Peugeot e-2008 GT EV 54kWh 156 (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-2008 GT EV 54kWh 156 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 450 km |
KM-stand laatst | 3.950 km |
De eerste rit
- 450 km
Inleiding
Richard heeft al enkele elektrische auto's gereden: een Kia Niro, een VW Golf en zijn vorige bolide was een Mazda MX-30. Nu de reisafstanden toenemen en de actieradius dus een dingetje is, is hij gestart met de zoektocht naar een andere auto. Uiteindelijk is het een Peugeot e2008 geworden.
De onderstaande review is opgesteld op basis van slechts enkele kilometers rijplezier, maar wordt vast nog vervolgd.
Waarom een elektrische auto
Richard is dol op elektrisch rijden: de auto is stil, beschikt over massa's vermogen (hijzelf rijdt overigens als een slak) en het regenereren van vermogen - waardoor de auto bij het gas loslaten remt - zorgt voor een ontspannend rijbeleving.
Enkele jaren geleden heeft Richard bovendien fors in de buidel getast en 50 zonnepanelen laten installeren. De onbetrouwbare overheid staat opeens toe, omdat de saldering vervalt en energiereuzen terugleverkosten in rekening brengen. "Dan maar zoveel mogelijk energie opslaan in de auto", bromt hij. Hij foetert nog verder: "en geleidelijk vervalt de korting op de wegenbelasting ook nog". Voorzichtig merk ik op dat dit geleidelijk gaat en van 2026 t/m 2029 nog 25% tariefkorting geldt. Hij heeft echter momenten dat hij niet voor rede vatbaar is en dit is zo'n moment.
Welke eisen aan een auto?
Nou ja, het moet dus een elektrische auto zijn. Gezien zijn leeftijd, eentje met een hogere zit. Daarnaast is Richard best veeleisend. Enkele van zijn eisen zijn:
- goede stereo (hij is nogal musicaal en zingt graag vals mee);
- Apple CarPlay;
- adaptive cruise control (vooral op de autosnelweg erg fijn);
- een prettige zit met stoelverwarming;
- achteruitrij camera (of nog beter 360 graden camera);
- dodehoekassistent;
- rond de 1.600 kilo (zie eerdere opmerking);
- niet teveel kilometers (hij rijdt zelf circa 20.000 per jaar)
- 3-fasen lader en liefst ook 100 kW kunnen laden aan snellader
- laatste (nieuwe) model, zodat de auto er weer een paar jaar tegen kan;
- LED-verlichting
- actieradius van minimaal 350 kilometer
- max 1,5 jaar oud en niet duurder dan € 35.000
Wensen:
- stuurwielverwarming voor zijn tere handjes;
- een warmtepomp voor maximale range;
- alcantara/leer interieur voor de looks;
- schuifkanteldak voor een beetje cabrio gevoel;
- adaptief groot licht;
- licht- en regensensor;
- vierseizoenen banden (woonachtig vlakbij Duitsland).
Richard houdt van een beetje luxe en daarom moet hij niks hebben van auto's die van binnen kaal zijn (alhoewel dit wellicht beter aansluit op zijn ontbrekende haardos). Veel auto's zijn daarom afgevallen, zoals een VW ID4, Tesla, Volvo. Simpelweg omdat deze interieurs niks hebben waar je vrolijk van wordt.
De zoektocht
Gezocht is op sites in Duitsland en in Nederland. Tijdens het surfen valt zijn oog op de Peugeot e2008; hij heeft al eerder (drie) Peugeots gehad en was daar steeds erg tevreden over. Het laatste model van de e2008 heeft best een aardig bereik, zeker in combinatie met een warmtepomp.
Op een avond - er was niks op de tv - slaakt hij een kreet tijdens het scrollen door de stapels auto's die op diverse websites staan: "YES dit is 'm", hoor je nog twee huizen verder galmen. In Woerden staat er eentje van nog geen 1,5 jaar oud en met slechts 450 kilometer op de teller. "Vast een drukfout, maar morgen even bellen", zegt hij tegen zichzelf.
De volgende ochtend - Richard houdt niet van uitstellen - hangt hij aan de telefoon en de Peugeot dealer weet te vertellen dat de auto nog binnen moet komen, maar bij de importeur Stellantis heeft gestaan, als showroom model. Dat verklaart de lage tellerstand.
