Peugeot e-308 SW GT 54kWh 156 (2024)

autoreview

Peugeot e-308

Signalement

Uitvoeringe-308 SW GT 54kWh 156
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring Peugeot e-308 sw

  • 3.000 km

Via het werk kon ik een nieuwe wagen leasen. Heel erg spannend zoals altijd en in een veranderende wereld een moeilijke keuze (vond ik persoonlijk).
Ik wou een elektrisch model, hoofdzakelijk vanwege de belastingen, maar ik ben op zich ook een ramp in het tanken. Ik rijd steeds tot op de limiet omdat ik het tanken zelf uitstel. Ik was wel even benieuwd of dit ook elektrisch het geval zou zijn.
Hoofdzakelijk gebruik ik de wagen om naar het werk te rijden. Op 1 dag is het ongeveer 80 km, dit is heen en terug. Laden op het werk is meestal wel mogelijk, dus naar eisen van batterijpakket valt dit wel mee voor mij.
Ik ga ook nog eenmaal per jaar op grotere reis met de wagen en het gezin. Maar aangezien het budget beperkt is, en de prijs met het batterijpakket snel toeneemt zullen we dan maar een paar keer meer stoppen om bij te laden.
De enige vereiste was kofferruimte. Ik neem regelmatig heel wat materiaal mee en ik wil niet altijd puzzelen om alles mee te nemen.
De keuze is dan eerder op de Peugeot e-308 SW gekomen vanwege de grote kofferruimte. De statistieken van deze wagen zijn alles behalve spannend. Snelladen aan 100kWh, normaal laden 11kWh en een batterijpakket van 54kWh. Zoals ik al zei: keurig, maar niet spannend.
Op zich vind ik het ook een knappe wagen. Ik heb gekozen voor de GT-uitvoering en de kleur avatar Blue. Deze paste net in het budget, en daarbij had ik toch een complete uitvoering: elektrische kofferklep, keyless systeem, massagestoelen, zetelverwarming, ....
Veel toeters en bellen. Nu zullen we nog zien welke we gebruiken.

Ik heb momenteel bijna 3000km op de teller staan en ik kan dus wel al wat over de ervaring vertellen.
Laat mij beginnen bij het rijden: heel erg aangenaam! Ik kom van een benzinemotor en ik moet zeggen dat de elektrische versie mij heel wat extra rust geeft. De wagen laat zich goed controleren. Ik rijd meestal in de normale mode. De eco mode is heel erg traag, de sport mode vind ik voor mijn traject wat heftig reageren. Ikzelf ben een rustige chauffeur dus normal is voldoende voor mij.
Het verbruik is heel erg goed! Ik heb een ideale baan om elektrisch te rijden: overal 70/90 km/u. Geen autosnelweg. Dit gaat dus gepaard met een van 11 kWh tot 14 kWh, afhankelijk van de drukte en weersomstandigheden. Dat vind ik wel keurige cijfers. Op de autostrade, alleen ik en wat spulletjes in de koffer, kom ik uit op net geen 15kWh/100km. Opnieuw: zeer tevreden!
Een uitstapje met een volgeladen koffer, en het volledige gezin mee op de autostrade: 17.6 kWh/100km. In het afkomen was dit 19 kWh/100km. Op zich nog steeds keurig. Volgende keer zet ik de dakkoffer er op. Heel benieuwd hoe dit alles gaat beïnvloeden. Ik hoop wel onder de 20kWh te blijven, maar ik denk eerder op 22 uit te komen. Voor mijn noden nog steeds ideaal.
Het laden verloopt zoals het hoort. Op die 3000 km heb ik hem nog maar 1 keer aan een snellader gehangen. Op 9 minuten had ik 20% bij en kon ik weer verder.
Heel erg leuk zou je denken, MAAR ....
De wagen is uitgerust met een alarmsysteem zoals de meeste wagens tegenwoordig. Op al mijn vorige wagens (ondertussen 4 wagens van andere merken) is dit alarm niet eenmaal afgegaan. Op 1 maand tijd heb ik het hier reeds 8 keer gehad. Ik geraak er ook niet aan uit waarom. 2 keer zat ik gewoon in de wagen toen deze stil stond, en opeens gaat het alarm af. Of ik trek de deur open met de sleutel in mijn zak (keyless) en dan gaat ook het alarm af. Heel erg vaag en niet aangenaam. Ik hoop dat dit nog verholpen wordt met een update want ik begin me er aan te ergeren wel
Ook het verbruik wordt niet altijd correct weergegeven. Op een traject van 1 uur geeft de wagen soms weer dat ik 50kWh/100km gebruik. En pas na 30 minuten begint het verbruik te dalen, maar de gemiddelde waarde is dus helemaal fout omdat ik zogezegd de helft van het traject heb afgelegd aan het maximum verbruik. Dus mijn statistiek geeft dan een verbruik van 30kWh/100km weer ipv 15 of iets dergelijks.
Ik moet ook naar de garage al. De wagen is uitgerust met 360° view. Deze wordt voorzien met 4 camera's, maar de 2 camera's aan de zijkant laten het nu al afweten. De ene op datum x, de andere een week later. Van mijn 360° blijft al niet veel meer over. Veel vertrouwen geeft dit niet eerlijk gezegd.
Laatste minpunt: de app. Hier ga ik niet veel verder op in aangezien het eerder over de wagen gaat, maar de app is echt VERSCHRIKKELIJK. Foutieve waarden, heel erg traag en in 90% van de gevallen werkt die zelfs niet. Alles is ook opgedeeld in verschillende diensten waar je voor moet betalen. In zit in mijn trial periode maar weet nu al zeker dat ik deze diensten niet aankoop. Ergens ook wel schandalig dat je zou moeten betalen om de laadstatus van de wagen op te vragen, maar ik weet niet hoe dit zit bij andere merken. Een rit van bijvoorbeeld 30 minuten wordt in de app weergegeven als een rit van 6 uur. Ook al staat het start en stopuur vermeld bij het rapport van die rit. De hele berekening van verbruik is bijgevolg ook weer fout.
Ik zou dus niet weten waarom ik zou betalen voor een app die gegevens verkeerd weergeeft en meestal niet werkt.

