dat laatste werkt voor zover ik het heb kunnen testen alleen aan de hand van de locatie waar de auto geparkeerd staat. Je kunt niet tijdens het rijden realtime zien waar de auto is. Bij mijn vorige Seat kon dit wel. Ook kon ik bij de Seat een overzichtje krijgen met al je ritten op de kaart. Dat biedt deze app ook niet.
Verder kun je nog zien wanneer de servicebeurten zijn en hoe lang je nog garantie hebt e.d., maar dat is niet iets waar ik een app voor nodig heb.

Verbruik
Alhoewel ik een tankpas heb en dus niet zelf de brandstof hoef te betalen let ik wel op het brandstofverbruik. Bij mijn laatste tankbeurt had ik op een volle tank 518 kilometer gereden (niet helemaal leeg) en er ging toen 37 liter bij. Dat is dus met een simpel rekensommetje een verbruik van grofweg 1 op 14. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Op de snelweg rij ik meestal wel aardig door, wat natuurlijk minder gunstig is voor het verbruik. Echter met de Seat haalde ik dit zelfde verbruik met mijn rijstijl ook, terwijl die niet hybride is. Ik kan dus nog niet zeggen dat ie zuiniger is. Wellicht dat dit op de langere termijn gaat blijken. Bij stadsritjes met veel optrekken en remmen zal ie waarschijnlijk wel zuiniger zijn, omdat je energie terugwint bij het afremmen en dit weer gebruikt bij het optrekken. Echter zijn dat soort ritjes qua aantal kilometers een klein deel van het totaal.

Indicator mistachterlicht
Klein detail, maar bij een nieuwe auto check ik altijd even alle knopjes. Wat me opviel is dat bij het inschakelen van het mistachterlicht er op het dashboard/display geen indicatielampje gaat branden (terwijl als ik uitstap het mistachterlicht echt aan staat). Ik vermoed dat dit een bug is bij het nieuwe model van de Arkana en zal het bij een volgend contactmoment met de dealer ook melden. Het is wel lastig, want het knopje voor het mistachterlicht is een soort tiptoets op de stengel voor de richtingaanwijzer, waarbij je aan die toets zelf niet kunt zien of ie aan of uit staat.

Lane assist
Ik had het al eerder mijn review aangegeven. De Arkana heeft lane assist, maar niet met lane centering (daar moet je als ik het goed begrijp adaptive cruise control voor hebben). Ik merk toch wel dat dit minder prettig rijdt dan in mijn Leon. Het is echt een reactief systeem dat pas ingrijpt als je de streep bijna overschrijdt, waardoor je pingpongt tussen de de twee strepen op de weg. De Leon had meer een actief systeem dat zelf met de bocht mee stuurde. Voor degene die van plan is om een Arkana te bestellen zou ik wel aanraden om Adaptive Cruise Control erbij te nemen, zodat je ook een betere lane assist hebt (al weet ik niet hoe goed dat werkt).

Cruise control
Wat opvalt aan de cruise control is dat deze in bepaalde situaties soms wat te ver terugvalt in snelheid. Bijvoorbeeld als je hem ingesteld hebt op 100 en even extra gas geeft tot bijv. 120 om in te halen. Als je daarna het gas loslaat valt ie terug tot zo'n 97km/u en pas dan gaat de CC weer extra gas geven om tot de 100 te komen. Dit rijdt een beetje onrustig. Ik hou hier nu rekening mee door zelf gas te blijven geven tot ik weer op 100 zit en dan pas het gas los te laten, zodat de CC het weer oppakt.

