Peugeot Expert (2009)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 305.000 km |
KM-stand laatst | 457.000 km |
Mijn eerste auto
- 457.000 km
Introductie
Dit was mijn allereerste eigen auto waar ik helaas dit jaar afscheid van heb moeten nemen. Ik heb hem gekocht bij 301.000 kilometer en dus ruim anderhalf ton gereden met het busje. Hij was toen 10 jaar oud. Voor mij geen zuinig klein wendbaar karretje om mijn eerste meters mee te maken. Liever juist een degelijke bus die een stootje kan hebben mocht het nodig zijn als onervaren bestuurder. En zo geschiedde. Na drie weken had ik meteen mijn eerste en gelukkige enige aanrijding te pakken. De tegenpartij was total loss en mijn schade kwam uit op €200 voor een nieuwe kunststof bumper en wat kleinmateriaal voor de koplamp. Heerlijk zo'n tank op wielen.
Comfort
Het was veruit mijn nieuwste auto en ik denk ook niet dat ik nieuwer zal kopen dan 2009. De airco van deze bus was al na 6 seconden goed koud en de stoelen zaten heerlijk. Ook na 900 kilometer. Elektrische ramen en elektrische + verwarmde spiegels, goede verlichting, goed leesbaar dashboard. Zowel voorin als in de laadruimte zat een 12V aansluiting. Zelfs cruise control zat in de bus. Al kwam ik daar pas twee jaar later achter want ik wist niet van het bestaan af. Achterin zaten genoeg uitsparingen en aansluitpunten waardoor ik er een halve camper van kon knutselen. Hij was met L1H1 een kleine 1.40 meter hoog dus ik kon net niet rechtop in staan. Voor mij prima want ik ben zelf ook niet groot.
Het was wel een uitdaging om ermee in Engeland te rijden want je mist dan precies het zicht rechtsachter wat weggenomen wordt door de tussenwand in de cabine. De dodehoekspiegel onder de normale zijspiegel was hier onvoldoende.
Prestaties
De bus is na twee jaar in mijn bezit getuned. In eerste instantie omdat de EGR klep in stukjes brak en ik deze niet heb laten vervangen. In plaats daarvan is het roetfilter verwijderd en is alles hier omheen uit de ECU geprogrammeerd. De bus reed hierna vele malen beter. Na verder finetunen hebben ze het verbruik van 1:10 naar 1:12 gekregen en kreeg de bus er 20pk bovenop. Hier heb ik weinig van gemerkt want ik trek op als een vrachtwagen. Maar op papier stond het leuk.
Betrouwbaarheid
Er waren jaren dat ik behalve meerdere oliebeurtjes eigenlijk niets aan te merken had. En er waren jaren dat werkelijk alles opeens versleten was. Aandrijfassen, ashoezen, dynamo, EGR klep, verstuivers. Alles is gedaan behalve de remblokken. Die heb ik in 6 jaar niet kunnen slijten met enkel snelweg en uitrollen/terugschakelen. In het laatste jaar, rond de 450.000 kilometer, zakte er een uitlaatklep in een cilinder. De zuiger was nog in orde en ik heb de kop laten reviseren. Daarna is het eigenlijk nooit meer helemaal goedgekomen. Deze laatste investering had ik achteraf niet moeten doen. Een kilometerstand van 450.000 is gewoon netjes, maar emotionele waarde deed mij anders beslissen. Ik zou Expert eigenaren aanraden te stoppen met repareren als er eenmaal iets groots is geweest. Je verdient het niet terug en de kans is helaas niet zo groot dat je 5-6 ton gaat aantikken. Hoe graag ik het ook had gewild.
Kosten
De bus kostte mij net geen €2000 bij aankoop en was als ZZP'er heel goedkoop in de wegenbelasting. Ook was de diesel in die jaren gunstig geprijsd en werd alle onderhoud thuis in de loods gedaan. Dit is de enige manier waarop het voor mij als beginnend bestuurder haalbaar was om met een bus te beginnen. Als particulier was dit werkelijk onbetaalbaar geweest, zeker gezien de vele slijtage onderdelen die het rond 3 ~ 3,5 ton beginnen te begeven.
Conclusie
Ik kan me geen fijnere eerste auto wensen. Alles kon achterin mee. Van eten tot kleding, gereedschap, brommer, vouwfiets, matras, waslijntjes om kleding te drogen na regenachtige werkdagen, de wanden beplakt met posters en foto's. Airco was top en comfortabele stoelen waren geweldig. Ik heb er 156.000 geweldige kilometers mee mogen rijden. Deze bus heeft mij laten zien wat vrijheid betekent. Maar.. voor mij nooit meer een auto gebouwd na 2000. Zover ben ik inmiddels wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren