Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2001)

autoreview

Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2001)

Signalement

Uitvoering406 ST 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf200 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met het naderend afscheid van mijn eerste leaseauto nabij is het tijd voor een verslag van de ervaringen.

Uitstraling
Ontwerp veroudert nu snel, maar blijft mooi. Vooral in de combi zwart metallic/beige interieur kan ik na een flinke wasbeurt nog steeds genieten van de goed geproportioneerde sedanvorm.

Interieur
Heeft in de pers af en toe wat kritiek gekregen, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom. Vormgeving is niet spannend maar is wel sfeervol. Bovendien solide in elkaar gezet. In tegenstelling tot 406 fase I heeft de gefacelifte versie heerlijke stoelen met veel verstelmogelijkheden. Ruimte op achterbank houdt niet over. Optioneel schuifdak beperkt hoofdruimte voor en achter.

Motor en transmissie
110 pk HDi is een ideale motor. Krachtig genoeg (90 pk-versie niet aan te raden), maar vooral heel soepel, smeuig en stil. Gemiddeld verbruik 1:16 (vrijwel altijd snelweg, doorgaans rustige rijstijl).

Rij-eigenschappen
Sterkste punt van de auto. Briljant veercomfort, ook over korte richels. Desondanks messcherp stuurgedrag: weinig overhellen, en - mits je de bocht goed aansnijdt (niet te hard erin en halverwege het gas erop) - zeer neutraal. Zelfs met het gas te sturen. Geweldige rijdersauto!

Conclusie
Na 4 jaar vind ik het ronduit jammer dat ik de auto moet inleveren. Kan de auto van harte aanbevelen en tweedehands is de auto een koopje. Een megadeal!

De 407 valt buiten mijn leaseregeling, maar mijn werkgever heeft besloten een royaal gebaar te maken naar de in nood verkerende Rover-dealers. Daarom ga ik zeer binnenkort in een van de laatste Rover 75 diesel rijden. Ook hiervan zal ik tzt een review van bijhouden.

PROBLEMEN

Tot vervelens toe branden er koplampen door (2 a 3 per jaar)
De (optionele) cruise control weigerde bij 110.000 km ivm een defecte remsensor (wie het snapt mag het me uitleggen)
Ook de richtingaanwijzer-unit is al vijf keer kapot gegaan (na rechtsaf slaan, slaat ie door naar links)
Andere storingen zijn me bespaard gebleven, na 145.000 km voelt de auto wel iets minder ’stijf’ en zit de bestuurdersstoel bijvoorbeeld wat los op zijn rails.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.