RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 101.500 km |
Niks is onmogelijk, Toyota
- 11.311 km
Met 11311km op de teller waarvan een vakantie (8288km) diagonaal over Europa mag ik best een review schrijven.
Voorheen heb ik een Volvo XC60 T6 AWD R-Design Classic gereden van juli 2016, 306PK genot en een verbruik die roet in het eten gooit van minimaal 1:8....snel oplopend naar 1:5 als het iets vlotter ging op de duitse snelweg (tot 170km/h bijvoorbeeld), voor een 4 cilinder met turbo en compressor was dat geen kunst, klassieke techniek en niet meer van deze tijd, sorry Volvo. Meer een liefhebbers auto.
De reklame van de nieuwe RAV4 trok onbedoeld mijn aandacht en mijn nieuwsgierigheid was snel omgezet in een proefrit........het kan dus wel anders en wel bij de tijd.
Hybride techniek qua betrouwbaarheid en effectiviteit staat gelijk aan Toyota, daar hoeft men niet over te discussieren.
De auto was ruim, voelde degelijk aan, als het moet rijdt de RAV4 als een trein en verbuikt als een kleine auto.....wat wil je meer? AWD! Had ik in de Volvo ook, heb het ook regelmatig gebruikt, vooral s'winters in de bergen....dan heb je ook een echte RAV4. Nadat ik mijn Volvo verkocht had is de RAV4 besteld en vanwege de latere invoering van de AWD werd deze in juni netjes bij Lunenborg afgeleverd, in de tussentijd hebben ze een nette huurauto geregeld, top!
Rij-eigenschappen:
De auto rijdt mooi, soepel en ligt strak op de weg, aan de rijhulpsystemen is het even wennen in het begin, maar de actieve cruise control is super, vooral in files.
Qua vermogen en koppel is het echt een "high power hybrid", de electromotoren (2 bij een AWD) bieden meer dan een turbo bij een verbrandingsmotor. Hij heeft ontzettend veel kracht, inhalen gaat vlot en lange stijle "autobahn" hellingen zijn geen uitdaging voor deze auto.
Ik zou echt nieuwsgierig zijn naar de echte gemeten koppel en vermogen van deze auto indien je echt het vermogen vraagt met het gaspedaal, Toyota geeft deze niet....in vergelijking doet de RAV4 qua vlotheid echt niet onder voor die 306PK XC60....maar dan wel met 50% verbruik.
De topsnelheid is afgegrendeld op 192km/h, deze wordt eenvoudig en snel bereikt, de afgrendeling is wel soepel.
130km/h op de teller is ook 129-130km/h op GPS, let op!
De hybride aandrijving is zo geregeld dat altijd vermogen door de electromotoren geleverd kan worden, de accu is nooit leeg. AWD is daarom ook altijd beschikbaar.
Verbruik:
Ik rij vooral snelweg, gemiddeld 130km/h met uitschieters naar 160km/h waar het kan/mag, met airco aan, op actieve cruise control, tijdens de vakantie vol beladen:
max. 7.5l/100km
In landen met snelheidslimieten en stevige controles, met B en autowegen rond 100km/h zinkt het verbruik naar max. 6.0l/100km, landweggetjes, toeristische routes zo rond de 5.3l/100km.
Slovenie inrijden doe ik al jaren over de Wurzenpass (Korensko Sedlo), de Karawankentunnel is te druk en voor mensen met een caravan. Dit jaar heb ik via Kranjska Gora en de Vrsic pas de toeristische Soca vallei route gereden tot aan Nova Gorica (117km), daar kun je niet harder dan 70km/h en de weg is voornamelijk afdalend vanaf de Vrsic pas. Deze afstand heb ik voornamelijk electrisch afgelegd met regeneratief vermogen, mijn gemiddeld verbruik stond op 3.9l/100km in Nova Gorica (omdat ik de 2 passen heb gereden met verbrandingsmotor natuurlijk). Gaaf!!
Wat ook opvalt in tegenstelling tot andere merken is dat de RAV4 verbruiksindicatie in het scherm 0.3l hoger aangeeft dan het werkelijke berekende verbruik.
Comfort:
De CVT jankt niet, ook niet als je plankt, verder moet je leren gasgeven als je vermogen eist en dat is niet altijd tot op de vloer trappen, dus die fabeltjes van journalisten (met voorkeur voor bepaalde duitse merken) leg ik naast me neer, de Toyota RAV4 CVT rijdt mooi en vlot als je wilt zonder luidruchtiger te zijn dan bijvoorbeeld een X3 of de XC60 die ik ook heb gereden in het verleden.
De bestemming was Griekenland, Lefkada, Fokida (Delphi), Athene via Servie en Noord Macedonie (Ohrid), deze route is uitstekend te rijden en je voorruit verandert figuurlijk in een groot "LCD" scherm met prachtige veranderende berglandschappen in beeld, wat is de Balkan mooi, veel pauzes zijn standaard.
Ik ben net geen 2m lang, dus qua comfort voor mijn gezin en mij was dit een ultieme test: de RAV4 is gewoon cum laude geslaagd. Geen pijn in mijn rechter dijbeen wat ik bij een X3 van het beierse merk altijd had, echt uitstekende stevige stoelen met lendensteun en veel been en hoofdruimte....daarnaast hadden de dames een grijns op het gezicht vanwege de grote kofferruimte, alles kon mee en ook nog in Griekenland flink geshopt worden.
Multimedia Navigatiesysteem:
Er zijn wat negatieve verhalen over te lezen, deels is het waar dat je aan de instellingen en gebruik moet wennen, ondertussen kan ik er echter mee "lezen en schrijven".
Met de My-T app op je mobiel kun je zelfs meerdere bestemmingen naar de RAV4 sturen, deze worden keurig in de favoriete bestemmingen opgeslagen, het is dan kwestie om de bestemming te selecteren en de navigatie te starten.
De GPS werkt betrouwbaar en de bluetooth verbinding met je mobiel ook, geen enkele op- of aanmerking op.
Het systeem kent geen Apple Car-play, ik kan me voorstellen dat klanten dat anno 2019 wensen, aan de andere kant is het wel nodig als het systeem verder compleet is?
De app-store is inderdaad voor dit systeem nog niet beschikbaar, Toyota heeft aangegeven dat eraan gewerkt wordt en het er wel zeker komt; jammer dat het laat is.
Een leuke gadget:
Als de automaat in "P" staat kun je videoclips of films van je memorystick afspelen (MP4 en WMA formaat), het JBL geluid is overigens fantastisch.
Nu heb ik eind september de eerste beurt (15000km) gepland.
"Freude am Fahren", maar dan wel echt.
20000 km voorbij
- 21.000 km
De eerste beurt is alweer 6000km geleden, zoals verwacht geen bijzonderheden, de auto rijdt perfect zonder enige op- en aanmerkingen.
Het is november, het wordt kouder, ik rij dagelijks 99% 170km autosnelweg, met een vastgenagelde snelheid 130km/uur: gemiddeld verbuik is maximaal 7,6l/100km, zodra ik op "N" wegen rij of in de stad gaat het verbruik merkbaar omlaag naar een 6 l/100km.
Het verbaast me hoe vaak ik elektrisch rij in de stad, in en door elke woonwijk ga ik puur elektrisch, zeker als je 30-50km/uur rijdt met een terughoudend gaspedaal.
Toyota connected drive en Multi Media Navigatie (Panasonic):
Het systeem oogst veel kritiek en in tegenstelling tot andere merken als Renault (waar ik bijzonder slecht ben behandeld als klant en ik hun ontwerpfout zelf mocht betalen op een bijna nieuwe Captur) maakt Toyota er wel klantgericht werk van en met terugwerkende kracht, waar gaat het over? Lees maar.....
De MyT app had wat bugs, zodat je geen buitenlandse bestemmingen naar je navigatie kon sturen, inmiddels is dat opgelost.