Mediasysteem
Ten eerste ben ik erg te spreken over de draadloze Android Auto functionaliteit. Dit werkt top en ik merk nergens dat het draadloos is en stoort oid. Het is een hele verbetering ten opzichte van mijn vorige auto waar dit alleen bedraad werkte. Je zat dan altijd eerst te friemelen met het usb-kabeltje voordat je weg kon. In de Arkana rij je weg en Android Auto is direct in beeld. Om de batterij van mijn telefoon te sparen sluit ik dan wel regelmatig alsnog een kabel aan (vooral bij langere ritten), echter doe ik dat met een snellader in de 12V poort, zodat de telefoon veel sneller laadt dan via de usb-aansluiting van de auto die je bij een bedrade Android Auto verplicht bent om te gebruiken. De auto heeft zoals eerder genoemd ook een draadloze lader, echter is mijn ervaring dat dat niet altijd voldoende oplaadt tijdens gebruik van intensieve apps op de telefoon zoals navigatie. Ik heb die draadloze lader daarom nog niet echt gebruikt.
Omdat ik eigenlijk altijd Android Auto gebruik, gebruik ik de software van het Renault mediasysteem bijna niet. Ik gebruik het alleen om de radio te luisteren en daarmee ben ik toch wat vaker aan het zoeken hoe eea. werkt. Bijv. voor radio gebruik ik DAB+, maar elke keer als ik de radio via het menu aanklikte schoot ie op een ruisende FM-frequentie en moest ik handmatig naar de presets om een station te kiezen. Pas later kwam ik erachter dat FM en DAB+ een aparte input zijn en als je 'Radio' kiest in het menu, dat ie standaard naar de FM-input gaat en niet naar het DAB+ station dat ik de vorige dag aan het luisteren was. Die FM-input stond niet getuned op een zender. Daarom de FM-input ook op een kanaal afgestemd en nu hoor ik in ieder geval iets als ik de radio selecteer (maar moet dan alsnog via de presets het DAB+ kanaal kiezen dat ik wil luisteren). Nog wat later kwam ik in het menu de optie tegen om DAB+ de voorkeur te geven. Dit is volgens mij de instelling die mij gaat helpen, want nu gaat automatisch de DAB+ zender op die ik de laatste keer aan het luisteren was. Met wat zoekwerk kom je er, maar in de Seat vond ik dit wat logischer werken.

Dit klinkt nu allemaal als een hele waslijst, maar ik zie het ook als een gewenningsproces. Enige waar ik waarschijnlijk spijt van heb is dat ik voor aanschaf niet beter had uitgezocht hoe de lane assist werkt en dat ik dus beter adaptive cc erbij had kunnen bestellen, zodat lane assist ook echt zelf kan sturen in plaats van alleen ingrijpen en beperkt meesturen. Al zal het huidige systeem ook wel weer wennen. Uiteindelijk reden we vroeger ook altijd zonder zulke systemen en de beperkte lane assist die ik nu heb is nog altijd beter dan niks ;)

7000 KILOMETER

  • 7.000 km

7000 KILOMETER
De auto nu zo'n 5 maanden in gebruik en er zit alweer bijna 7000 kilometer op. De zomerbanden zijn er onlangs ook op gekomen (ik kreeg de auto op winterbanden), waardoor die toch nog wat stiller rijdt en lekkerder door de bocht gaat.
Ik merk met deze kilometrages wel dat ik een stuk minder rij dan voor Covid 19, vanwege het thuiswerken dat ik nog steeds veel doe. Als je net een nieuwe auto hebt is dat dan weer een beetje jammer ;) De auto bevalt nog steeds erg goed en het is een comfortabele reisauto. Vind het soepele en stille elektrische wegrijden nog altijd een verademing ten opzichte van mijn vorige benzine- en dieselauto's. Ik snap nu wel dat mensen die een EV hebben niet meer terug willen naar een verbrandingsmotor. Als ik nu opnieuw een auto zou moeten kiezen zou dat daardoor misschien toch wel een EV worden. Ook omdat er nu, bijna 1,5 jaar nadat ik mijn Arkana besteld heb, voor hetzelfde budget veel meer serieuze opties zijn dan toen (bijvoorbeeld Renault Scenic E-Tech, Tesla Model Y). Maar goed, ik zit nog een aantal jaartjes vast aan de Arkana en dat is ook prima.

BAGAGE, AANHANGER EN HOGE TOEREN
Recentelijk in de voorjaarsvakantie een paar dagen weg geweest met het gezin en voor het eerst volgeladen met de dakkoffer erop en fietsen achterop gereden. Ik heb tweedehands een setje originele Renault dakdragers op de kop getikt, zodat ik zeker weet dat het goed past en blijft zitten en geen onnodige geluiden heb van windgeruis e.d. Bij het plaatsen en vullen van de dakkoffer merk ik pas dat de Arkana een behoorlijk stuk hoger is dan mijn vorige Seat Leon. Ik kan met mijn 1.80 meter niet bij de verste kant van de dakkoffer zonder opstapje. Ik heb daarom voor onderweg een voetsteun gekocht die je in de beugel van het slot van de deur haakt. Je kunt daar dan op staan en makkelijk bij de inhoud van de dakkoffer.

