Porsche Macan S (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Macan S |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Vier jaar en 43000km met Macan S
- 43.000 km
Vier jaar geleden kwam mijn droom uit: ik kocht mijn eerste Porsche, een Macan S. Als autofanaat wilde ik toch wel een zescilinder auto rijden voordat ik zou overstappen op elektrisch. De Macan was uitgevoerd in Vulcano Grey metallic met Agate Grey lederen interieur. Verdere opties bevatten onder andere een glazen panorama dak, adaptive luchtvering, een Bose muziekinstallatie, 21-inch Turbo design wielen en een sportuitlaat met chromen eindstukken.
Inmiddels heb ik de auto - toch wel met pijn in het hart - verkocht en is het de moeite waard om terug te kijken op mijn ervaringen. Die zijn over het geheel genomen zeer positief maar er zijn ook zeker enkele minpunten.
Laten we met het positieve beginnen! De auto rijdt uitermate sportief en comfortabel. Lange afstanden zijn in deze auto een peulenschilletje en de prestaties in de sportstand verslavend. Leuk detail is dat als het gaspedaal even kort en snel intrapt, de auto twee tot drie versnellingen terugschakelt, waarna je er als een speer vandoor kan gaan. Een soort super kickdown, leuk als na een inhalende vrachtwagen de weg weer vrij is. De standaard stoelen zijn ook zeer comfortabel voor lange ritten.
Het tweede grote pluspunt van de auto is de rijbeleving. Vanaf de eerste meter heeft deze auto een heerlijk direct stuurgevoel en op bochtige wegen komt de auto helemaal in zijn element. Een van de hoogtepunten was het rijden van verlaten bergpassen in Zwitserland! Simpelweg genieten. Waarschijnlijk kan geen enkele andere SUV daaraan tippen.
De sportuitlaat is op zich leuk (en naar mijn mening mooier dan de standaard exemplaren) maar de geluidsbeleving valt toch wel iets tegen. Naar het schijnt, doen de filters die na de eerste facelift gemonteerd worden daar de oorzaak van.
Qua gebruikskosten die ik nauwkeurig heb bijgehouden is het plaatje een mix van goede en sterke kanten. De auto is duur in de verzekering, althans in Engeland. Bovendien verbruikt de auto veel: ik haalde gemiddeld net onder de 1:10 en dat ondanks dat ik de auto vrijwel uitsluitend op lange afstanden gebruikt heb. Onderhoud is ook duur, al hoewel beurten maar eens in de twee jaar nodig zijn.
De waardevastheid daarentegen is fenomenaal. Na vierjaar heb ik 72% van de nieuwprijs (inclusief opties) terug gekregen. Mijn eerdere F32 BMW 420i was na drie jaar al tot 38% afgeschreven (al komt een deel daarvan door de hoge inflatie en hoge prijzen onder tweedehands auto’s in de laatste maanden). Al met al was de Porsche 30 procent duurder in gebruik per maand en per kilometer dan de BMW.
Over de gebruiksperiode was de betrouwbaarheid goed maar niet uitmuntend. Vooral frustrerend was dat een rammel in het dashboard en een rammel in de deur nooit zijn opgelost. Dat deed simpelweg af aan het dagelijks reisplezier. Ik heb zelf geen dure reparaties gehad aan de auto, met één uitzondering (zie hieronder). Onder garantie is een defecte sleutel vervangen en is de luchtvering gerepareerd. Dat laatste zou zonder garantie een dure grap geweest zijn en dus iets om over na te denken voor wie een tweedehands Macan overweegt. Garantie zou ik er altijd bijkopen of bedingen. De enorme wielen zijn, naar mijn idee althans, mooi voor het oog. Het comfort lijdt er niet te veel onder maar de auto is met deze vielen wel aardig gevoelig voor spoorvorming. En… voor schade door gaten in de erg. De wegen in Engeland zitten vol met “potholes” en één daarvan zorgde voor duizenden ponden aan schade aan wielen en banden… gelukkig door de verzekering gedekt.
Concluderend kan ik iedereen die een Macan (nieuw of gebruikt) overweegt de auto van harte aanraden, zolang je realistisch bent dat het reis en rijplezier dat de auto biedt wel een zeker prijskaartje heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.