Peugeot e-5008 GT Advantage 73kWh 210 (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-5008 GT Advantage 73kWh 210 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 500 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
De beste elektrische 7 zitter voor in de stad?
- 2.000 km
Waarom de e-5008 gekozen?
Als je een elektrische 7-zitter zoekt dan zijn de keuzes op dit moment erg beperkt. Van klein naar groot heb je deze keuzes:
- Mercedes EQB: 4,68m
- Tesla Model Y: 4,75m (heel eventjes beschikbaar geweest in Europa van eind 2024 tot begin 2025, misschien komt van de Juniper ook een 7-zitter variant in de toekomst)
- Peugeot e-5008: 4,79m
- Kia EV9: 5,01m
- Volvo EX90: 5,04m
- Tesla Model X: 5,06m
De EV9 biedt de meeste ruimte, maar door zijn lengte en breedte is hij minder manoeuvreerbaar in een gemiddelde parkeergarage in een Europese stad. De e-5008 zit voor mij precies in het sweetspot qua grootte, hij past beter in een parkeergarage dan de EV9 en de derde zitrij is een stuk ruimer dan die van de EQB en de Model Y. Qua prijs is die ook de goedkoopste elektrische 7-zitter auto op dit moment (de 7-zitter bestelbusjes laat ik buiten beschouwing).
En waarom kies ik elektrisch uberhaupt? Vanwege de erg fijne ervaring in mijn Model 3 Highland. Nul onderhoud in bijna 2 jaar tijd en elektrisch laden is voor mij relatief veel goedkoper.
Een review geven zonder referentiepunt vind ik minder waardevol. Goede en slechte punten zijn allemaal relatief. Daarom ga ik proberen hier de goede en slechte punten van de e-5008 zo objectief mogelijk te beschrijven met de ervaring van mijn Tesla model 3 Highland in gedachte. Natuurlijk zijn deze twee auto's totaal verschillend in vorm en grootte, maar beide zijn moderne elektrische auto's, bijna even duur, en het infotainmentsysteem, user interface en gebruiksgemak kan je wel vergelijken.
Comfort
+ De stoelen zijn comfortabel. Jammer dat de leren stoelen optie en de stoelventilatie optie alleen in de eerste serie e-5008's verkrijgbaar zijn, vanwege leveranciersprobleem heb ik begrepen.
+ Dat je over het stuur heen het brede beeldscherm kijkt bevalt me goed. Bijvoorbeeld in de EV9 belemmert het stuur het zicht op een deel van het scherm (het stoel adjustment gedeelte)
- Door het i-Cockpit concept van Peugeot zit je als bestuurder erg gesloten. De middenconsole wordt richting het i-toggle paneel steeds hoger en hoger. Dat is voor mij minder fijn.
+ De derde zitrij is ruim genoeg voor deze grootte van de auto.
- Geen frunk terwijl de volume onder de kap best groot is. De Kia EV3 die een stuk kleiner is dan de e-5008 is ook FWD maar heeft wel een frunk.
Infotainment en gebruiksgemak
- Je merkt direct dat de e-5008 van een legacy automaker is als je net uit een Tesla stapt. Het beeldscherm is een stuk trager dan dat van een Tesla, met een PowerPoint slide-achtige animatie iedere keer als je naar een submenu gaat.
- Het systeem is ook minder stabiel. Gisteren mijn favoriete radiostations gekozen en opgeslagen, vandaag zijn die weer verdwenen
- De auto opstarten duurt ook langer dan in een Tesla. Waarom is er een start-knop nodig in een elektrische auto? In een Tesla stap je in de auto, even naar voren sliden op het scherm en je rijdt gewoon weg, zonder start-knop.
- En als je de auto verlaat, niet vergeten de ramen dicht te doen, want dat gaat niet automatisch, anders dan in een Tesla.
- Het kinderslot gaat ook niet via het menu, maar handmatig bij de deuren.
+ De aanwezigheid van een knipperlichthendel. Naar mijn mening een grote fout van Tesla dat ze de hendel weg hadden gedaan in de Model 3 Highland. Gelukkig zit die wel in de Model Y Juniper.
+ De voorbumpercamera, samen met de 3 andere camera's rondom de auto zijn heel fijn voor het parkeren of wegrijden (Model 3 heeft geen voorbumpercamera).
- Alleen jammer dat je de camerabeelden alleen kan zien als de auto eerst in zijn achteruit stand is. Het was beter geweest als je de beelden altijd kan zien met het drukken van een knopje.
- Voor de climate controle wil je soms dat beide zones gesynchd wordt (dus dezelfde temepratuur voor de eerste rij), alleen de auto onthoudt die sync niet, dus iedere keer moet je de temperatuur opnieuw synchroniseren.
- Ik heb zoveel negatieve verhalen gehoord van de Peugeot app op de smartphone dat ik niet eens de app heb gedownload, momenteel gebruik ik de fysieke sleutel voor keyless entry. Ik begrijp dat je niet eens kan zien in de app hoe vol de batterij is zonder abonnement betaling.
Voor sommige mensen zijn deze punten misschien details en raak je snel gewend, maar omdat ik vaak in beide auto's rij, merk ik de verschillen in gemak wel heel duidelijk.
Rijden
- De e-5008 heeft renegeratieve remmen, maar geen volledige one-pedal-drive. Dus bij de laatste meters bij een stoplicht moet je echt remmen. Dit lijkt misschien logisch voor de meeste bestuurders, maar als je eenmaal de Tesla one-pedal-drive hebt geprobeert, en merkt hoe soepel dat gaat, dan is de e-5008 qua remmen voor mij een stap terug.
+ Wel kan je de hoeveelheid renegeratieve remmen selecteren (en onthouden) door flippers achter het stuur, dit is beter dan bij de Tesla.
