Peugeot Ion (2014)

autoreview

Peugeot Ion (2014)

Signalement

UitvoeringIon
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst61.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e service

  • 21.000 km

Deze auto hebben we vorig jaar gekocht als "2e auto", een auto om op-en-neer naar het werk te pendelen (dagelijks 2x35km) en daarbij speelde comfort een minder grote rol.

Hier in Noorwegen is er een 'subsidie' op full-electric auto's: Geen BPM/BTW (in tegenstelling tot auto's op fossiele brandstoffen waar er behoorlijk hoge belastingen zijn). Dit in combinatie met een prijsverlaging (meer concurrentie doordat er meer keuze is aan EV's) zorgde er voor dat de auto ongeveer hetzelfde (ietsjes meer) als een auto uit de A-klasse.

Nadeel is natuurlijk de range. Volgens Peugeot zou 150km haalbaar moeten zijn, maar in de praktijk (met veel rijden over hoofdwegen) komt het op 120km. In de winter gaat de range echter dramatisch naar beneden (75km) maar gelukkig kan ik zowel thuis als op het werk laden en heeft het nog niet tot problemen geleid afgelopen winter.
Wel heb ik de verwarmingsinstallatie geisoleerd zodat ik in de winter het nog wat warm krijg (kachel is niet voldoende als het -30C is...) en in de overige periodes iets meer bereik heb.
In de winter is het dus een beetje behelpen, maar in de lente/zomer/herfst gaat het geheel onproblematisch.

Groot voordeel is dat ik dus geen benzine meer hoef te kopen :) Benzine is hier nogal duur (momenteel EUR 1.75) en dat icm enkele andere kleinere voordeeltjes zorgt er voor dat ik per maand ca. 300 euro bespaar tov een benzine auto. Electriciteit kost hier bijna niets (thuis) en op het werk laden is helemaal gratis (net als laden bij de winkels e.d.). Snelladers kosten natuurlijk wel geld...

Na 10 maand hebben we er 21.000km in gereden en alhoewel het een 2e auto is wordt hij momenteel als 1e auto gebruikt (de diesel staat meer stil). We zijn zelfs met de auto op vakantie geweest naar denemarken (3 personen / tent / uitrustig, 1 week, 1500km)

Voordelen:
- lage brandstofkosten
- lage onderhoudskosten
- lagere wegenbelasting (*)
- gratis door de tolpoorten (*)
- gratis parkeren (*)
- mag over bus/taxi baan bij file (*)
- stil
- ideaal in stadsverkeer (snel)
- erg kleine draaicirkel
(*) = noorse stimulering

Nadelen:
- stoelverwarming in bestuurdersstoel, niet in stoel van bijrijder (ja, hier noodzakelijk)
- verwarming niet krachtig genoeg bij -30C
- verwarming neem veel electriciteit (kortere range)
- geen cruise control (groot gemis)

Service

  • 42.500 km

Gisteren de auto weer naar de dealer gehad voor een onderhoudsbeurt. De vorige (1e) beurt duurde 3 volle dagen omdat er een batterijtest bij zag en de medewerker die me te woord stond garandeerde me dat ik de auto niet binnen een dag terug kreeg, ze stuurden wel een bericht wanneer de auto klaar was.

Eind van de dag kreeg ik al bericht, de 2e beurt duurt dus erg kort :)

Wat is er allemaal gebeurd de afgelopen periode?
De auto heeft weer een noorse winter overleefd en daarbij de eerste aanrijding gehad (van achteren aangereden toen ik stil stond). Dit is natuurlijk door de verzekering tegenpartij opgelost en niets van te zien. Gelukkig is de aandrijflijn niet beschadigd geraakt (motor zit achterin onder de bagageruimte). Het bereik deze winter was zoals te verwachten kort (65 a 70km bij -25C) en de kachel niet warm genoeg. Nu het weer zomer is is het bereik terug op 120km en ben ik weer blij met de airco die het wel goed doet. In het voorjaar nog een paar tochten gemaakt over de bergen en dat vergt toch wel wat planning (omhoog rijden verbruikt extra electriciteit), de hardangervidda doorkruisen betekend dus een paar stops maken

De service: Geen aandachtspunten, alles ok
Wel iets aangestipt waarvan ik hoop dat het gerepareerd wordt onder garantie: de vloerbedekking bij de linkervoet is doorgesleten na 42500km.... Nu heb ik rubbermatten, maar bij de linkervoet zit er een uitsparing in de mat en kom je met de voet op de bekleding uit, erg onpraktisch

Conclusie: zonder veel kosten weer 21000km transport gehad, nog steeds tevreden met de "2e auto"

3e service

  • 61.000 km

De auto is voor de derde onderhoudsbeurt naar de dealer geweest. Zoals aangegeven in de vorige ervaring (40k) had ik een klacht over bovengemiddelde slijtage van de bekleding. Dit werd bij de 40k beurt weggewimpelt als "normaal" maar daar konden ze deze keer niet meer mee wegkomen, er zit gewoon een groot gat in de bekleding (ik voeg de foto toe). Peugeot Noorwegen heeft het probleem erkend en werkt aan een oplossing welke eind mei beschikbaar moet zijn: een stuk geborstelt aluminium welke over die plaats wordt geplaatst om zo het probleem blijvend op te lossen (nieuwe bekleding zou zo weer kapot gaan hier...)
Verder begon de arm van de ruitenwisser (voor) te roesten - bekend probleem en zonder commentaar vervangen onder garantie.

Batterij houdt zich goed. Het is nu nog erg koud voor te tijd van het jaar maar praktijk-range op winterbanden (deze week hadden we nog sneeuw) is nu ca. 105km, ongeveer hetzelfde als toen de auto nieuw was

Onderhoud: nieuwe ruiterwisserblad voor en achter, ruitensproeiervloeistof... that's it

oh, en een nieuw voorruit. Kreeg een steentje op het voorruit, kon geen schade vinden maar 2 dagen later (toen de auto geparkeerd stond in de zon) kwam de spanning los en zat er een scheur van 30 a 40cm in de voorruit

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.