Porsche 911 Carrera 4S Coupé (2013) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera 4S Coupé |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 74.000 km |
Porsche 911 4s
- 67.000 km
In april 2024 heb ik een Porsche 911 gekocht. Ik heb lang gezocht naar het juiste type en in meerdere auto’s proefgereden. De 997 sprak me erg aan, vooral met een oldschool handbak. Toch is het al een wat ouder model. Vervolgens reed ik in een 991.2, maar die overtuigde me niet volledig. Hoewel het een snelle auto is, klinken de turbo’s vooral als zuigend en sissend; het motorblok schreeuwt niet zoals ik hoopte.
Daarna probeerde ik de 991.1, en die overtuigde meteen. Wat een ongelooflijke ervaring! Het geluid is waanzinnig. De motor schreeuwt bij bijna 8000 toeren, en in de ‘sport plus’ stand knallen de versnellingen in je rug. De auto beweegt en leeft, het is puur genieten. De PDK-transmissie werkt fantastisch, en handmatig schakelen aan het stuur is verslavend. Je schakelt graag terug voor de extra ‘pops and bangs’ uit de uitlaat, vooral in ‘sport’ of ‘sport plus’. Tegelijkertijd kun je de Porsche heel beschaafd rijden als je van de knopjes afblijft. Het interieur is redelijk modern, maar gelukkig heeft het nog steeds een volledig analoge klokkenset.
Ik wilde dus graag een 991.1, bij voorkeur de 4S vanwege het extra vermogen, de atmosferische motor en de doorlopende lichtstrip. Een zwarte Porsche met zwart interieur stond hoog op mijn lijstje. Na lang zoeken vond ik een mooi exemplaar bij een particulier in Duitsland.
Uitrusting:
- Schuifdak
- Sport Chrono Pakket
- Sportuitlaat
- PDK
- Sportstoelen
- Logo in hoofdsteun
Hoewel ik normaal liever bij een dealer koop, stemde ik met de verkoper af om een Porsche Approved-keuring te laten doen en de garantie te verlengen. Dat kost wat, maar geeft een gerust gevoel. Natuurlijk heb ik te veel betaald, maar de dag dat ik mijn eerste Porsche ophaalde, vergeet ik nooit meer. Eerder heb ik auto’s in Duitsland gekocht en laten importeren via Das Import, maar dit keer deed ik alles zelf. De kentekens waren snel geregeld en de rit naar huis was bijzonder. Daarna snel naar de RDW, BPM betalen, kentekens laten maken, en klaar om te rijden.
Bij aankomst in Nederland heb ik meteen een afspraak gemaakt bij Porsche Leusden om het rubber rond het schuifdak te vervangen. Dit was op de snelweg losgeraakt bij snelheden boven de 200 km/u, waarschijnlijk door uitdroging. Porsche Leusden vertelde dat dit niet onder de Porsche Approved-garantie valt, dus het kostte €300 om het rubber te vervangen.
De Porsche is mijn droomauto, en ik ben van plan hem alleen in het weekend te rijden. Dat voornemen liep snel mis... De eerste rit naar Oostenrijk staat al gepland, en ik heb me ingeschreven voor een Porsche racedag op Zandvoort.
9 maanden later
- 73.000 km
Ruim 8000 kilometer sinds de aankoop gereden, waaronder een trip naar Oostenrijk. Op de autobahn tot 290 kmh gekomen, zit nog iets meer in. Over de bergwegen in Oostenrijk is het fantastisch sturen. En met het schuifdak open en sportuitlaat aan is het een waanzinnige ervaring om het geluid tegen de bergwand te horen weerkaatsen. Met 2 personen aan boord is er genoeg bergruimte voor bagage (voorin en op de achterbank) om goed uitgerust op pad te gaan.
Afgelopen zomer heb ik meegedaan met Porsche Experience track training. Een volle dag racen op Zandvoort onder begeleiding van instructeurs met veel rijtijd op het circuit en daarnaast oefeningen op het binnenterein. Een absolute must om de auto goed te leren kennen! Deelnemers en begeleiding, iedereen is ongeloofelijk enthousiast. Ik heb veel harder gereden met de auto dan ik dacht dat mogelijk was. Daarnaast heb ik met de Porsche club enkele rallys gereden, meegedaan met het Vet Cool Man event, en ga ik regelmatig in het weekend lekker rijden.
Inmiddels ook bij Porsche Amsterdam geweest voor het vervangen van een klein slangetje voor de ruitensproeier. Schijnt bekend euvel te zijn. Wederom niet onder garantie vervangen. Qua communicatie, ontvangst en service moet ik zeggen dat Porsche centrum Amsterdam een veel betere indruk maakte dan Porsche centrum Leusden.
Dit weekend stond de slalom challenge van de Nederlandse Porsche Club op de agenda. Wederom veel geleerd over voertuigbeheersing, en heel erg veel plezier gehad met de Porsche. Het setje banden is nu wel aan vervanging toe.
Het rijden in de Porsche blijft erg bijzonder. Het starten van de koude motor, de anologe klokken voor je (zeker in het donker), het waanzinnige geluid en de brede heupen die je ziet in de achteruitkijkspiegel maken dat je echt het gevoel hebt met een bijzondere auto te rijden. Rechtdoor misschien niet de snelste auto, maar op een bochtige weg of op een circruit is het heerlijk sturen!
Het zomerseizoen is bijna ten einde. Eind oktober staat er nog 1 circuit event op de planning. Daarna worden de banden vernieuwd en zal er minder mee gereden worden
test
- 74.000 km
test
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.