Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005) #2

autoreview

Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

Signalement

Uitvoering607 2.7-24V V6 HDiF Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf273.000 km
KM-stand laatst282.828 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf youngtimer

  • 273.000 km

Dit is de auto die ik altijd wilde hebben, met de motor die ik altijd wilde hebben (2.7 24v HdiF).

Na een 206, 307, 407 en 508 was deze 607 de logische stap. Het is een tweede auto (naast een laatste serie C5 2.2 HdiF 204) en ook een beetje een project.

Met volledige onderhoudshistorie, NAP en Autoweek rapport (uit de APK-punten kwam over 15 jaar niets geks en geen oliezweterij of vloeistoflekkage) durf ik dit project met 273.000 km op de teller aan. Nieuwe APK, wederom geen punten, dus lekker rijden, schoonmaken, poetsen, rokersgeur verwijderen(dat helaas wel) en over een jaar weer verder kijken. De proefrit maakte indruk wat de motor en bak betreft: daar is inderdaad goed voor gezorgd bij de merkdealer. De riem is met 220.000 km vervangen en de EGR ook. Dat zijn meteen DE aandachtspunten. Het onderstel voelt wat week, mogelijk zit daar nog wat, maar uit de APK kwam niks.

De nieuwprijs van deze "607 2.7 24v HdiF Executive" was ruim 60.000 euro (2005). De kolossale afschrijving is dus niet voor mij, maar wat er in 2005 in autoland aan techniek en luxe bestond, zit er op. Er zitten enkele hele leuke "limousine"-items op zoals een verwarmde achterbank (links en rechts gescheiden) en een electrisch zonnescherm voor de achterruit.

Ik heb mezelf beloofd dat hij de deur uit gaat wanneer er een hoge reparatierekening aankomt (>1000 euro). Ik zet het hier maar even neer.

Wat laat ik er aan doen op korte termijn:
1) oliebeurt en oliefilter, want dat is nodig
2) banden balanceren
3) navigatiesysteem updaten (2018 is het laatste ondersteunde kaartenjaar helaas)
4) kijken of ik een bluetooth-oplossing voor de RT3-navigatie kan vinden.

Wat heb ik al gedaan:
1) koelvloeistof 0,5 liter bijgevuld
2) gewassen en gepoetst.

Eerste maanden

  • 277.500 km

We zijn nu een paar maanden verder en er is intussen ook wel het één en ander aan de auto gedaan.

- Hij is helemaal gepolijst
- Hij is van binnen schoongemaakt
- Het koelsysteem lekte (en nog steeds een beetje): radiator, thermostaat en verschillende slangen vervangen.
- de deurrubbers voor heb ik vervangen
- oliebeurt en oliefilter
- Een roestplekje is behandeld en gespoten
- Ik heb de deurpanelen met nieuwe clips in de deur vastgezet
- Ik heb de bestuurdersstoel opnieuw geverfd, ziet er stukken beter uit

Na de zomer was de accu plat. Dat heeft ook geleid tot een niet goed werkende RT3-unit, die nagekeken moet worden. Daarbij ontdekte ik ook dat er een DVB-T tuner in de auto zit (digitale tv), alleen is deze tuner nergens te vinden. Los van het gehele dashboard demonteren heb ik overal al gezocht. Apart...

Motorisch gezien is de auto echt prima. Ook de automaat is met deze km-stand nog prima. De auto heeft verschillende keren op de brug gestaan en de conclusie is dat hij nauwelijks zweet en zeker geen olie lekt. Het schakelen gaat soepel.

Wat overblijft:
- schokdempers rondom (wel prijzig, electronische demping)
- storing airbaglamp
- misschien toch die accu??
- amberkleurige display tussen de klokken is slecht
- RT3 na laten kijken
- misschien toch een keer een ozon-behandeling. Het valt mee.

We doen het in stapjes ;)

Afscheid.

  • 282.828 km

Het is gebeurd. De 607 staat bij Peugeot dealer Visser in Nijkerk naast zijn opvolger, een nieuwe en dieprode e-208.

Ik ben om. Aan de 607 is nog het één en ander gebeurd. Het koelsysteem is helemaal dicht. Er zit een nieuwe accu in en nieuwe winterbanden onder. Het is en blijft een fijne auto, maar de aanbieding (winterdeal voorraadauto) die deze e-208 GT Pack met panoramadak is, laat ik niet lopen. Het wordt dus stekkeren vanaf nu en daarmee start ik een nieuw draadje elders op dit forum.

Dank je wel 607. Toch...ontbreekt het me aan emotie bij dit afscheid. Ik heb mijn V6 Hdi gereden.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.