Porsche Boxster S (2009) #2

autoreview

Porsche Boxster S (2009)

Signalement

UitvoeringBoxster S
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf23.500 km
KM-stand laatst42.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Porsche 987 Boxster S PDK (2009)

  • 26.200 km

Sinds 10 juni 2011 mag ik mezelf weer de bevoorrechte eigenaar noemen van een Porsche Boxster S (type 987-II van maart 2009 met slechts 23.400 km ervaring). Deze auto is aangeschaft via Porsche Centrum Leusden (waar ik al eens eerder, van 2003 tot en met 2006, klant ben geweest met destijds een nieuwe Boxster S van het type 986-II).

Tot eind 2010 heb ik een Audi TTS roadster gehad, maar heb deze ingeruild voor de combinatie van een Porsche 993 Carrera uit 1995 (een tweede auto als hobby met de 'roepnaam': Ferdi) en een Audi A1 1.4 TFSI Ambition S-line (met S-tronic) voor dagelijks gebruik. Ondanks waarschuwingen van mensen die mij goed kennen, had ik gehoopt dat ik op deze manier zou kunnen besparen op mijn maandelijkse autokosten door geen of weinig afschrijving op de 993 in combinatie met een kleinere en dus 'goedkopere' Audi. Echter... het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik wist dat ik niet echt gelukkig zou worden met de A1 (wanneer je eerder alleen maar snelle Audi's en ook al eens een Boxster S gewend bent geweest).

De verkoper van Porsche Centrum Leusden wist dat ik vroeg of laat weer de overstap zou willen maken en heeft hier (handig) gebruik van gemaakt door mij op een zaterdagmorgen in mei te bellen dat ze 'net van een klant een mooie Boxster S hadden binnengekregen die ik waarschijnlijk wel heel fraai zou vinden'. Zwak als ik ben voor de beauty van dit soort auto's ben ik toen in m'n A1 naar Leusden gereden en was ik - in combinatie met een toch verrassende inruilprijs voor de Audi - letterlijk en figuurlijk snel verkocht...

Maar goed, omdat we maar één keer leven (ons althans slechts één leven kunnen herinneren) wil ik eruit halen wat erin zit en voor mij is dat o.a. door middel van het rijden en emotioneel genieten in een mooie Porsche. Mijn Boxster heeft van mij inmiddels óók een 'roepnaam' meegekregen (Boxie), dus ik ben nu de gelukkige 'vader' van twee stoere Porsche-jongens: Ferdi en Boxie. Ik zeg altijd maar tegen anderen dat ik deze twee jongens écht niet bezit uit rijkdom, maar uit pure liefde voor het merk en het ongekende plezier dat het rijden erin mij geeft!

Mijn Boxie is in een behoorlijk complete uitvoering (ik dank hiervoor de vorige 'ouders') en bijna zoals ik hem zelf besteld zou kunnen hebben; van buiten in de fraaie en speciale Carrera GT-zilveren lakkleur met Cocoa-bruine cabriokap en van binnen van een Cocoa-bruin volledig lederen interieur. Verder is de auto rijkelijk voorzien van andere opties zoals (doch niet beperkt tot) 19" Carrera Sport wielen, PDK, BOSE-surround, PCM met navigatie, 3-spaaks multifunctioneel sportstuur, Porsche Active Suspension Management, het Sport Chrono Plus Pakket, sportstoelen met verwarming, aansluiting voor m'n iPod, alarm met Porsche Vehicle Tracking System (dus beter maar niet mijn auto proberen te stelen...) en nog een aantal andere sfeer-verhogende sportieve opties. Uiteraard heeft de auto nog één jaar Porsche Approved Garantie meegekregen en ben ik voornemens om deze garantie vooralsnog jaarlijks te verlengen om, buiten het normale onderhoud en slijtage van gebruiksdelen, iedere andere 'mogelijke verrassing' uit te sluiten.

Zoals ik altijd met al mijn auto's heb gedaan, is ook Boxie door Olaf Gerlag van ProTech Eindhoven voorzien van een ProTech lakbeschermingslaag. Uit ervaring weet ik derhalve dat het wekelijkse wassen van de auto hierdoor een fluitje van een cent is (want ik ga liever niet door de wasstraat en bovendien heeft het handmatig wassen van de auto voor mij 'iets therapeutisch').