Dat zijn de eerste indrukken. Als alles opgelost raakt dan ga ik tevreden zijn want ik kan wel wennen aan de i-cockpit. Maar op dit moment betwijfel ik of de volgende lease ook een Peugeot zou worden .
Bij de volgende update hoop ik wat over de support in de garage te kunnen zeggen en het verbruik met dakkoffer. Het verbruik in de winter kan ook interessant zijn.

Kleine update

  • 3.100 km

De wagen moet effectief binnen in de Peugeot garage (nieuwe afspraak maken) en dan gaan ze het maken. Ik heb er vertrouwen in dat dit wel in orde komt.
Blijkbaar is het niet voor alles te betalen in de app. Wel veel, maar laadstatus opvragen en dergelijke zou gratis moeten blijven. Als de app werkt tenminste. Afgelopen dagen leek het veel stabieler te draaien, maar ondertussen is het weer 3 dagen geleden dat ik een status kon opvragen. Het lijkt dus met ups en downs te komen. Ik sta ook in contact met Peugeot ivm de verkeerde gegevens loggen maar heb eerder het gevoel dat ze mij daar wat aan het lijntje houden. Ze willen steeds nieuwe logs, en verder niets. De app is dus inderdaad nog een dingetje ;-)

Verder maak ik gebruik van de massagestoelen (wel heerlijk). En sinds het koudere weer merk ik dat het verbruik wel stijgt tot 19kWh afgelopen rit. Eerlijkheidshalve test ik wel wat meer de power van de wagen en de zetelverwarming/massage. Dat kost uiteraard ook wat. Tijdens het aanschuiven in de file wil je wel wat comfort uiteraard.

Al bij al ben ik dus relatief tevreden momenteel. Dat van de camera's is spijtig, maar shit happens.
Ik concentreer mij blijkbaar gewoon wat op de negatieve punten en vergeet dat er eigenlijk ook wel heel wat positiefs mee komt. Maar dat komt omdat het inderdaad een nieuwe wagen is. Bij een ouder model zou ik hier niet heel erg over vallen.

Nieuwe update. Maar ....