Het zo bekritiseerde Toyota Multimedia Navigatie Systeem van Panasonic wordt niet meer gevuld met de Toyota e-Store apps, het duurt te lang en is niet betrouwbaar genoeg, ook niet meer van deze tijd......nu komt het:
Mijn Toyota dealer heeft mij afgelopen maandag persoonlijk gebeld om mij mee te delen dat Toyota Motors Europe besloten heeft alle RAV4 met terugwerkende kracht per 2020 sowieso met Apple Carplay te voorzien (Android Auto is nog niet zeker), een retrofitkit hard-en software is inmiddels in testfase en zal op alle auto's ingebouwd worden vanaf voorjaar 2020.
De RAV4 heeft bij dezen vanaf 1 januari 2020 een modern multimedia navigatiesysteem, geen gezeur meer in de autoprogrammas, de concurrentie heeft niks beters, punt.
Weer een servicebeurt later
- 30.000 km
We zijn alweer een servicebeurt verder, 30.000km...qua technische staat en betrouwbaarheid van de auto is er niks op aan te merken, de auto doet wat er van een Toyota verwacht wordt, betrouwbaar rijden, zonder problemen en gebreken.
Is er dan technisch helemaal niks te melden? Nou ja een misverstandje misschien, ik heb de werkplaats verzocht om een actief koolstof interieurfilter te plaatsen in plaats van de standaard....de filter werd bij het ophalen nog snel geplaatst en toen zag ik dat het om een pollenfilter ging, blijkt dat het artikelnummer van de actief koolstof interieurfilter verstopt is in hun systeem, gelukkig wist ik het OEM nummer (87139-58010), deze hebben ze achteraf dan besteld en een paar dagen later geplaatst.
Verder wilde ik een keer de uitdaging aan om met het verbruik boven de 10L/100km uit te komen, lekker los op de duitse autobahn, richting Frankfurt am Main.......die avond waaide het stormachtig, de tegenwind was goed voelbaar dus dacht ik met stevig doorrijden, meer dan 160km/uur (waar het kon) moet dat makkelijk lukken....NEE DUS, dat ding ging gemiddeld niet over de 9,5L/100km....let wel, vlot en stevig doorrijden met harde tegenwind over een langere afstand. Met de Volvo XC60 T6 AWD R-Design Classic deed ik dat geintje ook eens daar ging 18L/100km makkelijk door de 4 "verbrandingskamers", zonder dat ik nou eerder in Frankfurt was.
Nu de "winter"-verbruikservaring:
Voor zover we deze koelere periode ueberhaupt een winter mogen noemen, met ruim 90% duitse snelwegkilometers, cruise control op 130km/uur schomelt mijn verbruik rond de 7,5L/100km (+/- 0,3L) in de koudere periode. De airco staat wel uit, ik rij in ECO stand, maar zeker niet sloom, op winterbanden. Het verbruik gaat duidelijk 1L omlaag onder nederlandse verkeersomstandigheden.
Ik ben erg nieuwsgierig naar Apple Carplay, deze retrofit wordt ergens in mei, juni geinstalleerd, netjes van Toyota dat ze dat achteraf voor hun klanten doen.
Misschien dat ik bij de volgende update de AWD-i (4x4) ervaring in sneeuw mag delen.
Elke rit is een feest, een reis een genot
- 48.000 km
Alweer een onderhoudsbeurt verder en geen enkele afwijkingen of bijzonderheden te noemen.
Allereerst de voorjaarsvakantie eind februari, ik had gehoopt op sneeuw vanwege nog een beetje wintergevoel. We waren in Slovenie, hartstikke leuk en gezellig, maar sneeuw was er alleen op de bergen, in het dal was het gewoon warm. de AWD-i hebben we niet kunnen testen, had me er wel stilletjes op verheugd. Met een 500L skibox op dak, volbepakt en vlot doorgereden (130-150km/h), heb ik een gemiddelde van 8,5L/100km gehaald, toch netjes.