De auto is voorzien van alle gewenste extra's, zoals warmtepomp, stoelverwarming en schuif/kanteldak. Als extra zit er zelfs een massagefunctie op de bestuurdersstoel. Alleen stuurwielverwarming ontbreekt; dat heeft namelijk geen enkele Peugeot e2008. Ook schijnt het niet mogelijk te zijn om een automatisch opende/sluitende kofferbak te krijgen. Een gemis van mijnheer Peugeot, vindt Richard: dat had hij zelf vast beter ontworpen. Enige zelfreflectie is overigens niet aan hem besteed.
De onderhandelingen (over de inruilwaarde) gaan best stevig. Echt tevreden is Richard niet, maar de deal wordt binnen één uur beklonken; dit met de optie om de Mazda MX30 zelf te mogen verkopen (en als dat niet lukt alsnog in te ruilen).
Het ophalen
De auto staat keurig gepoetst onder een dekentje bij dealer Van Vliet in Woerden. De formaliteiten worden snel afgewikkeld en dan gaat het dekentje er af. Beetje overdreven vindt Richard, want ze maken er best een show van. De oplettende lezer begrijpt dat Richard niet gaat toegeven dat hij van dit moment heeft genoten, gezien zijn enthousiasme waarover hij dit vertelt (maar dit terzijde).
De banden hebben nog de bekende puntjes op de zijkanten en de auto ziet er niet alleen nieuw uit, maar hij ruikt ook zo. Sinds de aankoop is Richard ook regelmatig aan het snuiven met zijn neus in de auto. "Hier geniet ik nu van", verklaart hij simpelweg.
De rit naar huis (zo'n 150 kilometer) verloopt soepel. Wat valt mee tijdens de eerste rit:
1. de goede zit, ondanks dat de stoelen wat korter zijn;
2. snel werkende (draadloze) Apple Carplay met touch screen;
3. rolgeluid wordt goed gedempt;
4. stoelverwarming reageert snel;
5. meer dan voldoende pittige motor;
6. fijn dat de automaat in de "B" blijft staan, ook al zet je de cruise control uit of rem je. Dit scheelt weer een handeling;
7. de stereo is best in orde (maar minder dan zijn oude Mazda die een BOSE-systeem had);
8. mooi groot dashboard kastje en grote bak onder de armsteun;
9. een erg laag verbruik (14,5 kWh bij een buitentemperatuur van 12 graden)
10. prachtig dashboard met zelfs in kleuren instelbare binnen verlichting. 'Dat ziet er toch prachtig uit", vertelt hij glunderend, terwijl hij wijst naar de mooi uitgevoerde knoppen.
Aandachtspunten:
Na enig aandringen - Richard zit op zijn praatstoel en praat over superlatieven als hij het heeft over zijn nieuwe bolide - komen ook enkele aandachtspunten aan de orde. Deze zijn:
1. de auto is minder overzichtelijk (dus camera vóór en achter is echt wel fijn/nodig). Maar misschien is dit gewoon wennen;
2. geen vakje voor de zonnebril bij de achteruitkijkspiegel;
3. zomerbanden en geen vierseizoenenbanden. Dit wordt dus een aparte set aanschaffen voor de winter of door de zure appel heen bijten en de banden laten vervangen.
4. krasgevoelig interieur. De zwarte lak ziet er mooi uit, maar Richard vraagt zich af of dat ook zo blijft?
Het stuur is even wennen (is klein en staat wat lager dan normaal, wil je naar de tellers kunnen kijken). Toch bevalt dit prima.
Nog even wat huiswerk......
Morgen gaat Richard nog even langs de lokale dealer, want hij krijgt de Peugeot App niet aan de praat (ondanks dat hij op ICT-gebied best bedreven is). Hij raadpleegt internet en leest dat deze app best een gedrocht is en dat voor diverse diensten - zoals het op afstand voorverwarmen met een druk op de telefoon - fors betaald moet worden (€ 120 per jaar).
Ook is hij nieuwsgierig of de maximale laadstand ingesteld kan worden (hij wil het liefst niet meer dan 80% laden om de levensduur van de accu te maximaliseren).
Een vreselijke app
- 600 km
Vandaag is het met wat hulp van het service center van Peugeot gelukt om de betaalde versie van de app (€ 120 per jaar) te installeren.
Wat kan wel met de betaalde versie:
- een timer instellen (starttijd) wanneer de auto moet beginnen met voorverwarmen of koelen;
- een timer instellen wanneer de auto moet beginnen met laden (uitgesteld laden);
- laden stoppen;
- inzicht in laadsnelheid, resterende laadtijd en oplaadsnelheid (x km/h);
- inzicht in laadpercentage accu (hoe vol);
- zoeken van laadstation en e-routes voorbereiden.
