Porsche 718 Boxster GTS (2018)

autoreview

Porsche 718 Boxster GTS (2018)
Porsche 718 Boxster GTS (2018)Porsche 718 Boxster GTS (2018)Porsche 718 Boxster GTS (2018)Porsche 718 Boxster GTS (2018)Porsche 718 Boxster GTS (2018)Porsche 718 Boxster GTS (2018)

Signalement

Uitvoering718 Boxster GTS
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf25.338 km
KM-stand laatst33.900 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Porsche

  • 25.338 km

De aanschaf:
Na jaren Mazda MX5 (laatste was de 184pk 2.0 ND) te hebben gereden had ik de mogelijkheid om een echte Porsche Boxster te kopen. Lang gezocht naar de juiste specificaties. GTS, met LED koplampen, Alcantara stoelen (helemaal klaar met lederen stoelen in een cabio!), niet zwart en weinig kilometers. En daar stond hij ergens in het midden van het land. Na een proefrit verkocht. De auto was 2 jaar daarvoor bij Porsche Twente gekocht met Porsche approved warranty. De vorige eigenaar had maar 5000 km gereden 1,5 jaar tijd toen hij besloot hem te verkopen omdat de auto niet praktisch genoeg was. Tja... Alsof je dat niet van te voren weet?!
Maar ik kan jullie een geheimpje verklappen, als je van een MX5 komt, dan is een Boxster super praktisch! Zowaar een dashboard kastje, 2 bagageruimtes waar echt heel veel in past. Bijna de ideale boodschappen auto!
En man man man... Wat rijdt zo'n Porsche fijn! Zoveel gevoel, meer dan genoeg vermogen, de PDK bak... Wat een feest. En voor mij ook belangrijk. Met mijn 1.86m pas ik een stuk beter in de Boxster dan in de MX5. De stoelen in de MX5 ND waren al veel beter dan die in de NC, maar niets in vergelijking met de Porsche.

Onderhoud en andere kosten:

Dan het stukje kosten... Is zo'n Porsche nou echt zo duur om te rijden...?
Het is natuurlijk een keus en je hoeft het zeker niet te doen, maar om de auto mooi te houden heb ik meteen een afspraak gemaakt bij Absolute motors voor een Xpel behandeling (alleen voorkant) en daarover heen Glass coating. Ook de remklauwen en de velgen laten coaten, ramen gepolijst en dak geïmpregneerd. Je bent de auto een week kwijt en 5000 euro lichter.

Hiernaast heb je nog de wegenbelasting en verzekering. Die verzekering, dat was nog wel even een uitzoek klusje... Daar had ik me op verkeken. De een zegt " de auto heeft te veel vermogen" , de andere zegt "aanschafwaarde is te hoog" en een derde wil hem wel verzekeren maar in de kleine letters staat dat je het eerste jaar je aanschafwaarde terug krijgt tot een max van 60k euro. Dat is toch echt niet genoeg... De Porsche verzekering vond ik wel heel duur, dus uiteindelijk bij Sportwagenpolis uitgekomen. Heel blij mee. 100 euro per maand voor volledige dekking. Daarbij woon ik ook nog in de duurste regio van Nederland.

Verbruik zal ik in een 2e post benoemen.

Maar nu vooral genieten en rijden! In november de eerste beurt.... Ik hou mijn hart vast....

