Peugeot 508 GT PureTech 225 (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 GT PureTech 225 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 3.578 km |
KM-stand laatst | 25.683 km |
Eerste review
- 4.368 km
1a
Het aankoopproces
Ik was niet ontevreden over de P308, maar echt helemaal tevreden was ik ook niet. Ik werd net een keer te vaak geconfronteerd met kleine ergernissen. De oriëntatiefase was ingezet. Niet echt concreet maar sites volgen reviews lezen. Ik had een paar modellen die ik wel interessant vond.
Zo stuitte ik op een rode P508 GT FE uit 2018 met een lage km stand en een redelijke prijs. Hij stond bij een garage waar ik zelf nog voor had gewerkt. Inmiddels wel twee keer van eigenaar gewisseld maar t had wel iets.
Opvallend was dat de auto een kenteken had van 2019.
Ik had de garage gemaild om wat meer informatie te ontvangen. Het bleek te gaan om een auto die geïmporteerd te zijn uit Denemarken.
Toch maar een zaterdagmorgen er naar toe gereden om hem te bekijken. De verkoper stelde voor om een testrit te maken om te voelen hoe zo iets reed. Hij reed erg lekker. Ik had niet zo'n groot rondje gereden. De dealer hield nog een verhaal op over mijn motor en de motor in de 508. Dat was toch een heel andere motor.
Het enige dat anders is is de naam Puretech ipv THP.
Ik had hem ook maar gevraagd hoeveel ik moest bij betalen op de 308. Dat viel me eigenlijk keihard tegen.
De auto hadden ze toch al een poosje staan. Hij zat behoorlijk onder de nieuwprijs.
Naar huis gereden en in eerste instantie niet van plan om over te gaan tot de aankoop van de 508.
Intussen zag ik bij een BMW dealer een X2. Ook met deze X2 een testrit gemaakt. De verkoper gaf gelijk een prijs voor mijn 308. Die was toch erg veel hoger dan de Peugeot dealer.
Waar ik ook tegenaan liep is t gegeven dat t een ingevoerde auto is en dat kan de inruilprijs drukken.
De X2 beviel me toch niet echt en dus contact opgenomen met de Peugeot dealer. Want de 508 stond weken na mijn kennismaking nog altijd bij de dealer te wachten op een nieuwe eigenaar.
Ik vind de 508 erg mooi, hij reed erg lekker, maar ik had toch twijfels over de langere periode dat hij bij de dealer stond en t feit dat t een importauto is. Na t contact ging er nog een paar weken voorbij en toen toch maar een afspraak gemaakt om er nog een naar te gaan kijken en te praten over de zgn specialprice. Tegelijkertijd nog eens een groter stukje gereden.
De dealer deed nu een scherp aanbod waardoor t eigenlijk een goede deal was. Toen ben ik er ook voor gegaan. We bespraken nog een aantal details en toen was de deal in kannen en kruiken. Wat ook nog meespeelde is dat 27 juni een hele speciale dag voor mij en mijn familie is.
1b
Levering en eerste Km's
Op 17 juli was t zover. Ik leverde de 308 in en nam de 508 in ontvangst.
Toen ik jaren geleden bij Van Dorst een Lexus kocht werd deze thuis afgeleverd. Met een handdoek, een koffertje en een bloemetje. De aflevering was perfect. De garage bleek een topper te zijn.
De aflevering van de Audi was ook erg goed. Van Mossel had dat heel netjes gedaan.
De aflevering van de 308 vorig jaar was al een flink stuk minder maar toch levert Nefkens de autos af met Leeuwekeur XL waardoor je 2 jaar extra faciliteiten hebt. Daarnaast een bloemetje, een fles wijn en nog een extraatje. Ook krijgt de auto een Waxoil behandeling.
Maar er waren een aantal zaken die niet goed waren. Een aantal zaken die we hadden afgesproken waren niet gedaan. Ik moest terug voor een nieuwe accu. Toen is alles rechtgezet. Dat kom je niet tegen bij Lexus of Audi..
Maar nu Jannsen Kerres. Dit was de minste aflevering tot nu toe. Je hebt een wagen met een nieuwprijs van zo'n 60k. Je krijgt een fles wijn dat is t. Maar ook hier moet ik sowieso terug voor een nieuwe accu. Maar de witte platen zaten er niet bij. De verloopstekker van 13 polig naar 7 polig ook niet. Er is wel wax gebruikt maar het bewijs document dat Nefkens wel had ontbrak. Dus is t gedaan of niet. Je moet maar geloven.
