Peugeot 508 SW Blue Lease GT BlueHDi 180 (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Blue Lease GT BlueHDi 180 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 13.000 km |
Dure auto, eigenschappen niet naar waarde
- 3 km
Op woensdag 16 september was het zover: na 32 maanden in een VW Passat gereden te hebben stond mijn nieuwe Peugeot 508 SW GT met 180 paardjes onder de kap voor mij klaar. Bij gebrek aan serieuze andere diesels die binnen mijn budget vielen ben ik uiteindelijk gevallen voor de strak en stoer ogende Peugeot. Het ontwerp beviel me wel, en na een korte proefrit in een benzine uitvoering ben ik met de leasemaatschappij gaan kijken hoe deze auto binnen mijn leasebudget zou kunnen vallen.
Zoals gezegd toog ik met goede zin naar de Peugeot dealer Wassink in Dodewaard om mijn Passat achter te laten en in de nieuwe bolide te stappen. Dit werd echter een grote mislukking; uitleg was nihil (degene die de auto afleverde had gewoon geen benul van de mogelijkheden van de auto), en na een kwartier had ik het ermee gehad. Dan vind ik het zelf wel uit, want langer blijven had geen nut, en er was niemand anders die me kon helpen. Wat een aanfluiting! En dat voor een auto van bijna €56.500,-! De meeste zaken ontdekte ik vrij gemakkelijk, maar zelfs de Tomtom abonnementen en kaartmateriaal waren niet door de garage aangemeld... Een schande. Inmiddels is dit, na een eerste terugkom bezoek, vandaag opgelost, maar dit kan toch echt niet.
Mijn eerste ervaringen zijn na bijna 2.000 km verdeeld; het zitgemak is vrij goed. Dat mag ook wel, want de nappa lederen stoelen met een meerprijs van bijna € 2.000,- zijn het beste wat Peugeot kan bieden. Leuk: de massagefunctie, ofschoon ik die niet vaak zal gebruiken. Maar belangrijker argument voor deze stoelen was het betere zitcomfort. Maar dan verwacht je voor dat bedrag wel dat je alles kunt verstellen. Vergeet het, de hoofdsteun kun je niet naar voren of achteren bewegen, wel verticaal (uiteraard). Hmmm. En zo zijn er nog wel een paar dingen waarvan sommige me nu al irriteren.
Op de eerste plaats de ruitenwissers; bij iedere auto die ik ken heb je een stand waarop alles automatisch gaat. Zo niet bij de Peugeot; na het starten van de auto staat alles op dit gebied uit en dien je bij regen eerst de sensor te activeren door de hendel 1x naar beneden te bewegen. Hoezo, automatische regensensor? Hallooo, Peugeot, dit kan toch niet anno 2020?!
Dan Lane Departure Warning. Dit staat elke keer na het starten standaard aan, maar ik wil dit niet. Dit is niet te overrulen en je dient dus ELKE KEER als je de auto start de knop links onder het stuur in te drukken om dit systeem uit te zetten. Boring!!! En ik mag nog 3 jaar met deze auto... Oei, als dat maar goed gaat.
Nog zoiets: voor maar liefst € 450,- een elektrisch bedienbare achterklep laten monteren. Iets wat je met de duurste uitvoering in dit segment eigenlijk al standaard moet krijgen, maar goed. Ideaal voor als je met je handen vol staat en de klep open moet, wat bij mij nogal eens het geval is. De schoppende voetbeweging onder de auto werkt tot nu goed, maar.... Weer zoiets onbegrijpelijks: als de klep open gaat blijft het afdekzeil in gesloten toestand!!! Wat heb je dan aan een elektrische achterklep, vraag ik me af!? Dit ben ik niet gewend van de Passat (half open bij openen van de kofferklep) of onze privé Mercedes (gaat netjes helemaal mee open). Dan zou je nog verwachten dat, wanneer je het afdekzeil aanraakt dit alsnog naar voren schiet, maar nee.... Je moet dus alsnog de doos neerzetten, het afdekzeil naar voren laten schieten (overigens zonder geleiding) en je spullen van de grond oppakken. Belachelijk dat hier niet over nagedacht is. Dit kan toch ook echt niet?
