Polestar 2 Long Range Single Motor (2023)

autoreview

Polestar 2 Long Range Single Motor (2023)

Signalement

Uitvoering2 Long Range Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van benzine naar elektrisch ⚡️

  • 1.000 km

Het is augustus 2022. Besloten om de switch van mijn BMW 335i F31 (2013) naar elektrisch te maken. Ik ben een liefhebber van techniek en kan de wens om een paar jaar van een 6 cilinder te genieten afvinken. Ik vind elektrisch fascinerend. Ik had nooit gedacht dat ik thuis energie op zou gaan wekken en hier dan ook op zou kunnen rijden.

Diverse nieuwe en gebruikte auto’s passeerden de revue. Het viel mij in 2022 op dat het verschil tussen jong gebruikt en nieuw niet zo groot was. De fabrikanten kampten nog met een chip tekort waardoor gebruikte auto’s flink aan de prijs waren. Het zou dus voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto gaan worden. De slechtste investering die je maar kan doen zeg ik altijd.

BMW vind ik niet meer mooi en boven budget. Audi beter te pruimen maar ook boven budget. Hyundai en Kia technisch goed maar niet mijn smaak. Tesla model 3 dan, loopt voor op de rest maar niet mijn smaak. Eventueel wat kleiner? Proef gereden met Cupra Born. Zeer goede indruk, kleine kofferbak en met al die koper achtig accentjes meer iets voor een twintiger. Renault Megane E-tech, rijdt ook prima en ruime kofferbak voor zijn segment, sjiek interieur maar ik knap af op de scheeflopende Franse slag carrosserie naden.

Polestar was dacht ik buiten budget maar ze hadden net de 69kwh variant gelanceerd. Proefrit gemaakt en verkocht. Ik had best een ego dingetje, komende uit een 335i, moeite om wat kleiner te gaan rijden. Polestar had net de magnesium kleur weer toegevoegd. De rest van de kleuren ben ik niet zo’n fan van. Interieur vind ik mooi en mijn vrouw was meteen fan van de birdview die in het pilot pakket zit. Geeft vertrouwen tijdens parkeren.

Januari werd februari. Uiteindelijk werd het april 2024 qua leveren. De auto stond al op de boot en toen werd de MY2024 gelanceerd. Er kwam een 299pk, 490 NM variant met achterwiel aandrijving, een lichte facelift en groter accu pakket van 82kwh. Standaard had deze auto al de bird view functionaliteit waardoor het verschil met de bestelde auto maar een paar duizend euro zou zijn. En door de lange levertijd had ik al weer wat gespaard. Dan zou ik een echte opvolger van mijn bmw hebben. Leek mij voor de restwaarde straks ook de betere keuze. Facelift en betere range.

Dus Polestar gecontact en het was mogelijk om mijn huidige bestelling te annuleren en de MY2024 te bestellen. Ik vermoed dat ze iemand met “mijn” 2023 blij konden maken aangezien deze dus snel geleverd kon worden. Ideaal voor leasemaatschappijen lijkt mij.

2 weken geleden werd hij als 1 van de eerste MY2024’s bij ons thuis afgeleverd. De mensen van Polestar Nederland hadden er zelf nog niet mee proefgereden en ik ook niet want dat was met de voorwiel aangedreven variant met minder vermogen.

Dit is toch wel een groot verschil. Je word flink in je stoel gedrukt. Door het gebrek aan vierwiel aandrijving ook een betere range tov de long range dual motor. Meer vermogen heb ik niet nodig. En zelfs een verrassing bij het verlaten van een rotonde op nat wegdek. Normaal gesproken kan je dan flink op je “gas”. Een brandstof motor moet toch een milliseconde op gang komen maar de Polestar niet. Hij brak dus uit en ik schrok mij een hoedje van de electronica die gelijk 1 achterwiel afremde om hem weer recht te trekken. Ik denk dat ik meer van die ingreep schrok. Wel goed, anders wellicht een stoeprand geraakt.

Elektrisch rijden geeft rust. Banden, wind geruis en een licht zoemende elektromotor op lage snelheden. En staren naar het batterij percentage zorgt voor veel meer bewustzijn van je eigen acties.