  • 3.700 km

Ik had een afspraak gemaakt bij de dealer om het probleem met de camera's te bekijken. Tot mijn grote verbazing werkten beide camera's opnieuw terug. Raar aangezien de ene 3 weken defect was en de andere was 2 weken defect. Afspraak dus geannuleerd. Ik vermoed dan maar een probleem in de software .
Spijtig genoeg is mijn wagen toch opgeroepen voor een terugroepactie. Ik heb al met veel verschillende merken mogen rijden, maar nog nooit zoveel problemen gehad als met Peugeot. Ik blijf hopen dat dit wat opstartproblemen zijn en dat deze er in de loop der tijd wel uit gaan.
Rijden is wel nog steeds degelijk. Enkel het verbruik is gestegen tot een stevige 18kWh/100km met de koudere temperaturen. Het vriest nog niet, dus ik vrees dat ik op een 20kWh/100km zal uitkomen (als het niet meer is). Dat zijn wel tegenvallende cijfers rekening houdende dat mijn verwarming op 18°C staat. Het is dus zeker geen sauna binnen.

Weer wat wijzer

  • 7.500 km

Ondertussen staat er 7500 km op de teller. Eigenlijk had ik op meer gehoopt maar vanwege een ongeluk (niet in fout) is de wagen binnen geweest voor herstelling. Maar we weten dat de wagen dus ook wel degelijk schokken kan opvangen, en ik ben er toch zonder kleerscheuren vanaf gekomen. 10/10 op dat vlak dus ;-)
Ik zie dat er interesse is naar het verbruik in de winter, dus vandaar ook de update. Met het hele gezin de hele auto volgepropt en de dakkoffer op de wagen geplaatst. Temperaturen op dat moment schommelden tussen 1°C tot 5°C. Geen vrieskou dus, maar wel een goede test. Hier was ikzelf reuze benieuwd naar, met oog op de grote vakantie.
Bij de heenrit tikte het verbruik 21kWh/100 km aan. De rit was hoofdzakelijk autosnelweg bij 5°C. Hierbij hield ik een constante snelheid aan van 110km/u. De adaptive cruisecontrol even uitgezet en de begrenzer ingesteld op deze snelheid. De adaptive cruisecontrol werkt over het algemeen goed, maar het was vrij druk op de baan dus de wagen had de drang om te remmen en vervolgens weer te versnellen. Met de begrenzer duw ik het stroompedaal gewoon in en bepaal ik zelf wanneer ik rem. Maar over het algemeen ben ik dus wel tevreden over de adaptieve cruisecontrol. Die doet gewoon wat het moet doen en grijpt naar mijn gevoel correct in.
Op de terugweg was het iets kouder (1°C) en het verbruik, zelfde weg als heenrit, steeg naar 23kWh/100 km. Dat vind ik vrij veel, maar ik kan het wel relativeren: 2 volwassenen, 2 kinderen, heel de kofferbak volgeladen + daarbij nog eens een dakkoffer + vrieskou. Ja, ik vind het al bij al aanvaardbaar. Heen- en terugrit zou ik in principe kunnen doen op één lading. Dat komt neer op 220 km. Vanwege enkele uitstappen ter plaatse heb ik wel even aan de snellader gehangen. Toen was het -2°C. Hierin was ik wel teleurgesteld aangezien er geen optie is om het batterijpakket op de juiste temperatuur te brengen. Het gevolg is dus dat ik niet kon laden aan 100kW maar het eerder bekeken hield op 50kW. Eerst dacht ik dat het aan de laadpaal lag, maar de Q4 naast mij had er geen last van.
Ook bij een andere laadpaal tijdens de vrieskou hield hij er al mee op tussen de 40 en 60kW. Toen had ik al een hele rit gedaan, dus het pakket zou wel op temperatuur moeten zijn denk ik. Gelukkig beperken lange ritten in de vrieskou zich bij mij. Dus op zich geen probleem, maar ik vermeld het toch even voor de wintersporters onder ons die deze wagen overwegen. Ik denk dat er betere opties zijn.
Tijdens normaal gebruik (ik alleen in de wagen naar het werk met wat materiaal) is het verbruik doorgaans 16kWh/100km. Maar als ik écht op het verbruik let dan haal ik soms ook 13kWh. Hangt een beetje af van het verkeer en mijn humeur denk ik.
Verder zijn ook meteen 50% van mijn ergernissen opgelost: de proefperiode van de app is verlopen. Hierdoor wordt de app gewoon nog meer waardeloos dan die eerst al was. Zelfs voor de batterijlading zou je een abonnement moeten nemen van 120 euro/jaar. Voor een app in dergelijke staat is mij dat gewoon te veel. Eerlijk is eerlijk: de laatste weken werkte de app beter en ik was er zelfs in geslaagd om het interieur voor te verwarmen via de app. De enige keer in 6 maanden weliswaar. Vervolgens 120 euro vragen voor een app die deels in het Nederlands staat en deels in het Frans, dat vind ik wel heel gemakkelijk. De app ziet er niet aantrekkelijk uit en is gewoon niet afgewerkt.
Ik kan ondertussen wel de laadstatus opvragen via een deel code die ik gevonden had, deze heb ik geïntegreerd in mijn home automation en dan kan ik toch minstens de batterijlading al uitlezen.
Maar geen app meer voor mij. Voorverwarmen lukt nog als je op voorhand een schema instelt in de wagen. Dat is wel makkelijk en gebruiksvriendelijk. Via sneltoetsen kan je die ook snel activeren of deactiveren. Je bent enkel niet zo flexibel als met een app, maar dat is eigenlijk een luxeprobleem.