De tank zou helemaal vol zitten maar die was maar halfvol. Niet goed dus. De extra verzekering garantie kan ik december zelf gaan kopen. Daar was Nefkens toch beter.
De afspraak is gemaakt om de accu te vervangen. Dat ie niet goed is blijkt uit t feit dat Start Stop niet werkt en t lampje drie keer knippert.
Ik wil de garage een eerlijke kans geven om de relatie te verbeteren.
Dan t belangrijkste. De 508.
Hij rijdt fantastisch. Dezelfde motor als de motor in de 308 maar wat een verschil Zo rustig zo fijn echt ontzettend gaaf. De 508 is daarnaast ook simpelweg BLOEDMOOI! EEN PLAATJE. Van voren. Opzij en van achter gewoon schitterend.
Ik heb dezelfde kleur als ik had in de 308 Rouge Ultimate.
Fantastisch mooie kleur. Op deze auto staat ie nog beter dan op de 308. Mijn auto is een Deen. Dat houdt in dat de uitrusting wat afwijkt. Ik heb geen automatisch inparkeren. Ik heb geen voorruitverwarming en ik heb ook geen elektrische achterklep en geen draadloos opladen van de telefoon. Mirrorlink werkt niet met Samsung. Maar dat heb ik niet nodig. Ik heb een knopje en dat is om t vervelend lanesupport uit te schakelen.
Ik heb wel LEER! en AGR goedgekeurde stoelen met een aantal massagemogelijkheden en dat is gewoon erg leuk.
Ik maak ook gebruik van een MY Peugeot app en die is reuze handig. Hij geeft iedere dag weer wat de auto verbruikt.
Ik zit op 6,5l per 100km en dat is gewoon erg netjes voor een D segment auto.
Eerste voorzichtige conclusie. De 508 is een super lekker rijdende limousine. Nu voel ik me echt lekker in mijn Peugeot.
Updatetje
- 7.700 km
De 508 is een prachtige auto. Ik vind hem een van de allermooiste autos die er op dit moment te koop is. De kritiek gaat vaak over dat ie te krap is.
Het kan ruimer dat is waar maar de ontwerpers hebben bewust voor dit ontwerp gekozen. Een ontwerp dat over 30 jaar nog steeds modern fris en fruitig uitziet. En ja als je graag in een dertien-in een-dozijn auto rijdt sois niks mis mee. Wil je liever een paar centen teveel betalen voor zgn Premium ook dat is ok. Maar wil je een keer iets leuks dan moet je bij deze Peugeot zijn.
Een ander punt van kritiek is de slechts 1600cc motor. Dat is helemaal ten onrechte. De auto rijdt zeer stil en comfortabel en als je echt gas geeft ook snel. Maar meestal wordt ie toch gereden als een GT..
In mijn auto's tot nu toe kwam ik zeer zelden in de garage. Met de 508 ben ik de afgelopen maanden toch wat vaker in de garage geweest.
Maar na wat garagebezoeken heeft JK t euvel vakkundig opgelost en ik hoop dat hij vanaf nu gewoon slechts een keer per jaar naar de garage moet voor zijn onderhoudsbeurt.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 7 liter per 100km. 1 op 14.
Kan beter maar op zich is dit ook niet zo heel erg slecht.
Voor een laag verbruik zou je de Hybrid moeten kiezen of de diesel.
Ik heb besloten om verlengde garantie te nemen. Peugeot biedt net zoals BMW ook zekerheidspaketten aan. Uiteindelijk toch maar gekozen voor de eenvoudigste versie.
Mijn winterbanden pasten niet op de 508. Jammer. Inmiddels heb ik een andere set gekocht dus dat is ook weer geregeld.
De 508 is een aanwinst voor s lands wegennet. Ik zie ze nog sporadisch rijden. Ik zie dat mijn vorige garage Nefkens wel een flinke voorraad heeft staan. Er is nu ook een 400pk PSE. Ik vind de naam niks maar dat belooft een auto te zijn die de echte kracht van dit ontwerp nog meer naar voren kan brengen..
Rijden doet de 508 goed maar ik denk dat ie meer aan kan. Door corona dit jaar in eigen land gebleven. Had hem graag eens aan de tand gevoeld in Tirol over de heerlijk haarspeldbochten. Dat is uitgesteld tot komend jaar.
Tot die tijd cruisen we lekker door. Ik voel me vooralsnog heel lekker in deze Peugeot!
