Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)

autoreview

Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)
Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)

Signalement

Uitvoering911 Carrera 4S Targa
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst161.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en de eerste kilometers

  • 150.800 km

Een paar maanden geleden heb ik de auto van mijn dromen ingeruild, een handgeschakelde 993 uit 1995 met verder de juiste accessoires en de unieke kleurcombinatie aventuragroene lak met kastanienbraun (zeg maar chinees rood) interieur op een 997.1 Targa 4S uit 2008 met Tiptronic. Wat heeft mij bezield en wat zijn de eerste ervaringen?

Als eerste was de 993 meer een kunstwerk dan een gebruiksauto. Durfde hem niet meer overal mee naar toe te nemen en neer te zetten. Verder is het ‘ echt’ fysiek rijden in een 993 en daardoor mogelijk wat minder geschikt voor mijn Europese reisambities. Als laatste had ik vorig jaar mijn Z4 ingeruild op een i3 en miste ik het open rijden.

Een bezoekje aan mijn Porschegarage Motron in Renkum bracht mij in verleiding toen daar een zeer mooie 997.1 Targa 4S stond, goede kleurcombinatie, mooie accessoires, en …….. een Tiptronic. In sommige Porschekringen is het dan direct over. Deze was echter zo mooi dat ik er een proefrit aan gewaagd heb.

De Tiptronic in automatische stand bleek loom, vooral bij een opwarmende auto, maar vervelend in het opgewarmde snelweggebruik, geenszins. Beetje zelf flipperen op lage snelheden bij het optrekken gaf al wat meer vertrouwen. Op snelheid: Wat een auto!

Met pijn in mijn hart en de nodige voorbehouden toch besloten dat het tijd was na 9 jaar de 993 gedag te zeggen en naar verwachting de komende 10 jaar de 997 te rijden.

De eerste 100 kilometer veel aan de lichtvoetigheid en souplesse van de 993 gedacht op momenten dat de 997 loom aan het opwarmen was en ik de Tiptronic gewoon automatisch liet staan. Verder top, zitpositie beter, ergonomie beter, functionaliteit beter, maar toch.

Inmiddels ben ik weer een kleine 1000 km verder. Ik merk dat ik de auto meer aan het aantrekken ben. Het meeste was al goed, dus hoe kwam dat? Het verbeterde gevoel komt vooral doordat ik de Tiptronic beter gebruik door zo nu en dan ook te flipperen. En dan is het verschil met een PDK, waar ik ook mee heb gereden, plotseling geen reden meer om deze Tiptronic-auto te laten staan. Ook mis je een eventuele handbak dan plotseling niet meer.

Dan de auto zelf. Formidabel. De kleurencombinatie is sonderfarbe Schiffergraumetallic met een cacaobruin lederen interieur. Verder heeft de 1e eigenaar zo’n beetje alle accessoires aangevinkt, behoudens de sportauspuff.

Het is een schoonheid, en met het huidige mooie weer is het Targadak een uitkomst. Verder is de P mooi geproportioneerd. Ook wel aan een 991 zitten denken, maar naast het standaard gebruik van turbomotoren worden die P’s toch wel erg groot. De 997 is in maat nog duidelijk direct afstammeling van de 993. Het gaat dus goed tussen de 997 en mij. Wordt vervolgd.

Afscheid

  • 161.000 km

Na 2,5 jaar toch een onverwacht afscheid van mijn fantastische Targa 4S. Over het waarom straks meer. Als eerste nu wat melden over mijn ervaringen:

De 997 Targa 4S is een fantastische auto!

1. Hij rijdt als een redelijk moderne auto
2. Hij is door de openen achterruit zeer praktisch te laden met extra bagage op de neergeklapte achterstoelen
3. De vormgeving van een coupé met het goed open kunnen rijden
4. Door het vele glas rondom goed uitzicht
5. In mijn kleurencombinatie (schiefergrau sonderlackierung met een cacoa bruin volleder interieur en in kleur gespoten fraaie velgen) een fraaie verschijning
6. Het geniale schuifdak dat verdwijnt onder de achterruit en daarom geen eindgeruis veroorzaakt
7. Het is met de 4-wiel aandrijving op snelheid een heerlijke reisgenoot
8. Ik kan nog wel even doorgaan …….

Kortom, de volgende eigenaar krijgt een heerlijke auto aan dit exemplaar.

Waarom inruilen:

1. Ik ben door eerder bezit van een BMW Z4 verslingerd geraakt aan echt open rijden
2. Ik vind de auto koud en de stad uitkomend zwaar en loom rijden. Eigenlijk is ie op snelheid op zijn best en niet cruisend
3. Ik vind de verlichting niet optimaal. Geëxperimenteerd met led-lampen, maar die leverden niet op wat ik ervan verwachtte
4. De tiptronic is langzamer dan een nieuwere PDK waar je wel wat aan kunt doen (sportstand en zelf flipperen), maar wat ik graag standaard wil hebben
5. Geen CarPlay wat ik heb kunnen onvervangen door een nieuwe PCM
6. Het risico (ik denk te verwaarlozen maar toch) van het ILS-lager en invretende cilinders
7. Ik heb het gevoel dat de auto met het groeien van de jaren en de kilometers kwetsbaarder wordt voor reparaties.
8. De mogelijkheid (nu of nooit) om nog een keer een echt potente P te rijden
9. Ik krijg de mogelijkheid een 991.2 4 GTS cabrio uit 2017 in een mij gewenste trim aan te schaffen met ruim 100K minder kilometers.

Binnenkort een introductie.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.