De bagageruimte ervaar ik na een paar meerdaagse gezinsuitjes nog steeds als ruim genoeg. Er past dezelfde hoeveelheid spullen in als in mijn vorige Seat Leon ST. En dan is er nog wat ruimte over als ik verder zou stapelen, maar ik hou het liefst het zicht naar achteren vrij. Zeker met de dakkoffer erbij is er nog geen ruimtegebrek geweest.

Onlangs voor het verhuizen van wat meubels ook voor het eerst een aanhanger erachter gehad. Een bakwagen tot 750 kilogram. Precies wat de Arkana mag trekken. Vanwege dat lage maximale trekgewicht was ik toch wel benieuwd of dat nu moeizamer zou gaan dan met mijn vorige auto (die 1500 kilogram mocht trekken). Ik merkte daarbij eigenlijk geen verschil. Ook op alleen elektrisch trekt ie zonder moeite weg. Echter waaide het die dag redelijk en had ik op de snelweg volle wind tegen. Het verbruik schoot met zo'n bak zonder stroomlijn dan soms wel naar de 1 op 8. Ook gebeurde er onderweg twee keer iets merkwaardigs. Ik reed op de snelweg een viaduct op met een licht stijgingspercentage. Met de cruisecontrol op 95 begon de motor opeens angstaanjagend hoog in de toeren te gaan wat resulteerde in een verbruik van 1 op 5. Dit bleef hij doen, ook toen ik van het viaduct af was. Heb toen de cruisecontrol even onderbroken en weer aangezet, waarna die weer op een normaal toerental ging draaien. Dit gebeurde later nog eens (maar niet bij elke stijging). Daarna de auto in sportmodus gezet en het gebeurde niet meer, maar geen idee of dat toeval was. In de zomer gaan we met de vouwwagen naar Zuid-Frankrijk waar ook wel wat hellingen op de route zitten. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan ;)

VASTLOPER IN HET MEDIASYSTEEM
Laatst voor een lang paasweekend de auto wezen inpakken. Bij het naderen van de auto gaat deze aldoor automatisch van het slot en gaat het mediasysteem aan en dan weer uit bij het weglopen. En dat meerdere keren gedurende de ochtend. Kennelijk was het systeem daar wat ontregeld door geraakt, want juist toen we helemaal klaar waren en op pad gingen bleef het scherm van het mediasysteem op zwart staan. Balen, want ik had de navigatie (en Spotify voor de kinderen) wel nodig tijdens de rit. Tijdens het rijden wat dingen geprobeerd (telefoon in vliegtuigmodus, op wat knopjes drukken die iets met het scherm zouden moeten doen), maar hij bleef zwart. Bij een stoplicht even de deur open en dicht gedaan in de hoop dat dat iets triggerde, maar nee. Even later op de snelweg toch maar even gestopt bij een tankstation en met sleutel op zak een paar meter weggelopen van de auto, waardoor die op slot ging en weer van het slot toen ik dichterbij kwam. Daarna ging het scherm weer aan en werkte alles gelukkig weer....

TWEAKS EN AANPASSINGEN
Ondertussen ook nog wat kleine tweaks en aanpassingen gedaan. In de kofferbak zit een heel zwak gloeilampje. Die vervangen door LED en nu zie je stukken meer. Het valt wel op dat de auto een agressieve accubesparing heeft. Het lampje in de achterbak gaat al na ongeveer een minuut uit. Idem voor de binnenverlichting of de radio/audio als je dat aan hebt staan met de motor uit.
Verder miste ik in de bagageruimte opbergplekken voor kleine spullen. Dat kan in de dubbele bodem, maar dan is het niet heel snel toegankelijk. Vooral niet als je al iets in de achterbak hebt liggen. Aan de zijkanten bij de wielkasten zitten wel inkepingen in de 'wanden' van de bagageruimte. Bij de niet-hybride versie van de Arkana zitten daar handige opbergvakjes. Ik heb via Amazon twee netjes met klittenband gekocht die ik voor die inkeping heb 'geplakt'. Op die manier ontstaan er toch zijvakjes waar je een ijskrabber of een flacon ruitenvloeiervloeistof of iets dergelijks in kan bewaren, zonder dat het door de bagageruimte rolt.
Nog een ander object toegevoegd aan de bagageruimte en dat is een rubber kofferbakmat. Ik heb vanwege de kinderen regelmatig vieze laarsjes of een buggy achterin na een uitstapje in het bos. Dat is nu een stuk makkelijker schoon te krijgen.
Verder vond ik op Amazon nog een bakje voor in het opbergvak onder de middenarmsteun. Dat is standaard een diepe bak (grabbelton) waar kleine dingen in zoek raken. Het bakje van Amazon komt er bovenop en hier kun je kleine dingen als een winkelwagenmuntje of huissleutels in doen, die dan ook makkelijk toegankelijk zijn. Zoiets miste ik in de auto en maakt het dagelijks gebruik handiger. Wat dat betreft is de Arkana standaard weinig voorzien van praktische opbergvakjes, maar is er door middel van third party spul (leve Amazon) wel veel te verbeteren.

