Peugeot 408 Allure Pack 1.2 PureTech 130 (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 408 Allure Pack 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 5 km |
Tijd voor een 408
- 5 km
Na 12,5 jaar mijn trouwe 508sw ingeruild. Getwijfeld tussen een 3008 en 408. Het is de 408 geworden omdat de 3008 nu toch een uitloopmodel is, maar vooral omdat bij de dealer een zg “nulauto” stond. Eind juni op kenteken gezet, 5km op de teller, stond te koop met een korting van 6000 euro.
Kreeg nog een goede prijs voor de 508, dus de koop gesloten. Wel met een beetje pijn in het hart de 508 weggedaan. Want wat een heerlijke ontzettend comfortabele, ruime en zuinige auto was dat! Echt ondergewaardeerd. Wellicht ben ik de enige in NL die naast de peus een bmw (4 cabrio) rijd, maar de 508 doet op een aantal punten er niet voor onder. Zeker op comfort gebied niet, maar ook op gebied van hard plastic in het interieur. En waarbij de leren bekleding van de 508 nog top is, begint de wang van de stoel in de bmw te slijten!!
Maar ok, naar de 408. Gaaf model vind ik. Geen 13 in een dozijn. Lekker ruim, ook achterin wat beenruimte betreft. Wel ontzettend wennen aan alle elektronica. Pfff ik word oud denk ik dan. Het hele dashboard kan je zowat configureren. Wat ik vervelend vindt is dat je iedere keer het start-stop systeem en rijstrookwaarschuwing iedere keer na het starten uit moet zetten. Ik heb er wel een snelkoppeling voor gemaakt, maar toch.
Wat comfort betreft is het een echte Peugeot. Ik raas gewoon over het slechte stuk wegdek vlakbij huis net zoals met de 508, waar ik met de bmw van het gas af moet. Bochtgedrag is prima en de auto is heel stil, behalve bij het snel optrekken. Dan hoor je de drie-cilinder wel. Het kleine stuur met de I-cockpit bevalt heel goed. Ik ben 1,90 en zit goed. Daar waar ik in de 308 (ook overwogen) te krap zit, is dit gewoon goed. De AGR- stoel welke voor mij een vereiste is, is super. Doet helemaal niet onder voor de bmw en op zijn minst hetzelfde. Voordeel is dat je wat hoger zit.
Gemiddeld heb ik nu 6,3 ltr op 100km gereden met veel stadsverkeer. Niet slecht. Hybride heb ik overwogen, maar haal ik wat geld betreft er nooit uit. Heb gedacht over de nieuwe niet stekker plug-in die er komt, maar ook die is duurder in aanschaf, mrb en verzekering. Het 0,5 op papier mindere verbruik haal ik er dan ook niet uit. En die hybride mag minder trekken, wat voor mij meetelt ivm onze Kip shelter. En nogmaals met de hoge korting op dit voorraad model was de keus snel gemaakt.
Ik hoop weer zo’n 10plus jaar met deze auto te doen en ben nieuwsgierig hoe het rijdt met de Kip er achter. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 408
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 408 1.2 PureTech GT 130 EAT8 Panoramadak | Stoelverwarming | Massage stoelen | 19'' Lichtmetalen velgen '| Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief met Stop&Go en stuurhulp
- 2024
- 8.948 km

Peugeot 408 1.6 Plug-In Hybrid 180PK e-EAT8
- 2025
- 9 km

Peugeot 408 Allure 130 pk Automaat | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Achter | Sportstoelen | LED Koplampen | Keyless Entry/Start | Head-up Display | Adaptieve Cruise Control | 17" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2024
- 24.748 km