Wat kan niet met de app:
- met een druk op de knop de auto voorverwarmen of koelen;
- de gewenste temperatuur van de auto instellen;
- opladen tot een bepaald percentage, zodat de auto bijvoorbeeld niet meer laadt dan 80% (dat is beter voor de accu).
Kortom, de vraag is of de betaalde functionaliteiten van deze app het geld waard zijn. Bijzonder is dat je voor dergelijke beperkte functionaliteiten, zoveel moet betalen. Bijna iedere andere elektrische auto heeft een betere app, die bovendien gratis is.
Dit is echt een indrukwekkend slechte app, die vermoedelijk ontworpen is op een carnavalsmaandag (en men daarna het wachtwoord is kwijtgeraakt om er iets fatsoenlijks van te maken).
Dit moet echt beter mijnheer Peugeot!
Mooi verbruik: 15,2 kWh/100 km
- 1.400 km
De eerste 1.000 kilometers zitten er op en Richard praat de hele tijd in superlatieven als hij het heeft over de rijbeleving. "Neem nu het keep-your-lane-systeem. Geweldig! Op de autosnelweg hoef je het stuur haast niet aan te raken". Hij vervolgt: "de zit is geweldig en aan het lage stuur ben ik inmiddels helemaal gewend. Sterker nog, ik wil niet meer anders. De wegligging is voor een auto met dit gewicht super en die auto is stil; echt ongelooflijk!"
Hij praat maar door met een grote glimlach - het is sowieso een vrolijk mannetje - en de helft gaat langs mij heen. Richard vindt het verbruik heel erg meevallen: 15,2 kWh per 100 kilometer is erg zuinig, vindt hij. De afgelopen periode is hij voor ruim 50% te zien geweest op de autosnelweg en er zat regelmatig een avondritje bij met 130 km/h.
De eerste 3500 kilometers
- 3.950 km
Gemiddeld is - over de afgelopen 3.500 kilometer (en in de koude maanden januari t/m medio april - het verbruik 15,3 kWh geweest per 100 kilometer. "Een prima score", bromt Richard terwijl hij tevreden kijkt. Iedere dag rijdt hij zo'n 100 kilometer en hiervan is de helft autosnelweg. "Meestal staat de verwarming ook nog eens aan", voegt hij - een beetje overbodig - er aan toe.
"De afgelopen 1.000 kilometer is het verbruik zelfs gedaald naar 14,2 kWh", vult hij nog enthousiast aan.
De minnen van deze auto
Eerst zit Richard nog in de ontkenningsfase, maar met veel moeite is het gelukt om de volgende punten te noteren:
- om radiostation te wisselen moet je minimaal drie keer op het touch screen duwen als je Carplay aan hebt staan
- een knop om temperatuur te verhogen of te verlagen zou beter zijn dan via het (digitale) menu, met 2x touchen.
- Er zijn fysieke knopjes die nauwelijks gebruikt worden en hiervoor makkelijk ingewisseld hadden kunnen worden voor bovenstaande functies
- relatief brede dorpen bij de deur, zodat je been er steeds overheen getild moet worden
- de vreselijke app, waarover hij zelfs een bericht heeft gestuurd naar Peugeot om hier toch echt eens serieus naar te gaan kijken. Wat een blamage (om maar eens een goed Frans woord te gebruiken). Deze app le
Plussen
- mooi design
- goede zit
- prima stereo
- draadloos Carplay
- stil
- snel infotainment touch screen
- meer dan voldoende vermogen om goed in het verkeer mee te komen. De sportstand wordt bijna nooit gebruikt, maar levert ingeschakeld een stevige extra boost bij het accelereren.
Richard heeft trouwens per stand (eco/normaal/sport) een andere kleur interieurverlichting ingesteld. "Steeds als ik de stand wijzig, zie ik dat automatisch aan de kleur. Zo kleurt het interieur automatisch rood bij de sportstand. "Gemak dient de mens en zo zie ik meteen of ik kan scheuren", voegt hij er al schuddebuikend aan toe (blijft altijd een komisch gezicht om dat te zien).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 2008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 2008 GT Hybrid 145pk e-DCS6, Rijklaarprijs, Navigatie Adaptieve cruise control Camera Keyless entry/start LED DAB+
- 2024
- 39.872 km

Peugeot 2008 1.2 PureTech Allure 100pk Climate Control | navigatiesysteem full map | cruise control | lichtmetalen velgen 17" | achteruitrijcamera | dodehoek detectie |
- 2024
- 35.418 km

Peugeot 2008 1.2 Hybrid 136 GT
- 2025
- 15 km