Peugeot 508 GT HYbrid 225 (2022)

autoreview

Peugeot 508 GT HYbrid 225 (2022)

Signalement

Uitvoering508 GT HYbrid 225
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst10.001 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede start!

  • 1.784 km



Een Peugeot 508. Prachtig design relatief simpele stijlkenmerken, laag profiel, én sedan. Of hatchback. 4-deurs coupé? Of notchback als ik Amerikanen moet geloven. Anyhoe, prachtige auto wat mij betreft. En een uitgebreide review voor de liefhebbers. Als je alleen wilt weten hoe ie stuurt, de media is, de afwerking en andere volstrekt subjectieve zaken die ik vind; scroll voorbij de volgende 3 alinea’s voor de inhoud.

Extra reden om deze bak een review te geven; van de 508 zijn weinig recente reviews, zeker niet van een hybrid. Leek me een goede, ook omdat ik een review van een 508 heb gelezen die me dermate deed schrikken dat ik het relevant vond om mijn, eenzijdige, volstrekt willekeurige én slecht onderbouwde mening ook te geven.

Goed, enige context; Persoonlijk heb ik het meest met oude auto’s, ben ik BMW liefhebber en is wrong-wheel drive eigenlijk een no-go. Maar voor werk stuur ik behoorlijk veel (500-1000km per week, afhankelijk van de planning) én zijn er natuurlijk restricties vanuit de werkgever. Kortom ineens bevindt je je in afwegingen die zowel Portemonnee als Privé raken en lease je een 508 Hybrid GT-line. Wat een apparaat trouwens. Maar daarover zo meer.

Goed. De Zoektocht zal ik jullie besparen, maar in september ‘21 de knoop doorgehakt en op de ‘bestel’ knop gedrukt van de leasemaatschappij. Klaar met alle reviews, voors- en tegens, bijtelling berekeningen, merkliefde, uuuuren mee vermaakt. Maar nu: Frans. Slik. Wrong-wheeldrive. Slik. En natúúrlijk geen priemiejum merk. Wat zouden de buren wel niet gaan denken… (geen idee, en dat zou niemand moeten uitmaken wmb! :-)

Nu de 508! (zijn jullie er nog?)

Nu de eerste 1600km achter de rug zijn; Het blijkt dus allemaal rete mee te vallen. Wat een apparaat is die 508. Heerlijk. De stilte(die is trouwens echt opvallend, veeel beter dan de vorige bij serie die ik had vreemd genoeg!!).

Het coupé achtige silhouet, stijlloze deuren, naar je toegedraaide schermpje, relatief kleine voorruit met zwarte hemelbekleding en dat veelbesproken stuurtje. Mij past het als een handschoen. Dashboard is een genot om naar te kijken, displays zijn helder en voldoen echt wel qua snelheid.

Het is een voorwiel aangedreven drie serie wat mij betreft (shots fired! :-). De laatste jaren een aantal keer een drie mee gehad voor een week of wat; deze vergelijking gaat echt op. Insturen met gretigheid door bochten, dwarsrichels vindt ie prima, maar graag in de bebouwde kom met gepaste snelheid, de hybrid aandrijflijn laat zich dan gelden qua gewicht. Zelf vind ik het prettig met een zware auto onderweg te zijn, maar dit kent natuurlijk beperkingen (na het lekkere insturen in een lange doordraaier kan het gewicht achter gaan ‘drukken’). Totale afveer karakter is meer dan goed, voor nu.

Hiervoor 4 jaar in twee ‘funfers’ gereden, daarvoor een kleine taxi (MB C), de voorgangers soms in de poormans lease uitvoering maar lekkere motor, soms in weldadige luxe met verkeerde motor en soms allebei. Referentiepunten genoeg: de 508 is een goed ontworpen, lekker sturende auto icm met de hybrid aandrijflijn vlot en met name op tussensprints snel. De combinatie van de 8-traps (waarachter zowel de elektra als benzine motor hangt) en motor is top. Meer dan genoeg vermogen en koppel, wel schakelt de automaat te vlot terug bij stevig vloeren. Een aantal keer een tussensprint gedaan waarbij de vierde versnelling werd ingelegd met 120km/h, kan iets subtieler.

