Renault 5 Campus (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 5 Campus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 90.200 km |
KM-stand laatst | 106.740 km |
ERVARINGEN
- 106.740 km
Begin januari toch maar eens een auto gekocht, om niet steeds de auto van mijn ouders te hoeven gebruiken. Op dit moment wilde ik een auto die goedkoop in aanschaf was en vervolgens ook goedkoop in gebruik. Het merk Renault heeft altijd mijn voorkeur gehad, en ook door vroegere ervaringen van mijn ouders met de R5, besloot ik naar zo’n auto op zoek te gaan. Vrij snel een exemplaar gevonden: een R5 1.4 TR Five. Dit zou een actiemodel zijn, vergelijkbaar met de Campus. Voordeel: goedkoop, nadeel: erg kaal.
Voor €800 gekocht met 90300 km op de teller en verse APK: tot nu toe alleen plezier van gehad.
Het rijden op regionale wegen gaat vanzelfsprekend prima, in de stad is het ook een geweldig ding (parkeren!) maar ook op de snelweg valt het me mee.
Eens per week moet ik naar Tilburg (vanuit Zeeland) en dat betekend een stuk A58. Ondanks het kleine motortje met 60 pk valt het rijgedrag me dan erg mee. Nadeel op / rond 130 km/u is natuurlijk lawaai, maar snelheidswisselingen (inhalen, afremmen en weer optrekken) zijn vaak vlot afgerond. De verbruiksmeter deed me daarbij het ergste vermoeden, maar het blijkt dat die meter niet in nauwkeurigheid uitblinkt. Inmiddels heel wat tankjes verder, rijdt mijn R5 ongeveer 1:14 tot 1:16 (inclusief snelweg gebruik). Bij snelweggebruik komt er automatisch een luchtstroom het interieur in, de roosterafsluiters werken niet voldoende.
De topsnelheid heb ik niet getest, maar de snelheidsmeter houdt het op 140 km/u voor gezien. Hoger gaat hij gewoon niet, en ook bij afremmen blijft hij soms een tijdje nog op de hoge snelheid staan, om vervolgens ineens naar de huidige snelheid te zakken. Niet echt een probleem, soms wat vervelend. De meter geeft eigenlijk 10 km/u meer aan dan het navigatiesysteem meedeelt.
Het comfort vind ik op zich prima, de stoelen zitten best lekker en kunnen ver genoeg naar achteren versteld worden. Zoals gemeld is deze uitvoering erg kaal, ik heb me laten vertellen dat dit model als ’koopje’ onder de (toen al verschenen) Clio is verkocht. Het dashboard is erg lelijk, want het is het exemplaar uit de Express. Waarschijnlijk een kostentechnische beslissing. Nadeel is dat de verwarming / ventilatieknoppen achter het stuur zitten. Met je hand moet je dus om het stuur heen, terug naar de tellerbehuizing. Dit werkt niet handig, ik weet dat het echte R5 dashboard deze knoppen gewoon in het midden heeft. Daarbij kent het ventilatiemotortje een kapot lager waardoor een geratel het rijden onaangenaam maakt. Op dit moment staat de ventilatie altijd uit, een nieuw motortje krijg ik nog van het bedrijf waar ik hem gekocht heb.
Inmiddels heb ik het dash voorzien van een origineel R5 klokje (zonder is soms lastig) waar helaas plaats voor gepland was achter de stuurrand (voorbereid en wel). Het aflezen vereist dus dat je even naar voren moet buigen en door het stuur heen moet kijken. Ook een 12V plug was niet voorzien (ook al voorbereid) maar voor navigatiedoeleinden zit die er nu ook in.
Helaas kent deze R5 wat roestplekjes, in de achterklep (onder de ruitverwarming) en onder het rechterzijruitje. Ik moet nog eens bekijken wat ik hier aan ga doen, maar heb al begrepen dat de roest aan de zijkant vaak verder is dan dat je aan de buiten- en binnenzijde kunt zien. Dit zou dan laswerk of een nieuw scherm betekenen. Waarschijnlijk kost dit dan een groot gedeelte van de huidige waarde van het autootje, dus ik wacht eerst eens af of hij volgend jaar nog een jaartje mee mag.
De deuren moeten met kracht gesloten worden, anders pakt het slot net niet zodat je met meer windgeruis zit. Overigens zijn ze dan niet open te duwen, toch de ontgrendeling is dan nodig.
PROBLEMEN
- 106.740 km
Eigenlijk ben ik nog niets tegengekomen, dus zet ik hier mijn kleine kritiekpuntjes neer:
- Snelheidsmeter blijft hangen, en wijkt 10 km/u naar boven af.
- Ventilatiebediening zit verstopt achter het stuur, lastig bedienen.
- Ventilatormotortje heeft een kapot lager -> herrie.
- Klokje zit verstopt achter het stuur.
- Roestplekjes in achterklep en onder zijruit.
- Deuren moeten met enige aandrang gesloten worden (ophanging lijkt iets verzakt).
**update**
- Snelheidsmeter \'gerepareerd\', het bleek een licht verbogen tellernaald te zijn: teruggebogen.
- Ventilatiemotortje is vervangen, en dit exemplaar is _iets_ stiller (maar ja, rammeltjes horen bij deze auto en dat heet dan weer \'charme\').
- Roest is niet verdwenen ondanks mijn vurige wens, maar komt steeds duidelijker tevoorschijn (toch eens iets aan laten doen, zelf niet kundig op dit gebied).
- Koelingsproblemen opgelost door het vervangen van thermocontact en thermostaat (€30).
- Op dit moment sproeit de wasinstallatie achter niet (pompje kapot) en is de uitlaat lek: nog even fixen voor de APK. Verder verwacht ik hierbij geen problemen.
Heerlijk zo\'n wagen waar je eigenlijk alles zo\'n beetje zelf op kan lossen! (met dank aan clubcinq.nl)
Het verbruik kan ik iets zuiniger bijstellen: gemiddeld 1:16.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.