Als je zoiets niet zelf kunt verzinnen als ontwerper, waarom kijk je dit dan niet af bij collega’s die dit soort dingen wel standaard monteren in hun auto’s??? Onbegrijpelijk...
Ook de kofferruimte is karig ingericht. Er zitten verstelbare sjorogen, heel handig, maar zelfs geen netje om iets in te leggen wat je regelmatig nodig kunt hebben. Een EHBO-setje ontbreekt overigens ook in mijn auto.
Tot zover de ergste kritiek op de auto, ik kan het niet mooier maken. Voor dit bedrag vind ik dat er iets knulligs in mekaar gezet is, zeker niet het bedrag waard wat ervoor gevraagd wordt.
Er is al veel geschreven over de “cockpit” met het kleine stuurtje. Dit went echt heel snel en is eigenlijk wel grappig, maar ik vind de auto wel zoekerig. Rechtuit stabiliteit is niet echt een sterk punt van deze GT. Misschien komt dat door de 18 inch velgen met 235 Michelins, maar toch. Leuk is de keuzeknop voor het motormanagement, maar supersnel wordt de auto er niet van, hij maakt eerder onnodig (heel) veel toeren voor een diesel met 400 NM, en hij wordt wat straffer afgeveerd, wat dan weer tot meer interieurgeluid leidt. Dus maar lekker op comfort laten staan.
De flippers achter het stuur zitten vast aan de stuurkolom. Stel je zou een stukje sportief willen sturen (zoals ik gewend ben in onze Benz) dan kom je van een koude kermis thuis; sportief wordt het niet echt maar erger: in een bocht ben je de flippers kwijt omdat ze niet meedraaien met het stuur. Pffff. Dus leuk voor het oog, maar geen meerwaarde.
De hendel van de cruisecontrol heeft ook wat gewenning nodig, daar begrijp ik nog steeds niet alles van. Toch maar eens het digitale boekje erbij halen (er wordt een snelgids van ongeveer 12 pagina’s meegeleverd, dat is het, de rest is digitaal). Lekker handig, met een iPad op je schoot de auto leren kennen. Nu moet ik bekennen dat ik verwacht niet veel wijzer te worden, want zo gek veel is er niet in te stellen in de menu’s van de auto.
Wat positief opvalt is hoe stil de auto is op cruisesnelheid. Niet bij accelereren, maar met 100 is hij lekker stil van binnen. Wel valt op dat hij er, ook in de Eco stand, heel lang over doet om de 8e versnelling in te schakelen, zelfs met 100 per uur op de cruise control. Dan rijdt bijvoorbeeld onze Mercedes met benzine allang in het 9e verzet. Daardoor maakt de motor zo’n 1800 toeren, wat geheel onnodig is met 180 pk. 1200 toeren was meer dan genoeg geweest.
Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer: 1 op 20. Dat is lekker zuinig!
Tot zover mijn eerste review. Toegegeven, het is pas na één week en bijna 2.000 km.
Toch heb ik al een goed idee van de plussen en minnen van de auto. Ik hoop dat de kleine irritaties die ik nu al heb plaats maken voor een stukje gewenning. De app, die elke keer op de telefoon verschijnt met een koppelverzoek als ik de auto start heb ik alweer verwijderd, want daar heb ik echt geen zin in.
Ik ben bang dat de ontwerpers van Peugeot te weinig aandacht hebben besteed aan vele praktische zaken waardoor de auto in ieder geval niet geheel voldoet aan mijn verwachtingen.
Vreemd is overigens dat deze uitvoering inmiddels al niet meer geleverd wordt in NL met deze motorisering. Het zal daardoor een opvallende maar zeldzame verschijning blijven.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Reacties op mijn review
- 2.289 km
Ik wil via deze weg toch even reageren op degenen die niet helemaal begrijpen wat een review inhoudt en de tekortkomingen van de auto aan mij wijten.