In de eertse coronamaanden heb ik alleen maar stadsritjes en B-wegen gereden, daarbij lag het verbruik tussen de 4.8 en5.4L/100km, ik heb zelfs met 42L meer dan 800km kunnen rijden, wat opvalt is dat de RAV4 zoveel mogelijk op elektrische aandrijving probeert te rijden en hoe hoger de buitentemperatuur hoe vaker en verder. Regeneratie van energie, het opladen gaat best vlot. Soms is een lange afrit afremmen voldoende om de accu op te laden.
Wat ook het vermelden waard is de sportstand, je voelt duidelijk dat de auto gretig wordt op gas, en druk je het gaspedaal geleidelijk door dan gaat de RAV er rap vandoor tot aan de topsnelheid zonder adempauze, 190km/h op de teller, zonder dat je het gevoel krijgt dat het tekort komt, elasticiteit idem dito, de elektromotoren doen echt mee. Het is echt jammer dat Toyota niet het daadwerkelijk vermogen en koppel opgeeft, want dat ligt beduidend hoger dan de schatting in de specificatie.
Zomervakantie. We hadden ons voorgenomen om met onze boot naar de Adriatische zee te gaan, Kroatie en op onze Flying Dutchman coronavrij.
De combinatie boot en trailer 900kg, 1450km voor de boeg richting Zadar het Velebit kanaal, een prachtige Winnetou landschap in het binnenland (achterland van Dalmatie) en de kust was haast godsverlaten, de toeristen hebben Kroatie netzoals andere bestemmingen opmerkelijk gemeden. Deste veiliger voor ons.
Met de 900kg combinatie erachter tuffend 95km/h hebben we tussen 9.5 en 10.2L/100km gehaald, het voelde stabiel aan en helaas mag je niet sneller, maar de RAV4 wil zo graag, geen heuvel was te stijl. In Slovenie hebben we bij Novo Mesto de afslag van de snelweg richting Metlika en Karlovac (HR) genomen, je snijdt een behoorlijk stuk af en je komt in de sloveense witte Krajina regio, wat een prachtige berglandschap en......ook een paar haarspeldbochten, eerst dacht ik "OEPS", maar de RAV4 gaf geen krimp, af en toe hielpen de achterwielen mee (kun je op het display in het dashboard volgen en je voelt het koppel. De boot combinatie was gewoon speelgoed.
Last but not least, "Apple Carplay" retrofit, vind ik erg belangrijk en Toyota Nederland houdt me keurig op de hoogte. Aanvankelijk heeft het testen coronavertraging opgelopen maar volgens de laatste melding wordt het een dezer dagen met terugwerkende kracht uitgerold. Zodra dat erop is komt er een vervolg op deze review.
Apple Carplay: Check!
- 50.000 km
Zoals beloofd zou ik de ervaring delen van Apple Carplay na installatie.
Ik kan kort zijn, het werkt perfect, het systeem is snel, effectief en maakt je smart audio/navigatie/media systeem persoonlijk.
De modificatie van het bestaande systeem houdt een softwarematig operating system upgrade in die een aantal uur in beslag neemt. Hardware wordt niet veranderd en ook niet toegevoegd.
Je verbindt je IPhone via een geschikte datakabel aan de USB-data poort bij de draadloze oplader en je geeft eenmalig je Toyota toestemming om de Carplay functie te gebruiken, de rest volgt vanzelf en de volgende keer automatisch. Het is niet draadloos zoals bij BMW, daarentegen is het bekabelde systeem betrouwbaarder voor connectiviteit.
Ik ga geen ervaringen delen hoe en welke apps via Carplay werken, het zijn er best te veel om op te noemen. Wat duidelijk is dat je Youtube en andere video apps zeker niet kan gebruiken, ook niet als de auto stilstaat op de handrem. Dat kan alleen als je in diezelfde USB poort een memorystick steekt met gedownloade films, clips....leuk bij de MCDrive of KFC....
Mijn eerste "probleem":
Niet eens de schuld van de auto, maar van mijn onwetendheid. Vanwege de lockdown mag ik niet meer naar de sportvelden om naar mijn kinderen te kijken, dus wacht je in de auto op de parkeerplaats, koffie erbij, motor uit en mediaspeler aan.........FOUT DUS, NOOIT DOEN met Toyota Hybrid.
