Porsche 928 S4 (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 928 S4 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 166.565 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
Geen vorige auto maar toegevoegde auto
- 166.565 km
Aangezien ik een klein wagenparkje heb, heb ik deze als vorige auto toegevoegd.
Ik heb deze auto gekocht bij Transaxle specialist Wolfs in Eijsden. Hij was net binnen en stond achter in de werkplaats om gerestaureerd te worden. Aangezien ik de gebroeders Wolfs al enige tijd ken, hebben wij afspraken gemaakt hoe hij geprepareerd moet worden en voor welke prijs. Er zijn een hele hoop te vinden op internet, maar aangezien ik geen specialist ben heb ik besloten om bij mijn vertrouwde garage te kopen, waar ik ook al sinds 4,5 jaar mijn 944S2 cabrio in onderhoud heb, en tot grote tevredenheid. Vandaar dat ik ook op hun expertise afga, met de zekerheid dat hij volledig in goede staat afgeleverd zal worden.
De body wordt geheel in orde gemaakt, de motor wordt volledig gereviseerd met nieuwe kleppen en distributie riem, oliefilter, luchtfilter etc. etc. Het interieur wordt geheel gerestaureert (niet vernieuwd) en de velgen worden weer "blinkend" gemaakt.
De airco wordt ook opnieuw gevuld en dan wordt gekeken of hij nog werkt zoals het hoort, mocht echter de pomp of iets dergelijks kapot zijn (geen kleine mankementen, zoals leidingen) dan komt dit nog bovenop de prijs, zo is het afgesproken voor de prijs.
Ik heb niet in deze kunnen rijden, maar wel in andere 928 en ik ben er helemaal weg van. De wegligging, de afwerking, de kwaliteit en voor mij persoonlijk het design zijn de reden om deze aan mijn parkje toe te voegen. Het is natuurlijk geen goedkope auto qua benzineverbruik, onderhoud valt na de aflevering reuze mee (want dan is ie al goed, groot vertrouwen in Wolfs!!) Aan de andere kant is hij wel weer goedkoop in verzekering als semi-oldtimer, bij taxatiewaarde van €20.000 ongeveer € 200 per jaar, vergelijk dit met een nieuwe auto van die klasse, dan kun je per jaar al snel € 2.000 eraan versleutelen en meer verbruik ervan betalen. Ik verwacht echter dat het versleutelen mee zal vallen, het verbruik is bekend rond 1:7 bij pittig verbruik, maar daar kies ik dan ook voor. Onlangs eens alle rekeningen van mijn 944 erbij gehaald en op 5 jaar tijd was ik ongeveer € 1.000 per jaar kwijt aan onderhoud. Echter gezegd moet worden, dat ik de komende 80.000km geen echt groot onderhoud verwacht want distributieriem is vervangen, koppeling is vervangen, kabelboom en cabrio dak zijn vervangen, verstuivers zijn nieuw, kleppen zijn nieuw, dus zo een beetje alle grote dingen zijn gedaan en die gaan niet snel kapot.
Nu is het moeilijkste wachten op de aflevering, die is voor over 4 weken voorzien en dan hopelijk lang genieten.
Als hij klaar is, plaats ik wat nieuwe foto's na operatie toe om u het verschil te laten zien en update regelmatig mijn review.
Trouwens voor liefhebbers van Porsche Transaxles is er in Belgie een nieuwe club die ook leden uit Nederland welkom heet (ik woon zelf 5km van de NL grens in Belgie). Dit is de TACB (trans axle club Belgie) Bij interesse kijk op www.tacb.be.
Ik heb dan ook bij waarderingen voorlopig bij Betrouwbaarheid en Gebruikskosten goed ingevuld
Tot snel
Genieten
- 173.000 km
Dus nu zo een 6.500km verder. Man is dit genieten. De motor heeft zo een mooie sound dat ik regelmatig vergeet de radio aan te zetten. De trekkracht is fenomenaal, echt kicken zo'n V8. Dit is mijn eerste V8 en ik zou bijna zeggen ik heb te lang gewacht. Bij 120km/h de kick down gebruiken en je schiet zo naar 160km/h, wat een sensatie. Ik betrap me er ook regelmatig op, als ik rustig rij, dat ik gewoon 150km/h rijdt zonder er erg in te hebben, dan is de motor heerlijk rustig en door zijn koppel heb ik niet eens gemerkt dat ik op 150km/h zit. Het verbruik valt mij mee rond de 1 op 8. Ben er al mee naar Zwitserland gereden en via Duitsland terug en af en toe in Duitsland op het gas gegaan. Het enige wat we nog niet echt onder de knie krijgen is de afstelling. Soms voor een stoplicht remmen, resulteert in hevig pingelen en soms afslaan. Heeft er iemand een tip, dan is die van harte welkom.
Het comfort is bijzonder goed, lange afstanden echt geen probleem. Hij heeft niet de agiliteit van mijn 944 cabrio, maar het is dan ook een veel zwaardere auto. Hij stuurt precies, maar is erg zwaar in de neus, waardoor ik het gevoel heb harder te moeten werken in de bochten. Ik merk wel dat hij 2 jaar heeft stil gestaan, dat is volgens mij de elektronica niet ten goed gekomen. De informatie in het dashboard is wat onnauwkeurig, vooral volt meter en tankinhoud, zijn zeer onnauwkeurig. Bij 350km staat hij al in het rood, terwijl als ik tank er toch nog zo een 30-35 liter inzit.
De stoelen zitten perfect en ergonisch zit het wel snor, sommige dingen zijn even wennen, zoals de raamschakelaars, en de achterruitwisser in de middenconsole. Leuk vind ik de zaken die weggewerkt zijn, zoals knopje van dagteller, tijd van interval en lichtsterkte van dashboard.
Op mijn internetsite www.porschetransaxlepassion.com kun je mijn uitgaven voor onderhoud bekijken. Heb net 4 nieuwe banden eronder en dat heeft de stuurprecisie en wegligging enorm geholpen.
Op dit moment gebruik ik de auto voor iedere dag, in het normale gebruik perfect, echter de kofferruimte is echt klein, met name door de achterruit, de 944cabrio slikt toch meer. Ook niet echt prettig is dat er een ruimte tussen de 2 achterstoelen en de kofferruimte is, het kan zomaar gebeuren dat er (kleine) spullen doorheen glijden naar de achterbank, dus opletten hoe je hem vol duwt.
Liefde maakt blind, en al die kleine "foutjes" vergeef je hem stellig als je weer eens op het gas trapt en je in de geweldige stoelen gedrukt wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche 928 5.0 S4 aut. Originele Rinspeed 320pk V8 Airco Cruise Leer Verzamelaarsobject!
- 1989
- 175.443 km

Porsche 928 5.0 S4 Coupé I Merkdeaelr onderhouden I org NL I 2de eig I Boekjes I Facturen I
- 1989
- 198.996 km

Porsche 928 5.0 S3 Coupé, automaat, slechts 1 jaar geproduceerd, zeldzaam
- 1986
- 252.723 km