Updatetje
- 17.000 km
De Peugeot is en blijft prachtig. Ik vind hem nog steeds de allermooiste betaalbare (voor mij dan) auto.
De winterbanden zijn weer opgeslagen en de zomerbanden zitten er weer op.
De brandstofprijzen stijgen naar recordhoogtes.
Het verbruik blijft steken op 7 liter per 100km Dit is 1 op 14km.
Ik vind dat niet slecht. Ik rij een stuk over de A2 en dan een stuk over de randweg en een stukje buitengebied. Dus eigenlijk een mooi gevarieerde dagelijkse trip.
Je voelt je lekker in een Peugeot?
Ja en Nee. Het rijdt lekker rustig.
De 1600 is sterk zat om goed mee te komen. Sterker nog je hebt ruim over.
Ik zou een lekkere 6 cilynder prevaleren maar de vier cilynder is geen straf. Je kan ook niet alles hebben.
Wat me echt mateloos irriteert is de rijstrook assistent. Het liefst zou ik dat knopje helemaal eruit slopen. Ik vind dat kunstmatig ingrijpen gewoon verschrikkelijk. Je kan het uitschakelen maar het zou gewoon andersom moeten zijn als ik het wil duw op het knopje en niet als ik het niet wil.
Een ander ding is het start stop systeem. In mijn Audi nooit een probleem. Maar in de vorige 308 en deze 508 een drama. Er zit een nieuwe accu in en nog werkt het niet. De garage heeft alles gedaan maar het werkt gewoon niet. Ik kan wel zonder maar het is slecht dat dingen die moeten werken niet werken.
Hoop dat we in het najaar op vakantie kunnen en dan ga ik hem eens lekker testen in een bergachtige omgeving en gaan we eens kijken hoe dat gaat...
Fiss 2021
- 25.683 km
De eerste echte test.
Afgelopen veertien dagen vertoeft in Fiss Tirol Oostenrijk.
De Peugeot volgeladen en we gingen op pad. Het doel was om met 1 tank de plaats van bestemming te halen.
Zaterdag aan gereden. Normaal rijden we de A61 maar die was deels afgesloten vanwege de watersnoodramp afgelopen zomer.
In mijn Peugeot zit een navigatie van TomTom. Ik had ervaringen met TomTom als een los apparaat in een eerdere auto en ik wist dat die zijn werk zeer goed doet.
Maar omdat ik eigenwijs was volgde ik zijn aanwijzingen niet en dat resulteerde in een om rij manouvre omdat er op die plekken net wegwerkzaamheden waren. Vervolgens nog een keertje een afrit gemist waardoor we het net niet redden met een tank.
Maar het resultaat mocht er wel degelijk zijn 6,2l op 100km. Voor een auto als de 508 volgeladen natuurlijk buitengewoon goed!
Ik was eerder in de Alpen met een BMW 330ci Cabrio met automaat.
Dat was geen succes. De automaat die in deze auto zat verpeste alles.
Echt verschrikkelijk. Hoe anders is dit met een nieuwe automaat of tenminste de 8 traps automaat die in de P508 ligt. Heerlijk.
De vraag of je een zescylinder nodig hebt of een zwaardere motor dan deze 1600 THP kan ik nu volmondig met nee beantwoorden. In de bergen voldeed ie uitstekend. Je kan overschakelen naar de flippers indien nodig maar je kan de flippers ook gebruiken als je vindt dat de auto te veel of te weinig toeren maakt.
De 1600 doet zijn werk top! Ik kan niet anders zeggen.
Op de snelweg heb je altijd voldoende power en bovendien doet ie zijn werk erg rustig.
Een ander pluspunt in mijn Peugeot zijn de Lederen Agr stoelen. PERFECT!
Gewoon echt PERFECT.
Mijn 508 is super voor de bergachtige wegen. Met name ook door het kleine stuur. Je kan de auto perfect voor de bochten zetten. Zonder problemen de mooie bergwegen bereden. Ik kreeg er een enorme smile van.
De 508 heeft deze serieuze test glansrijk doorstaan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 508 Sw 1.6 Hybrid 225pk e-EAT8 Allure Pack Business | Trekhaak | Camera | Carplay | Elektrische Klep | Navigatie
- 2021
- 59.730 km

Peugeot 508 1.6 180PK PureTech GT Line Panoramadak Automaat ADAP Cruise FOCAL
- 2020
- 78.263 km

Peugeot 508 1.6 PureTech Active Automaat
- 2019
- 149.996 km