Kinderen terug en toen klik, klik...stroom weg, wil niet op "READY".
Toyota had binnen een half uur iemand op de parkeerplaats met starthulp en de TIP VOOR ALLE TOYOTA Hybrid rijders:
Als je de mediaspeler of welke andere externe stroomverbuiker aan wilt laten terwijl je geparkeerd staat, moet het contact altijd op "READY" staan.
Reden: De RAV4 Hybrid heeft een hele kleine 12V accu, deze is alleen bedoeld om de systemen te starten, niet voor accesssiores. In "READY" en geparkeerd, slaat de motor gewoon uit, als de spanning lager wordt, springt de motor automatisch aan en wordt bijgeladen. Er is geen mogelijkheid om de hybride accu de 12V's accu te laten bijladen.
Weetje.
Saai? Nee, gewoon degelijk!
- 69.000 km
Het COVID tijdperk telt zijn laatste loodjes hoop ik. Relatief weinig kilometers gereden, heb zowaar mijn vrouw en kinderen leren kennen, heb er twee, eentje studeert al, leuke lieve mensen. :)
De RAV4 dan, doe de beurten om de 15000 volgens het boekje, de dealer weet dat ik technisch ben, weet dat ik op details let, dus ze leveren kwaliteit, altijd een nette technische terugkoppeling alleen er is niks bijzonders aan de hand met deze auto, het imago wordt hoog gehouden en de onderhoudskosten lager.
Nadeel van deze auto is dat de motorafdekkap van "Delicieux" kwaliteit is en de steenmarter heeft al aan twee gegeten, vinden ze gewoon lekker......ik niet, die rotbeesten zijn helaas beschermd en mijn portemonee niet, 360 euro (2 stuks) tot nu toe. De steenmarter is blijkbaar doof want dat gele ultrasoon ding onder de motorkap is het beest een zorg.
In Februari met dat beetje winter en een keer weer sneeuw was het een feest met deze auto, dat AWD-i is zo geniaal.....meerdere buren kwamen niet van hun oprit en de RAV4 doet het zonder enige moeite. In sneeuw rijden met deze auto geeft echt een kik.
Qua kilometers was de langste reis naar Griekenland deze zomer, heerlijk met deze auto, lekker ruim, comfortabel, rap als het kan en vooral zuinig. In zuid Servie en Noord Macedonie werd het lokaal zelfs 42C, de RAV4 vindt het prima, lekker doorrijden, airco aan, top.
Grieks Macedonie is prachtig, een aanrader, vooral het middelste schiereiland Sithonia op Halkidiki is mooi, we hebben stranden bezocht net als in speelfilms zo mooi en daar was je met je gezin alleen, vaak met een taverne in de buurt, meer heb je niet nodig. Als het even over zand en off road moet, de AWD-i doet z'n werk hoor.
Wat opvalt aan de RAV4 en menig eigenaar zal dat bevestigen is het gebrek aan verlichte knoppen van de ruitbediening, de spiegels.....ja, de ruitbediening van de bestuurderskant heeft een slecht waarneembare LED-puntlichtje....dat kan beter. Ik heb originele verlichte knoppen kit voor en achter van de ruitbediening, spiegelbediening en zelfs de deurgrepen sfeerverlichting geinstalleerd, plug en play gewoon! Alles in de originele "Ice-blue" kleur, het is er direct sfeervoller en praktischer van geworden.
Was het besparen op knopverlichting een keus van de europese importeur?