Het is volgens mij de bedoeling dat ik mijn best doe om een reële weergave te verwoorden van datgene wat ik op basis van een proefrit en vele, vele video’s die ik bekeken heb aan verwachtingen had. En vooral: hoe de auto daaraan voldoet. Als er mensen zijn die niet willen of kunnen begrijpen dat een auto daar dan soms (deels) NIET aan voldoet (omdat ze oogkleppen op hebben, geen benul hebben waar ze over praten of gewoon iemand zijn eerlijke opinie willen ondermijnen) wil ik zeggen: lees mijn review dan niet en please, hou dan ook je commentaar voor je.
Ik heb wel zeker terdege een proefrit gemaakt, maar zoals aangegeven is het onmogelijk een auto te krijgen die exact hetzelfde is als de auto die je gaat ontvangen. In mijn geval heb ik een proefrit gemaakt in een hatchback/sedan, GT-line in benzine uitvoering. Ik hoef niet uit te leggen dat die auto slechts een beetje in de buurt komt van de auto die ik besteld heb. En de versie die ik besteld heb is nog een heel aantal duizenden euro’s duurder geworden dan de versie uit de proefrit. Zo gaat dat nu eenmaal als je een proefrit gaat maken. Dit voor de criticasters die alle schuld bij mij neerleggen en vinden dat ik me niet verdiept heb in de auto die ik uiteindelijk besteld heb.
Dan kom ik terug op mijn verwachtingen: het komt op mij over dat maar weinig mensen die reageren en mij vervolgens proberen af te zeiken met een botte reactie de gelegenheid hebben om een auto van dik 55 mille uit te mogen zoeken. Ik prijs me er in ieder geval zeer gelukkig mee dat dit door mijn functie tot mijn mogelijkheden behoort, maar weet ook gelukkig te waarderen hoeveel dit bedrag nog steeds is, ondanks dat het een lease auto betreft. En voor dat bedrag verwacht ik een bepaald kwaliteitsniveau. Als deze verwachtingen vervolgens (bij verre) niet gehaald worden dan noem ik dat bij naam en toenaam. Daarvoor is een review bedoeld. In alle video’s door zogenaamde auto journalisten werden heel veel eigenschappen als uitmuntend genoemd. Ik twijfel dan ook over de journalistieke kennis van deze mensen en de onafhankelijkheid. Wat ik met mijn review probeer te bereiken is dat anderen die een dergelijke auto op het verlanglijstje hebben staan, ook de gelegenheid krijgen om de kritische noot van een gebruiker te lezen in plaats van de blabla op internet. En ik denk dat ik daarmee wellicht de schijn wek dat ik ontevreden ben over mijn auto. Dat is het niet, maar ik vind wel dat het anno 2020 zo moet zijn dat een auto van zo’n gigantisch bedrag meer moet kunnen dan de auto die men mij geleverd heeft.
De auto’s die ik zakelijk rijd behandel ik minstens net zo alsof het mijn eigen auto betreft en ik zoek alles tot in detail uit voordat ik een keuze maak. Maar sommige dingen kun je niet van tevoren juist inschatten. Neem het afdekzeil (bedenk dat de auto tijdens de proefrit deze niet had), of de regensensor (die ik niet nodig had tijdens de proefrit). Ook de peperdure stoelen waren niet aanwezig in de demo auto. Dus om dan te zeggen dat ik niet de juiste voorbereiding heb getroffen vind ik niet terecht. Ik heb de brochure tot in detail doorgenomen, alle specs uitgezocht en vergeleken met andere auto’s.