RIJSTANDEN
Dan nog even over de verschillende rijstanden. Op de snelweg zet ik de auto graag in de sportmodus. De auto voelt dan echt een stuk rapper aan. Wel jammer dat je dat niet subtiel kunt instellen. Met passagiers in de auto staat het toch een beetje knullig dat er op het centrale display een levensgrote afbeelding van de auto op een circuit in beeld komt met SPORTMODUS eronder. Dat kan bepaalde verwachtingen scheppen ;)

RADIO
Verder wil ik nog even terugkomen op de radio. Ik kan hier geen goede vrienden mee worden. Standaard als je naar de source voor radio gaat, gaat ie naar een FM-zender waar ik ooit handmatig op heb afgestemd (538). Die schakelt dan na een tijdje over naar DAB+ (heb ik zo ingesteld). Het zou veel handiger zijn geweest als de radio gewoon weer doorgaat met de laatste DAB+ zender die ik de vorige keer luisterde, want ik luister niet altijd naar 538. En als je in Android Auto zit is het lastig om even snel een andere radio preset te kiezen (paar menu's doorlopen). Aangezien ik toch praktisch alleen Android Auto gebruik heb ik daarom nu de app TuneIn radio geïnstalleerd. Daarmee gaat het radio luisteren nu een stuk eenvoudiger en ik zie de zender ook staan in het homescreen van Android Auto (bij de radio van Renault zie je dat logischerwijs niet in Android Auto staan). Met TuneIn bevalt het vooralsnog goed.

SLUITINGEN ACHTERGORDELS
Zoals eerder genoemd zitten de sluitingen van de achtergordels 'los' in de achterbank en niet gefixeerd op een plek zoals bij de voorstoelen. Bij het helpen vastklikken van de kinderen moet je dan aldoor twee handen gebruiken, omdat ie anders niet vastklikt (je drukt de sluiting in de bank of opzij - je moet echt met de ene hand de sluiting vasthouden en met de andere hand de gesp erin doen). Hierdoor hang je als een slangenmens over de kinderen heen. Wederom via Amazon vond ik een 'autogordelhouder', wat niet meer is dan een siliconen blok dat je om de gordelsluiting zet, waardoor deze gefixeerd wordt. Speciaal voor dit doel. Het dichtdoen van de gordel gaat nu een stuk makkelijker met één hand ;)

CONCLUSIE NA 7000KM
Al met al nog steeds erg tevreden over de auto, ondanks de kleine dingetjes die ik hierboven noemde. Een vervelend minpunt vind ik nog steeds dat uitstekende slot van de achterklep, waar we soms ons hoofd aan stoten als je even snel snel iets wilt pakken en er even niet aan denkt. Ik kan daar ook niks tegen bedenken. Oppassen dus.

9000 kilometer

  • 9.000 km

We zijn weer een paar maanden verder en inmiddels bijna 9000 kilometer op de teller. Weinig schokkends te melden. Ik merk dat de actieradius op een tank nu het weer wat warmer is wel groter is dan als het koud is. Toen ik de auto net had was ik even bang dat ie ondanks het hybride systeem net zoveel verbruikte als mijn vorige Seat Leon zonder hybride (zo'n 650-700KM op 50 liter brandstof), echter nu gaat het wel richting de 800-850KM. Hierbij merk ik ook dat het erg uitmaakt of je rustiger rijdt of juist wat 'sportiever', want in dat laatste geval neemt het verbruik behoorlijk toe (logisch, maar merkte bij mijn vorige auto minder verschil).

