Peugeot e-3008 GT 73kWh 210 (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-3008 GT 73kWh 210 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 10.114 km |
Review Peugeot E3008
- 10.114 km
Geachte lezers, hierbij onze review van bijna 1 jaar en 10114 km, vanaf 13 augustus 2024, rijden in een Peugeot E3008 in de GT uitvoering met als enige extra een warmtepomp. Reden voor deze keus is dat na de deels elektrische ervaringen in een Peugeot 308 PHEV waarbij we zoveel mogelijk elektrisch probeerden te rijden er werd besloten deze positieve ervaringen om te zetten in een volledig elektrisch voertuig. Peugeot Nederland had enkele tientallen 3008’s in voorraad staan en de uiteindelijke levering was binnen 3 weken een feit, de auto zelf is eind juni 2024 geproduceerd.
Uiterlijk en interieur: beide zaken spreken ons zeer aan, een robuuste en toch elegante auto voorzien van een echte grille, ontbreekt nogal eens bij andere elektrische merken. Auto is met zijn 4.54 meter niet te groot, de hoge instap wordt ook gewaardeerd. Het dashboard ziet er indrukwekkend uit en biedt veel informatie, de bediening is af en toe even zoeken maar dat went snel. Het over het stuur kijken van de i-Cockpit vinden we geen probleem, het stuur is hierop aangepast en klein van formaat en de verstelmogelijkheden van stoel en stuur zijn legio.
Comfort: hoewel een GT uitvoering is de auto op comfort afgesteld, stevige doch geen stotende vering, auto is best in staat tot flinke bochtsnelheden wat ook met 4 volwassenen aan boord geen probleem vormt. De rechtuit stabiliteit is uitstekend, door de brede platte 20 inch banden op de rechtse baan van de snelwegen af en toe wat zoekerig door de ingereden sporen van het vrachtverkeer. De stoelen met Alcantara bekleding zitten uitstekend, voelen stevig aan met voldoende zijdelings steun. Achterin kan als je langer als 1.85 meter bent de knieruimte een beperking zijn. De stilte in het interieur is een ware verademing, geen motorgeluiden, rij- en bandgeluiden zijn zeer afdoende geïsoleerd.
Prestaties: met zijn 210 pk en 2200 kilo! best wel een rappe auto, de opgegeven 8,8 seconden naar 100 gaan vlot mede door het ontbreken van schakelmomenten. Ook op de snelweg is even inhalen geen probleem, gaat zeer vlot. De top van 170 km/uur is in Nederland geen issue.
Betrouwbaarheid: tot op heden geen storingen aan de auto gehad, op de terugroepactie voor het vervangen van de fuseekogels na dan. Het normale 11 kW laden gaat zonder problemen, bij het snel laden wordt de fabrieksopgave van 160 kW niet gehaald, soms wordt kortstondig maximaal 110 kW gehaald. Niettemin wordt er veelal van 20 tot 80% wel geladen in 30 – 45 minuten.
Kosten: het verbruik varieert nogal per seizoen en bestaat uit een mix van stads en snelweg gebruik, zo wordt van september tot maart een gemiddelde van 20,10 kWh per 100 kilometer gemeten wat dan resulteert in een range van ong. 290 km. Van april tot heden wordt een gemiddelde van 14,16 behaald wat een range van ong. 414 km geeft. Overall geeft dit een gemiddelde van 18,16 wat een range van ong. 322 km betekent, let wel dit is als je de batterij van 100 tot 20% leegrijdt. Auto is aangeschaft met private lease en zijn er op af en toe door de wasstraat geen verdere kosten.
Nog wat cijfers: tot op heden is er aan stroom geladen 1830.57 kWh, kosten hiervoor € 1.073,06 wat resulteert in een gemiddelde prijs van € 0,59 per kWh. Over de 10114 km is dit € 0.11 per km. Deze kosten betreffen het uitsluitend laden bij openbare laadpalen met als providers hoofdzakelijk Eneco en FastNed. Hebben een tiental providers uitgeprobeerd en deze 2 zijn in ons geval het gunstigst. De wereld van laadkosten is behoorlijk onoverzichtelijk en een van uitproberen.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 GT | Advanced Active Safety Brake met camera en radar (Pack Safety Plus) | Climate Control | Elektrische parkeerrem
- 2025
- 10 km

Peugeot 3008 Allure | Advanced Active Safety Brake met camera en radar (Pack Safety Plus) | Climate Control | Elektrische parkeerrem
- 2025
- 10 km

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 GT I Plug in hybride I Stoelen met memory
- 2023
- 11.910 km