Dan komt enig moment de dag dat je de auto mag ontvangen en vallen, met name door het intensieve gebruik van de auto, bepaalde zaken op. En die probeer ik in makkelijk leesbare stukken te verwoorden. Neem de zogenaamde automatische regensensor: het is vanzelfsprekend geen probleem om de hendel naar beneden te duwen, maar als je zo’n 1.200 keer per jaar de auto start (ik noem maar een aantal, het is waarschijnlijk nog vaker) en daarvan is zo’n 300 keer een regenachtig moment dan vind ik het absurd om al deze keren de regensensor te moeten activeren. Een Kia Picanto heeft dit tegenwoordig nog beter voor mekaar. Is dit mij te verwijten? Nee, ik vind van niet. Op dit niveau mag je verwachten dat dit soort zaken voor mekaar is. Hetzelfde geldt voor de Lane Departure Warning: de auto’s die ik gereden heb hadden hier allemaal een mogelijkheid voor om het uit te schakelen. De Peugeot niet. Ik vind dat Peugeot ook hier tekort schiet in de mogelijkheden om dit te kunnen kiezen. Vind je dit zelf geen probleem? Maakt mij niet uit, ik had meer mogelijkheden verwacht. Is het mij te verwijten dat ik dit niet gezien heb tijdens de proefrit? Kunnen we over discussiëren, het is mij destijds niet opgevallen dat dit op die auto aanwezig was. In ieder geval verwacht ik dat ik als bestuurder mogelijkheden heb om zaken te personaliseren. En dat kan bij mijn auto niet of nauwelijks.
Ik hoop dat hiermee mijn benaderingswijze en ervaringen nu op een andere manier bekeken gaan worden alvorens er weer een lullige reactie door iemand gegeven gaat worden. Bevalt de review je niet, geen probleem. Ik geef een eerlijke weergave van MIJN mening, laat me daarmee dan ook svp in mijn waarde. En please, bespaar je de moeite om een irritante, verwijtende opmerking te plaatsen. Lees dan iets anders.
Nog een paar duizend kilometer en dan zal ik graag weer een open en eerlijke mening geven over mijn ervaringen.
Tot slot: het onderstel van de Peugeot overtreft mijn verwachtingen! Waar journalisten aangeven dat een auto als de Passat beter is vind ik dit niet correct. Oneffenheden worden, ondanks de 18 inch velgen, goed gefilterd. En de auto is lekker pittig vanaf de derde versnelling en vooral stil op cruise snelheid. Ook de zit is goed met de gekozen zittingen. En makkelijk: tanken zonder dat je een tankdop los moet draaien. Kortom, het is zeker niet alleen maar negatief. Er zijn zeker goede eigenschappen aan de auto. Daar komt bij, en ik heb er zelf niets aan, dat mensen echt met bewondering naar de auto kijken. Dat het een zeldzaamheid is blijkt wel zeker.
Voor degenen die een opbouwende reactie gegeven hebben: hou mijn reviews in de gaten, ik hou jullie graag op de hoogte!
Ontwerp met de Franse Slag
- 9.000 km
Inmiddels heb ik een kleine 9.000 km met de Peugeot 508 GT gereden en ik kan inmiddels een goed beeld krijgen van dit topmodel van de 508. Ook dit keer schrijf ik mijn eigen ervaringen op, neem het ter kennisgeving aan of negeer mijn op- en aanmerkingen.
Wat mij vooral opvalt is dat de auto op cruisesnelheid (tegenwoordig overdag 100 km/u) erg stil is, veel stiller dan andere auto's die ik gereden heb. Ook de versnellingsbak doet het in de stand "normaal" ongemerkt, de 8 gangen worden soepel en vlot doorlopen. En het onderstel is (mede dankzij de luchtvering) lekker comfortabel. In ieder geval beter dan ik in sommige reviews, voorafgaand aan de bestelling van de auto, gelezen heb.
Ook het verbruik is redelijk goed te noemen, volgens de boordcomputer verbruik ik zo'n 5 liter per 100 km (ofwel: 1 ltr op 20 km). Geen slecht resultaat voor een vrij grote en zware auto, maar ik haalde dit met de Passat ook regelmatig maar dan met 130 km/u als cruisesnelheid. Dus of deze dan echt zuinig is weet ik niet precies. Dat zou ik moeten proberen bij de oude maximum snelheid, maarja... Ons kabinet wil nog steeds anders, helaas.
Ook de vulopening voor de diesel is weer eens een genot. Klepje openmaken en direct tanken, heerlijk eenvoudig. Niks rommelen met een tankdop.