Overall merk je gewoon dat dit in de prijsklasse en ontwerp een goed doordachte auto is. De details zijn vaak goed gedaan, stoelen zitten erg goed (ok, ik moest ook ff wennen na de 43-voudig elektrisch verstelbare stoelen uit de vijf) en de zit is sportief. Mijn verwachtingen (mede dankzij de eerder genoemde review) waren ook wat getemperd en vreesde wel voor wat teleurstelling. Qua prijs kwaliteit kan deze auto zich meten met een drie serie. Oprecht. Tuurlijk zijn er materialen ‘onder de zichtlijn’ die minder zijn, maar ik vergeef hem een foutje eerder, die bonentellers in München hebben hier bij de 1 t/m 4 serie inmiddels de besparingen ook wel gevonden.

Ik zal de review updaten; als er nog specifieke zaken zijn die ik kan benoemen, laat gerust een reactie achter!

Tienduizend kilometer

  • 10.001 km

Inmiddels heeft de Franse raket wat meer ervaring en kan ik ook wat meer details delen.

Allereerst het interieur en zitpositie:

Het is een fijne auto om mee onderweg te zijn. Ik heb oa voor de GT line gekozen vanwege de stoelen met verlengde en verstelbare zitting. Standaard zijn het fijne stoelen met veel zijdelingse steun op zitting en rugleuning. Standaard zittingen zijn te kort voor mijn smaak terwijl ik niet groot ben (1.74). Stoelen geven veel steun en zitten echt lekker. De ergonomie blijft voor mij kloppen met het kleine stuur, veel direct stuurgevoel. Het display (i-cockpit) voor je neus is mooi, voldoende scherp mooie graphics en info is naar wens in te stellen (navi, rijden, klassieke meters etc). Ziet er goed uit. Zoals ik al meldde is het media scherm met touch screen niet snel; het blijft een traag systeem, daarover is genoeg geschreven. Touch screens zijn ook gewoon ruk (vingerafdrukken!!) hulde aan BMW en Mazda; ik zweer erbij, is veel veiliger en ergonomischer tijdens rijden. Zou verplicht moeten zijn. Inmiddels hebben ze de snelheid gefixt in de nieuwe 308 zelfs met snelkoppelingen enzo. Zou deze auto er niet voor laten staan, maar doordat het af en toe nét niet is, doet het afbreuk aan de totaal beleving, en aangezien de climate control er onderdeel van is ontkom je niet aan een hapering her-en-der.

Rijden & verbruik:

Het vermogen is lekker. Niet voor de stoplicht sprint (8.4s geloof ik) maar wel echt lekker op de tussensprint en inhaalactie op de snelweg. Menig weggebruiker rijd je zoek. Laatst een stuk opgereden met een 330, die was marginaal sneller, vooral leuk om merken dat het bij een Franse auto toch niet verwacht werd. Een wederzijds duimpje bij de afslag iig!

De combinatie van potente benzinemotor en elektro doet het goed. Blijft een erg stille auto, valt meerdere mensen op. De bak wil weleens radicaal terug schakelen (naar 4 of 5 bij ruim 100km/h) bij kick-down terwijl dat marginaal extra power geeft; voet dus wat gedoseerd gebruiken om 1 a 2 versnellingen terug te gaan en dezelfde lekkere duw in de rug te ervaren. Heerlijk.