Ik verbruik nu 15.5 kWh op 100 km. Polestar adviseert 90% laden en incidenteel als het nodig is 100%. Effectief ongeveer een range van 500 km mits 100% geladen. Hier zitten een paar stoplicht uitschieters bij en mijn gemiddelde snelheid was beperkt a 56 km/h. Veel snelweg zal de range verminderen. De temperatuur was tussen de 16 en 22 graden wat ook bevordelijk is. Airco beperkt aan gehad en verwarming niet. De laatste 200 km gebruik ik one pedal drive. Enerzijds omdat hij wel erg lang uitrolt bij gas los en aan de andere kant omdat dit ten goede komt aan de range. Soms heb ik er nog wat onhandige acties mee. Bijvoorbeeld na het uitzetten van de cruise control. Als je dan niet je gaspedaal indrukt dan remt hij dus.

Laden alleen nog maar op de oprit gedaan. De auto is net klaar met laden. Van 18% naar 90% gaat met 3 fase 16A ongeveer in 7 uur. Hij zou nu 490 km moeten halen volgens de app. Wellicht omdat mijn laatste 200 km zuiniger waren. Mijn gedachte was overigens langzaam laden en zo veel mogelijk als de zon schijnt zodat ik mijn eigen opgewekte zonnepaneel energie (15 stuks) zo veel mogelijk gebruik. In de praktijk is dat lastig. Staat hij overdag thuis dan was het niet zonnig waardoor de panelen maar beperkt ondersteunen.

Binnenkort een keer een publieke laadpaal proberen en een keer snelladen. Puur om te checken of de bestelde pasjes werken. Liever nu ervaren dan op een moment dat het niet uitkomt.

En dan de wegligging. Het is geen BMW met M onderstel. Hij staat vrij hoog en weegt ruim 400 kg meer dan de 335i. Dat voel je. Het nodigt daarom ook minder uit om te spelen. De banden mogen kneiter hard (2.9 bar). Alles bij elkaar zorgt er voor dat hij oneffenheden minder mooi glad strijkt dan zijn 10 jaar oudere voorganger. Erg vind ik het niet. Het is een ander concept.

De interface vind ik heel fijn. Vertrouwd Google, fijne spotify app. Waze waarschuwt voor de flitsers. Alleen jammer dat Apple CarPlay via een kabeltje moet. Met dat kabeltje kan ik toch gebruik van flitsmeister maken. Lijkt mij actueler dan Waze maar misschien heb ik het mis.

1 misser vind ik dat de auto geen slotbouten bij levering had. De 19 inch wielen zijn zo makkelijk te stelen. Hadden ze gewoon mee kunnen verkopen. Nu heb ik zelf een origineel setje inclusief bijpassende zwarte afdekdoppen online besteld. Het gebrek aan reservewiel vind ik geen ramp maar dan wel graag run flat banden. Ik heb 2 keer in mijn leven een lekke band gehad. Blij dat ik de eerste keer een reserve band had want op de Autobahn blijft er niet veel van over en de 2e keer was met runflats wat ik iedereen kan aanraden. Gewoon rustig naar huis zonder gedoe langs de weg.

Ik zal over een paar maanden meer delen.

Verbruik, nu 1000 km verder

  • 2.000 km

Om met de deur in huis te vallen. Mijn huidig verbruik is 15.73 kWh. Dat is 495 km actieradius als ik 100% zou laden.

Snelweg vs bebouwde kom was ongeveer 50-50. Op de snelweg rij ik tussen de 100 en 130 km/uur. Hier valt nog wat winst te behalen als ik mij echt aan de maximaal toegestane snelheid zou houden. Ook had ik nog wat stoplicht sprint uitspattingen. Aan de andere kant zijn de vakanties weer voorbij dus ook in de file gestaan. En lage snelheden is waar een elektrische auto uitblinkt qua verbruik.

De temperatuur was tussen de 16 en 30 graden Celsius. Airco een paar keer aan gehad en ook de verwarming moest er een keer aan geloven na klachten dat het te koud in de auto was. Ik gebruik de laatste 1000 km permanent one pedal drive om zo veel mogelijk energie terug te winnen.

Hoe heb ik gemeten? Om de inschatting van de auto te valideren heb ik bijgehouden wat er via de laadpaal in is gegaan en hoeveel kilometer ik gereden heb. Aangezien ik tot op heden maar tot 90% geladen heb, ben ik uitgegaan van een netto accu capaciteit van 77.9 kWh aldus what the range. Zo zou ik met een 100% geladen accu op 495 km komen. Volgens EV database is de netto accu capaciteit 79 kWh, dan is de range 502 km.

De auto is net weer 90% opgeladen en geeft een actieradius van 470 km. Bij 100% is dat dus 522 km. Ik had al het vermoeden dat de auto iets te optimistisch is. Als de accu wat leger is lijken de inschattingen weer wat pessimistischer. Daarom ben ik het zelf gaan meten. Misschien stelt hij de 90% range ook net na het laden vast, als de accu nog een optimale bedrijfstemperatuur heeft en de zon zoals vandaag vol op de auto staat. In de ochtend is de temperatuur vaak verre van optimaal en zie ik de eerste kilometers een vrij hoog verbruik.

