Peugeot e-3008 GT Advantage 73kWh 210 (2025)

autoreview

Peugeot e-3008 GT Advantage 73kWh 210 (2025)

Signalement

Uitvoeringe-3008 GT Advantage 73kWh 210
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst5.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Drie maanden onderweg

  • 5.200 km

Begin augustus heb ik mijn 14e Peugeot in ontvangst genomen. Voor het eerst gekozen voor private lease, via de dealer geregeld bij Stellantis. Naast kostenzekerheid en flexibiliteit verwacht ik onder aan de streep dat het voor mij financieel voordeliger is dan zelf kopen, dit over een periode van 4 jaar bezien met een ingeschat aantal kilometers van totaal 80.000.

Mijn uitvoering is de Peugeot E 3008 GT Advantage 73 kWh. De GT is van zichzelf natuurlijk al een zeer complete auto. De Advantage uitvoering bood kosteloos als extra’s aan de luxe (elektrisch verstelbare) AGR-Alcantara stoelen en het 360 Vision & Drive Assist Plus Pack.
Daarnaast koos ik zelf aanvullend nog voor het panoramisch schuifdak, de Focal HiFi installatie, de warmtepomp en een trekhaak. Qua kleur is het de Bleu Obsession geworden.

Na 3 maanden en 5.200 kilometers kan ik niet anders zeggen dat het een heerlijke auto is om mee te rijden. Ik heb hiervoor de 3008 GT Plug in Hybrid gereden. Dat was al een hele fijne auto, maar volledig elektrisch rijden ervaar ik toch als next level. Vanuit mijn omgeving ook al veel complimenten mogen ontvangen voor deze mooie auto en de mooie kleur.

Onderstaand geef ik mijn (positieve) bevindingen:

• De positie van de startknop en automaat-schakelaar in het dashboard vond ik vanaf de plaatjes bezien geen logische, maar het went snel, je kunt er goed bij en het werkt prima,
• De TomTom navigatie is beduidend sneller dan in mijn vorige Peugeot en is bovendien ook (nog) informatiever geworden. Ook de zoekfunctie is duidelijk verbeterd. Klein minpuntje is dat je wel ziet dat er vertraging is in tijd, maar pas binnen 10 kilometer is zichtbaar dit zich voordoet. Dat was in de vorige versie beter c.q. informatiever. Dit geldt ook voor de eerstkomende afslag, pas binnen 10 kilometer zie je wat het concreet is,
• Als inmiddels 60-plusser wordt de hoge instap als erg comfortabel ervaren,
• De auto is met zijn bijna 2.100 kilo en 210 PK geen strepentrekker, maar dat hoef ik ook niet meer. In de Sport stand is de auto echt wel heel snel, maar ook in de Eco-stand is de auto gewoon lekker vlot,
• De buitenspiegels geven nog beter zicht en ook de dode hoek bewaking wordt eerder actief dan in mijn vorige auto, dat zijn mooie verbeteringen in het kader van de veiligheid,
• Het 360 Vision & Drive Assist Plus Pack is bijzonder fraai. Bij het inschakelen van de achteruit kijk je van bovenaf om de auto heen en overzie je het geheel zeer goed. Leuk detail is dat er een sproeiertje zit op de achteruitrij camera,
• Tot op heden heb ik 97% thuis opgeladen in mijn eigen garage. Waar de zon schijnt pas ik de laadsnelheid aan, om daarmee tot een zo hoog mogelijk direct verbruik te komen. Hiermee kan ik alvast oefenen als het salderen verdwijnt per 1 januari 2027,
• Laden bij een snellader heb ik nog niet hoeven doen. Ik heb al wel een Tesla account aangemaakt, dit gezien de goede prijzen. In de praktijk deze wel even op de juiste werking getest en dat werkt zeer eenvoudig,
• Het verbruik over de eerste 3 maanden is als volgt samen te vatten
o Augustus 1.600 km, gemiddeld verbruik 16,0 kWh per 100 km,.
o September 1.800 km, verbruik 16,7
o Oktober 1.800 km, verbruik 17,9
• Gemiddeld over de gehele periode is het verbruik 16,9 kWh per 100 kilometer., wat leidt tot een gemiddelde actieradius van 433, hetgeen 82% bedraagt van de WLTP van 525 km. Dit gemiddelde gaat natuurlijk verslechteren de komende periode, waarbij ik benieuwd ben waar het tijdens de wintermaanden op uit gaat komen,
• De kilometers worden hoofdzakelijk op de vierbaansweg gereden, waarbij ik mij netjes aan de 100 houd en rijd daarbij in de ECO stand. In de avonduren rijd ik 120 waar het mag,
• Het regeneratief remmen kent 3 standen. Het is even oefenen en spelen, maar ik gebruik nu altijd stand 3, ofwel het meest sterke regeneratief remmen. Het is nog geen one pedal drive, maar het komt wel aardig in de buurt,
• Tot op heden geen last van rammeltjes of kraakjes,
• De elektrisch bedienbare AGR-alcantara stoelen zitten heerlijk en zijn zeer goed instelbaar. De massage functie kan wellicht prettig zijn op de echt lange ritten, het geeft wel een relaxed gevoel moet ik zeggen,
• Het 21 inch breed display is werkelijk prachtig en tijdens het rijden heb je er totaal geen hinder van, alleen maar plezier. Naar eigen voorkeur zijn het linker en rechter gedeelte apart van elkaar instelbaar met informatie die je zelf wilt zien,
• Het veelbesproken kleine stuur ken ik al jaren en vind het persoonlijk bijzonder fijn,
• Via de Peugeot-app kan onder andere de auto worden voorverwarmd of voorgekoeld. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, maar als het echt kouder wordt ga ik het voorverwarmen wel toepassen, ook al staat de auto in de garage. Naast dat het comfortabel instappen is komt het ook een betere c.q. efficiëntere werking van de batterij ten goede wordt aangegeven.

Valt er dan helemaal niets aan te merken?

• Ik was sceptisch dat er geen wisser zit op de achterruit, mede omdat ik nog nooit een auto zonder heb gehad. Ik ervaar het nu toch wel als een minpunt dat deze er niet op zit. Het zicht is bij regen of bij vuil op de ruit toch duidelijk minder, zeker met regen bij het wegrijden. Van mij persoonlijk mag bij een facelift een achterruitwisser aangebracht worden,
• De MyPeugeot app kreeg ik wat moeilijk werkend, maar hierin heeft de klantenservice van Peugeot mij uitstekend geholpen.

Samenvattend ben ik na drie maanden zeer tevreden met mijn eerste volledig elektrische Peugeot E 3008.

Over 6 maanden zal ik een nieuwe review plaatsen met onder andere de verbruikscijfers tijdens de wintermaanden.


9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.