- Maar de drive mode (Eco, normaal, sport) onthoudt die niet, dus iedere keer als je de auto opstart, moet je weer de drive mode selecteren als je zuinig wil rijden (de Eco mode)
+ In een 7-zitter hoef ik helemaal niet sportief te rijden, dus hoe de e-5008 een bocht neemt en de acceleratie zijn voor mij meer dan voldonde.
+ Ik ben postief verrast hoe goed de autopilot is in de e-5008 vergeleken met de basis versie van de model 3 (met alleen de auto-steer functie). Bij de Tesla schakelt de autopilot uit als je van baan wisselt op de snelweg, bij de e-5008 niet, en dat is fijn.
Opladen
+ Ik rijd altijd erg zuinig. In de Tesla haal ik gemiddeld 11 kWh/100km door het hele jaar, en in de e-5008 haal ik momenteel in de zomermaanden 12 kWh/100km in de stad en 14 kWh/100km op de snelweg. Erg netjes! Ik heb veel verhalen gehoord dat die niet zo zuinig is in de wintermaanden, ik ben benieuwd.
+ Ik heb nog geen hele lange reis gemaakt in deze auto, tot nu toe gaat het AC opladen prima, misschien niet zo snel als de Tesla, maar snel genoeg voor mij.
- Ik heb liever een LFP batterij die je elke keer tot 100% kan opladen (zoals bij de basisversie Model 3 en Model Y), maar de e-5008 biedt alleen maar NMC batterij, dus bij normaal gebruik tot 80% opladen en voor lange afstand tot 100% opladen.
Kosten
+ De officiele prijs van de e-5008 GT Avantage met opties is ongeveer 53k euro (de basisversie is vanaf 48k euro), maar je kan voor minder de auto krijgen bij de dealer. De EV9 is vanaf 67k euro. En de EQB 7 zitter is vanaf 55k euro.
Conclusie
De e-5008 is voor mij op dit moment de beste elektrische 7-zitter voor in de stad, ook omdat er zo weinig concurreten zijn op dit moment. Hij is niet te groot voor de parkeerplaats en goedkoper dan de andere EV 7-zitters. Het user interface en gebruiksgemak zijn typisch van een legacy automaker niveau. Het gebrek aan volledige one-pedal-drive vind ik een belangrijk aspect, voor mij belangrijker dan hoe sportief een auto de bocht neemt, en daar mogen de autojournalisten meer aandacht aan besteden vind ik.
Meer software minpunten geconstateerd
- 5.000 km
Nog steeds tevreden over de auto, maar toch meer (vooral software gerelateerde) minpunten geconstateerd.
+ Om positief te beginnen. Het is mij gelukt om 475km te rijden (80% snelweg, 20% stad) van 95%->5% batterij, dus omgerekend 528km range, meer dan de 500km wltp waarde!
- De ADAS alert geeft soms verkeerde snelheidslimiet van een weg. Het meeste storende is dat als je dan richting geeft, de auto geen richtingsgeluid meer geeft. De ADAS alert overrules het richtingsgeluid, en dat hoort andersom te zijn! Voorbeeld: Als je op een 50km/u weg rijdt en de auto denkt dat de limiet 30km/u is, dan hoor je dus de hele tijd de ADAS alert. En als je dan van richting of rijbaan wil veranderen krijg je het richtingsgeluid niet te horen. Dan twijfel je of de richting al hebt aangegeven.
- Je kan alleen kiezen tussen tot 80% of tot 100% opladen. Waarom kan ik niet tot een willekeurige waarde zelf bepalen?
- Je ziet alleen het gemiddelde gebruik van de laatste rit, maar niet sinds het opladen of sinds het begin van de aankoop. Voor een hypermiler zoals ik wil ik juist zien hoe zuinig ik heb gereden sinds het begin.
- Bij lager dan 20% batterij gaat de routeplanner automatisch een oplaadpunt toevoegen aan je rit, en je moet echt een paar menu's verder klikken om het oplaadpunt te verwijderen van je rit. 20% lijkt me te conservatief, mag wel 10% worden.
- Na een over the air update was mijn favoriete radiostation gereset, maar nog veel storender ging mijn kofferbakdeur niet meer openen. Gelukkig kon ik dat weer selecteren in het menu.
- Om de auto te starten moet je op de "start" knop drukken en tegelijkertijd op de rem te trappen, en dan de "versnelling" op D zetten. Alleen de combinatie van start knop en rem detecteert de auto niet altijd, waardoor ik niet op D kan zetten. Dit gebeurt in 10% van de gevallen, dus niet altijd storend, maar wel vervelend.
- Na het opladen wil je de kabel losmaken, maar dat gaat niet altijd intuitief. en consequent. Soms ontgrendelt de auto de laadkabel automatisch als mijn sleutel dichtbij genoeg is. Soms ontgrendelt die als ik op mijn sleutel druk. Soms ontgrendel die helemaal niet omdat de auto "aan" staat, en denkt die dat ik wil wegrijden.
De meeste van deze punten kan Peugeot in principe gewoon fixen door OTA update. Maar ik betwijfel of Peugeut dat gaat doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 New SUV GT EV 73 kWh 210PK, Rijklaarprijs, Navigatie 360-camera Adaptieve cruise control Alcantara Elektrisch bedienbare kofferklep
- 2024
- 6.902 km

Peugeot 5008 1.2 130PK ALLURE PACK 7PERS NAVI CAMERA ZWARTE HEMEL LED LMV
- 2024
- 1.826 km

Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136pk e-DSC6 Allure I Carplay I Navigatie I Adaptive Cruise I Camera
- 2024
- 15 km