Dan over one pedal drive. Ik lees dat sommige mensen er bij zweren. Dat kan ik niet zeggen maar ik blijf het wel gebruiken omdat ik er een beter rijgedrag van krijg. Ik ga beter anticiperen wanneer ik gas los moet laten waarbij het de kunst is om dan bij een stoplicht precies, al regenererend stil te komen staan. Nou dat is mij nog nauwelijks gelukt. Meestal moet ik de laatste 2 meters toch nog een beetje “gas” geven om netjes aan te sluiten. Ik kan de kruip stand wel aanzetten zoals bij een ICE automaat maar dat vind ik valsspelen.

Ik ben zeer te spreken over het uit kunnen zetten van de kruip stand. De kruip stand is niet in te regelen qua snelheid. Ik vind het juist wel handig dat ik met het gaspedaal mega langzaam kan rollen. Minder dan 1 km/h valt prima te doseren. Handig in de file als je anders vaak met je remmen de kruip stand in bedwang houdt. Wel de vraag wat dit op termijn met de remmen doet die nauwelijks aangesproken worden. Er doet zich altijd wel een situatie voor dat remmen toch nodig is dus zo zullen remzuigers wel los blijven en de schijven roestvrij. Scheelt wel vieze velgen met remstof. Hoewel dat nauwelijks zichtbaar zal zijn omdat de velgen voor het grootste gedeelte zwarte coating hebben.

Nog wat te zeuren? Ja ik tik de radio soms per ongeluk uit als ik mijn telefoon van de draadloze lader haal. Maar dat moet ik eigenlijk niet tijdens het rijden doen…

Het valt mij op dat WAZE soms langzaam opstart. Google maps is veel sneller en maakt ook vol gebruik van beide displays. WAZE heeft goede indicaties voor flitsers en bijzondere verkeerssituaties dus heeft ondanks de wat kinderlijke visualisatie mijn voorkeur.

Na parkeren in een regenbui, bij het openen van de kolossale achterklep, wordt er veel water afgevoerd. Niet hinderlijk en niets druppelt naar binnen maar het valt mij wel op. Over regen gesproken, de sproeiers zitten in de ruitenwisser in plaats van er voor. Heel effectief. Minder onnodige spray. En een sprint in de regen… dat kan niet vol uit. Dan slaan de achterwielen even door.

Het wordt kouder

  • 5.000 km

Het verbruik loopt nu op. Inmiddels 10 graden kouder dan mijn vorige review. Rond de 9 graden gemiddeld. Als resultaat is de batterij minder efficiënt maar nu gebruik ik ook de verwarming, ontwazeming en airco. Dat laatste om geen beslagen ramen te krijgen. Dit kost in combinatie met wat meer doorrijden op de snelweg (110-130km/h) ruim 60 km range ten opzichte van de zomer. Ik kan nu op een 100% geladen accu rond de 445 km rijden. Er valt nog range winst te behalen als ik mij meer aan de toegestane snelheid hou.

In de ochtend wegrijden is best een genot. Ik zou de auto van te voren met de app kunnen opwarmen maar de verwarming komt zelf snel op temperatuur omdat de auto niet afhankelijk is van een brandstof motor die op temperatuur moet komen. Eventueel beslagen ramen zijn ook rap opgelost.

De spiegels vind ik minder. Er blijven vrij lang druppels op zitten. Zeker als het donker is geeft dat een onduidelijk beeld. Ik vermoed dat het door het ontwerp komt. Vaak zie je dat de spiegelkap als een dakje over het spiegelglas hangt. Bij de PS2 loopt die kap volledig gelijk met het spiegelglas waardoor druppels er gemakkelijk op komen en blijkbaar niet snel weg gaan. Design before function zeg maar. Ik kan de druppels natuurlijk met een doekje weghalen maar dat voelt wel als 1970.

Ik blijf het een hele fijne auto vinden alleen de draaicirkel is flink. Zelfs 30 cm meer dan mijn bmw 3-serie. Toch gek voor een auto waar geen motor voor in zit en grotere elektrische auto’s hebben minder ruimte nodig. De stuuruitslag is vast hetzelfde met de voor- en vierwiel aangedreven variant. Helaas vermoedelijk een kwestie van ontwikkelingskosten beperken.

2 keer werkte de gps niet. Navigatie via mijn telefoon werkte gelukkig wel. Inmiddels ben ik ook 2 automatische software updates verder. Misschien dat dit geholpen heeft want geen gps storing meer gezien.