Ervaring...
Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat ik nog geen seconde spijt heb gehad van deze auto! Voor mij is het in alle opzichten een méér dan echte Porsche en soms vraag ik mijzelf dan ook af of je bijvoorbeeld met een drie keer duurdere Porsche zelfs maar 10% meer plezier zal beleven als ik al doe met de Boxster S, maar goed, dat blijft altijd een persoonlijke beleving die ook gestoeld is op wat je verder in het leven al gewend bent. Wel heb ik de overtuiging dat een Boxster (maar zeker ook de Cayman), door velen volledig ten onrechte, sterk wordt ondergewaardeerd terwijl deze auto's hun autohart - naar mijn idee - op de enige juiste plek hebben, nl. in het midden… Maar goed, ook dat laatste is persoonlijk en ik vind een 911 in principe ook de mooiste Porsche die er is, mits het maar geen Cabrio is (want dan kies ik toch echt voor de gestrekte 'open looks' van de Boxster)!

Boxie is voor mij de ultieme sportieve metgezel voor 'zomaar erop uit gaan'; genieten van de messcherpe besturing op bochtige landweggetjes (door bossen of langs rivieren), de geur opsnuiven van het pasgemaaide gras (of van de soms onvermijdelijke koeienstront). Maar wanneer ik snel van A-naar-B moet is ook het rijden op de snelweg een genot dankzij de souplesse van de motor en lenigheid en scherpte van het sublieme en stevige onderstel (die zonodig nog strakker is in te stellen alsof het voelt of je in een soort kart zit). Wat dat betreft weet ik nu weer zeker dat de Boxster voor mij het perfecte 'maatpak' is en voelt de auto alsof deze persoonlijk voor mij is ontworpen en gebouwd.

Het gebruik van PDK (Porsche's Doppelkupplungsgetriebe) is een genot, hoewel ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die nog steeds de voorkeur geven aan het gebruik van een handbak. Ook is het heerlijk om nog een beetje te kunnen 'spelen' met deze auto, vooral in combinatie met het gebruik van de Sport- of Sport Plus-knop. Hoewel het kunnen maken van ernstige fouten bij het rijden in deze auto ongetwijfeld behoorlijk is weggefilterd, is de Boxster S veel 'puurder' om te rijden dan bijvoorbeeld mijn vroegere TTS, A3 3.2 SB of S4 quattro's! Audi's, zelfs de R8-en die ik heb mogen rijden op de circuits van Barcelona en de Nürburgring, zijn heel mooie auto's en zitten perfect in elkaar, maar zijn misschien ook wel een beetje 'te perfect' waardoor ze te klinisch worden en de emotie en scherpte missen waardoor ik toch weer ben teruggekomen bij Porsche.

Overigens valt ook het brandstofverbruik van de 3,4 liter 6-cylinder boxermotor mij alleszins mee en is in de praktijk beter (dus zuiniger) dan de vierpitter in mijn vorige Audi TTS; een verrassing derhalve.

Geen kritiek?
Heb ik dan geen kritiek op Porsche en/of op de Boxster? Jawel, die heb ik wel degelijk! Door mijn jarenlange positieve gebruikservaringen met verschillende Audi's ben ik van mening dat het gebruik van 'aluminium gelakte plastics' in een Porsche absoluut niet kan en van een ongekende gierigheid en armoede vanuit de accountants bij Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG getuigt! Ook schiet het aantal aflegplekken voor spulletjes (zoals een zonnenbril e.d.) in een Porsche schromelijk te kort en hoewel het algehele kwaliteitsgevoel met sprongen vooruit is gegaan ten opzichte van de vorige series (Boxster-986 en 911-996), kan Porsche op deze punten best nog wel wat leren van Audi (o.a. dus met het gebruik van écht hoogwaardig aluminium rondom de PDK-pook en in de rest van de auto, maar ook met andere kleine afwerkingsdetails).

Ook zou bij de opvolgende modellen de wielbasis wat langer mogen worden (en/of de overhang van de erg lage voorbumper wat korter mogen zijn); wat dat betreft heb ik de eerste schade al aan het vooronder waardoor de bumper binnenkort vervangen moet worden. In dit land met een ongebreidelde betuttelingsdrang vanuit zowel overheid (als mede-bewoners) om met allerhande onnodige drempels (en andere verkeersbelemmerende maatregelen) dit soort auto's overal te weren (terwijl men wel het volle bedrag aan BPM wil ontvangen), draagt er niet toe bij dat je zonder kleerscheuren aan het dagelijkse (stads)verkeer kan deelnemen. Maar goed, ik ben toch al geen fan van (het winkelen in) binnensteden dus steun ik nog meer dan voorheen het doen van aankopen via Internet en moeten winkeliers uit diezelfde binnensteden maar gaan klagen bij hun respectievelijke gemeentes om de steden weer wat minder auto-onvriendelijk te maken… :-)


Wanneer financiën, gezondheid én Porsche-kwaliteit blijven meewerken hoop ik minimaal een vijftal jaren van Boxie te mogen genieten. Ik schrijf 'vijf jaar' omdat ik niet langer van plan ben om zo vaak als vroeger van auto te wisselen en daarbij telkens zoveel geld af te moeten schrijven voor weer een nieuw exemplaar. Het voordeel van een Porsche is echter ook dat ik de overtuiging heb dat deze auto me niet snel gaat vervelen en ik hier dus langer mee voort zal kunnen in vergelijking tot de 'perfecte Audi's' waarbij ik telkens weer op zoek ging naar een nieuwe uitdaging voor méér rijplezier.