De vering en demping is sportief, dit rijd super goed op de NLse wegen, onderstel heeft veel over en gezien het gewicht achter gebalanceerd. Boenderen op snelheid en lange doordraaiers met veel plezier. Terwijl ik dit schrijf zitten we met gezin in Toscane en net 1500km achter de rug. Italiaanse wegen zijn een betere graadmeter; de auto is in NL beduidend comfortabeler dan hier, door de staat van het wegdek. De demping is straffer, het vergelijk is dan ook een 5-serie touring, met luchtvering (achter). Over het algemeen niet storend en vind ik sportief prima, maar dwarsrichels worden duidelijk minder gedempt en kuilen worden dus ook harder doorgegegeven.

Verbruik;

Laatste ong. 9000km (stand voor vertrek naar Italië) 5.1ltr op de boordcomputer. Dit is met een stevige rijstijl (in NL rij ik als het rustig is door). Dit is met zoveel mogelijk pluggen in de straatpaal; mijn woonwerk is 85km enkele reis, de auto (tot nu) laad op tot zo’n 36-38km. (WLTP 55-58km!). De range wordt dus op basis van je rijstijl bepaald. Om het te proberen heb ik een rit van zo’n 100km met 90-100km/h snelweg en met fluwelen voet gereden; volgende dag gaf de auto 44km range aan. Dit is het hoogste sinds begin gebruik. Ik vermoed dat er niet veel meer te halen valt. Ik lees bij andere reviews (oa 3008 en C5) met zelfde aandrijflijn soortgelijke verhalen.

Moet gezegd; dit frustreert mij mateloos dat het nog steeds legaal is om auto’s te mogen verkopen met dergelijke onrealistische verbruikscijfers. Ik ben denk ik geen gemiddelde gebruiker maar 36km range bij zomerse temperaturen bevroed dat de winter nog slechter wordt.

Ik probeer steevast te laden waardoor de rit naar werk 85km voor 40% electrisch kan. Dit is wel haalbaar, met name als je de navigatie (auto zelf, geen CarPlay) gebruikt, dan verdeeld de auto het accuvermogen netjes over de hele rit. Wat ik vaag vind is dat dit niet iedere rit gebeurd, maar kan ook te maken hebben met wanneer ik de navigatie aanzet (bij start of in de eerste KM’s). Leuke feature blijft dat je electrisch range kan reserveren, dan houdt ie deze vast tot je dit activeert. Standaard kan dit op 10, 20 of de hele accur (max).

Algehele indruk;

De auto is echt een goede keuze, ben er erg blij mee, en is wel echt een mooi apparaat om te zien. Ik krijg er geregeld positieve opmerkingen over, had ik niet zo verwacht, daar ik vooral zelf het design echt kan waarderen is dit blijkbaar bij anderen ook echt opvallend. Wat ik ook leuk vind is dat je sedans (of liftback zo je wilt) steeds minder ziet. Persoonlijk is dit mijn favoriete carrosserie vorm, al vanaf jeugd af aan, dit design overal kan ik dan ook erg waarderen!

Nog even een speciale vermelding voor de algehele kwaliteit; hier vallen me toch een paar puntjes op die ik bij de eerste beurt ga meenemen. De USB-C laders voor de achterbank doen het niet. Handig op vakantie met iPad jeugd op de achterbank. Zucht. Daarnaast al sinds begin wat windgeruis bij hoge snelheden op portier linksvoor. Lijkt bij wind uit bepaalde hoek meer/minder. Zijn stijlloze portieren (kudo’s qua esthetiek, zoveel mooier, zeker als je je portier opendoet met het raam helemaal naar beneden. Zal wel mijn afwijking zijn, maar een soort van 80’s coolesk vind ik het). Maar ff naar laten kijken.

Daarnaast de parkeersensoren voor geven bij lage snelheid geregeld een random piepje of twee. Gebeurt geregeld onder de 10-15km/h. Erg irritant.

Voor de rest geen issues te vermelden, de kwaliteit van het interieur is kraak en rammelvrij. Vooralsnog (blijft een Franse auto toch? ;- ) erg positief over de algehele indruk!

Tot de volgende update!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.