De volgende review volgt als het weer 10 graden kouder is.

Nog wat kouder

  • 6.500 km

Inmiddels wat koudere dagen gehad. Hoewel het nu rond de jaarwisseling wat aangenamer is.

De range schommelt nu, mits 100% opgeladen, rond de 400 km. Hierbij moet ik opmerken dat de binnen temperatuur rond de 21 graden is, de airco zo nu en dan aanstaat om de auto vochtvrij te houden en we intensief gebruik van het voorverwarmen maken nu we net gezinsuitbreiding hebben. Waarom in een koude auto stappen als het comfortabeler kan? Ik heb de indruk dat het veel energie kost hoewel ik ook gelezen heb dat het de batterij op temperatuur brengt wat weer goed voor de range is.

Het voorverwarmen doe ik nog iets te lang. Het interieur is snel op temperatuur dus voor dat ik mijn jas aan doe en naar de auto loop is eigenlijk voldoende bij de huidige buitentemperatuur.

Het zou mooi zijn als ik elke avond mijn auto op de oprit aan de stekker kan hangen om alleen in de ochtend voor te verwarmen zonder laden. Dat kan op dit moment niet. Aan de vrienden van Polestar: kunnen jullie deze feature softwarematig maken?

Ik hou mij niet altijd aan de maximale snelheid en blijf het leuk vinden om al het koppel zo nu en dan te voelen. De range kan met discipline dus beter.

Nog problemen? Het stelt niet veel voor en doet geen afbreuk aan mijn tevredenheid, maar ik heb 2 keer gehad dat ik pas aan het eind van de straat radio of Spotify geluid had terwijl ik wel toegang had tot mijn playlists (dus data beschikbaar).

Na een software update moest ik mijn favoriete radio stations weer selecteren. Erg knullig van de dames en heren software ontwikkelaars.

Bij het achteruitrijden op de oprit maakte de auto een paar keer een noodstop. Vermoedelijk schatte hij de bewegende coniferen of het bamboe in als gevaar. Na contact met Polestar heb ik de detectie iets toleranter ingesteld en werkt alles naar tevredenheid. Overigens is een mailtje naar Polestar van uit de app voldoende en krijg ik snel een reactie. Vaak bellen ze ook nog even. Hier kan de dealer om de hoek niet aan tippen. Fijne service van betrokken medewerkers.

Nog bedankt voor de reacties. Iemand vroeg of ik de 335i mis. Eigenlijk niet. Ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit terug ga naar een verbrandingsmotor. Met alle respect voelt dat als terug in de tijd. Netjes opwarmen, schakel momenten, lichte vibraties van de aandrijflijn, rook uit je uitlaat, geurtjes, instappen in een interieur wat langzaam warm wordt, niet aan huis tanken, etc. We hebben als 2e auto een Toyota Auris hybride. Als we die gaan vervangen dan zal de opvolger ook een EV zijn. Zeker omdat mijn vrouw nu aan het voorverwarmen gewend is… Dat kan natuurlijk ook met een stand kachel maar waarom terug in de tijd?

-4 graden Celsius

  • 6.900 km

De afgelopen dagen waren zeer koud. 90% volle accu kwam neer op 320 km. 100% is dus theoretisch rond de 350 km. Na stilstand ontwasemen, airco geregeld aan om beslaan te voorkomen en interieur temp. 22 graden. Auto niet altijd (zonder stekker) voorverwarmd wat ook impact heeft. En de ritjes waren nooit meer dan 30 tot 60 km. Met name bij korte ritjes kan de batterij niet op een optimale bedrijfstemperatuur komen.

Er even van uitgaan dat het niet veel kouder wordt zit er een verschil van ruim 150 km range tussen een mooie zomer en koude winterdag. Bijna 30% capaciteit.

Dan nog heb ik dus 350 km tot mijn beschikking. Genoeg elektrische auto’s die dat niet in de zomer halen dus dik tevreden.

Overigens nog steeds niet de noodzaak gehad om onderweg op te laden. Alles gebeurd thuis tegen een voordelig tarief en wat hulp van de zonnepanelen.

Prijsverlaging

  • 7.500 km

In 1 dag schreef mijn auto met 9000 euro af. Mijn bmw schreef dit niet eens in 3 jaar af. Zelfs met beleggen en crypto nooit zo’n risico gelopen.