De auto gaat uiteraard in onderhoud bij de dealer (Porsche Centrum Leusden) en ik zal mijn toekomstige ervaringen van zowel Boxie als dealer aan dit review blijven toevoegen. Wordt derhalve vervolgd!

Bijna een jaar verder...

  • 36.005 km

Nu ik alweer ruim 10 maanden met mijn Boxster S onderweg ben, kan ik eigenlijk weinig toevoegen aan hetgeen ik hierboven al heb geschreven. Uiteraard kan ik proberen om mezelf in nog meer superlatieven uit te laten over het rijplezier of soortgelijke zaken, maar dan ga ik waarschijnlijk in herhalingen vallen. De afgelopen winter ben ik keurig doorgekomen op originele (standaard) 18" Boxster S-velgen met Continental winterbanden (de zomerbanden liggen op de fraaiere 19" Carrera Sport wielen); comfortabel en geen centje pijn (nu hebben we natuurlijk ook geen echte winter gehad).

Eigenlijk heb ik verder geen gekke dingen te melden, anders dan dat ineens bij 34.000 km het remlampje ging branden (dus op naar Porsche Centrum Leusden). Nu bleek dat zowel de blokken als de schijven vóór al vernieuwd moesten worden (wat ik volgens mij nog niet eerder heb meegemaakt bij deze relatief lage kilometerstand). Nu was de vorige eigenaar van mij auto wel een vrouw... Neen, laat ik hier verder niets gaan insinueren over PDK (c.q. automaat), vrouwen, voeten op de rem tijdens het rijden... Nu vond PCL het op eigen initiatief te vroeg voor de periode dat ik met de auto rij, dus heeft vervanging van de blokken en schijven me niet het volle bedrag gekost; keurig geregeld. Ook hebben ze een update uitgevoerd op de PDK-software en een slangetje van mijn ruitensproeiers beter bevestigd (nadat onderweg ineens bleek dat ik geen vloeistof meer had om mijn voorruit en koplampen schoon te sproeien). Al-met-al ben ik dus nog steeds vol lof over zowel de auto als de service en betrokkenheid vanuit Porsche Centrum Leusden! Ik denk echter ook dat mijn gevoel en relatie met de dealer en de medewerkers daar te maken heeft met hoe je jezelf opstelt. Porsche is voor mij een passie. Die passie straal ik denk ik ook uit en mijn enthousiasme mag ik graag delen met de mensen die daar werken en óók trots zijn op hun merk: op Porsche. Ik hoop dat het een mooie zomer mag worden en dat we allemaal in gezondheid mogen genieten van het mooie weer (en ik van het 'open rijden' in mijn Boxie)!

Mooie ervaringen (en nieuwe banden) -

  • 42.000 km

De zomer begint op z'n eind te lopen en ondanks het aanvankelijk minder mooie zomerweer heb ik behoorlijk kunnen genieten van mijn Boxie. De auto heeft zich tot nu toe voorbeeldig gehouden, maar ik had ook niets anders verwacht. Bij 40.269 km zijn de banden rondom vervangen. Achter was het hoognodig en voor had ik nog wel even kunnen doorrijden, echter, ik wilde overstappen naar Michelin (op advies van Porsche Centrum Leusden), dus dan maar gelijk vier nieuwe rubbers. En ik ben er blij mee, want de Michelin's zijn sportief maar tegelijkertijd ook iets comfortabeler dan de harde Bridgestone's die eronder lagen. Qua prijs kan PCL ook prima meekomen met wat je anders bij een 'bandenboer' moet neertellen; het zal misschien nog steeds iets meer zijn, maar het is ook een kwestie van 'gunnen' en 'leven-en-laten-leven'. Daarbij heb ik liever één partij die verantwoordelijk is voor de hele auto, dan alles hier-en-daar verspreid. Overigens schat ik in dat de Bridgestone's ongeveer 30.000 km zijn meegegaan, aangezien ik afgelopen winter op wintersloffen heb gereden; niet slecht gezien mijn actieve rijstijl. Afgelopen zondag overigens nog meegedaan aan een rally c.q. toerrit georganiseerd vanuit PCL en ook dit was een geslaagd evenement wat voor herhaling vatbaar is.

P.S. de nieuwe foto's zijn gemaakt door Casper Heij (www.casperheij.nl)!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.