Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Esprit Alpine (2023)

autoreview

Renault Arkana

Signalement

UitvoeringArkana E-Tech Hybrid 145 Esprit Alpine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf3.500 km
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering Arkana!

  • 3.500 km

Op de 2e van Maart wordt deze zwarte parel voor de deur afgeleverd! Uiteraard een heugelijk moment, want een nieuwe auto is altijd leuk!


EERSTE INDRUK UITERLIJK

Na uitvoering onderzoek te hebben gedaan op het internet (na ''bestelling''), is hij er eindelijk! De zwarte Renault Arkana Alpine Esprit. De eerste indruk van het uiterlijk is uitstekend, het is echt een plaatje van de buitenzijde. De zwarte kleur staat mooi in combinatie met het lijnenspel van de wagen en de Alpine Esprit uitvoering is eveneens fantastisch. Deze uitvoering heeft de getinte ramen aan de achterzijde en de dikke 19'' zwarte velgen, wat alles tezamen zorgt voor een geweldig uiterlijk. Stoer en sportief.

Het interieur van de Arkana is ook echt dik in orde. Het lijken mij een wat semi-sportstoelen met mooie inleg van alcantara en leer. Een donkere hemel en het dashboard is voorzien van een ingeprinte houtinleg in grijstinten? Lastig uit te leggen, maar hier volgt nog een foto van! (als deze nog niet is toegevoegd).
Een prominent scherm in het midden van het dashboard welke licht gedraaid staat richting de bestuurder en om het geheel te completeren nog een fraai digitaal scherm achter het stuur.


EERSTE INDRUK RIJDEN

Nou goed, het rondje om de auto hebben we gehad. Tijd voor de eerste kilometers! Deze update volgt zo snel mogelijk!

Eerste kilometers

  • 14.000 km

De eerste kilometers zijn gereden en na 10.000km heb ik een prima beeld kunnen krijgen van de auto! Onderstaand de bevindingen!

ZITTEN, ERGONOMIE EN RUIMTE
De stoelen in de auto zijn prima! Ze zijn elektrisch verstelbaar en dat zorgt ervoor dat je ze vrij precies kan instellen. Wat ik hier een beetje mis, is de geheugenfunctie, dat had ik voor dit geld eerlijk gezegd wel verwacht, maar helaas. Wat wel opvalt is dat wanneer je de stoel wat hoger zet, je al gauw tegen het plafond aan zit te staren. Dat is overigens niet storend, maar je zit dan wel echt een beetje op de bok. Al met al kan ik een prima 'zit' vinden met mijn 1,82m.
De armsteun is smal, dat komt wellicht doordat ik de armsteun van mijn vorige auto (peugeot 3008) gewend ben en zeer waardeerde, welke juist weer erg breed bemeten is. Enfin, dat is even wennen. Wat nog meer opvalt is dat de armsteun vrij kort is. Als ik met het uiterste puntje van mijn elleboog op de armsteun leun, raak ik net het stuur aan om voldoende te kunnen sturen. Niet erg, maar wel een beetje apart.

Het grote centrale scherm in de auto werkt prima, het is niet snel, maar werkt echt voldoende. Wanneer Apple Carplay of android Auto gebruikt wordt, is het een uitstekend scherm. Het is ook fijn dat het scherm licht gedraaid staat naar de bestuurder. De fysieke knoppen voor de climate controle zijn een verademing en zien er knap uit. Onder het scherm zitten nog enige knoppen voor het bedienen van stoelverwarming, camera's en rij-modi.
Het scherm achter het stuur is prima in orde en kan je aardig naar wens indelen. De informatie die je naar voren kan toveren is vrij nuttig, zoals; navigatie, brandstofverbruik of hoe eco je rijdt. Beide schermen laten zich gemakkelijk bedienen en hebben na een beetje zoekwerk weinig geheimen meer.

Achterin is het niet direct ruim bemeten, en is de zithoek van de benen voor een redelijk hoge vloer niet perfect, maar er zijn zeker slechtere opties! Je kan er echt wel prima zitten en als iedereen een beetje om elkaar denkt, kan je er gemakkelijk met een aantal volwassenen in.

De kofferruimte is ook prima. Alleen mis je wel eens wat ruimte in de hoogte, maar de verstelbare laadvloer maakt hier veel goed!

AANDRIJFLIJN
De Arkana heeft een benzine- en elektromotor aan boord en beschikt ook over verschillende rij-modi, te kennen als; MySense, Sport en Eco.
In iedere modus kan je jouw voorkeuren instellen met betrekking tot het stuurgewicht, kleur van interieurverlichting en het scherm achter het stuur, etc.
Het verschil van de rij-modi zit hem voornamelijk in het gebruik van de elektromotor. Bij MySense en Eco wordt vaker alleen de elektromotor gebruikt om het brandstofverbruik op 0 te houden, terwijl bij Sport de elektromotor enkel ter ondersteuning dient. Wel is het bij iedere stand zo dat de elektromotor het wegrijden verzorgt. Wat overigens goed bevalt omdat dit erg soepel werkt!