Tot zover de goede eigenschappen van de auto. Maar dan...
Oei, oei, ik zal wellicht tegen veel heilige Peugeot huisjes stampen als ik zeg dat ik zeer teleurgesteld ben hoe slecht deze auto doordacht is. Ik zal proberen mijn ervaringen zo mogelijk weer te geven.
Allereerst het infosysteem dat maar een klein gedeelte van de ingegeven aanpassingen van de instellingen onthoudt. Ofwel: elke keer dat je de auto uit zet verdwijnen de wijzigingen en keert het systeem terug naar de fabrieksinstelling! Zo dien je iedere keer in het menu aan te geven of je bijvoorbeeld de herkenning van de snelheidsborden wilt zien of niet... Belachelijk, dit. Het is zeer handig om dit op je dashboard te kunnen zien, maar als het systeem borden ongeveer een kwart van de tijd niet herkent heb je aan zo'n feature helemaal niks. Dus wilde ik dit uitschakelen. Blijkt dus dat het gewoon weer aan staat als je de auto een volgende keer start. En hetzelfde geldt onder andere voor de flitsinformatie. Het systeem geeft elke keer een piep en een signaal op het dashboard dat je een gebied nadert waar OOIT een keer geflitst is (dus geen actuele flitsinformatie) terwijl bijvoorbeeld trajectcontroles genegeerd worden. Als je deze onnodige signalen wilt uitschakelen (ik gebruik Waze via Apple Carplay dus heb de onvolledige meldingen niet nodig) dan staat het er gewoon de volgende keer weer. Nog zo eentje? De Drive Mode keuzeknop; wil je altijd in de Eco stand rijden (mijn voorkeur overdag, grotendeels op de snelweg), ook dan moet je deze knop ELKE KEER weer indrukken na het starten. De volgende keer staat hij gewoon weer in de Normaal stand
Ik begin te begrijpen dat Peugeot het dashboard i-Cockpit heeft genoemd. Je bent, als je alles naar je eigen wens wilt instellen, net als een volleerde verkeersvlieger vóór elke rit alles opnieuw aan het doorlopen en instellen. Mensen, dit kàn toch gewoon niet? Ik heb dit gemeld bij de Peugeot dealer, maar die verwees mij (uiteraard) terug naar de Klantenservice. Na het opnemen van contact met deze "klantenservice" werd ik doodleuk terug verwezen naar de dealer. Het bekende "van-het-kastje-naar-de-muur"... Daar kom je dus niet verder mee. Daarom wil ik mijn ervaringen graag met de buitenwereld delen.
Maar daarmee zijn mijn tegenvallende ervaringen nog niet allemaal genoemd, integendeel. Na een week ben ik de auto echt gaan gebruiken waarvoor ik hem mede uitgekozen heb: als transportmiddel voor de koopwaar die ik af en toe rond mag brengen. En ik moet zeggen: ook met een flinke lading aan boord blijft de auto goed bestuurbaar en wordt hij niet "zoekerig". Nee, de auto blijft lekker bestuurbaar en de voorkant wordt zeker niet licht. Maar... bij het naar voren klappen van de achterbank (eenvoudig vanuit de kofferbak) ontdekte ik een behoorlijke tekortkoming in het ontwerp: je kunt de rugleuning van de achterbank niet klappen zonder beide voorstoelen (die niet eens echt ver naar achteren staan) naar voren te verschuiven. Na de tweede keer dat ik hier tegenaan ben gelopen heb ik, hoe verschrikkelijk ook, besloten de (veel) te hoge hoofdsteunen permanent uit de achterbank te verwijderen! Nu is het wel mogelijk om de kofferruimte te gebruiken waarvoor deze bedoeld is en hoef ik de stoelen niet te verplaatsen. Dit geloof je toch niet?! Nu rijd ik dus rond zonder dat de hoofdsteunen geplaatst zijn. Ik rijd gelukkig alleen zakelijk met deze auto, dus ik zal ze in de praktijk nooit missen, maar dit is toch echt te gek voor woorden?
