Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
- 600 km
Vorige week mijn nieuwe leaseauto opgehaald. De keuze was dit keer niet heel eenvoudig geweest; na 2 Octavia's had ik dolgraag een nieuwe Superb oid aan het rijtje toegevoegd. Maar mijn vrouw had andere ideeen... en tja... als een vrouw iets wil...
Maar goed, met 3 jonge kinderen die nog in autostoeltjes moeten zitten, is het niet een heel makkelijke opgave. Veel auto's bekeken, maar in de meeste stationwagons passen gewoonweg géén 3 autostoeltjes op de achterbank. Dus de wens van mijn vrouw om dit keer een MPV te leasen kwam steeds dichterbij. Bij MPV's is er doorgaans meer ruimte op de achterbank (in de breedte), waardoor 3 kinderzitjes gewoon naast elkaar passen. Daarnaast wilden wij (als het dan toch een MPV moest worden) dan ook gelijk een 7 zits auto, zodat er ook eens een vriendje mee kan rijden.
We hebben een shortlist gemaakt, met een aantal interessante auto's:
* Renault GrandScenic
* Nieuwe Opel Zafira
* Peugeot 5008
* Volkswagen Touran
Bij Volkswagen waren we snel klaar; kale uitvoeringen, en hoog busje gehalte. De Scenic stond 3e op mn lijstje, en werkelijk proefgereden met de Peugeot en de Opel. De Opel is een mooie auto, maar de benzinemotoren zijn niet erg krachtig, en in de zomer moet er wel een caravan mee getrokken worden door Europa. Daarnaast was de prijsstelling van de Zafira een erg koude douche.
De Peugeot had eigenlijk het volledige pakket. Goede benzine motor met 156pk en voldoende trekkracht. Een aanhanger van 1500kg is geen probleem (en mijn caravan is een stukje lichter). Goede luxe uitvoering waarbij niet heel veel meer te wensen is.
Na de proefrit was de keuze dus snel gemaakt. De offerte van de leasemaatschappij viel ook niet tegen, dus het paste prima binnen mijn budget. Als extra hebben we nog gekozen voor een afneembare trekhaak, speakerupgrade (Pioneer 240 watt) en lederen bekleding met stoelverwarming (inbouw achteraf, waardoor het weer het nodige aan bijtelling scheelt).
Het is werkelijk een plaatje geworden, ik zal snel een paar foto's uploaden. De aflevering ging allemaal prima, en de eerste indrukken zijn goed. In de eerste week 600 km gemaakt, zowel op snelwegen als binnen de stad. Nog niet genoeg voor een fatsoenlijke review natuurlijk, maar ik wilde jullie de weg van onze keuze niet onthouden.
- 24.000 km
Nog 2 weken en dan heb ik de 5008 al weer 1 jaar. Dat is snel gegaan.
Het jaar is bijna probleemloos verlopen. Geen tot weinig klachten over de 5008; hij heeft me nergens in de steek gelaten. Ik heb wel in de afgelopen 2 maanden tot 2x toe een halve liter motorolie moeten toevoegen. Op zich niet schokkend, maar met de Octavia's heb ik hier nooit last van gehad.
Na een bezoekje aan het spoorwegmuseum constateerde ik een leeglopende band. (Melding van afwijkende bandenspanning) Er zat een stukje ijzerdraad in de wang (zijkant) van de band. Ojee.. Bij de eerste benzinepomp de band weer op spanning gebracht en naar huis gereden. Ik heb geen reserveband, alleen zo een spuitbusje, en heb ervoor gekozen die maar niet te gebruiken... De volgende dag de auto even naar Kwikfit gebracht; een gaatje in de wang van de band is niet te repareren, dus band moeten vervangen... Deze winterband zat er pas 1000 kilometer onder, dus was een beetje jammer... kosten: EUR 230,-
Ook heb ik (zoals veel Peugeotrijders met de 1.6 THP motor) wat last gehad van problemen met de motorkoeling. Bij mij bleef het gelukkig (tot nu toe) beperkt tot meldingen (4 of 5 keer) dat er te weinig koelvloeistof aanwezig was. Bij controle bleek dit ook het geval te zijn. Nu na een jaar rijden en 2 liter koelvloeistof armer rijdt de auto verder probleemloos. Het blijft echter een vreemd gegeven dat in een gesloten circuit 2 liter vloeistof zomaar verdwijnt.
Verder is er eigenlijk niet zoveel te melden. De auto rijdt heerlijk, en is (voor een busje) behoorlijk rap. Binnen zit alles op de plek waar je het mag verwachten, de head-up display is erg prettig en ben inmiddels redelijk gewend aan het navigatiesysteem. Voldoende ruimte om van alles mee te nemen, en ook al een aantal keren met 7 personen (w.o. ook kinderen)rondgereden.. Echt geen probleem. In de vakantie met de caravan ook geen moment problemen gehad.
Het verbruik ligt rond de 1 op 10. Ik rij veel korte stukken, en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de benzineconsumptie. Op lange stukken heb ik ook wel 1 op 14 gehaald, en tijdens de vakantie met de caravan schommelde het verbruik rond de 1 op 6,5 (ja, echt waar)
Al met al geen verkeerde keuze geweest om deze auto uit te zoeken..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.