Bij de eerste warme dagen van het jaar ook de airconditioning kunnen testen. Hier was ik in het begin nog wat huiverig over, want standaard staat de airco uit en pas onder bepaalde omstandigheden (combinatie van temperatuur/luchtvochtigheid/stand van de maan? ;)) zie je het lampje opeens aan gaan (kun je natuurlijk ook handmatig doen, maar heb niet voor niets een automatische airco). Toen het zo'n net wel/net niet buitentemperatuur was (18-19 graden) ging die soms niet aan en werd het in de auto wel wat benauwd. Toen het later nog warmer werd buiten merk je wel duidelijk dat ie aan gaat en het koel wordt. Wel merk ik dat je de temperatuurinstelling soms even fors lager moet zetten om de airco wakker te maken. Standaard zet ik hem op 19, maar bij warm weer zet ik hem soms op 17 om hem te triggeren (de fans gaan dan ook van voren ipv. alleen op de voeten). Dat zou imo niet moeten, maar vooralsnog schaar ik het onder een first world problem.

Onlangs voor het eerst met de vouwwagen weggeweest. Deze was volledig beladen en met fietsen erop wel rond het maximaal te beladen gewicht (650KG). De Arkana heeft hier geen enkele moeite mee. Ook het verbruik viel me mee. Een vouwwagen vangt natuurlijk ook nauwelijks wind. Had wel weer een keer dat de motor uit het niets behoorlijk in de toeren ging. Waarschijnlijk om de batterij bij te laden die met dat extra gewicht wat sneller leeg ging dan verwacht. In de sportmodus treedt dit minder snel op, want dan wordt de batterij constant op een hoger niveau gehouden.
Verder qua bagageruimte voldoet de auto ook nog steeds goed. Het was bij bestellen toch een beetje een gokje of dit wel voldoende was als gezinsauto met kleine kinderen (we kwamen van een stationwagon en dat was ook eigenlijk het type auto waar ik naar op zoek was). De bagageruimte van de Arkana is in de praktijk qua bruikbare ruimte hetzelfde als een station en we zijn nog niet tegen beperkingen aangelopen. Alleen dingen als een grote koelkast achterin past natuurlijk niet, maar bij veel stations met een iets aflopende achterruit zal dat ook niet passen. Laatste twee korte vakanties ook zelfs de dakkoffer niet erop gehad.

Verder nog een klein ergernisje dat me al langer opviel. Ik heb regelmatig als ik in de auto stap en even snel wil wegrijden (bijvoorbeeld als je net de bank hebt overvallen ;)) dat na indrukken van de startknop, rempedaal en het selecteren van de D of B versnelling er niks gebeurt. Je ziet in het display de versnellingsindicator dan knipperen. Het is dan even puzzelen met contact weer uit, contact aan, rustig wachten op het startgeluidje en daarna werkt het uiteindelijk wel. Ik denk dat de elektronica soms iets langer bezig is met opstarten dan mijn rechtervoet. Ik zou deze auto daarom ook niet als vluchtauto aanbevelen ;)

Tot slot onlangs nog contact gehad met Renault Nederland omdat er op mijn dashboard nergens een indicatielampje gaat branden als ik het mistachterlicht aanzet (minor issue, maar ik vind het toch handiger dat je dit kunt zien, zodat je het mistachterlicht niet zonder te weten aan laat staan). Ik las dat iemand anders met een facelift Arkana dit probleempje ook had, dus het leek me een structureel probleem en dus handiger dat Renault dit eerst fixt in de software voordat ik zelf naar de garage ga en mijn auto daar mogelijk moet laten staan e.d. om het te onderzoeken. Echter geeft Renault aan dat dit geen bekend probleem is en dat het in een Arkana die ze daar hadden staan wel werkt. Dus als de auto eind dit jaar voor een beurt naar de garage moet zal ik het aangeven. Denk dat de auto officieel ook niet eens door de APK komt zonder zo'n indicatielampje, dus er moet wel iets aan gebeuren.