De Ecomodus gebruik in nagenoeg niet, omdat dit de auto iets minder paraat maakt en dus niet echt adequaat reageert op het gas. Hij houdt gewoon wat in en dat vind ik erg onprettig. De MySense gebruik ik eigenlijk op alle wegen onder en tot 80km/u, omdat de elektromotor hier nog eens zijn steentje bijdraagt in het kader van brandstofverbruik. Op de snelweg gebruik ik standaard de Sportmodus. In eerste instantie omdat hij hier wel echt 'strakker' op het gas zit en gewoon adequaat werkt en ten tweede omdat hij hier de elektromotor minder gebruikt, wat ervoor zorgt dat de accu bijna altijd opgeladen is, op het moment dat je de elektromotor weer volledig kan gebruiken (in MySense).

Goed, hoe bevalt dit dan én wat is het verbruik?
Al met al bevalt het erg goed! Je hebt vrijwel altijd voldoende power beschikbaar en als je het niet erg vindt om af en toe te wisselen van rij-modi, is het echt wel een fijne bak. Het elektrisch rijden in stad of dorp is erg fijn en zorgt voor veel rust in de auto wat in de drukte van een stad bijzonder prettig is. De brandstofmotor werkt ook naar behoren, maar met de automaat die erin zit en het missen van de turbo zorgt ervoor dat hij zo af en toe stevig van zich laat horen als je hem even op zijn staart trapt. Niet het einde van de wereld, want dat doe ik niet dagelijks. Misschien komt het ook doordat hij heel stil kan zijn met de elektromotor, en het contrast hierdoor erg groot is.., zeg het maar. Wat je soms wel merkt is het overschakelen van benzine naar elektro of andersom. Af en toe voel je een schokje door de auto, niet storend, maar wel voelbaar aanwezig.
Het verbruik van de elektromotor is niet gek denk ik, maar gezien je vrijwel alleen tot 50km/u volledig elektrisch rijdt, hoeft hij ook niet echt hard te werken en ligt het verbruik automatisch niet heel hoog. Het verbruik ligt volgens de auto zelf rond 5,5kw/100km.
De brandstofmotor is een stuk gulziger. Hoewel ik graag een beetje doorrijd, vind ik dat hij toch nog stevig verbruik heeft. Het totaalverbruik ligt zo ongeveer rond de 6.0l/100km. Niet gek, maar voor een hybride die 50/50 snelweg en dorp/stad rijdt..

De auto rijdt dus over het algemeen prima. Waar ik minder over te spreken ben is de ACC en vooral het feit dat je dit niet kan uitschakelen. Altijd zet ik de ACC op de kortste stand op mijn voorligger, maar dit is dan nog een aardige afstand, waardoor er regelmatig iemand tussenkomt. Met als gevolg dat de auto hem eerst niet helemaal ziet en vervolgens flink remt. Dit is echt heel irritant. Het is wel te voorkomen door je voet even op het gas te houden., maar kom op.. dit is echt vervelend. Wat daarentegen wel weer uitstekend bevalt zijn de camera's rondom. Je hebt perfect camerabeeld aan de voorkant, achterkant of de ''bovenkant''.
Op de snelweg en vooral als we langere tijd moeten rijden, gebruik ik de lane keeping assist, deze functie behoort de auto in zijn rijstrook te houden en werkt redelijk. Af en toe wil hij nog wel eens een stuurbeweging maken naar de uitvoegstrook waardoor je hem moet corrigeren, dit geeft niet erg veel vertrouwen. Maar ook wanneer er wegwerkzaamheden zijn of zijn geweest waarbij tijdelijke lijnen of oude lijnen enigszins zichtbaar zijn wil hij nog wel eens in de war raken. Je moet er (uiteraard altijd) nog wat meer aandacht bij houden dan je denkt of verwacht.

CONCLUSIE TOT ZOVER
In grote lijnen ben ik tevreden over de auto! Hij rijdt prima, stuurt prima en dit is tevens naar wens in te stellen binnen een bepaalde bandbreedte. Je hebt echt wel voldoende ruimte in de auto voor het dagelijks leven. Hij ziet er echt gaaf uit van binnen en buiten. Er zijn een hele hoop rijhulpsystemen beschikbaar en een groot gedeelte is ook uit te schakelen wat soms erg prettig kan zijn, haha.



Algemene positieve en negatieve punten:
+ Fijne zitpositie
+ Prima aandrijflijn
+ Elektrische aandrijving in de stad/dorp is erg fijn
+ Voldoende ruimte aan boord
+ Draadloze Apple Carplay werkt super
+ Interieurverlichting en scherm achter stuur naar wens in te stellen
+ Infotainment laat zich prima bedienen en is naar wens in te delen

-+ Infotainment is niet de allersnelste op de markt, maar werkt prima
-+ Lane keeping is voor lange afstanden oké.
-+ Kofferruimte is groot, alleen is de hoogte soms niet toereikend

- ACC is waardeloos
- Verbruik voor hybride matig
- Water blijft op het kofferdeksel liggen, wat gulzig naar binnen stroomt als je deze opent

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.