Het probleem met de camera's is nog eens voorgevallen, hier moet ik wel écht eens voor naar de garage gaan want dit kan echt niet.
Ook had ik een afpsraak gemaakt om mijn wagen te laten updaten, ik ging er van uit dat dit tegen de avond in orde zou geweest zijn. Maar in de garage vertelden ze mij doodleuk dat het zeker enkele dagen ging duren. Na 2 weken heb ik gebeld en zeiden ze mij dat ze zo veel werk hadden dat het nog een maand(!) kon duren. Ik ben mijn wagen terug gaan ophalen zonder update en maak later wel een nieuwe afspraak. Maar dat vind ik een grove nalatigheid van de garage, niet van mijn wagen.

Wat ik wel mis is dat sommige parameters vast zijn ingesteld en dat je deze met geen mogelijkheid kan veranderen. Bijvoorbeeld: Voorverwarmen kan, maar de ingestelde temperatuur is ALTIJD 21°C. Geen mogelijkheid om die 21°C aan te passen. Niet hoger, niet lager, gewoon fixed 21°C.
Nog een voorbeeld: Voorverwarmen lukt niet, tenzij je batterijlading groter is dan 50%. Nu snap ik wel dat ze een minimumgrens moeten leggen, maar die 50% vind ik wel heel ruim. Laat mij deze ook gewoon vrij instellen met een absoluut minimum van 25% oid.
Nog een laatste voorbeeld: Opladen is altijd tot 100%. Als ik genoegen neem met de aanbevolen 80%, dan heb ik pech want hij laadt gewoon door. Deze vraag heb ik gesteld en ik heb als antwoord gekregen dat ik maar moest spelen met het uitgesteld opladen. Dat is echter ook geen oplossing, want als ik vroeger moet vertrekken dan gepland, dan kan het zijn dat mijn wagen gewoon nog niet gestart is met opladen.

Ik kan me niet van het idee ontdoen dat door deze zaken ik het gevoel heb dat de wagen niet van mij is. Eerder dat Peugeot deze wagen ter beschikking stelt en dat ik deze mag lenen. Maar van mij zal die nooit echt worden. Kan aan mij liggen, maar ik voel me erdoor gevangen.

Tot slot van dit deel van de review: Ik heb even gekeken wat deze wagen zou kosten als particulier. Mijn god, wat een prijs! In de negatieve zin weliswaar. De wagen met al mijn opties bij zou meer dan 50000 euro kosten. Even serieus, Peugeot, dit kan toch niet? Voor die prijs verwacht ik toch een groter batterijpakket (66kWh?) én een degelijke app. Maar dit is écht gewoon te belachelijk voor woorden. Dat zal dan ook gelijk de reden zijn dat ik deze wagen niet veel zie rijden in elektrische uitvoering. Ofwel zal die prijs toch een 10000 euro moeten zakken, ofwel moet dat batterijpakket groter. Maar dit vind ik toch écht wel prijzig.

Los staande van dit: Ik ben nog steeds tevreden, maar wel gewoon tevreden. De wagen past bij mijn persoonlijke gebruik (niet veel km's), enkel op één grote vakantie na. Enkel dan zou een grotere batterij welkom zijn. Dan zal ik nog wel een update posten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.