15000 KILOMETER EN VAKANTIERIT

  • 15.000 km

Inmiddels de vakantie naar Zuid-Frankrijk achter de rug en de kilometerstand is de 15000 gepasseerd. Nog geen serieuze problemen tegengekomen en afgelopen vakantie voor het eerst in de bergen gereden, met volle bepakking, dakkoffer en vouwwagen met fietsen daarop erachter. Ik was van te voren erg benieuwd hoe het hybride-systeem zich zou gedragen bij het trekken van een aanhanger in de bergen, maar dat ging hem over het algemeen goed af. Het zwaarst waren eigenlijk de Ardennen en het stuk na Luik. Die klimmen zijn niet zo zeer hoog of extreem steil, maar wel vrij lang. Zolang de hybride-batterij voldoende vol zit gaat dit probleemloos met de cruisecontrol op 100. Ik rij dan meestal in de sportmodus, zodat de batterij goed op niveau blijft met de aanhanger erachter. Echter als de batterij dan toch bijna leeg is bij een lange klim schieten de toeren omhoog om toch snelheid te houden. Dan moet ie opeens met +-95PK een zware auto met bepakking/aanhanger de berg op trekken. Dit gaat soms ook fluctuerend op een aan/uit manier (veel gas - minder gas - veel gas - minder gas etc.), waardoor je - als je het systeem niet kent - zou kunnen denken dat er iets niet helemaal goed is met de motor. Ik heb een keer kort gehad dat de snelheid terugliep naar rond de 90, maar verder reed het gewoon soepel en er is ook voldoende power beschikbaar om met 120 in te halen. Na de Ardennen eigenlijk ook niet meer gehad dat de batterij leeg raakte, omdat de klimmetjes op de Route du Soleil korter zijn en de batterij daarna bij het afdalen weer kan opladen. Hierbij merk je soms dat de batterij op een gegeven moment helemaal vol is en de remmende werking van de elektromotor bij het afdalen dan niet meer actief is. Extra met de voet bijremmen dus.
Uit deze ervaring wordt wel duidelijk waarom de auto maar max. 750KG mag trekken. Een zwaardere caravan zou in Nederland wellicht geen probleem zijn, maar langere beklimmingen worden dan wel te zwaar als de batterij leeg is.

Zonder vouwwagen gaat het rijden in de bergen/heuvels erg soepel. De auto heeft voldoende vermogen om lekker vlot en soepel over bergweggetjes te rijden en de batterijondersteuning zorgt dat ie ook goed door blijft trekken bergop. Ik reed dan meestal in de B-modus van de versnellingsbak, zodat afdalen vrij veel dmv. 'one pedal drive' kan en de batterij ook aldoor goed oplaadt bij het afdalen, zodat je bij de volgende klim weer genoeg power hebt. Ik heb bij dit rijden zonder aanhanger nooit gehad dat de batterij te leeg was (okee, 1 keer toen ik de auto een tijd stil had laten staan met de airco aan en daarna direct ging klimmen. Toen was de batterij bijna leeg en moest de benzinemotor even vol aan de bak). We waren overigens in de Ardeche, waar de bergen niet heel hoog zijn. Ik kan mij voorstellen als je een lange, steile beklimming hebt in de Alpen dat de batterij leeg raakt. Wat de auto echter wel slim doet is dat ie bij het klimmen ook de batterij blijft bijladen met de verbrandingsmotor zolang daar reserve voor is (en dat is er meestal wel als je geen aanhanger hebt en het niet te steil is). Vooral in de sportmodus blijft de batterij aldoor goed op niveau.

Verder nog een positief puntje bij het gebruik van aanhangers. Onze vouwwagen was maximaal beladen en met een kogeldruk van +- 70KG rust er toch best wat gewicht op de auto. Mijn vorige auto zakte dan behoorlijk naar de grond en raakte bij drempels dan ook bijna de grond. De Arkana staat hoger en lijkt ook stijvere vering te hebben, want hij zakt nauwelijks door.

Tot zover de ervaring met het rijden als pakezel in de bergen ;) Over het algemeen heb ik weinig nieuwe ervaringen/toevoegingen ten op zichte van de vorige update. Wat ik nu wel een paar keer heb gehad is dat het mediasysteem totaal geen geluid meer produceerde, direct al vanaf instappen (stond uiteraard niet op mute). Zowel niet via Android Auto als via de gewone radio. Een vorige keer heb ik de auto uitgezet en ben een paar meter er vandaan gelopen, zodat ie op slot ging en alles uit ging. Daarna werkte het weer. Laatst had ik het weer en reden we 's avonds laat met het hele gezin op een N-weg. Was knap irritant om dan geen geluid te hebben (ook geen navigatie-instructies dus) en de auto even stilzetten is dan lastig. Uiteindelijk toch gedaan op een duistere parkeerplaats, maar het op slot zetten van de auto loste het probleem toen niet op. Misschien had ik de auto een paar seconden langer op slot moeten laten staan, maar met vrouw en kinderen erin die eigenlijk snel naar huis wilden had ik ook geen zin om er verder lang mee te experimenteren ;) Ik las later op internet dat het misschien helpt om het mediasysteem even helemaal uit te zetten door de powerknop een paar seconden in te drukken. Als het weer optreedt ga ik dat proberen. Werkt dat niet, dan wordt dat een aandachtspuntje voor de dealer bij de volgende beurt.

