Renault 5 E-TECH comfort range techno (2025) #4
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 5 E-TECH comfort range techno |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 5.262 km |
Mijn eerste EV, de Renault 5 E-Tech
- 650 km
Wat een heerlijke auto. Mijn ouders hadden in de jaren 70 en 80 drie keer een Renault 5; één keer TL en twee keer een GTL. Het was ook de eerste auto waarin ik zelf reed. Ik was toen 12 jaar…
Toen ik de conceptauto van de Renault 5 zag was ik weer meteen verliefd. En het seriemodel viel zeker niet tegen. Dus toen de Captur na bijna zeven jaar aan vervanging toe was, was de keuze duidelijk. De nieuwe Renault 5 E-Tech.
Twee keer een proefrit gemaakt en dat bevestigde dat het een goede keuze was. Dan welke uitvoering? Ik vind de gele stoelen en de glimmende wielkasten van Iconic niet mooi, dus het werd de Techno, maar met alle mogelijke extra’s. Behalve het soundsystem. Dat gaat ten koste van de ruimte achterin en die is al minder dan de Captur. Dan de kleur. Geel is erg mooi, de eerste R5 van mijn ouders was ook geel. Maar geel is wel erg geel. Misschien iets te geel. Dan blauw. Maar met een zwart dak krijg je een gouden dakrand en dat vind ik ook niet zo mooi. Met een blauw dak krijg je een zwarte dakrand. Dat zou ‘m worden. 16 Mei besteld. Levering zou eind september zijn, maar tot mijn verbazing werd ik eind juli gebeld dat-ie 2 augustus klaar zou staan.
Toch leuk om in de showroom te komen en dat je auto onder een zeil staat dat je mag wegtrekken. De eerste kilometers waren gewoon leuk. Op de snelweg kwam er een Saab cabrio langszij en de bijrijder stak zijn duim op. Het Open R-Link systeem heeft wat tijd nodig om helemaal te doorgronden, maar als het eenmaal doorhebt, dan werkt het goed. De afgelopen twee weken drie keer opgeladen bij een publieke laadpaal, dat ging allemaal heel soepel. De My Renault app gekoppeld aan de auto en ook dat werkt goed.
Nu staat de teller op 650 kilometer en vandaag wordt de eigen laadpaal geïnstalleerd dus wordt het nog makkelijker. Het verbruik de eerste 650 kilometer is 13,6 Kwh per 100 kilometer. Prima verbruik dus, zelfs met een paar ‘raketstarts’ er tussen.
Elektrisch rijden is veel relaxter, de waarschuwingspiepjes zijn heel beschaafd. Ik heb het knopje om alle piepjes uit te zetten niet één keer gebruikt. De rijhulpsystemen zijn ook prima. Snelwegritten zijn met de adaptieve cruis control zijn een genot. De auto corrigeert rustig en niet overdreven. Mijn vrouw had één keer een ingreep door het systeem omdat het een fietser zag die er niet was. Maar ook dat was prima op te vangen.
Als ik dan toch een minpuntje moet noemen, dan is het de instap. Ik ben 1,98 m en instappen op de manier die ik gewend ben (eerst mijn rechterbeen, dan mijn lichaam en dan mijn linkerbeen) kan niet, Ik moet nu eerst mijn kont op de stoel en dan de benen naar binnen. Even wennen dus. De binnenruimte als ik eenmaal zit is prima, ik heb in grotere auto’s gezeten waar ik krapper zat. Verder is er, zeker vergeleken met de Captur, weinig opbergruimte. Dus iets kritischer zijn met wat je in de auto laat liggen.
Maar verder is elke kilometer rijden een genot. Als de eigen laadpaal staat, dan zal ik ‘m tot 100% opladen en dan eens kijken wat het bereik is dat de auto aangeeft.
Nog steeds erg blij
- 5.262 km
Na ruim 5000 kilometer een update. Ik ben er nog steeds erg blij mee. De auto rijdt heerlijk en de eigen laadpaal is ook wel erg fijn.
De waarschuwingssystemen zijn niet irritant aanwezig, ik laat ze gewoon aanstaan. De adaptive cruise control werkt prima. Als ik een file rij dan komt de auto zelfstandig tot stilstand.
Ik heb de afneembare trekhaak en die werkt ook prima. Makkelijk op- en afneembaar. De fietsendrager met fiets er op gaat prima.
De Reno avatar vind ik niet vervelend. Het is de stem van een vriend van me, misschien dat dat helpt. Als-ie op een moment komt waarop ik 'm even niet wil horen, dan tik je op het scherm en hij is weg.
Ik luister naar muziek via een USB-stick. Het systeem kan dan maximaal 200 nummers op het scherm laten zien, dat vind ik wel een beetje duf. En als ik instap, dan start de muziek niet automatisch, als ik de radio aan had, dan wel.
Dit is mijn eerste automaat, dus ik mis de P-stand niet. Ik vind het zelfs handig, je zet de motor uit (ongeacht in welke versnelling), de auto activeert automatisch de handrem en je kan uitstappen.
Het verbruik is 14,5 kWh/100 kilometer, met een volle accu staat een bereik van 380 kilometer op de boordcomputer. Dat bereik zal deze winter wel wat minder worden, maar dan is die eigen laadpaal weer erg handig.
Al met al nog steeds heel tevreden met de Renault 5.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault 5 comfort range Roland-Garros 52 kWh MC7963 | VOORRAAD = SNEL LEVERBAAR | Pack harman kardon
- 2025
- 501 km

Renault 5 comfort range techno 52 kWh MC7960 | VOORRAAD = SNEL LEVERBAAR | Pack advanced driving assist
- 2025
- 501 km

Renault 5 comfort range iconic cinq 52kWh 150PK | Harman/Kardon | Camera | Stuur/Stoelverwarming | Warmtepomp | Zondag Open!
- 2025
- 10 km
Lees ook

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €30.000

Firefly maakt een goede eerste indruk, maar de Renault 5 een betere tweede - Dubbeltest

Dit gebeurt er als je accu elektrische auto leegrijdt en je hem weer laadt met andere EV

Zelfs een Renault 5 GT Turbo-fan wordt blij van de Renault 5 E-Tech Electric












