Porsche Macan S (2019)

autoreview

Porsche Macan S (2019)

Signalement

UitvoeringMacan S
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf17.110 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto met een beetje pech

  • 35.000 km

Ik word wat ouder en wilde mijn 911 omruilen voor een Macan S. Was dit nou wel een goed idee? Veel twijfel, maar achteraf een goede beslissing. Rondgekeken in Nederland, maar het aanbod in de S was heel klein en best wel erg pittig in de prijs. In Duitsland wat rondgekeken en terecht gekomen bij de Porsche Dealer Groh in Hofheim bij Frankfurt. Groh heeft flink wat occasions die rechtstreeks van de Porsche fabriek komen, de zog. Porsche Werkswagen. De kleur die ik zocht (dolomitsilber) en behoorlijk wat opties waren aanwezig, behalve de door mij gewenste trekhaak. Na een behoorlijke proefrit, waarbij ik toch best wel onder de indruk kwam van de Macan was de koop snel gesloten, het trekhaaksysteem (verdwijnt onder de carroserie) werd aangebracht en 14 dagen later ging ik de auto ophalen met Duitse export kentekenplaten. Daar zou ik Nederland mee in kunnen komen, zo werd mij verzekerd. Na een leuke rit bij Arnhem de grens over en ja hoor, na 2 km meteen aangehouden door de Nederlands Politie. De verkeerde export kentekenplaten. Terwijl we in discussie waren met de agenten, gebeurde er vlakbij een ongeluk. De agenten moesten plotseling weg, lieten ons maar gaan, maar we kregen een waarschuwing. Let er dus bij zelf importeren goed op, dat je het juiste kenteken krijgt. Niet zoals ik met een gele streep, maar met een rode! Veilig aangekomen, in de garage geparkeerd, aangemeld bij Rijksdienst voor het wegverkeer, de BPM betaald en 14 dagen later het kenteken in bezit gekregen. Verzekering gezocht en gevonden. Moest wel een volgsysteem ingebouwd worden, maar alles is in de auto al voorbereid, dus dat ging prima. Kijk wel goed om je heen, want de premies kunnen onderling sterk verschillen voor de zelfde verzekering. Terecht gekomen bij Centraal Beheer en dat werkte prima. Platen erop en karren maar! Inmiddels ruim ervaring opgedaan en het is echt een geweldige auto. Het rijgedrag is echt geweldig en je kan echt vol de hoek om. Je kan er mee trappen, maar je kan er ook geweldig fluweel achtig mee koersen.
Vele auto's gehad, maar dit rijdt echt het allerbeste. Toch heb ik er ook een beetje pech mee gehad, wat ik niet zou verwachten. Bij de kilometer stand 22.000 begon één van de luidsprekers in de deur te kraken. Ben geen echte media of radio man, dus dat ding staat nooit hard, maar toch had één van de boxen van Bose het begeven. Naar de Porsche Dealer in Amsterdam gegaan, uitgelegd dat ik bij deze auto ook een garantie had meegekocht. Daar werd goed mee omgegaan en de box werd geheel kosteloos vervangen. De auto heeft in de zomer van 2022 z'n eerste echte beurt gehad en kon toen werd een jaartje mee hoopte ik. Maar...middenin de winter stopte de verwarming aan de bestuurderskant ermee en bracht ik de auto naar de garage voor een inspectie. Zou de servomotor kunnen zijn, maar dat leek mij nogal vroeg voor een auto met nu 34.000 km op de teller.
Je moet even geduld hebben bij deze dealer, want pas 4 weken later kon de auto echt gerepareerd worden. Het bleek inderdaad de servo motor te zijn, maar daarvoor moet wel het hele dashboard in en uit gebouwd worden om er bij te kunnen....! Toch wel gauw een klusje van 3500 euro. Maar ja, om in de kou te gaan zitten? Toch mijn onvrede uitgesproken over m.i. een te vroege reparatie heeft mijn garage overleg gepleegd met de Porsche Importeur. Daar kwam uit, dat ik het onderdeel zou gaan betalen en wat onderzoekskosten. Porsche Amsterdam had hier natuurlijk geen enkele verantwoording voor, want de auto kwam uit Duitsland. Maar zij hebben dat via de mannen aan de servicebalie (Edwin van Garderen) perfect opgelost en het te betalen bedrag veel daarom behoorlijk mee en heb ik graag betaald. Ik heb wel eens wat minder gedacht over Porsche Amsterdam, maar ik moet mijn mening herzien, want ik ben geweldig geholpen.
De auto staat er weer perfect bij. We gaan over enkele maanden een ritje Noorwegen doen en ik kijk er nu al naar uit. Deze auto rijdt perfect. Benzineverbruik is niet laag (heel rustig rijdend kom ik op 1 op 12, beetje lekker doorrijdend, maar we aan alle regels houdend kom ik op 1 op 10, maar wanneer ik een beetje doorzet -buitenland bijv.- gebruikt ie zomaar 1 op 7. Echt zuinig is ie dus niet, maar ja, hij rijdt geweldig! Kijken hoe ie het in Noorwegen doet!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.