Waarom? In de slipstream van de andere EV fabrikanten, met Tesla als koploper, kon Polestar blijkbaar niet achterblijven qua prijsstelling. Zoals je elders kan lezen begonnen de verkoop resultaten tegen te vallen en bij de moedermaatschappij Geely lijkt men wat minder vrijgevig. Het resultaat van het einde van goedkoop geld lenen? Volvo moet zelfstandiger, Polestar moet blijkbaar volwassen worden. De Polestar CEO deed in september nog de uitspraak dat ze niet mee zouden gaan in de prijzenoorlog. Toen dacht ik: gelukkig geen cowboy merk wat met prijzen rommelt. En reken maar dat het Polestar zelf ook pijn doet. Misschien geeft dit een boost aan de verkoop maar ze hebben aardig wat pre-owned auto’s op de balans staan die bij deze dus een massale afschrijving hebben.

In mijn geval is de long range met 4000 euro in prijs verlaagd maar dan krijg je er ook nog het plus pakket bij a 5000 euro: panoramadak, volledig elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming voor en achter, een premium-audiosysteem, een warmtepomp en een getinte achterruit. Stel dat ik mijn auto nu zou verkopen. Dan zou ik er minimaal 9k op moeten afschrijven en nog een bedrag voor mijn kilometers. Terwijl hij 6 maanden oud is! Nieuw is natuurlijk altijd een slechte investering maar dit is wel een hele zure appel. Een auto is geen kleding wat aan het eind van het seizoen met veel korting aangeschaft kan worden. Of toch wel?

Het blijft een geweldige auto en het nieuwe prijsniveau voor de long range vind ik ronduit een super deal met het plus pakket. Maar als je particulier koopt, zoals ik, en niet perse gloednieuw wil rijden, dan zou ik even een paar maanden wachten. Kijken wat dit met het niveau op de tweedehands markt doet.

Ook juig ik, even los van mijn pijnlijke portemonnee, deze ontwikkeling toe. Ik gun iedereen een EV en als je er 1 rijdt met een prima range dan voelt een auto met verbrandingsmotor ronduit pre-historisch. Maar wel waardevaster….

Blijkbaar moet de hele EV markt qua prijsstelling nog normaliseren. Alleen deze onrust kan qua energie transitie ook slecht uitpakken. Misschien is private lease toch niet zo gek, dan is dit risico voor de leasemaatschappij. Maar daar zitten knappe koppen. Dus wat gaat dit met de lease tarieven doen. Durft een particulier het nog aan? Toch nog maar even in je huidige auto doorrijden?

En om niet nog meer onzekerheid te creëren, zouden consumenten wat mij betreft hier voor beschermd moeten worden. Brussel… lees je mee? Bijvoorbeeld cash back als dezelfde auto binnen x maanden met een bepaald percentage in prijs verlaagd wordt.

Maar wat is hier nou aan de hand? Voor dat we ooit van dure accu’s gehoord hadden was de theorie altijd; EV’s hebben minder draaiende delen dus kunnen goedkoper geproduceerd worden dan een auto met verbrandingsmotor. Echter de accu’s bevatten zeldzame grondstoffen waardoor dit teniet gedaan wordt. Klopt dit eigenlijk wel? Hoe kan het dat fabrikanten, door onderlinge druk, deze rigoureuze verlagingen door kunnen voeren? Bij Tesla begreep ik het nog wel, de model X en Y zijn wel erg minimalistisch. Maar de Polestar 2 is een hele complete auto die vrij premium aanvoelt. De fabrikanten hielden de marges dus bewust hoog. Ze waren nog bezig met opschalen van hun productie en hadden supply chain issues waardoor ze niet altijd aan de vraag konden voldoen. Tijden zijn veranderd…

Dit was mijn eerste nieuwe particulier gekochte auto. Vermoedelijk ook de laatste. Daar was ik al voor dit debacle van overtuigd. Ik vond het aanbod EV’s op de tweedehands markt onvoldoende en het verschil met nieuw was te klein. Dat is al weer anders.

Wat doet dit met mijn merk loyaliteit? Na drie gebruikte bmw’s was er een rode draad. Vervolgens zorgt de EV revolutie voor een andere wind. Maar met deze ervaring en de kans dat een andere fabrikant morgen met een auto op de proppen komt met goede looks, prima bouw kwaliteit en dito range, zou ik zo weer een andere kant op kunnen gaan.

Alleen nu het volgende. Mijn vrouw wil ook een EV. Dit jaar komen er enorm veel met ok-range uit de lease (bouwjaar 2019-2020) en de fabrikanten zitten midden in een prijsoorlog. Weet je wat… ik kijk het nog even aan. Die trouwe Toyota Auris hybride is bijna nog hetzelfde waard als in 2018…

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.