Reliant Scimitar (1978)

autoreview

Reliant Scimitar (1978)
Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)Reliant Scimitar (1978)

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1978
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf103.500 km
KM-stand laatst106.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Reliant Scimitar GTE 1978 mijn droom

  • 106.000 km

Al jaren stond een Scimitar als wens op mijn lijst maar het heeft lang geduurd voor ik er 1 had of kon kopen . Nadat de oldtimer hobby in 2004 is begonnen met een Daf 33 uit 1971 waarnaar er een Daf 32 uit 1967 kwam, toen een Fiat 124 sportcoupe uit 1973 die ook fantastisch was maar helaas schade heeft gereden heb ik daarna de uitstap gemaakt maar een 2 takt Wartburg 311 uit 1961 ook leuk maar de 2 takt techniek bleek toch lastig en helaas het gezeur van mensen over de reuk maakte het dat ik hem terug heb gestuurd naar de heimath en deze auto is nu terug in de voormlige DDR.

Toch bleef het oldtimer bloed stromen en heb ik een Dyane 6 uit 1979 gekocht in de mooie Edelweiss blauwe kleur. Naar heel veel werk en veel plezier wou ik toch meer vermogen en heb ik de auto verkocht en deze is nu ook in Duitsland.

Toen gaan zoeken en telkens bij elke keer als ik zocht naar een oldtimer toetste ik altijd Reliant Scimitar in. Nu had ik me voorgenomen mijn droom auto moet komen en toen in Eindhoven zag ik van de zomervakantie mijn auto staan, Een afspraak gemaakt en gaan kijken met mijn schoonvader , is toch ruim 200 km rijden dus wel eerst gevraagd is hij apk waardig en is hij betrouwbaar en de eigenaar kwam mij ook heel betrouwbaar over. Proefrit gemaakt en beoordeeld. De auto was niet de mooiste maar de basis was goed natuurlijk wat scheurvorming en de bobbels in het fibreglass maar ik zag dat de basis goed was en ik kreeg er ook heel veel informatie en historie bij en zelfs een schrijven van de fabriek wanneer de auto is gebouwd en ook veel onderdelen.

De auto was goed dus ik heb hem zo meegenomen en de eerste rit ging goed. Nu ben ik langzaam begonnen met wat zaken. Ik zag dat de radiateur niet goed was en heb deze laten reviseren, ook heb een nieuwe raammotor en mechanisme gemonteerd en heb diverse meters waaronder vacuum en temperatuur, hydro, kompas en stopwatch toegevoegd ook zat er een leuke moderne radio in met afstandsbediening en heb die zo gemonteerd dat de afstandsbediening op een vaste plaats is. Verder heb ik de auto een beurt gegeven met goede castrol olie en de carburateur met K & N filter afgesteld.

Verder heb ik diverse badges en stickers gemonteerd omdat ik daar van houd. Verder is de bekleding van achter en de 2 voorstoelen bij 3 goed maar hebben we de bestuurderstoel gestikt en een naadje genaaid. ( Als iemand in deze kleur een goede bestuurdersstoel heeft mag je altijd laten weten) Verder heb ik de voorschermen zelf gespoten die waren echt slecht vol bobbels en scheuren en ben hier wel blij met het resultaat. Het kan altijd beter en mooier maar je moet met een auto van 1978 niet verwachten dat het helemaal als nieuw is en scheur vorming en bobbels hou je niet tegen en ik wil het betaalbaar houden.

Maar nu het rijden hij heeft een 3 liter Ford Essex v6 met standaard 138 pk maar met K & N , speciaal uitlaat systeem kom je rond de 150 pk uit. Ik rijd hem wel altijd eerst warm maar dan is het mooie geluid van de Essex zo prachig het is een heel vol geluid . Benzine verbruik is redelijk maar vroeger adverteede ze zo je komt ruim 800 km ver met 80 liter en dat is in de huidige tijd niet zo leuk maar het is een hobby en gebruik hem niet als dagelijkse auto. Natuurlijk rijd ik op 98 en doe voor de zekerheid nog kleppen toevoeging er bij. Mijn mening is rijd nooit op biobrandstof in geen enkele auto dus ook niet de normale. De komende tijd ga ik de stuurbekrachtingsolie verversen en de achteras olie. Tot zover een historie en de eerste ervaringen over de Scimitar o ja het stuur zit aan de Engelse kant en dat is even wennen in het begin. Maar na een tijdje rijden is dat geen probleem . Hij heeft ook een overdrive een soort van vijfde versnelling.Tot de volgende review en reacties of vragen of hulp of onderdelen u mag het altijd laten weten. Groet Jeroen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.