Peugeot 407 SW ST 1.6 HDiF 16V (2008)

autoreview

Peugeot 407 SW ST 1.6 HDiF 16V (2008)

Signalement

Uitvoering407 SW ST 1.6 HDiF 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst118.211 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen eerste 1,5 jaar

  • 62.122 km

In de zomer van 2008 toch besloten om niet te gaan voor de opvolger van de 307, de 308, maar een 407. Het is vanaf 2004 altijd al een droom geweest. Na de proefrit in de 308 afgehaakt; dit is geen opvolger van de 307.

De 407 is, naar mijn mening, nog altijd een auto met moderne uitstraling. Natuurlijk zal lang niet iedereen deze mening delen. De belangrijkste reden voor aaschaf was het rijcomfort en het fraaie interieur. Ik rij ca. 45.000 km per jaar, dus het moet goed zitten en rijden.

0-20000

Tot aan de eerste onderhoudsbeurt veel perikelen gehad. De bestelde extra's zaten er niet allemaal op (parkeersensoren, trekhaak). Verder problemen met de elektronica, centrale vergrendeling en de regensensor. Om maar met dat laatste te beginnen: onoplosbaar.... De senor werkt te actief en je wordt af en toe knettergek van het snelle heen-en-weer gaan van de wissers. Maar ach, het went. Niemand is perfect..
De overige zaken zijn netjes opgelost. Navigatiesysteem weigert af en toe, maar na een reset gaat het weer prima. En in de winter op winterbanden. Normaal al een top wegliging, maar dan helemaal.

20000-40000
Eigenlijk moeiteloos het voorjaar doorgekomen. Oliverbruik nihil en behoudens de regensensor en de navigatie geen problemen.

40000-60000
Geen problemen, nou ja eentje dan. De mat aan de bestuurderskant is al doorgesleten.... Maar een nieuw setje besteld.

62122
Ik sta alweer 2 maanden op de winterbanden en heb tijdens de laatste sneeuwbuien iedereen weer kunnen laten zien wat de meerwaarde is. Moeiteloos ploegt deze auto door de sneeuw, daar waar (de door mij gehate) BMW rijders aan het stuntelen waren. Ik ga maar weer eens de spons erover halen om de fraaie lak, Noir Perla Nera, weer eens te zien glimmen!

Schade....

  • 65.320 km

Mijn trots heeft schade opgelopen. En niet zo'n klein beetje ook. Door een tegenligger op mijn weghelft had ik 2 keuzes: fontaal of de vangrail. Na 1 seconde nagedacht te hebben toch voor het laatste gekozen. Gevolg: Alleen de spiegel en de zijruiten rechts zijn heel gebleven. Verder de gehele zijkant fors beschadigd.... Morgen taxatie van de rijdbare schade. Een ding is zeker: repareren!

Groot pluspunt: Bij ca. 110 km/u vol in de ankers met deze auto en dan uitwijken zonder de controle te verliezen kan dus! Uiteraard met een beetje hulp van de vangrail....

P.S. De tegenligger is doorgereden....

De 100.000 grens gepasseerd!

  • 101.400 km

Op 24 september was de auto 2 jaar oud, maar toen stond er nog net geen 100000 km op de teller. Dat is vorige week gebeurd. Maar in de tussentijd is er wel wat gesleuteld aan de 407.

Onderhoud 81.000
Deze onderhoudsbeurt heeft een behoorlijke tegenvaller opgeleverd. Het is niet zo heel vreemd dat de remblokken aan de voorzijde vervangen zijn, maar ook de remschijven...? Gewoon te dun; nu al?? Dit kan/mag toch nooit de oorzaak zijn van fileleed? Daarnaast ook de voorbanden vervangen. Franse auto, dus Franse banden. Foute keuzen blijkt na een tijdje want de Energy Savers saven dan wel de brandstof, maar blijken zwabberbanden te zijn... Ik verlang terug naar de Goodyears die er achter nog wel op liggen. Voorts de hapering van de kofferklepontgrendeling hersteld door een nieuw draad te trekken. Niet fraai; wel functioneel: hij werkt weer!

97.000 km
De voorruit vertoont een fraai scheur door een steen op de ruit. Perfect vervangen door Carglass!

101.400
Auto vanavond bij de dealer gebracht voor het onderhoud. We zullen morgen wel horen wat de bijzonderheden zijn. Wel maar even doorgegeven dat de auto op de laatste 20.000 km 3 liter olie heeft verbruikt...... Daarnaast weer de ouderwetse haperingen in het navigatiesysteem. Tijdens het rijden vaak poef uit, en dan resetten. Storend, zeker opmdat ook de kachel/aircobediening, radio, telefoon, etc. in het systeem zitten.

Eigenlijk niets

  • 118.211 km

De kilometers lopen ongemerkt hard op. Ik constateerde zojuist dat ik over 3000 km alweer voor een onderhoudsbeurt moet. De auto blijft super rijden. Ik heb eigenlijk niets te mlden, behalve dat ik met de lange neus van de auto weer eens over een hellingbaan geschaaft ben. Helaas nu ook krassen aan de linkervoorzijde van de bumper te zien. Binnenkort bijwerken dus!

Kosten van de afgleopen maanden: 1 koplamp, 1 kentekenplaatverlichtingslampje, 3/4 liter olie (idd, verbruik is minder geworden).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.