Ik heb gisteren een VW ID3 van de zaak meegehad, rijdt prima, actieradius van de kleinste accu kon makkelijk een retourtje Eemshaven aan zonder laden......maar als je het over een omslachtige bediening van het besturingssyteem, audio-navigatiesysteem hebt, dan is de ID3 een extreem voorbeeld hiervan......het is gewoon een Play Station 5 in plaats van een duitse auto met logische intuitieve bediening. Dat ding had best veel bugs tijdens het rijden, de updates kon het niet OTA installeren dus kreeg je steeds meldingen hierover. De radar van het adaptieve Cruise Control was bij lange na niet zo uitontwikkeld als die van mijn RAV4, daar kun je veel relaxter op vertrouwen en intuitiever de auto mee besturen. Als ik een ID3 zou kopen met al deze maandagmorgen kwaaltjes zou ik het lekker naar de dealer terugbrengen, de sleutels afgeven: "Succes ermee!"
Mijn RAV4 is duidelijk betrouwbaarder, de systemen sneller, beter en intuitiever, zeker nu er Carplay op zit.
Toyota RAV4 AWD-i 別れ (wakare Japans vaarwel)
- 101.500 km
Allereerst de grote servicebeurt, domweg niks te melden bij 85.000km behalve een heel belangrijk gegeven voor alle RAV4 rijders van dit model dat alleen maar nog meer vertrouwen geeft:
Toyota heeft besloten om alle dealer onderhouden RAV4 de garantie te verdubbelen naar 200.000km EN 5 jaar. Dat doen serieuze auto fabrikanten die een degelijk en betrouwbaar product op de markt zetten.
Ik heb op eigen initiatief (volgens eigen technische competenties) besloten om ook de CVT bak grondig te laten spoelen en te voorzien van nieuwe olie. Daarmee worden alle inloop ijzerdeeltjes verwijderd en draait de bak daarna op schone olie, vermindert significant de slijtage en verlengt daarmee de levensduur.
De reizen, in het voorjaar naar Milaan via de Grimselpaß, de James Bond Straße Furkapaß (mijn wens als Bond fan eindelijk waargemaakt) en Gotthardpaß wat een genot als je naast je benzinemotor ook kan vertrouwen op elektrische kracht met vierwielaandrijving in die prachtige haarspeldbochten op 2000-2500 meter hoogte bij stralend blauwe hemel en zonnetje door het open panoramadak, met natuurlijk de prachtige stem van Shirley Bassey en haar nummer “Goldfinger”.
In de zomer via een omweg wat met deze auto een genot is het Gardameer de Balkan Slovenië, Kroatië, Servië, Noord- Macedonië naar Griekenland weer, het schiereiland Kassandra. Je stopt overal, hier en daar 2 of 3 dagen, waarbij het Dojran meer waar de kleinere Griekse grensovergang ligt een prachtige indruk heeft achtergelaten.
De kilometers die tellen zo snel door maar met de gedachte dat de garantie verdubbeld is, ik de auto tot de laatste puntjes onderhoud en vooral netjes blijft, voel je de reisvrijheid die na Corona alleen maar intenser is als een bijzonder genot.
Wat ik vooral wil benadrukken is dat ik absoluut geen spijt heb dat ik de verlichte deurgrepen, de verlichte knoppen in de deurpanelen in Toyota Ice Blue achteraf heb ingebouwd, naast de luxe uitstraling vooral ontzettend praktisch.
En nu komt het ? ik ben veranderd van baan, waar ik ontzettend blij mee ben maar ben nu helaas “gedwongen” om van mijn RAV4 afscheid te nemen. ??♂️
Ik geef de auto nog zijn laatste beurt volgende week en mag het “gezond en fit” naar de volgende gelukkige ? eigenaar.
Kort: Mijn beste auto ooit, voor de opvolger, een EV, ligt de lat extreem hoog!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota RAV4
Had je deze auto's al gezien?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 218pk CVT Comfort
- 2020
- 115.907 km

Toyota RAV4 2.5 HYBRID BI-TONE | CAMERA | NAVI | CLIMA | CRUISE | ELECTRISCHE STOELVERSTELLING | 18'' LM VELGEN |
- 2019
- 91.655 km

Toyota RAV4 2.5 HYBRID STYLE | OUTLET DEAL! | AWD | CLIMA | CAMERA | 17'' LM VELGEN | STUURVERWARMING | AUTOMAAT | HYBRID |
- 2021
- 35.021 km