8 maanden ervaring en een onderhoudsbeurt verder

  • 33.598 km

Wat een heerlijke auto!! Nog steeds superblij mee en dankbaar dat ik deze jongensdroom heb kunnen waarmaken. Is het een dure jongensdroom? Dat wel... Althans nu het eerste jaar kost hij stiekem toch iets meer dan van te voren bedacht.
Maar ik moet niet zeuren, want wat een genot. In September zijn we naar Noord en Oost Duitsland geweest. Ondanks de oneindige hoeveelheid " baustelle" op de snelweg merk je dat de auto hier thuis hoort. 180km/u bij 3000 rpm. Als hij uit z'n neus zou kunnen eten had hij het gedaan. Wat een souplesse. Geen seconde het gevoel gehad zo hard te rijden. Natuurlijk ook nog wat hogere snelheden aangetikt. Wat een feest. En dan die locale wegen, bergweggetjes, passen in het Harz gebergte. Fantastisch. Mijn MX5 deed dit al geweldig, maar uit de haarspeldbocht berg op en dan gas er op (met uiteraard de sportuitlaat open)... Wat een kracht en genot!
Mis ik de 6 cylinder van het vorige model of de 4.0 GTS. Nee geen seconde. Geluid is natuurlijk minder, maar in de lagere toeren waar ik normaal in rijdt, dan heb je zoveel meer plezier van dat turbo blok! De overbrengingen zijn te lang bij de " flat Six", 6000- 7000 toeren is vanaf de 2e versnelling al bijna overal in Nederland illegaal.

Kosten:
Maar wat kost dat nou in onderhoud zo'n auto. Genoeg ;-)

Benzine... Ja... ook dat is niet gratis... het blijft schrikken met 64 liter E5 benzine. E10 kan ook hoor, maar ik ben nou eenmaal een idioot die vind dat E5 beter voor je motor is. Verbruik: 1 op 13 op de snelweg (als je zo rond de 120km/u rijdt... Maar ja... je hebt wel een Porsche he... ;-)
Tourtocht met veel binnendoor en stukjes snelweg 1 op 10. Best aardig voor meer dan 350 PK. Korte stukjes, naar het werk etc. 1 op 6... Met een beetje mazzel 1 op 8... Dat is niet heel zuinig...

Onderhoud:
Elke 30000km of 2 jaar een beurt. Afgelopen november was het zover... Weer veel geleerd....
Toch maar naar Porsche Centrum Rotterdam. Je zou zeggen met 25 bruggen in de werkplaats dat je redelijk snel terecht kan, maar helaas bijna 2 maanden wachttijd. Zo slecht gaat het dus niet in Nederland haha
Basisbedrag voor een beurt is ongeveer 1100 euro. Maar als ik naar de Mazda MX5 kijk die ieder jaar een beurt kreeg bij de dealer dan was ik dat over 2 jaar ook kwijt. Dus prima. Maar ja... Dan gaan ze verder kijken en dan blijkt er toch nog wat andere dingen te zijn die ze toch echt wel adviseerden te vervangen.
1. V Snaar (iedere 6 jaar) 320 euro ex BTW
2. Accu vervangen (62% capaciteit) 640 euro ex BTW
3. Remvloeistof 148 euro ex BTW
4. Ruitenwisserbladen (had ik echt zelf moeten doen) 139 euro ex BTW
5. Dop koelvloeistof dolgedraaid. Vulpijp en dop vervangen: 160 euro ex BTW
6. Waterafvoer controleren en reinigen 283 euro ex BTW
Nog wat kleine verbruiksartikelen. totaal 3200 euro incl BTW.
En eigenlijk moeten de achterbanden ook vervangen worden (dat wist ik toen ik hem kocht). Dat laat ik binnenkort ergens anders doen.

En mochten jullie denken dat zoiets wel in een dagje geregeld is... Fout. " maar meneer, onderhoud aan een Porsche is bijna altijd 2 dagen..."

Ik kan niet anders zeggen dan dat de service wel heel netjes was en wel 2 jaar gratis pechhulp...

Kortom, veel geleerd. Nu nog nieuwe banden en dan hoop ik de komende 2 jaar een stuk minder kosten te maken.

Gelukkig nog garantie...

  • 33.900 km

Het is koud en nat buiten, maar een Porsche is om gereden te worden, dus starten en naar het werk! Even de voorruit ontwasemen...uhhh...Mmmm... Blijft wel heel erg stil.... Geen foutmelding maar ook geen blower. Potver...
Na checken van de zekeringen blijkt het toch wat serieuzer. Kachelmotor defect. Onderdeel is niet prijzig, maar wel aardig wat uit sleutelen voor je erbij kan.
Gelukkig nog een paar maanden garantie. Het is weer keurig verholpen! Nu maar hopen dat er geen andere gekke dingen kapot gaan...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.