Peugeot 806 ST 2.0 Turbo (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 806 ST 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een fijne auto. De motor is erg soepel door het grote koppel dat vroeg inkomt. Keerzijde is dat het hoge gewicht (ca. 1450 kg) en de CW-waarde van een vliegdekschip in combinatie met de goede prestaties voor een hoog verbruik zorgen. Howel we onder slechte omstandigheden rijden (voornamelijk stadsverkeer met niet al te warme motor) is gemiddeld 1:7 toch wel aan de forse kant. Omdat we niet meer dan zo’n 10 a 15000 km per jaar rijden en in België kunnen tanken valt het wel weer mee. Op lange ritten scoor ik 1:10.
Bovendien staat vrijwel altijd de climate control aan.
De 806 is behalve zeer ruim ook goed uitgerust in deze instapversie: dubbele airbags, de al genoemde climate control, links en rechts electrisch wegklappende spiegels (erg handig voor de krantenjongen ’s ochtends op onze niet al te brede ’oprijlaan’), draaibare stoelen voorin (in de praktijk 1 of 2 keer gebruikt, meer een leuke gadget), een niet-standaard ingebouwde standkachel (handig in de winter) en cruise control. De laatste is fijn op lange ritten maar heeft geen reset functie wat nogal irriteert in druk verkeer.
Het weggedrag is comfortabel indien er met (veel) bagage gereden wordt. Je merkt goed dat de 806 ook als commercieel lastdier is ontworpen en dat heeft behoorlijk stugge dempers en veren met zich meegebracht, die onder spanning veel comfortabeler worden. In onbeladen toestand wordt bijvoorbeeld op drempels wat hard gereageerd en dat merk je dan in wat lichte bijgeluiden.
Op zich is de auto tamelijk rammelvrij maar met name de stoelen zitten na jaren gebruik wat los in hun rails en bewegen wat mee met de auto. Uiteraard is dit afwezig als er iemand in zit.
Perfect zijn de twee schuifdeuren, je kan dus werkelijk
overal parkeren (mits de auto er in past, je kan namelijk altijd naar achteren lopen en via de zijdeur er uit) en dat is met steeds krapper wordende parkeergarages e.d. erg handig. Een enorm voordeel ten opzichte van de Sharan familie. Goede stoelen, achterin met armsteun, makkelijk te verwijderen en te plaatsen.
De bak schakelt wat hakerig, vooral achteruit als de auto is geparkeerd maar de oplossing is om nog eens de koppeling in te trappen.
De motor slaat prima aan, is snel op temperatuur en trekt als een beer. Met volle bepakking vanuit Frankrijk met 140-150 op de cruise control en hij trekt elke helling omhoog met dan een redelijk verbruik van 1:9 a 1:10.
Al met al een prima auto met zeer lage onderhoudskosten de afgelopen jaren. Een keer per jaar laten we hem bij een Peugeot dealer een beurtje geven met een nieuwe APK en ik heb recent bij 110000 de voorbanden vervangen via internet (Pirelli P6000).
Het prestatieniveau is prima, voor een ’busje’ gaat hij als het moet als vergif en dat levert soms verbaasde reacties op. In Frankrijk heb ik langdurig 190 km/u op de klok gehad. Hij is dan wel behoorlijk rumourig.
Ook kan ik nog aangeven dat de bruikbaarheid van de auto goed is. De stoelen zijn er makkelijk uit te halen en in te zetten. In twee minuten maak je van je peoplemover een verhuisbus.
Wat mij werkelijk verbaast is hoe stevig de auto is. Hij is nu bijna 9 jaar oud maar geeft ondanks het feit dat we hem niet onder ideale omstandigheden gebruiken (korte ritjes met koude motor) geen krimp en dat had ik eerlijk gezegd niet van Peugeot verwacht. Chapeau en duimen dat het zo blijft!
PROBLEMEN
Weinig. Na enkele weken was de uitlaat kapot, maar die werd onder garantie vervangen. Een enkel schakelaartje, dat is het wel zo’n beetje.
Ik heb bij ca. 105000 km de beide achterklepdempers vervangen door nieuwe.
Zo nu en dan licht het storingslampje van de ontsteking op bij het starten, vooral als de motor warm is. De Peugeot dealer kan heeft inmiddels de oorzaak gevonden en dat is een niet altijd goed werkende sensor van de turboklep, whatever that may be.
Laatst ging ook het klepje van de asbak kapot (€ 90,=!).
Bij 127000 zijn een stuk middenpijp van de uitlaat, een stabilisator en een stofhoes rechtsvoor vervangen bij een verder probleemloze APK.
Rond 130.000 heb ik voor twee schijfremmen laten vervangen, een lager laten vernieuwen en een rammel weg laten halen.
De laatste tijd dus wat meer kosten maar overall niet slecht; hij kan er nu ook weer lang tegenaan.
Auto is verkocht per december 2005 bij km stand 133.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.