Nog zo'n ondoordachte eigenschap (en iets wat ik nog nooit eerder ervaren heb gedurende de laatste 15 jaar met zakelijk gebruikte auto's): als je op een parkeerplaats staat te bellen MOET de motor blijven draaien. Zet je de motor middels de start/stopknop uit omdat je aan het milieu wilt denken, dan wordt de Bluetooth verbinding verbroken... Ook dit verzin je toch niet? Zal er niemand over gedacht hebben dat dit echt niet kan? Dit heb ik zelfs in 2005 met mijn toenmalige auto nog niet gehad.
Dan nog zoiets waar je eigenlijk niet over nadenkt tijdens een voororiëntatie op een nieuwe auto: ik wilde na een week of twee de hoogte-instelling van de autogordel iets lager zetten. Vergeet ook dat maar, want dat kan niet bij deze Peugeot. Ik weet niet beter dan dat dit zo ongeveer bij elke auto wel mogelijk is. Hmmmm.
Daarmee kom ik terug op de kop van deze update. Ik had dit met een knipoog willen gebruiken, maar voor mij is één ding duidelijk geworden. Ik weet niet of deze eigenschappen kenmerkend zijn voor het merk Peugeot, maar bij deze auto en uitvoering heeft men op een heel aantal gebieden de aansluiting met andere merken toch echt verloren en zijn er eigenschappen aan de auto meegegeven die naar mijn idee echt niet kunnen. Het is 2020, maar deze auto heeft eigenschappen (en dit is erkend door de Peugeot verkoper die ik gesproken heb) die op zijn zachtst gezegd "niet geheel up-to-date" zijn. Vandaar dat ik denk dat de ontwikkeling van deze auto echt met de Franse slag is gedaan.
Als ik mijn teleurstellingen goed overdacht heb zal ik maar eens met Leaseplan contact opnemen om te kijken of zij iets voor mij kunnen doen.
Tot slot heb ik mijn waarderingen voor deze auto een stuk naar beneden bijgesteld en kan ik alleen nog zeggen: ben je aan het nadenken over de aanschaf of keuze van/voor deze auto, bekijk dan eens zelf de eigenschappen van de auto en maak pas dan een keuze. Ik denk echter dat er voor dit geld véél betere auto's te krijgen zijn, ofschoon het ontwerp van de buitenkant nog steeds ultiem is. Dit kan echter de tekortkomingen aan de binnenzijde niet goedmaken wat mij betreft.
Einde oefening voor de Peugeot
- 13.000 km
Na bijna 13.000 km is een voortijdig einde gekomen aan mijn teleurstellende relatie met de Peugeot. Na alle minpunten die ik al in mijn eerdere reviews heb gegeven kwam een euvel naar boven waar ik ook al eerder last van heb gehad, maar toen in een Opel Insignia. Tijdens het rijden zat er een “dood punt” in de besturing. Iemand die weinig rijdt en hier niet gevoelig voor is zal het niet of nauwelijks merken, maar bij mij begon er langzaam maar zeker een stekende pijn in de schouders te ontstaan. Na heel veel overleg met Leaseplan en mijn werkgever is uiteindelijk besloten om de auto te retourneren. Inmiddels ben ik terug bij Volkswagen en ben zeer blij dat ik deze Peugeot niet meer op de oprit heb staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 508 SW Active 130 Automaat Pack Business
- 2021
- 88.240 km

Peugeot 508 SW 1.2 PureTech Allure Pack Business Navigatie Apple Carplay/Android Auto Camera Parkeersensoren Adaptive Cruise Control Virtual Cockpit Full Led koplampen Lichtmetalen velgen Getinte ramen Climate Control
- 2023
- 25.099 km

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line Vol!!! | Panorama Dak | Luxe Nappa Leer Met Massage en Elektrische verstelling | Digitaal Dashboard | Stoelverwarming Focal | Camera | Carplay | Adaptieve Cruise | Achteruitrijcamera | Airco (automatisch) | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium
- 2019
- 84.658 km