Als laatste puntje viel me laatst op dat de ruitenwissers gewoon van die ouderwetse met een 'veer' erin zijn. En dat terwijl volgens mij elke auto sinds ongeveer 2005 van die zogenaamde flatblade ruitenwissers heeft. Ik snap niet helemaal waarom de Arkana die niet heeft. Vond de ruitenwissers nl. wat meer lawaai maken dan mijn vorige auto. Details, maar toch... Zo zijn er na wat langer gebruik nog wel wat kleine puntjes die me opvallen welke de auto iets minder 'sophisticated' maken dan andere auto's in het C-segment, waar Renault zich met deze auto in probeert te begeven. Bijvoorbeeld - zoals ik al eerder genoemd had - de airco met 1 zone, de achterklep waar je je hoofd aan stoot, houders van de achtergordels die niet gefixeerd zijn, eenvoudige lane assist e.d. Nogmaals, het zijn details en de auto is redelijk scherp geprijsd dus wat dat betreft ook logisch dat er ergens bespaard is. Scheelt mij ook weer in de leaseprijs en bijtelling ;)

JAAR IN BEZIT

  • 20.000 km

Ik heb de auto nu alweer een jaar in bezit en ruim 20000 kilometer erop zitten. De auto rijdt vooralsnog probleemloos. De eerste onderhoudsbeurt is een paar weken geleden geweest en daar kwamen geen bijzonderheden uit. Ik had aangegeven dat het mediasysteem een enkele keer op zwart blijft staan na het instappen of dat het geluid het dan soms niet doet. En een 'minor' dingetje dat er op het dashboard geen indicatielampje gaat branden als je het mistachterlicht aan zet.

Wat betreft het mediasysteem hebben ze de software geüpdatet. Het probleem heeft vooralsnog niet meer opgetreden. Al heb ik nog wel een paar keer gehad dat het scherm zichzelf tijdens het rijden ging resetten en dus opnieuw werd opgestart. Android Auto startte daarna gewoon weer en ging verder met navigeren, dus niet heel storend als het niet vaak gebeurt. Mijn vorige auto deed dit ook wel eens. Kennelijk een eigenschap van de complexe mediasystemen in moderne auto's ;) En ik heb het idee dat Android Auto na deze update meer schermruimte heeft gekregen, wat wel positief is omdat ik eigenlijk alleen Android Auto gebruik op het scherm (nadeel is alleen dat Android het scherm nu groot genoeg vindt dat media apps als Spotify alleen nog over de onderste helft van het scherm gaan en niet fullscreen).

Het afwezige indicatielampje voor het mistachterlicht had ik eerder dit jaar al eens nagevraagd bij de importeur en die gaven aan dat dit geen bekend probleem was en dat het bij een facelift Arkana die ze daar hadden staan wel werkte. Daarom maar gewacht om dit te melden bij de eerste onderhoudsbeurt. Het bleek toch wel een probleem te zijn dat bij meerdere auto's voorkomt. Ze konden er op dat moment niks aan doen, maar de auto zou worden opgeroepen voor een terugroepactie voor die update. Echter schetste het mijn verbazing van de week, toen er behoorlijke mist was en ik het mistachterlicht aanzette, dat er ineens een indicatielampje ging branden op het dashboard. Is dan wellicht een over the air update geweest, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Scheelt iig dat ik er daarvoor niet meer bij de garage langs hoef.

(Dat ik een hele alinea wijdt aan een indicatielampje dat je praktisch nooit gebruikt geeft wel aan dat er verder dus weinig problemen zijn met de auto ;))

Verder heb ik onlangs de ruitenwissers vervangen door Bosch Aerotwins (type flatblade). Die zijn een stuk stiller dan de standaard gemonteerde exemplaren. Op de Arkana zijn standaard in tegenstelling tot wat ik eerder schreef geen 'ouderwetse' ruitenwissers gemonteerd, maar het type 'hybride' ruitenwissers. Ze komen iig wel lawaaiig en lomp over. Verder heb ik nog een setje rubber vloermatten aangeschaft voor de winter, die wat makkelijker zijn schoon te maken dan stoffen matten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.