Peugeot 406 Break XS Premium 2.0 HDI 90pk (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break XS Premium 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inmiddels heb ik de blauwe dame moeten inruilen voor een verse 407. Zie hiervoor mijn andere review (407SW 1.6 HDIF 2007). De zakelijk aangeschafte Peus 406 betrof een exitmodel en was dus volgehangen met accessoires. Heb lang staan dubben over de kleur die in de folder toch echt groen/blauw of op zijn best turkois was. Bij aflevering echter helemaal top. Prachtig blauwe kleur met mooi 9 spaaks lichtmetaal type GT. (in folder andere wielen). De HDI motor had 90 pk en dat was even wennen na een 306 Break met dezelfde motor. Scheelde wel 200 kg en dat voel je. In het algemeen niet zo’n last van te weinig vermogen gehad of het moest bij het invoegen zijn. Al na een week op vakantie naar Zd-Frankrijk en daar leende de 406 zich met 4 personen en vakantiebagage aan boord zich uitstekend voor. Reeds de eerste week in Frankrijk was er een onverlaat die met iets scherps de linker flank van mijn Franse dame van voor tot achter bekraste. Terug in Nederland naar de spuiter. Na 2 weken nog even terug naar het Zuidfranse land met vrienden. Zelfde trip en lekker comfortabel. Laatste dag van het verblijf: franse dame pl...rt winkelwagen tegen net gespoten linker portier...De vellen hinger er bij. Weer naar de spuiter. Veel fijne kilometers volgden. Op wat klapperende en krakende ramen/portieren na (Peugeotkwaal) geen centje pijn. Gemiddeld 1:16 a 1:17 en als schade-expert heb ik altijd haast dus de Peus werd niet gespaard nadat de HDI goed was warmgedraaid. Op snelwegen meer dan eens 135/140 km p/u en in het buitenland werd op de cruisecontrol toch een snelheid tussen 150-160 km p/u aangehouden. Dan 1:15. Mijn vrouw presteerde het ooit tijdens een nachtelijke rit door Duitsland met 4 personen aan boord en een bak bagage achter een BMW 2 uur lang 170 km. op de teller te houden. Da’s fors dacht ik zo maar geen enkel probleem gehad.
Half januari 2004 sloeg het noodlot toe: een spookrijder in de bebouwde kom die ik niet meer kon ontwijken: de linker koplamp van mijn 406 ramde met circa 50 km p/u de grill van een 15 jaar oude Nissan Micra. een korte klap en ik zag verbijsterd dat ik na deze aanrijding nog steeds 50 km p/u reed. De Micra stond, gedraaid op de weghelft in 2 stukken! Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. Ik heb de onderdelen (kentekenplaat en turbohuis/bedrading ) bijeen geraapt en naar de garage gereden. € 5500,00 schade en weer als nieuw. Net onder koplamp bevindt zich het stevigste punt van de auto en dat was mijn geluk.
Enkele weken later de eerste panne: Vanaf de Afsluitdijk richting Amsterdam trok ineens een sterke dieselgeur door de auto. Maar even gestopt: dieselolie spoot in het rond onder de motorkap (motor bleef draaien). Reparatie niet ter plaatse mogelijk dus afgesleept. 2 Hogedruk brandstofleidingen kapot. Onder garantie verholpen en volgens plaatsvervangende garagist materiaalfout. Volgens mij heeft een slechte reparatie van het systeem naar aanleiding van de aanrijding zoals hierboven genoemd, er meer mee te maken. Halverwege 2005 wilde auto steeds moeilijker starten. De kilometerstand bedroeg toen circa 130.000 km. Sloeg wel aan maar direct weer af: Monteur gebeld: 2 keer gezocht en weer vertrokken. Derde keer raak, afdichtingsring tussen brandstoffilfer en deksel was gescheurd waardoor valse lucht werd aangezogen. Nieuwe keerring en de zaak was weer in orde.
Op wat kleine electrische probleempjes na (knipperend ABS/Airbag lampje) e.d. heeft de auto mij nooit laten staan. Het ding gebruikte alleen de eerste 10.000 km wat olie en daarna nihil. Ook tijdens de vele snelle ritten richting Alpen ging het niet fout. De automatische airco deed het perfect en de ruimte kon niet op. Wat wilde een mens nog meer. In een ruk naar Noord-Italie zonder tanken. Lukt me niet meer met de nieuwe auto. De 406 had dan ook 70 liter aan boord..
In maart 2006 dacht ik dat er aan mijn liefde een voortijdig einde zou komen toen ik hard remmend op een afrit nog net op tijd kon stoppen voor stilstaand verkeer. Toen was ik de laatste auto... U raadt het al: de man achter mij haalde het niet en reed zijn zescilinder Mondeo met een dreunnende klap achter in mijn Break. Buiten het feit dat ik van dat akkefietje wel even nekpijn overhield, vreesde ik voor het leven van mijn auto. De Mondeo was immers tot bijna aan de ruitenwissers opgekruld en mijn auto had ogenschijnlijk geen schade! Dat zou wel eens een kromme bodemplaat kunnen betekenen. Auto weer naar de garage en onderzocht. resultaat: nieuw bumpertussenstuk en spuitwerk. Kosten € 1500,00 all in. Mondeo wellicht niet meer te herstellen. Was toch een auto uit 2000. Had ik mazzel zeg. Waarschijnlijk schoot de Ford min of meer al remmend onder mijn auto waardoor ’mijn’ schade beperkt bleef.
Bij kilometerstand 185000 moest ik er aan geloven: inruilen!!! Ik heb nog gesparteld en gesoebat of ik niet nog een jaartje met deze geweldige auto kon blijven rijden want: nooit panne, comfortabel, ruim en mooi. Ik heb het weten te rekken tot ruim 195000 km (zie foto) toen werd de nieuwe auto afgeleverd. Zo gaat dat met bedrijfsauto’s. 4 Jaar oud of 185000, dan exit. Ik had nog nooit met pijn in het hart afscheid genomen van een auto maar nu was het toch zover. Ik rijd alweer even in de 407 en dat bevalt goed. Is allemaal net weer even beter en sneller maar ik ruil zo weer terug. Zelden zoveel heerlijke kilometers gemaakt in een auto. Het ding werd puik onderhouden door de dealer dus de nieuwe eigenaar kan er nog jaren mee vooruit.
UPDATE 2009
Onlangs trof ik tijdens een speurtocht op internet mijn oude liefde te koop aan. Blijkens de foto's werd er de afgelopen 2 jaar goed voor haar gezorgd. Een trekhaak werd gemonteerd en de originele bestuurderstoel werd terug geplaatst. De vorige - en tweede eigenaar - heeft er circa 20.000 km. mee gereden. Door mij "geleende" foto's kon ik echter niet op deze site bijvoegen. Zie voor interesse Autotrader e.d. Even heb ik met de gedachte gespeeld om een bod uit te brengen. Twee auto's voor de deur is echter genoeg.....
PROBLEMEN
Electronisch e storingen: lampjes airbag/ABS motormanagement: resetten van de computer was meestal genoeg.
Krakende ramen en portieren: smeren hielp maar tijdelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.